Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

sbs 2003 shares werken op client soms wel/niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen want ik zie het niet meer!

Casus:
Vanwege een instabiele oude sbs2003 server (ging gemiddeld drie keer per dag spontaan uit) nieuwe T3610 van Dell besteld en ingericht met SBS2003. Alle bestanden teruggeplaatst (met de hand aangezien de backups ook beschadigd waren). Omdat de ingebouwde netwerk kaart door SBS2003 niet werd herkend losse kaart ingebouwd.

Het netwerk is voorzien van een modem van de KPN (echt een genot.....NOT) waarop de DHCP niet kan worden uitgezet dus die voorziet het netwerk van IP nrs. Ik heb op de server een vast ip nr gezet met als gateway het nr van het modem.

Vanwege het feit dat ik de DHCP niet uitkrijg kan ik op de server DHCP niet aanzetten en krijgen dus alle computers en printers en NAS een ip nr van het KPN modem/router.

Alle applicaties geïnstalleerd op de server werken perfect. Als ik de directories waar deze programma's in sta op shares en bij zowel security als permissies " everyone" volledige recht geef gaat dat goed.

Op een tweede T3610 Windows7(64Bit versie) geïnstalleerd. Met daarop een gebruiker en computernaam die beide voorkomen op de SBS2003 (althans dat denk ik wel weet niet hoe ik dat nog verder kan controleren behalve de twee met elkaar te vergelijken). Via netwerk zie ik de werkgroep staan en daarin staat de server en ook de shared mappen zie ik staan.

als ik de shares open dan gaat dat 3 keer heel snel en de vierde keer duurt het heel lang of is de verbinding opeens weg! Dit heeft tot gevolg dat de applicaties dus niet worden opgestart op de client computer!

Ik heb ondertussen geprobeerd om alle machines binnen de werkgroep een eigen vast ip nr te geven binnen de 10.0.0.1 t/m 10.0.0.15 te geven, met daarbij als gateway het nr van het KPN modem dus 192.168.2.XXX. de machines kunnen elkaar dan wel vinden maar dan werkt het internet niet en de shares ook niet!

Kortom ik heb twee problemen die ik niet opgelost krijg:
1. hoe zorg ik er voor dat alle clients bekend zijn bij de SBS2003 als DHCP niet aanstaat?
2. Hoe zorg ik ervoor dat de shared drives constant beschikbaar zijn op de clients*
3. hoe kan ik een eigen ip range gebruiken en toch de kon router als gateway instellen, zodat internet wel beschikbaar is?

*ik heb op de win7 client al een update gedaan van de modem drivers en alle energy saving dingen uitgezet. daarnaast heb ik via net use disconnect default:-1 ingesteld en de keys in de registry aangepast.

Ben hier al weken mee bezig en heb al veel gegoogled maar het probleem is nog steeds niet opgelost...
Mochten er nog zaken onduidelijk zijn dan geeft ik graag nog meer info!
Ik hoop dat er iemand is die mij hier mee kan helpen?

Alvast erg bedankt!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:03:
Het netwerk is voorzien van een modem van de KPN (echt een genot.....NOT) waarop de DHCP niet kan worden uitgezet dus die voorziet het netwerk van IP nrs.
Ik gok dat de DHCP-server in de KPN-router zichzelf als DNS-server meegeeft met de DHCP scope-opties, terwijl je clients toch echt je SBS server als (enige) DNS-server moeten gaan gebruiken.

Op je SBS-server stel je dan in dat alle dns-requests die hij zelf niet kan resolven, geforward moeten worden naar je KPN-router.

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 12-02-2014 15:22 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp moet ik op de clients als DNS het nr van de server invoeren? dan zou ik dus de DHCP wel vanuit de MODEM kunnen laten regelen of kan ik dan maar beter het hele netwerk voorzien van elk een eigen IP nr? het gaat tenslotte om twee PC's en twee laserprinters en 1 NAS. Stel dat ik die allemaal een Ip nr in de 10.0.0.XX range geef waarbij ik de server 10.0.0.1 geef en dan op de clients een nr in die range met als dns 10.0.0.1? en op de server? hoe zorg ik dat die nog wel een connectie houdt met de router die een ip nr heeft in de 192.168.2.XXX serie? anders heb ik volgens mij geen internet verbinding meer?

In ieder geval heel erg bedankt voor je antwoord!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe je het regelt is een beetje je eigen keuze (of DHCP, of handmatig instellen). Wat je in moet stellen is het volgende:
  • Alle systemen een uniek ip-adres in de 10.0.0.x reeks
  • Alle systemen moeten de sbs-server als dns-server gebruiken
  • Alle systemen moeten als gateway je kpn-router krijgen
Binnen DNS op de sbs-server geef je op dat externe ip-adressen via je kpn-router resolved moeten worden (dat heet een forwarder instellen). Als er een dns-query op je sbs-server binnekomt voor een hostname die hij niet kent, dan stuurt je sbs-server de query door naar je knp-router.

Als je SBS-server juist ingericht is, dan zou deze forwarder overigens al door de CEICW (Configure E-Mail and Internet Connection Wizard) ingesteld moeten staan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Question Mark schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:44:
Hoe je het regelt is een beetje je eigen keuze (of DHCP, of handmatig instellen). Wat je in moet stellen is het volgende:
  • Alle systemen een uniek ip-adres in de 10.0.0.x reeks
  • Alle systemen moeten de sbs-server als dns-server gebruiken
  • Alle systemen moeten als gateway je kpn-router krijgen
Binnen DNS op de sbs-server geef je op dat externe ip-adressen via je kpn-router resolved moeten worden (dat heet een forwarder instellen). Als er een dns-query op je sbs-server binnekomt voor een hostname die hij niet kent, dan stuurt je sbs-server de query door naar je knp-router.

Als je SBS-server juist ingericht is, dan zou deze forwarder overigens al door de CEICW (Configure E-Mail and Internet Connection Wizard) ingesteld moeten staan.
En als toevoeging, je systemen in AD hangen en werken met Active Directory voor authenticatie :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Allebei bedankt voor de info ga het morgen gelijk proberen zal terug melden of het werkt!
Pagina: 1