DCF77 Analoge klok. Puls naar polariteitswisseling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20

Fordox

00101010

Topicstarter
Hallo,

Zoals de titel vermeld, ik wil een DCF klok maken. nu heb ik er 1 werkend op een display.
Ik heb de schakeling nagebouwd volgens de site www.picbasic.nl (klik dan op projecten en dan DCF77) en de hexfile in de microcontroller gezet.

Nu heb ik de software aangepast zodat hij een puls geeft per minuut via het gong2 signaal. hier komt telkens een korte puls uit van 5 volt en wordt daarna gelijk naar 0 getrokken. dit signaal wil ik gebruiken om een analoge DCF klok aan te sturen.

De klok werkt door middel van een spoel waarvan zijn polariteit gedraait moet worden. per draai van polariteit gaat de klok 1 minuut verder. dus hierop moet ik +12 en -12 volt aanbieden om de klok te laten lopen door middel van de 5 volt puls.

eisen:
* het moet een puls zijn. als er een constant signaal op de klok blijft staan, wordt de spoel warm. als er niks wordt aangeboden aan de klok (dus de ingangen 'zweven'), houd de klok zijn waarde.

* 5 volt puls moet geconverteerd worden van +12 naar -12 volt per puls.

* puur vanwege koppigheid en eventuele toepassingen van deze schakelingen wil ik de software niet aanpassen ;) ik wil weten of dit analoog relatief simpel is op te lossen.

al geprobeerd:
* comparator schakeling, maar hierdoor schakelt hij 2x per minuut. 1x wanneer hij aan gaat, en 1 keer wanneer hij naar 0 wordt getrokken. (gemaakt door een inverterende en een niet-inverterende versterker met een 2,5V referentie voltage).

* relais schakeling met 2 relais (1 voor 0V en de ander voor 24V met een 0 punt van 12V). nadeel: beide relais schakelen steeds waardoor de ingang van de klok niet 'zweeft' en hetzelfde probleem als de comparator schakeling.

foto van comparator schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gdtcQsfl.jpg

kan iemand mij helpen om mijn puls te converteren naar een signaal dat verschilt van polariteit per puls?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
1. Al eens zitten grasduinen in flipflops met daar achter een schakeling die bij elke wisseling het aan de uitgangen continu signaal omvormt naar een puls. Let wel, ik geef je enkel een tip in die richting, ik ga het niet voor je ontwerpen.
2. Met relais, maar in plaats van gewone relais polaire relais gebruiken (kip-relais). En dan zo dat de spoel via een van de contacten zich zelf verbreekt. Verder zelfde opmerking als bij punt 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:06:
1. Al eens zitten grasduinen in flipflops met daar achter een schakeling die bij elke wisseling het aan de uitgangen continu signaal omvormt naar een puls. Let wel, ik geef je enkel een tip in die richting, ik ga het niet voor je ontwerpen.
2. Met relais, maar in plaats van gewone relais polaire relais gebruiken (kip-relais). En dan zo dat de spoel via een van de contacten zich zelf verbreekt. Verder zelfde opmerking als bij punt 1.
het nadeel is dat het signaal niet constant mag wezen over de spoel, en dat per puls de + moet omdraaien naar - en ook weer anders om bij de volgende puls.

1. dit is alleen een verandering van de puls, maar ik kan wel eens kijken naar een logische schakeling.
2. nu is het grote probleem dat ik de pulsen niet uit elkaar kan halen. elke puls doet hetzelfde ipv het geinverteerde.

dit is hoe ik het wil:
Puls 1 -> relais geeft +12 volt -> relais gaat naar begin stand
Puls 2 -> relais geeft -12 volt -> relais gaat naar begin stand
Puls 3 -> relais geeft +12 volt -> relais gaat naar begin stand
etc...

maar bedankt voor de input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Flip-flop met differentiele output, en daarna twee AND gate met de pulse output? 4000 serie logica kan 12V voeding hebben, je moet wel je puls een 12V signaal maken, bijvoorbeeld met één van je comparators.

De uitgang van de AND gates koppel je dan aan je relais. Als er geen pulse is, dan komt er 0V uit beide, en dus 0V over je relais. (Ik neem aan dat 0V prima is, en hij niet losgekoppeld moet worden). Krijgt hij een pulse dan toggled je flip-flop, en wordt één van je uitgangen van je AND gates hoog (degene met hoge flip-flop uitgang), dus staat er op +12V of -12V over, totdat de puls weer laag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wederom geen kant en klare oplossing, dat dien je zelf uit te puzzelen, maar de bedoeling is in de eerste plaats dat na elke puls de polariteit omkeert. Dat is heel eenvoudig te realiseren met een kiprelais. Via een contact van dat kiprelais kun je de volgende puls gewoon op de andere spoel van dat relais laten komen.
Resultaat: Oneven pulsen zetten het relais in stand 1, even pulsen in stand 2.
Wat je daarna moet doen is elke continu situatie met wisselende polariteit via een monostabiele multivibrator om zetten naar een puls van elke gewenste lengte.

In plaats van een kiprelais moet ook een flipflop het kunnen doen, want in feite is dat een elektronisch kiprelais, ofwel een kiprelais is een elektromechanische flipflop. Equivalenten van elkaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
heb je een voorbeeld van een standaard kiprelais? met google kom ik er neit echt uit wat het verschil is tussen een gewoon en een kip relais.

maar bedankt voor alle info! ik puzzel hier zo nog wel even mee door :) het resultaat plaats ik natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Definitie:
Een kiprelais klapt om bij een impuls en klapt terug bij de volgende. Ze blijven zonder bekrachtiging in beide standen staan, daarvoor dient doorgaans een permanente magneet. Meestal wordt de spoel dan ook via een van de contacten verbroken. Ze heten zoals ik eerder schreef ook wel bistabiele relais. Deze benaming moet dacht ik wel begrijpelijk zijn. Als ik met dat woord (dus niet met enkel maar relais) even Google staat deze meteen bovenaan:
http://www.morssmitt.nl/i...ais/bistabiel-kip-relais/
En een uitgebreidere definitie: Wikipedia: Bistabiel relais

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 12-02-2014 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou een h-brug maken dan heb je ook geen negetive spanning nodig

ach een puls. zet er tweetal consensatrortjes op. ik gok dat minder dan 12 volt ook wel een zou kunnen werken

zoiets. Afbeeldingslocatie: http://s.eeweb.com/members/calinoaia_valentin/answers/1335121739-H-bridge2.gif

en dan nog iets verzinnen dat er een puls overblijft

[ Voor 76% gewijzigd door Fish op 12-02-2014 21:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is de puls uit je schakeling voor de digitale versie kort genoeg?

Niet helemaal de schakeling maar wel een basis (had het ooit voor iets anders gemaakt)

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/electronics/hrs_to_normal.gif

De schakeling rondom de NAND 2x uitvoeren met beide 1 poot aan de input en 1 NAND aan uitgang 0 en de andere NAND aan uitgang 1 van de 4017, uitgang 2 terug koppelen aan de reset.
Zo krijg je een 2-deler met om de minuut een puls, 1 minuut de ene puls en de andere minuut de andere puls. Dat via een H-brug (kant en klare IC of module) is een prima plan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Het is me gelukt.

uiteindelijk heb ik de software aangepast zodat het signaal per minuut wordt gewisselt tussen hoog en laag (even getallen zijn hoog, oneven zijn laag). hierachter zit de originele comparator schakeling en 2 anti-serieel serieel geschakelde condensatoren (zodat ze niet richtingsgevoelig zijn). hierdoor schiet de puls even omhoog en dan weer langzaam omlaag bij het ontladen. de klok krijgt zijn puls nu prima :)

nu zit ik met een andere vraag:
Nu moet ik de uren tellen.
Per uur wordt er een puls gegeven. deze pulsen wil ik tellen van 1 tot 12 zodat de klok aan kan geven hoelaat het is door middel van een gong.

ik heb gekeken naar schuifregisters, maar dat gaat helaas niet lukken. zo krijg ik alleen een soort binair getal, en ik wil juist het signaal in pulsen uitsturen naar het gong meganisme.

ik heb dit geprobeerd in de software, maar die lus duurt te lang om alle pulsen te sturen. ik krijg vreemde tel problemen in mijn klok (hij telkt soms zijn minuut niet door). na dit verwijderd te hebben, zijn er geen problemen meer. nu werkt ie met maar 1 puls per uur.

als ik google naar analoge klok circuits en dat soort termen, krijg ik alleen maar clock/puls generatoren.

samenvatting:
Per uur wordt er 1 puls gestuurd
deze pulsen moeten geteld worden en opgeslagen worden
na 12 pulsen moet de teller op 0 staan
de teller moet zijn getelde waarde weer in pulsen uitsturen (dus 1, 0, 1, 0 bij 2 uur bijvoorbeeld)

weet eimand een leuk componentje/basis voor deze schakeling? anders moet ik een tweede pic pakken om het signaal mee te tellen. als het te ingewikkeld/groot wordt en het kan niet anders, pak ik het PICje.

Pagina: 1