Toon posts:

Belgacom en Telenet op Sonicwall NSA 220

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje met het netwerk hier op mijn werk en zou graag een beetje hulp willen :) Ik ga zo goed mogelijk het probleem proberen uitleggen, want netwerken zijn niet zo mijn ding eigenlijk...

Het zit dus zo, onze internet provider is Belgacom (Business). Nu hebben wij ook een Telenet lijn (kleinste business optie dat ze hebben) binnen getrokken mocht Belgacom eens weg vallen (welk hier af en toe wel eens voorkomt, blijkbaar), dat wij toch nog kunnen blijven werken want wij werken op servers in het buitenland (bij het moederbedrijf) via Citrix.
Ik schets even snel hoe het nu in mekaar zit:
Belgacom -> Cisco Router 1921 -> Sonicwall NSA 220 die dan verbonden staat met onze switches.
We willen nu ook Telenet op onze Sonicwall laten binnenkomen, zodat als ooit de Belgacom (main) lijn wegvalt, er toch een deel op de Telenet (second) lijn terecht komt.

Alleen krijg ik Telenet niet in orde om als tweede WAN aan te sluiten op onze Sonicwall. Ik weet niet exact welke gegevens ik moet invoeren bij IP address, default gateway en subnet mask...
Voor Belgacom is dit:
IP: 10.254.254.2
Default gateway: 10.254.254.1
Subnet: 255.255.255.0
Ik heb dan Telenet gecontacteerd en die zeiden mij dat ik mijn computer aan de router van Telenet moest hangen en kijken welk IP, gateway en subnet ik kreeg en dat moest gebruiken. Heb ik dan ook gedaan, maar het lukt nog altijd niet om dan connectie te maken naar het internet over die interface.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
Hoe staat de interface in de sonicwall ingesteld, zonder je instellingen aan te passen zal deze altijd via de X1 uitgaand communiceren standaard, wat waarschijnlijk de interface is waar belgacom op zit.

Verwijderd

Topicstarter
De X1 interface is idd die van Belgacom, maar als ik via routing zeg dat bvb mijn computer met een bepaald IP enkel via de X2 interface (waar die van Telenet op zit) dan heb ik geen connectie met het internet.

Verwijderd

Als je het goedkoopste abo hebt van Telenet, heb je waarschijnlijk een dynamisch IP, en dan zal je de interface ook in DHCP moeten plaatsen, want je kan bij Telenet niet zomaar het IP overnemen op een ander MAC adres.

Krijg je een IP-adres via DHCP op je Sonicwall van Telenet?

Indien je wel een fixed ip hebt bij Telenet, dan moet je het correcte MAC doorgeven via "Mijn Telenet". Want een fixed ip, is eigenlijk geen fixed IP bij Telenet, maar een reservated lease.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2014 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel een fixed IP. Dit heb ik moeten instellen via Mijn Telenet daar...
IP is: 81.83.6.54
Welke subnetmask moet ik dan nemen?
Thanks voor de hulp btw, ik heb een zeer beperkte kennis van netwerken en dit gaat er net boven!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 11:54 ]

Verwijderd

Als het een fixed IP is, dan moet je het MAC adress van de poort van de SonicWall te weten komen. Die moet je dan ingeven bij "Mijn Telenet".

En dan moet je op de SonicWall die port op DHCP plaatsen. Telenet zal je dan een 'fixed' IP geven via DHCP.

Dat kan enige tijd duren, want de aanpassing van de MAC adres in "Mijn Telenet" wordt niet altijd direct doorgevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee hoe ik dat MAC adres van die poort van onze SonicWall kan te weten komen?

Verwijderd

Daar kan ik je niet verder bij helpen. Ik zou veronderstellen dat je het ergens in de Config kan terugvinden, maar heb geen ervaring met SonicWall.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gevonden! Staat blijkbaar op het ander tabblad van de interface... oké, ik heb deze nu ingevoerd op Mijn Telenet. Enig idee hoe lang dit kan duren voor het is doorgevoerd?
De interface staat nu ingesteld op DHCP. Bij Host Name moet ik niets speciaals zetten?

Verwijderd

Normaal een kwartiertje ofzo. Indien mogelijk zou ik even de Telenet Modem en de SonicWall even herstarten ( of toch minstens eens die interface herstarten )

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt! Ik heb de Telenet lijn met succes kunnen aansluiten op onze Sonicwall en alles werkt nu! Grote dank voor de hulp, zou het alleen nooit gevonden hebben :)
Pagina: 1