• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:52
Nee nee, ik kom niet vragen welke de betere CPU is want eerlijk gezegd merk ik nergens verschil in. :+

Ik heb dus 2 rigs staan hier en het plan is dat 1 mijn game PC gaat worden en 1 mijn Hyper-V host.

Rig1:
Gigabyte GA-Z87-HD3
i5 4670k
16GB 1600Mhz RAM

Rig2:
Gigabyte GA-970A-UD3
FX-8350
16 GB 1600Mhz RAM

Verder zal de host bestaan uit 1 SSD 128GB en 2x 1TB in RAID 0.

Nu zoek ik valide argumenten waarom welke rig mijn Hyper-V host moet worden.

Waarom Intel?
- Intel RST is voor zo ver ik kan vinden een betere/fijnere RAID oplossing.
- CPU is zuiniger. (Ik denk echter dat ik niet genoeg CPU intensiteit ga genereren om dat verschil voelbaar te merken.)

Waarom AMD?
- 8 cores voor meer flexibiliteit met VM's.
- Processor ondersteund meer virtualisatie extensies.

Verder dan bovenstaande kom ik dus niet. Ik zou het zonde vinden als ik nu denk van "ach het maakt niets uit" om er zometeen achter te komen dat functie XXX niet werkt op platform ZZZ (wat jullie mij al vanaf het begin hadden kunnen vertellen).

Ik neig momenteel naar de AMD vanwege de extra cores, graag jullie input! :)

(Voor de duidelijkheid, als een van de 2 zeg 1% sneller is in Hyper-V toepassingen hoor ik dat dus graag, ook al staat daar 20% performance op mijn gaming rig tegenover, dat is niet zo belangrijk. :))

Dankjewel!

EDIT: Het is de AMD geworden. O.a. na aanleiding van deze post:
Spekkie88 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:10:
Wil je met je huidige hardware IOMMU/VT-d ondersteuning is AMD je enige optie...

[ Voor 10% gewijzigd door chaoscontrol op 12-02-2014 18:54 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Ik zou in plaats van de i5 4670K een xeon nemen voor de host: pricewatch: Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed
Deze ondersteunt VT-d.

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 05:58:
Ik zou in plaats van de i5 4670K een xeon nemen voor de host: pricewatch: Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed
Deze ondersteunt VT-d.
Ik heb bovenstaande systemen, ik ga er dus niet iets nieuws voor aanschaffen. Maar ik haal eruit dat de i5 geen VT-d ondersteund en dat een reden is niet voor deze CPU te gaan (?).

[ Voor 10% gewijzigd door chaoscontrol op 12-02-2014 11:34 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:24
In de meeste spellen zal de intel beter presteren, zou daar dus de gamingrig van maken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• chaoscontrol
haarbal schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:35:
In de meeste spellen zal de intel beter presteren, zou daar dus de gamingrig van maken.
Lees aub de OP.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:15
Gebruik de AMD en maak een virtuele gaming rig, dan kan de 2e machine de deur uit! :D

Maar, nu wat serieuzer. Over performance in VM's tussen de 2 verschillende systemen kan ik weinig zeggen, echter is het wel zo dat de intel die je in bezit hebt geen VT-d ondersteuning heeft terwijl de AMD dit wel ondersteund (IOMMU). Houdt er echter rekening mee dat je hypervisor (wat ik uit je verhaal op kan maken wil je Hyper-V gaan gebruiken), dit OOK moet ondersteunen wil je er gebruik van kunnen maken. Tevens is er ook ondersteuning vanuit je moederbord nodig. Moederbord fabrikanten staan er echter niet echt om bekend de benodigde tabellen voor IOMMU/VT-d op orde te hebben op consumenten borden. Ik kan echter uit ervaring spreken als ik zeg dat Gigabyte goede ondersteuning biedt op dit gebied als er iets niet aan lijkt te kloppen.

De vraag is echter of je deze technieken nodig denkt te hebben, en performance verschil zal ook zeer afhankelijk zijn van de hoeveelheid en soort VM's die wil gaan draaien.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• chaoscontrol
Spekkie88 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:46:
Gebruik de AMD en maak een virtuele gaming rig, dan kan de 2e machine de deur uit! :D

Maar, nu wat serieuzer. Over performance in VM's tussen de 2 verschillende systemen kan ik weinig zeggen, echter is het wel zo dat de intel die je in bezit hebt geen VT-d ondersteuning heeft terwijl de AMD dit wel ondersteund (IOMMU). Houdt er echter rekening mee dat je hypervisor (wat ik uit je verhaal op kan maken wil je Hyper-V gaan gebruiken), dit OOK moet ondersteunen wil je er gebruik van kunnen maken. Tevens is er ook ondersteuning vanuit je moederbord nodig. Moederbord fabrikanten staan er echter niet echt om bekend de benodigde tabellen voor IOMMU/VT-d op orde te hebben op consumenten borden. Ik kan echter uit ervaring spreken als ik zeg dat Gigabyte goede ondersteuning biedt op dit gebied als er iets niet aan lijkt te kloppen.

De vraag is echter of je deze technieken nodig denkt te hebben, en performance verschil zal ook zeer afhankelijk zijn van de hoeveelheid en soort VM's die wil gaan draaien.
_O_
Dankje voor deze post!

Ik ga IOMMU voorlopig niet gebruiken, het is een test/uitporbeer omgeving om mijn kennis een beetje op peil te houden, maar ik ga graag werken op het platform waar dit in de toekomst wel mogelijk is.

M.b.t. je opmerking over Gigabyte doet mij ook goed, dit zijn mijn eerste Gigabyte moederborden sinds een Pentium 3 heel lang geleden. Durf dus niet te zeggen wat voor kwaliteit het tegenwoordig is.

De Hyper-V host zal voornamelijk een Windows netwerk gaan draaien met een enkele CentOS installatie.

(Hyper-V i.p.v. ESX omdat ik daar al gecertificeerd in ben. Tijd voor iets nieuws, tijd voor Hyper-V :))

• Spekkie88
chaoscontrol schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:59:
[...]

_O_
Dankje voor deze post!

Ik ga IOMMU voorlopig niet gebruiken, het is een test/uitporbeer omgeving om mijn kennis een beetje op peil te houden, maar ik ga graag werken op het platform waar dit in de toekomst wel mogelijk is.

M.b.t. je opmerking over Gigabyte doet mij ook goed, dit zijn mijn eerste Gigabyte moederborden sinds een Pentium 3 heel lang geleden. Durf dus niet te zeggen wat voor kwaliteit het tegenwoordig is.

De Hyper-V host zal voornamelijk een Windows netwerk gaan draaien met een enkele CentOS installatie.

(Hyper-V i.p.v. ESX omdat ik daar al gecertificeerd in ben. Tijd voor iets nieuws, tijd voor Hyper-V :))
Als het dan toch een uitprobeersel wordt is het misschien ook juist wel leuk om aan de gaan met een gaming VM ;) Het is mij gelukt om mijn racemonstertje op te kunnen splitsen in 3 gaming VM's middels Xenserver en gebruik van IOMMU :9

Echter aangezien je waarschijnlijk meer geïnteresseerd bent in hyper-V wordt dat wat lastiger ;)
(Voor zover ik weet wordt IOMMU/VT-d op het moment alleen grootschalig ondersteund door Xenserver, maar pin me daar niet op vast...)

Wil je met je huidige hardware IOMMU/VT-d ondersteuning is AMD je enige optie... Al denk ik, gezien de VM's die je wil gaan draaien, dat de intel meer performance zal leveren (Pure educated guess). Daar komt bij dat de NON-k modellen van intel VT-d WEL ondersteunen. Dus je kan ook voor de intel gaan en op het moment dat je met VT-d wil gaan spelen de processor omruilen voor de non-k variant...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• chaoscontrol
Ik ben aan de hand van VT-x en VT-d (en IOMMU) nog maar eens even intensiever gaan Googlen en kwam leuke dingen tegen! Nu met je post is het eigenlijk alleen nog maar meer bevestigd; Het wordt de AMD! Ik heb nog wat videokaarten liggen en lijkt mij ook leuk om eens met GPU passthrough the spelen in Hyper-V. :)

Dankjewel voor je hulp! :) Zal nog wel eens laten horen hoe het lukt!

• Spekkie88
Ik ben zeer benieuwd! Zoals ik al zei ben ik alleen "bekend" met xenserver en gpu passtrhough, er zit nog een blogpost aan te komen over mijn bevindingen, maar helaas ligt door andere redenen mijn systeem momenteel uit elkaar... Succes iig!

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Pagina: 1