Welke NAS voor mij??

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Beste gebruikers,

Ik wil deze maand een NAS gaan aanschaffen.. De reden is dat ik al mijn belangrijke data naar me nas kan sturen.. En niet het ene bestand op computer A staat en weer een ander bestand op computer C.

Voor nou is het deze hoofdzakelijk voor de data, daar naast wil ik diverse data kunnen delen met internet gebruikers (gaat voornamelijk om kleine dos programmatje en andere oudere computer data)
Er komt ook veel drivers ect op te staan van oudere hardware (wat door een kleine computer groep nog gebruikt word)

Ik heb ook nog allerlei oude data op computer staan die ik opnieuw wil inrichten en dus de oude data op de NAS zal blijven staan..

Nou heb ik zelf wel onderzoek gedaan, ik wilde zelf niet naar andere fabrikanten kijken dan qnap en synology omdat de rest een beetje teveel er buiten steekt met wat hun aanbieden kwa prijs / hardware en software..

Ik had de qnap TS-669 Pro op het oog en de qnap TS 669L.
Van synology de DS1513+ en de DS1813+

Dit zijn inderdaad de wat flink duurdere modellen.. Wat ik in de gaten wil houden is wat ik voor mijn geld krijg + wat alles aan stroom gaat gebruiken.. Nou ben ik best groen kan ik je zeggen, maar hou persoonlijk niet van hoge stroom rekeningen..

Betreft de genoemde modellen denk ik beter voor de synology te gaan omdat ik daar meer waar voor mijn geld krijg.

De Qnap TS-669PRo is uiteindelijk toch echt veel te duur voor wat je krijgt.
Er zit overigens maar 2 jaar garantie op dit spul. Het enige waarom deze genoemde duurder is is vanwege het LCD display en de locks op de hardeschijven bays.. Deze missen dus op de TS-669L.

Andere nadelen is dat deze beide nassen maar met 1GB aan geheugen komt en maar kan uitbreiden naar 3GB.. Overigens kunnen er momonteel maar schijven van 4TB maximaal in.. En het is niet duidelijk of qnap dit nog zal gaan verhogen op dit model, en liever dus maar weer met een nieuw model op de proppen komt.. Daarnaast komt de qnap met 2 NICs op de unit, de synology heeft er in totaal 4..
Het geheugen bij de synology is standaard 2 GB en kan naar 4GB worden uitgebreid wanneer nodig..

Ook denk ik dat synology flexibeler is met het verhogen van de grote van de schijven door middel van een DSM upgrade (het verhaal van 4TB naar 5TB schijven)

Daarnaast haal ik voor minder dan een qnap TS-669pro (6 bays)makkelijk de synology DS-1813+(8bays) voor in huis..
De reden waarom ik wil beginnen met een grote nas is, dat ik niet een gebruiker ben die na 2 jaar er achter wil komen dat hij niet genoeg ruimte voor de hardeschijven hebt..
En ik ben overigens niet van plan om weer snel te willen gaan switchen van oude nas naar nieuwe nas.. Het kost allemaal veel geld, dus ik wil daarom ook zoveel en lang mogelijk met de nas kunnen werken..

Ik ben nog niet helemaal uit of ik nou een DS-1513+ moet aanschaffen of maar beter gelijk de DS-1813+ kan nemen.. Beide hebben een verschil van 150 euro (niet dat 840 euro al niet duur is).

Ik denk zelf meer voordeel uit de DS-1813+ kan halen.. Voor `dat beetje meer` geld krijg is dus 3 extra hdd bays erbij.. Nou denken jullie wellicht, wat moet iemand met 8 bays??
Het is overigens wel de bedoeling dat ik een raid array wil draaien, ik snap dat raid niet gelijk staat als een echte backup.. Maar de gedachte als er 1 of 2 schijven uitvallen en dan waarschijnlijk al de data pleite is als je geen raid zou gebruiken zou ik persoonlijk nogal dom vinden..

Het gaat vooral om data dat niet even 1.2.3 zo snel op het internet te vinden meer zal zijn.. Dus kwijt raken wil ik daarom ook niet. Redundantie is voor mij dan wel een must.

Overigens wil ik ook makkelijk een backup kunnen maken. Ik zag dit al voorbij komen:
YouTube: Synology DX510 Expansion Unit : An in-depth setup guide & review

Heb het ook aandachtig bekeken. Wat ik zelf dacht te begrijpen van die DX513 uitbreidings unit is dat je een backup van je data op dat ding kon plaatsen, en als je dus geen backup meer erop hoeft te zetten dus je die DX513 dus gewoon offline kon laten om daarop stroom kon besparen.. Want ik zou het jammer vinden / niks erin die uitbreidings unit zien als die de hele tijd dus ook gewoon stroom bleef gebruiken..

Daarnaast verbruikt een DS-1513+ unit al 50 watt, een DX513 uitbreidings unit ook 50 watt..
Een een DS-1813+ dus maar 75 watt.. Er zitten dan wel minder schijven is, maar in het totale plaatje is het wel zuiniger..

Ik vraag me verder eigenlijk af of er nog andere opties zijn zodat ik alle data van de nas kan backuppen ergens anders naar toe..

Het is mij overigens niet geheel helemaal duidelijk hoe deze units de backup maken.. Word er van de NAS zeg naar een image copy van het systeem gemaakt, of is het niet meer dan wat data kopieren naar een andere volume / hardeschijf.??

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Robin4 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 00:54:
Het is overigens wel de bedoeling dat ik een raid array wil draaien, ik snap dat raid niet gelijk staat als een echte backup.. Maar de gedachte als er 1 of 2 schijven uitvallen en dan waarschijnlijk al de data pleite is als je geen raid zou gebruiken zou ik persoonlijk nogal dom vinden..
Backups beschermen je tegen meer dan alleen hardware falen. Denk aan virussen, user error, software fouten in de software van je NAS etc etc etc

RAID is dus inderdaad GEEN backup! Zorg dat je belangrijke of niet vervangbare data in een backup gaat, liefst met versie beheer. Dan kan je naar bijna elk gewenst moment terug en weet je zeker dat je data veilig opgeslagen staat.

https://discord.com/invite/tweakers

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Alles op een nas zetten, en dan de politie virus, en je bent alles kwijt.
Dus je moet nog steeds ergens anders een backup maken, en zorgen dat deze niet direct bereikbaar is voor virussen.

• Robin4
Backups gaan overigens ook wel gemaakt worden.. Dat is voor mij eigenlijk misschien wel de bepalende factor voor welke nas ik juist wil aanschaffen..
Wat ik dus wil weten wat de precieze bedoeling is voor het maken van backups op de uitbreidings unit..
Blijft die uitbreidings unit dan ook altijd online, en / of is er een mogelijkeid om die geheel weer uit te schakelen zodat ik alleen nog maar de nas heb draaien, en dus veel stroom mee bespaar..
Ik neem aan dat men ze nooit uitzet en minstens 24/7 vaak in idle staan (wat dus ook stroom verbruikt)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Keuzes keuzes. En soms tegenstrijdig. Je wilt zuinig, maar wel langere tijd meekunnen. Misschien te lange tijd? Even random: Een DS414 verbruikt maar 15W (en kost maar de helft in aanschaf). Als je nu daadwerkelijk zoveel data hebt zul je een grotere moeten pakken, maar over 5 jaar is je NAS toch afgeschreven / achterhaald / ingehaald. En loont het, ook op vlak van energieverbruik, misschien beter om dán alsnog een nieuwe NAS te kopen.

Backups zouden ook naar een andere NAS kunnen of naar een online backup aanbieder.

• Robin4
Heeft er iemand hier die DX513 uitbreidings module..?? Ik heb daar wat vragen over?

Kan iemand mij vertellen hoe het beste is d.m.v schijven wat de beste opstelling is..(met de NAS, niet de DX513 module)

Wat ik zelf denk: 2 volumes aanmaken, dan 3 schijven in raid 5 en 2 in raid 1..
Ik zat zelf de denken om al mijn muziek, multimedia dus appart te houden van de overige data..
Ik neem aan dat als ik bestanden prive wil houden en bestanden wil delen via internet dat ik hier dus niet een apparte volume voor hoeft te maken? Ik neem aan dat ik dit gewoon per gebruiker kan instellen wat hij mag met de data en wat hij niet mag..

Betrefd die uitbreidings unit: Ik zag op youtube dat die uitbreidings unit gewoon aangaat met de nas (als deze aangaat.. Ik vraag mij overigens af, zit er een mogelijkheid op om de uitbreidings unit gewoon uit te laten als je de nas opstart en alles gewoon geconnect blijft? In die zin wil ik die uitbreidings unit niet gebruiken om de nas te extenden, maar om de backups erop te maken.. Overigens waar ik dat zag op youtube zegt die gozer dat de grote van de schijven (waarvan een backup gemaakt word) dus net zo groot moet zijn in de uitbreidings unit...

Klopt het overigens ook dat deze `backup` niet meer is als een kopie maken van de bron en deze dus gewoon kopieerd naar het doel..

Het jammere van deze apparaten vind ik dat je nooit alles weet voordat je iets aanschaft en hier later past achter komt.

@rooot

Ik ben nogal bang dat ik snel uit die 4 bay nas groei.. Ik zat zelf te denken om een raid 5 volume te maken. Ik wil deze niet te groot hebben kwa schijven, omdat anders (denk ik) het rebuilden gewoon te lang gaat duren.. Dus vandaar dat ik het liever bij 3 schijven houd..

Daarnaast zat ik de denken om voor mijn media / muziek dit gewoon lekker appart te houden van de rest..
Hiervoor wilde ik dus 2 schijven in raid 1 gebruiken.. Ik snap dat raid 1 geen backup is, maar geeft je wel een vorm van veiligheid. Dus dan zou ik minimaal een 5 bay nodig hebben.

Daarnaast wil ik geen 4 bay nas vanwege de stroom adapter, vind dat bij mij nogal in de weg zou gaan liggen.. liever heb ik gewoon een normale computer stroom kabel.

Ik denk dat ik toch het beste de DS 1813+ kan kopen..
Ik lees net even wat stof over de DX 513 expension unit..

Er kleven wel een paar dingen aan:

Ten eerste de prijs.. De DS 1513+ kost al 700 euro + DX 513 expansion van 400 euro zit je al op 1100 euro. De DS1813+ kost 800 euro.

De volgende nadelen van de DX513..

Hij is maar met 1 nas te gebruiken (volgens mij ook niet onder elkaar uit te wisselen waarschijnlijk.
De data van de DX513 is niet uit te lezen met je nas, en andersom schijnt het ook niet te kunnen..

Je hebt maar 2 configuratie opties: Of je huidige volume met de DX513 mee uitbreiden, dit houd dan ook waarschijnlijk in dat beide units dus ook aan moeten staan.. en dan heb je wel het voordeel dat je de data van je applicaties erop kan plaatsen..

Andere tweede optie is een los `nieuw` volume op de DX513 te maken, dan is het niet meer mogelijk om je applicatie data erop te zetten, maar dan zou je beide units wil los van elkaar uit en aan kunnen zitten (moet je wel de switch achterop de DX513 unit instellen op handmatig.. Met die manier kan je dus wel je backup op de DX513 unit dumpen.. Nadeel is wel dat je de schijven niet in je nas kan uitlezen.. Dus het zit elkaar allemaal in de weg.. In het geval van de volume extenden, vind ik persoonlijk dat je meteen dan beter een nas kan aanschaffen met meer bays.. Dit zorgt er ook meteen voor dat je nog maar 1 stroomstekker hoeft aan te sluiten en een fijne stroom beparing erbij..

DS-1513+ met DX513 is al 100 watt in actieve modus..
DS-1813+ alleen verbruikt dan maar 75watt.. in actieve modus.. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Robin4 op 13-02-2014 05:31 ]

• Robin4
Ik wil weer verder gaan met dit topic aangezien er wat dingen veranderd zijn aan mijn kant..

Omdat ik het te lang vond duren met het aanschaf van de nas heb ik maar alvast 2 stuks 3TB WD reds gekocht, deze zijn dus in bezit..

Afgelopen maand kwam het er nog niet van om een DS 1513+ of een DS 1813+ aan te schaffen, dus ik hoopte eigenlijk dat het deze maand er dan ervan ging komen..
Ik heb mijn vriendin al 3 maanden geleden al gezegd om de wasmachine te vervangen(omdat ik er financieel er beter voor stond), omdat dit al een redelijk oudje was, mijn vriendin blijft natuurlijk graag volhouden dan pas een te willen kopen nadat hij pas kapot is.. En nou raad je het al, 2 dagen geleden doet ineens de wasmachine het niet meer... Dus een oom van haar laten langs laten komen, de eerste keer had hij met dezelfde machine de koolborstels van vervangen, maar nou scheen het dus moeilijker te liggen en uit eindelijk de hoop maar toch opgegeven..

Ik in eerste instantie toch vol gehouden om de nas te willen gaan kopen, want dit stond gewoon in de planning. Maar aangezien ik realiseerde dat ik nog maar 2 schijven pas had liggen ik maar toch van mening ben veranderd en dus flink bij ga leggen voor de wasmachine en ik het dan maar ga doen met een 2 bay nas.. Ik zat zelf aan die DS214 play te denken, meer vanwege dat deze minder kost dan de DS214+ en dan er betere ervaringen met de DS214play is..

Ik wil deze nas kopen vanwege de snelheid, ik zal er momenteel nog geen gekke dingen ermee gaan doen. Ik ben helaas wel bang dat ik nogal snel uit deze nas zal gaan groeien. i.v.m het maar een 2 bays nas is. Ik heb ook al de 4 bays nassen overwogen, de DS414 (voor mij de nadeel dat die geen esata meer heeft (deze kost grofweg ongeveer 100 euro duurder dan de DS214play) En dan is er nog de DS412+ die ook weer grofweg 110 euro weer duurder is als de DS414.

Je begrijpt dan natuurlijk dat ik dan voor grofweg iets meer als 100 euro dan al een DS1513+ al kan hebben.(over de DS412+) en het model is ook al ouder, misschien dat hij daarom wellicht ook nog kortere support heeft..

Ik zat zelf te denken om nou een 2bay nas te nemen (DS214play) en dan maar later over te stappen naar de DS1813+ of wellicht tegen die tijd de DS1814..

Alleen als ik de DS214play koop, wat;

- Is het beste om de hardeschijven op in te stellen ( Ik zat zelf eigenlijk te denken aan raid 1 ( ik weet dat het geen backup is) Alleen vind het wel erg kostbaar van de ruimte wat je er dan nog aan data erop kan zetten, en als beide schijven als nog crashen je dus ook alles echt kwijt bent.

- Ik vraag mij af, hoe maken mensen hier een backup van hun data? Ik zie zelf maar weinig mogelijkheden.. Een USB stick zal het met de grote nooit gaan matchen met de data die je wilt backuppen. Ik neem overigens ook aan dat het mij nogal dom lijkt om de backup op de nas zelf te maken (mij lijkt een extern aparaat een betere keuzen. (mijn idee zou zijn om weer een computer te bouwen met veel schijven erin en hierop alleen de backups erop te zetten.

- Voordelen en nadelen van Synology hybrid raid en of normale raid modus

* Wat ik er van begrijp is dat je meer opslag hebt met synology hybrid raid, alleen ik weet niet of dit wel zo slim is met data recovery. Want ik ben nogal bang dat ze hier een speciale algoritme ervoor gebruiken en dit niet even in een andere computer die makkelijk te recoveren is..
ook lees ik zo op internet (stja bron word moeilijk zoeken want dat is paar weken geleden) dat als je de schijven bevoorbeeld in de uitbreidings module stopt en er gaat wat fout met de schijven dat de schijven niet te benaderen zijn via een andere omweg.

- Ik zie ook dat de hardeschijven het advanced format gebruiken, hier ben ik nog niet mee bekend. Aangezien ik de laatste paar jaar geen enkele nieuwe hardeschijf meer hebt gekocht (en ik dit toen eigenlijk wel wilde, maar er problemen waren met water en die fabrieken destijds en toen ineens de prijzen ineens behoorlijk hoog werden) Dus daarom ben ik een beetje in de technische vergetenheid geraakt.. Moet ik nog iets speciaals met deze schijven vooraf doen om partities te maken, of is de software DSM zo intelligent dat hij dat al allemaal al regeld?

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 09-03-2014 23:55 ]

• Miyamoto
De helft van de vragen beantwoord je zelf. Wat je financieel moet doen kunnen we niet voor je zeggen.

Raid: Sjah. Keuze. Opslag vs redundancy.

Backups: Er zijn legio mogelijkheden. Syncen naar andere NAS, Clouddienst, Cloud Station (1:1 kopie op je PC). Een aparte PC met veel opslag als backup lijkt me ongewenst. Daar had je nu juist je NAS voor.

SHR: als je wilt uitbreiden (en dat wil je blijkbaar) moet je dat gewoon doen.

Schijven: Gewoon insteken en gaan.

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Robin4 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:49:

...
Alleen als ik de DS214play koop, wat;

- Is het beste om de hardeschijven op in te stellen ( Ik zat zelf eigenlijk te denken aan raid 1 ( ik weet dat het geen backup is) Alleen vind het wel erg kostbaar van de ruimte wat je er dan nog aan data erop kan zetten, en als beide schijven als nog crashen je dus ook alles echt kwijt bent.

- Ik vraag mij af, hoe maken mensen hier een backup van hun data? Ik zie zelf maar weinig mogelijkheden.. Een USB stick zal het met de grote nooit gaan matchen met de data die je wilt backuppen. Ik neem overigens ook aan dat het mij nogal dom lijkt om de backup op de nas zelf te maken (mij lijkt een extern aparaat een betere keuzen. (mijn idee zou zijn om weer een computer te bouwen met veel schijven erin en hierop alleen de backups erop te zetten.

...
Wat betreft het backuppen van de drives/folders op een NAS. Die kan je ook op een losse USB harddisk kopiëren.

https://www.synology.com/en-us/support/tutorials/517

En controleer voor de zekerheid of je USB drive wordt ondersteund op de NAS. Met 2.0 wegschrijven duurt toch iets langer dan met 3.0. Zeker als je 2-4 tb gaat wegschrijven. Al kan je natuurlijk ook alleen bepaalde folders kiezen om weg te schrijven.

http://www.synology.com/en-us/support/faq/443

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• Robin4
Miyamoto schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:46:
De helft van de vragen beantwoord je zelf. Wat je financieel moet doen kunnen we niet voor je zeggen.

Raid: Sjah. Keuze. Opslag vs redundancy.

Backups: Er zijn legio mogelijkheden. Syncen naar andere NAS, Clouddienst, Cloud Station (1:1 kopie op je PC). Een aparte PC met veel opslag als backup lijkt me ongewenst. Daar had je nu juist je NAS voor.

SHR: als je wilt uitbreiden (en dat wil je blijkbaar) moet je dat gewoon doen.

Schijven: Gewoon insteken en gaan.
Clouddiensten ben ik zelf nogal erg voorzichtig mee, wil de data in eigen beheer houden.
Stja een andere NAS heb ik nu niet en straks ook niet.. Heb momenteel geld voor 1 NAS..
1:1 kopie naar de computer zou kunnen, moet ik wel een extra hardeschijf voor kopen.

En wat nou als ik straks al 12TB aan data hebt en ik dit allemaal wil gaan backuppen?
Zo ver ik weet zijn er geen 12TB schijven waar je zo even alles even over zet.

Daarnaast is hij mij gedeelte onduidelijk welke methode deze nassen gebruiken...(om te backuppen)
(een backup van iets maken is nogal een groot woord, en er zijn ook diverse methodes.)

1. Word er van de hardeschijven gewoon een beeld bestand gemaakt (wat acronis true image en norton ghost ook doet)

2. Of word er eigenlijk gewoon bestanden gekopieerd van 1:1? (die je dan zelf hebt geselecteerd)

3. Stel ik gebruik nou opslag van 3TB, heb ik dan ook nog een schijf van dezelfde 3TB nodig om daar mijn backup erop kwijt te kunnen, en word er wel of geen compressie op de backup gegevens toegepast zodat de uiteindelijk benodigde ruimte voor de backup kleiner is...

Ik zie namelijk dat iedereen vrolijk over deze nassen aan het kletsen zijn, maar ik denk dat zeker 80% zijn backup niet veilig in orde heeft. Omdat ik hier een daar lees dat mensen ineens hun belangrijke data kwijt zijn.. Wel lekker veel aandacht aan de nas geven, maar erg weinig aandacht geven aan het maken van een backup.. Dat vind ik nogal jammer.. Ik wil helaas niet bij dat groepje zitten die ineens belangerijke data kwijt is.. Dus daarom wil ik hier graag weten hoe dat dan gaat met het maken van zo`n backup.

Nou begrijp ik dat 3 TB aan data misschien nog makkelijk te backuppen is, alleen word dat helaas wel een stuk lastiger als je ineens al 8TB aan data hebt. Ja je kan 2x 4TB aan schijven kopen en dan ben je vast klaar, maar als de data ineens zo groot word dat het niet meer op de schijven past.. Stja wat doe je dan.. Dat is waarom ik met dat idee kwam om een soort van storage backup computer te maken.
CapTVK schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:09:
[...]

Wat betreft het backuppen van de drives/folders op een NAS. Die kan je ook op een losse USB harddisk kopiëren.

https://www.synology.com/en-us/support/tutorials/517

En controleer voor de zekerheid of je USB drive wordt ondersteund op de NAS. Met 2.0 wegschrijven duurt toch iets langer dan met 3.0. Zeker als je 2-4 tb gaat wegschrijven. Al kan je natuurlijk ook alleen bepaalde folders kiezen om weg te schrijven.

http://www.synology.com/en-us/support/faq/443
Dat je het naar een andere schijf of USB stick kan kopieren was mij eigenlijk wel duidelijk.

Wat mij niet duidelijk is, wat doe je straks als je bijvoorbeeld grof gezegd 32TB aan data hebt en je wilt alles gebackupd hebben?? Ik denk dat je het dan bij lange na niet gaat redden met je usb pennetje van 128GB.. :P 8)7 Je je zou dan wel een 2de NAS erbij kunnen kopen, maar het lijkt in mijn ogen nogal duur plan als je het alleen als backup machine wilt gebruiken.. Ik vraag mij dan af hoe zou jij dat dan doen of iemand die dit bericht leest? Wat ik zou doen staat hier boven al vermeld..

Ook is mij niet duidelijk hoe de synology de backup maakt (en dus welke methode die hij dan gebruik?)

Heb ik dan een zelfde grote hardeschijf nodig om te backuppen. Of kan de nas door een beeld bestand te maken een `image` en deze image kleiner uitvalt in de grote van de omgeving van het image bestand.??

De rest heb ik boven ook al vermeld..

[ Voor 23% gewijzigd door Robin4 op 11-03-2014 01:06 ]

• Miyamoto
Volgens mij ga je nooit een NAS kopen op deze manier:+

Maar uhm stel dat.... Maar om hoeveel data gaat het nu? 32GB belangrijke data die op 4 plaatsen in de backup moet hangen?

Je kunt je data encrypted naar de cloud jagen. Zo niet zul je toch echt dezelfde hoeveelheid aan schijven op een externe locatie moeten hebben. Meer mogelijkheden zijn er niet.
Pagina: 1