Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923

Topicstarter
Eind vorig jaar heb ik besloten om mijn huur bestaan te beeindigen en over te gaan naar een nieuwe fase in mijn leven als groot grondbezitter. Nu heb ik een leuk plekje in Nederland gevonden waar ik mij wil vestigen en een voorlopige koopovereenkomst ondertekend. Dit betekende ook gelijk dat ik aan de bak moest om een geschikte hypotheek te vinden. Na een aantal banken bezocht te hebben heb ik mijn keus laten vallen op de Rabobank. Bij een 10jarig NHG annutair hypotheek zou ik met een rentepercentage van 3,8% prima rondkomen. Alleen dit was 3 weken terug. Het huidge rentepercentage is inmiddels verder gezakt naar 3,7%. Nu wil ik graag van jullie weten of ik dit kan laten aanpassen?

Ik heb mijn contactpersoon (hypotheek adviseur van de Rabobank) gebeld en hij geeft aan dat hij gebonden is aan de regels van de AFM en dit niet meer kan aanpassen. Is dit correct? Zo nee, wat zijn de manieren om hier onderuit te komen?

Dank u zeer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 15:12

page404

Website says no

Wat mij niet duidelijk is of je een hypotheekofferte hebt, of dat die hypotheek al is afgesloten. In het laatste geval heb je "pech". In die zin pech, je hebt nu al een prachtige hypotheekrente.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
page404 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:15:
Wat mij niet duidelijk is of je een hypotheekofferte hebt, of dat die hypotheek al is afgesloten. In het laatste geval heb je "pech". In die zin pech, je hebt nu al een prachtige hypotheekrente.
Ik heb nog niet de definitieve order ontvangen wat ondertekend retour gestuurd moet worden. Ik heb een aanvraag voor een hypotheek ondertekend en dit ligt ter goedkeuring bij de controler van de bank. Als het goed is krijg ik dit begin van volgende week toegestuurd.

Het is inderdaad een prachtige hypotheekrente maar zeg nou zelf 3,7% zou nog beter zijn. :D
Het gaat mij nu om of dit uberhaupt mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 181923 op 12-02-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Anoniem: 181923 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:17:
[...]

Ik heb nog niet de definitieve order ontvangen wat ondertekend retour gestuurd moet worden. Ik heb een aanvraag voor een hypotheek ondertekend en dit ligt ter goedkeuring bij de controler van de bank. Als het goed is krijg ik dit begin van volgende week toegestuurd.
dan hangt het af van waarvoor je hebt getekend.
Vaak teken je voor de rente die geoffreerd is als deze in de tussentijd stijgt behoud je de lage rente voor de geldigheidsduur van de offerte.
daalt deze dan kun je soms een extra clausule opnemen dat je dan ook de lagere rente krijgt. Heb je die clausule niet dan kun je een nieuwe aanvraag doen als je daar nog tijd voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wceend schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:19:
[...]

dan hangt het af van waarvoor je hebt getekend.
Vaak teken je voor de rente die geoffreerd is als deze in de tussentijd stijgt behoud je de lage rente voor de geldigheidsduur van de offerte.
daalt deze dan kun je soms een extra clausule opnemen dat je dan ook de lagere rente krijgt. Heb je die clausule niet dan kun je een nieuwe aanvraag doen als je daar nog tijd voor hebt.
Ik kan mij niet herinneren dat wij zo'n speciale clausule hebben opgenomen in het contract. Daarbij heb ik ook geen tijd meer omdat de koopovereenkomst over 2 weken eindigt.

Wat ik wel van de hypotheekadviseur heb begrepen is dat de rente voor de sleuteloverdracht nog een keer wordt getoetst en als dit lager is dan wat wij nu hebben afgesproken dan pas de rente wordt aangepast. Alleen de sleuteloverdracht is pas op 1 juni dus ik had veel liever dat hij nu al een commitment gaf aan de 3,7% (ik verwacht nl. dat de rente gaat stijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04 13:27
Bedenk wel dat je met een rente van 3.7 % slechts 100 euro per jaar extra aflost per 100.000 EUR lening tov van een rente van 3.8 %. Natuurlijk is het goed om even te bellen voor wat mogelijk is, maar mocht het zo zijn dat je rente toch opnieuw vastgesteld word na zeg 2 jaar, dan is de ramp misschien nog overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 181923 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:04:
Ik heb mijn contactpersoon (hypotheek adviseur van de Rabobank) gebeld en hij geeft aan dat hij gebonden is aan de regels van de AFM en dit niet meer kan aanpassen. Is dit correct? Zo nee, wat zijn de manieren om hier onderuit te komen?
Dat het aan de regels van de AFM ligt is onzin, die staan echt wel toe dat tijdens het offerte traject de rente mee mag zakken met de marktrente. In dit geval ligt het meer aan de overeenkomst die jij met de bank gesloten hebt.
Anoniem: 181923 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:24:
[...]
Wat ik wel van de hypotheekadviseur heb begrepen is dat de rente voor de sleuteloverdracht nog een keer wordt getoetst en als dit lager is dan wat wij nu hebben afgesproken dan pas de rente wordt aangepast. Alleen de sleuteloverdracht is pas op 1 juni dus ik had veel liever dat hij nu al een commitment gaf aan de 3,7% (ik verwacht nl. dat de rente gaat stijgen).
Tja ik denk dat je toch eens moet kijken waar je nou precies voor getekend hebt. Blijkbaar staat er wel vast dat bij een lagere rente bij passeren de rente alsnog aangepast wordt. Maar dat geeft de bank natuurlijk nog geen verplichting om de laagste rente tijdens het hele traject aan te bieden.

Al met al denk ik dat je best kunt onderhandelen, maar aangezien je geen tijd meer hebt om nog een andere hypotheek af te sluiten verwacht ik niet dat je nog veel speelruimte hebt.

Ik zou gewoon lekker hopen dat de rente over 2 weken 1 juni nog steeds op 3,7% staat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:43
Ik ben wel benieuwd wat je had gedaan als het nu op 3.9% of 4% stond.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Topicstarter
Nightquest77 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:50:
Ik ben wel benieuwd wat je had gedaan als het nu op 3.9% of 4% stond.
Serieus? 8)7

Anoniem: 31491

Lees je hypotheekvoorwaarden. Budget hypotheken hebben vaak niet de mogelijkheid om de rente tussentijds aan te passen. Andere hypotheken kunnen een voorwaarde hebben dat ze wel marktconform met de rente kunnen zakken maar niet stijgen. Maar daar betaal je dan ook hogere afsluitkosten voor.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Anoniem: 31491 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:29:
Lees je hypotheekvoorwaarden. Budget hypotheken hebben vaak niet de mogelijkheid om de rente tussentijds aan te passen. Andere hypotheken kunnen een voorwaarde hebben dat ze wel marktconform met de rente kunnen zakken maar niet stijgen. Maar daar betaal je dan ook hogere afsluitkosten voor.
Precies zoals hierboven.
Pagina: 1