HDD en SSD's overzetten naar nieuwe behuizing.

Pagina: 1
Acties:

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Vandaag heb ik een nieuwe behuizing gekocht waar ik een eerder gebouwde computer in ga overzetten. Nu heb ik daar in het verleden wel eens een extra HDD ingezet, maar de laatste keer moest ik toen wel Windows opnieuw installeren ook al stond deze OS op de SSD. (misschien dat het kwam om dat er 2 SSD's in RAID stonden en ik er een nieuwe HDD in prikte).

Nu is mijn vraag of ik gewoon de kabelsvan deze SSD's en HDD in het moederbord los kan halen zonder dat er gegevens verlies wordt geleden. Kan ik dus simpelweg de computer netjes uit elkaar halen en op dezelfde manier weer in de andere behuizing zetten zonder dat ik weer opnieuw Windows en al de andere programma's moet installeren.

Zou je überhaupt de SATA kabels even los en vast kunnen koppelen zonder gegevensverlies en weten Windows en het moederbord dan te herinneren dat deze HDD en SSD al eens aangesloten waren

Als dit zo mogelijk is, maakt het dan ook uit of ik de SATA kabel in een andere SATA aansluiting op het moederbord prik, aangezien ik gelijk even kijk of ze wel in de goede 6/mb slots zaten.

In het kort gaat het mij erom dat ik na het overzetten van deze componenten niet opnieuw Windows moet installeren op de SSD, de HDD moet defragmenteren en opnieuw al mijn programma's moet gaan installeren.

Alvast bedankt voor de hulp. :)

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Kun je gewoon zonder problemen overzetten, wanneer het gewoon enkele schijven zijn die niet in RAID staan. SATA is hot swappable, dus je kunt HDD's en SSD's ook aankoppelen als de computer draait. Maar ik zou het als ik jou was gewoon doen als je computer uit staat. Zet de SSD dan op de eerste SATA 6 Gb/s poort, en controleer in de UEFI of de SATA mode op AHCI staat. Wanneer je die moet veranderen (dan staat hij waarschijnlijk op IDE) kan het zijn dat Windows gaat protesteren, maar Google even hoe je dat kunt veranderen zonder Windows opnieuw te hoeven installeren.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Bedankt voor je reactie.

In de BIOS staat het nu al op AHCI aangezien ik dat al veranderd had vanaf IDE na een herinstallatie.

Dus als het goed is dan kan ik gewoon het zaakje loskoppelen en weer aan het moederbord aansluiten in de nieuwe behuizing zonder verdere problemen. Het zou mooi zijn als de computer dan zoals normaal opstart en de schijven worden gedetecteerd met al de data.

Mijn 'angst' was dat als ik de HDD weer opnieuw aansluit dat ik deze dan weer moet formatteren zoals de eerste keer aansluiten om deze weer te kunnen gebruiken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
MartijnLoarne schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:25:

Kun je gewoon zonder problemen overzetten, wanneer het gewoon enkele schijven zijn die niet in RAID staan. SATA is hot swappable, dus je kunt HDD's en SSD's ook aankoppelen als de computer draait. Maar ik zou het als ik jou was gewoon doen als je computer uit staat. Zet de SSD dan op de eerste SATA 6 Gb/s poort, en controleer in de UEFI of de SATA mode op AHCI staat. Wanneer je die moet veranderen (dan staat hij waarschijnlijk op IDE) kan het zijn dat Windows gaat protesteren, maar Google even hoe je dat kunt veranderen zonder Windows opnieuw te hoeven installeren.
Dat hangt heel erg van je moederbord af of een disk hot-swappable is. Anders moet je voor eSATA gaan, die is er voor bedoeld om erin/uit te halen. Het veiligst ben je als je computer even uitzet voordat je de disk erin stopt.

En nee, TS, als je alle componenten overzet in andere nieuwe behuizing hoef je Windows niet opnieuw te installeren.