• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09-2025

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Nou, ik heb dus een computer met in totaal 4 GB RAM. Als ik nu een aantal applicaties open heb staan, een VM draai of een beetje intensieve game draai, wordt de computer sloom en zegt taakbeheer inderdaad dat rond de 98% van het RAM geheugen in gebruik is. En al voordat ik het intensieve spel opstart is er nog maar iets meer dan 1 GB aan RAM geheugen vrij van de 4 GB, wat dus eigenlijk veels te weinig is! En een aantal applicaties afsluiten zorgt maar voor een verbetering van ongeveer 300 mb en is dus niet genoeg.

Ik wil dus mijn RAM geheugen upgraden. Ik heb al met een vriend gezien dat er maar twee sleuven zijn waar op dit moment in alle twee Dual DDR3 SDRAM (DDR3-1600 DDR3 SDRAM), 1600 mhz, van allebei 2 GB in zit.

Maar het rare is dat CPU-Z, Speccy en taakbeheer aangeven dat er nog twee slots vrij zouden moeten zijn, maar die vriend zegt dus van niet. En zelf heb ik er geen verstand van. Als deze programma's zeggen dat er nog twee sleuven over zijn, zal deze vriend het dan waarschijnlijk fout hebben of niet?

Maar wat als die vriend nou gelijk heeft en er zitten er kunnen er maar 2 strips geheugen in, dan kun je niet een 2 GB-strip van hetzelfde type lang een 4 GB strip van hetzelfde type laten draaien toch? Is het dan niet gewoon beter één 8 GB strip van hetzelfde type als het oude te kopen en deze i.p.v. de twee 2 GB-strips te stoppen? Waar moet ik dan op letten bij aankoop, welke moet ik dus hebben en moet ik dus nog aan meer gegevens denken als ik nieuw RAM-geheugen koop? AIDA64 zegt dat ook nog de volgende soorten werkgeheugen erin kunnen (scherm "chipset"): DDR3-1066, DDR3-1333, DDR3-1600 SDRAM.

Wat adviseren jullie mij en waar kan ik het ook nog een beetje goedkoop krijgen? Via Pricewatch kijken?

Op internet is het echt een groot doolhof met reclametroep en het is echt moeilijk een antwoord wat op mij slaat te vinden. Daarom vraag ik het jullie.

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 09:11
Systeemspecificaties?

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Excuses, deze zal ik morgen even hier neer zetten, maar zouden jullie me met de gegevens tot nu toe al kunnen helpen? Ik heb nu namelijk even geen toegang tot de desbetreffende computer.

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08
Nee, dat is erg lastig. Als wij niet weten welk moederboard je gebruikt kunnen we ook niet zeggen of er nu 2 of 4 geheugensloten beschikbaar zijn. Daarom is het altijd verstandig in je openingspost voldoende informatie te zetten.
Voor jouw vraag is het belangrijke te weten welk merk en type moederboard je gebruikt. En niet te vergeten welke processor heb je en in zitten.

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Ok, nogmaals excuses voor het niet posten van info. Dit is natuurlijk belangrijk, maar mijn oorspronkelijke was dat ik maar ongeveer 1 GB werkgeheugen vrij had naast het besturingssysteem en andere taken. Maar zonet heb ik de Intel Rapid Storage Technologie bijgewerkt en nu is er ruim 2 GB werkgeheugen iedere keer vrij en loopt alles weer soepel! Problem solved dus!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
mrtnptrs schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:19:
Maar het rare is dat CPU-Z, Speccy en taakbeheer aangeven dat er nog twee slots vrij zouden moeten zijn, maar die vriend zegt dus van niet. En zelf heb ik er geen verstand van. Als deze programma's zeggen dat er nog twee sleuven over zijn, zal deze vriend het dan waarschijnlijk fout hebben of niet?
Eerder andersom, die tooltjes lezen alleen uit wat de geheugencontroller kan aansturen, zegt niets over wat de fabrikant daadwerkelijk aan sloten op het moederbord soldeert.
Pagina: 1