Instap Nas (?)

Pagina: 1
Acties:

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik ben me aan het oriënteren op een NAS, maar wel in de budget klasse. hier op het forum zie ik ook adviesvragen, maar dat gaat gelijk om prijscategorie 300 - 600 euro. terwijl ik eigenlijk aan 't kijken ben naar een instapper.

de eerste keuze die ik al wel heb gemaakt is dat 't een Synology of Qnap moet worden, maar verder ben ik nog zoekend.

Wat kan ik verwachten van de instapmodellen van bovengenoemde merken? die zijn goedkoop, maar kan ik daarmee:

- films kan benadere via mijn netwerkschijf;
- automatisch downloaden van torrents en eventueel later nieuwsgroepen.

eigenlijk is dat alles wat ik nodig heb, dus wil erook niet teveel aan uitgeven. Verder vind ik 't fijn als energieverbruik laag blijft.

En...wat voor HDD. ik heb nog een oude 5400 rpm 320 GB hdd liggen:die is té oud. Maar is het echt nodig een WD red 7200 rpm erin te plaatsen (zoals ik her en der lees) of is een 5400 rpm ook prima?let wel: ik verwacht van mijn NAS geen back-up mogelijkheden.

Alvast bedankt!

Verwijderd

WD Red = 5400rpm-class, net als WD Green.

Move OT->CAA

• Smithkj
Thanks, had al een report gestuurd.

en dank voor de reactie mbt de hdd. op pricewatch dachtik 7200 te hebben gezien.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:25
Ga naar de pricewatch\NAS. Vink aan 2 bays. Sorteer op prijs. => Diverse instap-Nassen met reviews.

• Smithkj
Had ik al gedaan, wat je daar ziet is processorsnelheden daar wat lager liggen (logisch). Iemand een idee wat minimaal is om de komende tijd nog door te kunnen?

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-02 14:43
Ik stond op het punt een soortgelijk topic te openen omdat ik een leek ben op dit gebied en met dezelfde vragen zit als de topicstarter.

Ik zoek een instapmodel 2-bay NAS om media te benaderen via een netwerkshare met een WDTV en/of pc. Het downloaden van torrents is daarbij ook een interessante mogelijkheid. De mediaserver zou enkel kunnen dienen om muziek (mp3) te streamen naar m'n Pioneer receiver. Ik heb momenteel een 1.5TB Sata-drive liggen, die hier voorlopig als single schijf in kan dienen. Achteraf kan ik deze dan nog steeds vervangen door 2 grotere schijven in bvb RAID1.

In mijn zoektocht ben ik o.a. de Zyxel NSA325 V2 en de Synology DS214SE tegengekomen. De Zyxel lijkt performanter bij lees -en schrijfsnelheden en is wat goedkoper. Dit lijkt me dit de meest interessante optie aangezien het schrijven van pc naar NAS dan toch nog wat vlotjes zou gaan.
Ik weet dat de Synology superieur is inzake software en apps, maar is dit ook een must als de NAS enkel moet dienen als "centraal opslagmedium" en bittorrent-client?

[ Voor 0% gewijzigd door tweak_master op 12-02-2014 17:59 . Reden: typo ]

Verwijderd

Hoe uitgebreid nodig?

Hoe uitgebreid is nodig?

Ik heb mediaspeler mede8er 800x aangesloten op reciever (onkyo) die weer is aangesloten op tv. Alles via hdmi. Momenteel sluit ik iedere keer een externe harde schijf via usb op mediaspeler voor films, foto en muziek. Ipv iedere keer het gesleep wil ik dus via netwerk werken en iets van opslag aansluiten.

Functionaliteit netwerkopslag: gemakkelijk installeren, eenvoudig in gebruik, eenvoudig bestanden op te plaatsen, vooral snel, extern toegankelijk via internet ( bijv vanuit frankrijk) om foto oid op te plaatsen, beetje robuust voor toekomst, via ipad/ iphone af te spelen cq. Up te loaden. Ik stel me opstelling voor door nas aan te sluiten op router. Mediaspeler is al aangesloten op router. Beide bekabeld.

Ik heb een tijd met nas systemen als synology, qnapgy voor ogen gehad. Maar, los van de kosten, is dit wellicht wat overdone met apparatuur die ik al heb. Kortom zou een " eenvoudige" nas al voldoende zijn? Ik denk aan WD MyCloud 4T.

1)Wie kan me adviseren gezien de functionaliteit die ik wil.
2) is snelheid afhankelijk van apparaat of van netwerk ? hoe kan ik snelheid van netwerk dan verhogen?

Alvast bedankt

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
tweak_master schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:58:
Ik stond op het punt een soortgelijk topic te openen omdat ik een leek ben op dit gebied en met dezelfde vragen zit als de topicstarter.

Ik zoek een instapmodel 2-bay NAS om media te benaderen via een netwerkshare met een WDTV en/of pc. Het downloaden van torrents is daarbij ook een interessante mogelijkheid. De mediaserver zou enkel kunnen dienen om muziek (mp3) te streamen naar m'n Pioneer receiver. Ik heb momenteel een 1.5TB Sata-drive liggen, die hier voorlopig als single schijf in kan dienen. Achteraf kan ik deze dan nog steeds vervangen door 2 grotere schijven in bvb RAID1.

In mijn zoektocht ben ik o.a. de Zyxel NSA325 V2 en de Synology DS214SE tegengekomen. De Zyxel lijkt performanter bij lees -en schrijfsnelheden en is wat goedkoper. Dit lijkt me dit de meest interessante optie aangezien het schrijven van pc naar NAS dan toch nog wat vlotjes zou gaan.
Ik weet dat de Synology superieur is inzake software en apps, maar is dit ook een must als de NAS enkel moet dienen als "centraal opslagmedium" en bittorrent-client?
Als je enkel torrent client gebruikt en verder de NAS alleen voor opslag gebruikt, dan zou de Zyxel volgens mij moeten voldoen. Op verschillende (buitenlandse) fora zijn ze erg goed over de Zyxel te spreken en er zijn toch al best wat apps voor het ding.
Pagina: 1