• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 11:10
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een Gopro Hero3+ aangeschaft om in mijn vrije tijd actiefilmpje mee te maken. Mijn huidige laptop trekt het niet om 1080p beelden te verwerken met Gopro Studio, Magix of Sony Vegas. 4k heeft de laptop nog nooit van gehoord en zal dit ook niet meer mee maken. Deze Toshiba is ondertussen 5 jaar oud en rookt al als ik Word 2010 start. Niet bepaald een ideaal apparaat dus.

Ik wil ook graag buitenshuis video’s kunnen bewerken en niet gekluisterd aan mijn bureau thuis zitten. Ondanks dat een desktop goedkoper is, wil ik toch profiteren van de vrijheid van een laptop.

Samengevat ben ik op zoek naar een laptop voor videobewerking voor een budget van (maar) €700. Niet om professioneel te bewerken, maar enkel om recreatieve films te bewerken. Voorkeur voor het scherm is Full-HD 15,6 inch en niet-spiegelend. Verder heb ik geen voorkeur voor een bepaald merk.

Ik heb rondgesnuffeld en verwacht dat 8gb werkgeheugen ( in het algemeen) genoeg is om video’s te bewerken. Ik ben toen uitgekomen op paar verschillende laptops. Helaas allen boven budget.
XNOTEBOOKS® DOMINATOR IV15-GT740M / HD4000 Optimus
( http://www.xnotebooks.nl/...d4000-optimus-w650eh.html )

• 15.6" FULL HD NVIDIA GT740M Optimus Technologie 1GB DDR3­ * Direct X11 *
• FULL HD (1920 x 1080) ONTSPIEGELD LED IPS SCHERM voor kleurechtheid en zeer scherpe beelden­ .
• Intel Core i5 - 3320M Dual Core (2.6GHz -3.3GHz) 3MB cache­ (Ivy Bridge) 35 Watt / Intel HD Graphics 4000.
• Supercool­pasta (voor standaard gamers en fotobewerking).
• 8GB DDR3-1600 * CRUCIAL * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE (1e klas) AKTIEPRIJS !.
• 1000 GB 7200rpm HITACHI ­ S-ATA 32Mb cache.
• Dual Layer DVD±ReWriter­ ( Leest CD / DVD en schrijft CD / DVD ).
• Toetsenbord QWERTY US.
• Intel WiFi 300Mbps (N 2230) + Bluetooth­ 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS, 4.0 (BLE) (Single band).

Prijs zoals weergegeven (incl. BTW):€ 757,95
Of
XNOTEBOOKS® DOMINATOR HW15-GT750M / HD4600 Optimus
( http://www.xnotebooks.nl/...d4600-optimus-w650sr.html )

• 15.6" FULL HD NVIDIA GT750M Optimus Technologie 2GB DDR3­ * Direct X11 * .
• FULL HD (1920 x 1080) ONTSPIEGELD LED IPS SCHERM voor kleurechtheid en zeer scherpe beelden­ .
• Intel Core i5 - 4200M Dual Core (2.5GHz-3.1Ghz ) 3MB cache­ (Haswell) 37 Watt / Intel® HD Graphics 4600
• Supercool­pasta (voor standaard gamers en fotobewerking).
• 8GB DDR3-1600 * CRUCIAL * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE (1e klas) AKTIEPRIJS !.
• 1000 GB 7200rpm HITACHI ­ S-ATA 32Mb cache.
• Dual Layer DVD±ReWriter­ ( Leest CD / DVD en schrijft CD / DVD ).
• Toetsenbord QWERTY UK.
• Intel WiFi 150Mbps (N 135) + Bluetooth­ 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS, 4.0 (Single band).

Prijs zoals weergegeven (incl. BTW):€ 842,95
Daarnaast heb ik nog gekeken naar de pricewatch: Asus N550LF-CN061H Asus N550.

En naar de pricewatch: Asus N56VB-S4062H Asus N56.

Alle laptops die naar mijn mening aan de juiste specificaties voldoen, zitten allen boven mijn budget. Nu is mijn vraag, zijn jullie bekend met vergelijkbare systemen met een lagere prijs? Of moet ik dan echt mijn budget bijschroeven? Wat overigens niet de bedoeling is.

Groeten,
Max

PSN: Fruitschaaltje

Anoniem: 548538

Leuk speelgoed hé, zo'n Gopro :-)!

Ontopic, je budget laat op zich niet heel veel toe, maar er zijn wel mogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Lenovo E540, die kun je uitrusten met bijvoorbeeld i5M processor, 8GB werkgeheugen (1 reepje is het handigst), Nvidea GT740M en Full HD scherm. Dan kom je uit op 711,50 en heb je voor het geld een prima laptop waar je die Gopro beelden echt wel op kunt monteren. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan heb je voor een meerprijs van 108 euro dezelfde configuratie met i7 quadcore processor.

Belangrijkste in jouw geval is in ieder geval een redelijke processor (i5/i7) en MINSTENS 8GB aan RAM. Of hij dan de 4K beelden soepel gaat afspelen? Mwoah, ik vraag het me af, maar aan de andere kant vind ik die 4K beelden bij de Gopro vrij nutteloos, maar goed .. dat is een ander verhaal. 1080p ga je in ieder geval makkelijk redden.

Heb je toch nog wat meer geld? (zo'n 800 euro) Dan zou ik ipv de Lenovo de Asus N56 nemen, mooie laptop met i7 quadcore, gt750M videokaart (als je de goeie versie neemt), heel goed full HD scherm en 6/8 GB werkgeheugen.

De Xnotebooks zou ik lekker links laten liggen wegens het gebruik van Clevo barebones. Ik weet dat niet iedereen het er mee eens is hier, maar over het algemeen staat Clevo bekend om hun slechte koeling, mindere bouwkwaliteit en slechte inputapparatuur.

• Fruitschaal
Anoniem: 548538 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:09:
Leuk speelgoed hé, zo'n Gopro :-)!

Ontopic, je budget laat op zich niet heel veel toe, maar er zijn wel mogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Lenovo E540, die kun je uitrusten met bijvoorbeeld i5M processor, 8GB werkgeheugen (1 reepje is het handigst), Nvidea GT740M en Full HD scherm. Dan kom je uit op 711,50 en heb je voor het geld een prima laptop waar je die Gopro beelden echt wel op kunt monteren. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan heb je voor een meerprijs van 108 euro dezelfde configuratie met i7 quadcore processor.

Belangrijkste in jouw geval is in ieder geval een redelijke processor (i5/i7) en MINSTENS 8GB aan RAM. Of hij dan de 4K beelden soepel gaat afspelen? Mwoah, ik vraag het me af, maar aan de andere kant vind ik die 4K beelden bij de Gopro vrij nutteloos, maar goed .. dat is een ander verhaal. 1080p ga je in ieder geval makkelijk redden.

Heb je toch nog wat meer geld? (zo'n 800 euro) Dan zou ik ipv de Lenovo de Asus N56 nemen, mooie laptop met i7 quadcore, gt750M videokaart (als je de goeie versie neemt), heel goed full HD scherm en 6/8 GB werkgeheugen.

De Xnotebooks zou ik lekker links laten liggen wegens het gebruik van Clevo barebones. Ik weet dat niet iedereen het er mee eens is hier, maar over het algemeen staat Clevo bekend om hun slechte koeling, mindere bouwkwaliteit en slechte inputapparatuur.
Gopro is inderdaad leuk speelgoed, ik moet er alleen iets met de footage kunnen doen :).

Ik kom bij de Lenovo E540 geen laptop tegen met de prijs van €711,50 en die specs die jij noemt. Zie ik iets over het hoofd? Enlighten me!

Ik denk namelijk dat 8gb ram een pré is bij videobewerking zoals je ook zegt in je tweede alinea. 4k bij de Gopro is inderdaad nog niet heel interessant ivm lage framerate van 12 fps. Desalniettemin wel eens leuk om mee spelen.

Wat betreft de Asus n56; die ziet er inderdaad interessant uit. Helaas is €893 alweer €900 en ligt dus eigenlijk buiten mijn budget. Of zie ik ( ook hier) iets over het hoofd?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:10
Je kunt de E540 geheel naar wens samenstellen op de site van Lenovo: http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e540/
Dan heb je wel een mooie laptop. Mocht je je budget nog iets kunnen oprekken is dit een erg goede laptop: pricewatch: Asus N56VV-S4069H
Doet het op het gebied van bouwkwaliteit, koeling en dergelijke beter dan de E540, ook is de beeldkwaliteit van het scherm beter.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

Martijn is me net voor! Enige minpunt van de Asus N56 is dat hij 6GB werkgeheugen heeft, maar ik denk dat je hier de 1080P ook wel redelijk mee moet kunnen afspelen en anders is een 4GB reepje niet zo duur en zo bijgeprikt.

Ga je echt op je centen zitten, tsja dan ga je voor de Lenovo E540, die OOK een prima koeling en bouwkwaliteit heeft.

Wil je iets meer besteden, ga dan voor de N56. Je hebt dan natuurlijk wel een i7 quadcore versus een i5 dualcore.

• Fruitschaal
Ah, die lenovo-site is handig.
Even samengesteld( die vergelijkbaar is met de Asus.
Processor:Intel Core i7-4702MQ Processor (6MB Cache, up to 3.20GHz)
Operating System:Windows 8 64
Display:15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Red
Graphics:E540 NV N14P-GV2+ Graphics,2GB
Memory:8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
Keyboard:Keyboard with Number Pad - US English Euro
Wireless:Intel WL-N 7260 BT

Kosten: €825,-
De Asus N56VV-S4069H ( + zelf inbouwen 4gb RAM komt de prijs uit op €825+€40=€865)

Ik heb gekeken naar benchmark van de CPU, waarbij die van de Asus beter uitkomt.

GPU kan ik de Lenovo niet terugvinden, dus is een onboard lijkt me.

Dus dan zou ik met €40 + een beetje moeite voor het vervangen van het RAM-geheugen beter uitzijn met de Asus?

Nee, de Lenovo optie die je hebt geselecteerd is een Nvidea GT740M. Snap zelf ook niet zo goed waarom ze dit met deze codenaam opgeven, maar goed .. het is nu eenmaal zo.

Qua prestatie's is de Asus iets beter, iets snellere processor en iets betere videokaart. Echter is het wel zo, dat wanneer je veel op je accu werkt je met de Lenovo hierop betere prestaties bereikt. Als je de grotere batterij neemt moet je wel zo'n 6-8 uur halen op een accu. De i7 die erin zit is wel een quadcore, alleen een stukje zuiniger dan de normale i7's van Hasswell of Ivy Bridge.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15
Kleine tip:

Hou er rekening mee dat videobewerking ook zwaar is voor je hardeschijf. Nu stellen de meeste schijven in laptops geen drol voor. Wellicht dat je ergens op kan besparen zodat je een snellere schijf kan nemen?
In veel gevallen is tijdens videobewerking de hardeschijf de bottleneck..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Fruitschaal
Aan de accu hecht ik niet zoveel waarde, tegenwoordig is overal een stroompunt te vinden ( net als Wifi overigens :) )

Ja, hier heb ik inderdaad naar gekeken en de Lenovo heeft een 7200 rpm hdd integenstelling tot de Asus met 5400 rpm. Ik was er aan het denken om ( op termijn) de dvd-drive te vervangen door een ssd. Maar hier zou ik dan mee wachten tot er een een goede ssd-aanbieding is.

Ik denk namelijk wanneer ik nu een laptop met ssd ( met een beetje ruimte) dat ik NOG verder over mijn budget heenkom :).

ChojinZ schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:10:
Kleine tip:

Hou er rekening mee dat videobewerking ook zwaar is voor je hardeschijf. Nu stellen de meeste schijven is laptops geen drol voor. Wellicht dat je ergens op kan besparen zodat je een snellere schijf kan nemen?
In veel gevallen is tijdens videobewerking de hardeschijf de bottleneck..
Jep, dat is helemaal waar. Tijdens videobewerking moet je het in deze volgorde zien:

Hardeschijf - CPU - RAM - GPU - RAM - CPU - Hardeschijf. Je data wordt dus eerst van je hardeschijf gelezen, gaat door cpu, ram en gpu en wordt als laatste pas weer naar je hardeschijf geschreven. Waarschijnlijk zal je hardeschijf niet of nauwelijks een bottleneck zijn tijdens het lezen, maar een 5200 rpm is tijdens het schrijven waarschijnlijk wel een bottleneck. Ik werk zelf ook veel met video en animaties en ik zou je het volgende adviseren:

Bouw op den duur een SSD met redelijk wat opslag in je laptop. Bij de Asus N56 kun je je dvd drive eruit halen en vervangen voor een caddy en op die manier de SSD op je hardeschijf z'n plek monteren en de hardeschijf in de caddy zetten. Als je dan op z'n minst de 240GB versie SSD of 480/500 GB neemt, kun je hier een partitie van laten we zeggen 60/70 gig op vrijhouden voor je videoprojecten. Later knip en plak je die uiteindelijke renders op je gewone hardeschijf. Dan heb je tijdens het renderen in ieder geval niet dat je harde schijf de bottleneck is.

Bij de Lenovo E540 kun je een m.2 sata hardeschijf erin prikken zonder dat je een caddy nodig hebt of je hardeschijf hoeft te verplaatsen. Die zijn wat lastig verkrijgbaar, maar ik heb eventueel wel wat leuke linkjes voor je. Verder zelfde verhaal. Wil je het echt professioneel oplossen heb ik ook nog wel een optie voor je, maar dan kun je me pm'en, maar ik denk dat dit op zich niet nodig is voor jouw gebruik.

• Fruitschaal
Ik denk dat dit inderdaad mijn plan wordt. Ik ga nu de N56 aanschaffen en op termijn de dvd-drive vervangen door caddy/ssd. Lijkt me de beste optie momenteel. Nu op zoek naar een goede prijs/kwaliteit ssd van 240 gb.

Bedankt voor jullie bijdrages en tips!

pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

pricewatch: Crucial 2.5" M500 480GB

Crucial M5 zijn doorgaans de meest betrouwbare SSD's die er zijn, daarnaast zijn ze ook een van de goedkoopste. Als je maximale snelheid wilt dan neem je de 480gb versie, anders de 240gb versie. Of je veel van het verschil gaat merken? Denk dat het wel mee zal vallen, iig het scheelt niet heel veel. Voordeel van meer geheugen is wel dat het minder snel vol is en de prestaties langer optimaal blijven.

• Fruitschaal
De Crucial ( 240 gb) heeft snelheden van lezen (sequentieel) 500MB/s en schrijven (sequentieel) 250MB/s. á €109.90
De Samsung 840 evo ( 250 gb) heeft snelheden van lezen (sequentieel) 540MB/s en schrijven (sequentieel) 520MB/s. á €138.04

Het lijkt me dat schrijven van data ook van belang is bij videoverwerking? :)

Ja klopt, echter maakt de EVO gebruik van andere geheugenmodules, die minder betrouwbaar zijn dan het geheugen van de M5. Als je de snelste workflow wilt hebben zul je dus de video's die je bewerkt op je SSD willen hebben en ze daarna ook weer op je SSD willen wegschrijven. Je kunt (is wel zo verstandig) wel backups maken op je data schijf van de footage, maar het blijft vervelend als je SSD je in de steek laat.

Mocht je wel een Samsung willen, dan zou ik voor een Pro gaan:

pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB

Die is dan wel weer gelijk een stuk duurder, maar heeft wel weer het betrouwbare geheugentype en ook volle snelheid, maar goed .. voor dat geld haal je bijna ook weer de 480GB van de M500 die nagenoeg dezelfde snelheid heeft.

• Fruitschaal
Ik neem het risico dat de SSD kan sneuvelen. Het is natuurlijk ook een gebruiksvoorwerp :). Ik ben namelijk al (ver!) over mijn budget heen. Anders kan ik al bijna kijken voor een gehele andere laptop :).
Ik ben sowieso van plan om back-ups te maken op de andere schijf en een externe schijf.

Tsja, je hebt natuurlijk altijd garantie! Ik snap dat je ver over je budget heen bent, daarom zou ik alleen al voor de goedkopere M5 kiezen.

Je kunt de SSD natuurlijk altijd nog later kopen, maar goed .. ik kan wel begrijpen dat je daar niet op wilt wachten. Ik hoop in ieder geval dat je veel plezier gaat hebben van je aankopen!

• Fruitschaal
De snelheid die hoger is bij de Samsung is mij de 30 euro wel waard. 100 euro vind ik dan weer erg veel om meer uit te geven.

Dat gaat zeerzeker lukken! Bedankt voor je tips! Ik zal melden wanneer alles ingebouwd is en werkt op mijn nieuwe laptop.

• Fruitschaal
Kan ik de 2gb ram in deze laptop vervangen met de Kingston 8GB DDR3 1333MHz Module?

Update:

Dit weekend de N56-VV, Samsung evo 840- 250gb en de hdd-caddy binnen kregen. Nu draait Windows vanaf de SSD. Wat een verademing is die SSD. Start heerlijk snel en loopt allemaal vlotjes. Aanrader! :)

[Voor 37% gewijzigd door Fruitschaal op 17-02-2014 13:35]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee