QoS op TP-Link TL-WDR4300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396011

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst een TP-Link TL-WDR4300 gekocht. Ik heb deze router gehangen achter de KPN Experiabox (Arcadyan ARV7519). De voornaamste rede dat ik deze router heb gekocht is omdat ik een stabielere verbinding wil. Vaak was het zo dat als iemand iets streamde of downloade de verbinding van de andere apparaten ten koste ging. Dit was ook goed te merken tijdens het gamen, vaak schiet de ping omhoog als iemand veel bandwidth gebruikt.

Ik heb een 8/1 verbinding van KPN, niet te snel dus. Maar ik hoopte via QoS een einde te maken aan de hoge ping in games. De QoS instellingen van de TP link zijn niet heel erg uitgebreid en ik weet niet zeker of het probleem wel kan worden opgelost.

Ik heb nu dus verder gekeken en misschien is een custom firmware de oplossing? Ik weet dus niet hoe ik deze situatie het beste kan aanpakken en vraag dus om jullie hulp!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je kan het beste eerst uitzoeken waarom je ping hoog is, en daarna pas 'dingen' gaan doen.
Om je te kunnen helpen is het belangrijk om alle relevante data te hebben:

- Welk pakket neem je af (Internet, of een combinatiepakket?)
- Welke apparaten sluit je aan
- Hoe zijn je apparaten aangesloten
- Welke internet-gerelateerde software draai je (download clients, OS, games)

Ik heb die Arcadyan ook, en ik heb er een TP-Link WNDR1024 achter gezet, met DD-WRT er op, en de Arcadyan in PPPoE passthrough gezet, en dus het WAN IP adres op mijn TP-Link/DD-WRT setup. Alles is instant beter. Doe je dat niet, dan heeft het totaal geen zin om een andere router aan je Experia Box te koppelen, om dat je Experia Box nog steeds voor problemen zal zorgen.

Ik heb 3-in-1, TV en Telefoon werken gewoon nog (maar ik gebruik ze niet, want ik heb het pakket om dat het met kortingen goedkoper was dan puur internet).

Als je allen internet afneemt, en geen andere diensten wil afnemen, dan zou je ook een normaal ADSL/VDSL modem kunnen kopen en die hele Arcadyan afkoppelen en bewaren tot KPN hem terug wil.

QoS gaat je trouwens niet perse helpen met latencies, voornamelijk met gereserveerde bandbreedte. Over het algemeen hebben (semi-) realtime toepassingen niet zo veel bandbreedte nodig en vooral snelle verwerking van je data pakketjes. Als je bijvoorbeeld SSH gebruikt heb je geen drol aan QoS, en is 1Mbit/s snel zat, maar moet je vooral lage latency hebben om het zinvol te kunnen gebruiken.

Op DD-WRT kan je met tc harde limieten op IP basis instellen, dat werkt beter dan QoS. Je kan ook rules maken om bijvoorbeeld het aantal connecties op IP basis te beperken, of het aantal UDP pakketjes per seconde (om dat UDP geen connecties kent).

Met de setup die ik hier heb kunnen 3 mensen op 80% bandbreedte lekker torrents downloaden terwijl een 4e probleemloos een youtube video kijkt en een 5e een potje LoL of StarCraft2 doet zonder lag.

[ Voor 28% gewijzigd door johnkeates op 11-02-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@johnkeates

Welk pakket neem je af (Internet, of een combinatiepakket?)
Ik heb een internet + bellen abonnement

Welke apparaten sluit je aan
- 2 computers via LAN
- 2 laptops via WiFi
- 1 android tablet via WiFi
- 1 printer via WiFi
- 3 android telefoons via WiFi
- 1 internetradio

Deze apparaten zijn natuurlijk niet allemaal tegelijk in gebruik.

Welke internet-gerelateerde software draai je (download clients, OS, games)
Alle computers draaien Windows. Ik download vaak niet omdat ik dan problemen krijg met internet, maar als ik download is dit via uTorrent. Daarnaast word er vaak muziek gestreamed op de computers via Spotify / Pandora. Ik speel atm vooral League of Legends en daar kan wisselende ping nogal frustrerend zijn.

Verder gewoon de dagelijkse internet dingetjes zoals Facebook en YouTube.

Ik heb al een beetje gezocht naar de rede van hoge ping. Maar op het moment dat ik een YouTube filmpje buffer, een stream kijk of ga downloaden zie ik de ping omhoog springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als je zeker weet dat je je huidige setup weer terug kan zetten naar hoe het nu is, zou je het volgende kunnen proberen:

1. Installeer DD-WRT op je WDR4300

- FTP map ftp://ftp.dd-wrt.com/othe...3503/tplink_tl-wdr4300v1/ bevat recente versies

- Installeer eerst factory-to-dd-wrt en daarna webflash
- Bij het installeren eerst 2 minuten wachten voor dat je verbinding maakt/instellingen doet, DD-WRT genereert eerst keys en dat is een blocking process. Voor dat je DD-WRT installeert eerst een 30/30/30 reset doen

2. Hack je KPN modem zodat PPPoE passthrough aan staat, soms moet je dit doen: http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/ maar soms moet je in de HTML van de pagina de invoerelementen eerst op text zetten ipv hidden.

3. Zet WIFI op je KPN modem uit

4. Sluit de DD-WRT Router rechtstreeks met een kabel op je KPN modem aan

5. Sluit alle andere apparaten op je DD-WRT aan (dit werkt niet als je KPN IPTV hebt)

6. Sluit alle draadloze apparaten ook op je DD-WRT aan

7. Stel DD-WRT met PPPoE als WAN connectie type in:

- Username is in 99% van de gevallen kpn@direct-adsl
- Password is in 99% van de gevallen kpn
- Force Reconnect op disable
- Advanced settings uit

8. Ga naar Status -> WAN op DD-WRT, daar zie je je PPPoE status

Als alles goed gegaan is heb je nu je WAN IP op je DD-WRT router, heb je geen apparaten (draadloos of bedraad) meer op je KPN modem, werkt de telefoon nog steeds, en kan je op DD-WRT nu precies zien wat er gebeurt.

Wat je netwerkperformance betreft:

- Gebruik status->bandwidth om te zien of er hard up of down traffic gegenereerd wordt
- Gebruik status->lan-active clients om te zien hoeveel connecties de clients maken

De gemiddelde computer heeft tussen de 20 en de 100 connecties als je bijv. een Mail client hebt, een chat client, een website, een stream aan hebt staan en wat online services zoals iCloud of SkyDrive. Een torrent download pleurt daar zomaar 300-400 connecties boven op.

Ga daarna kijken wat er met de default settings werkt:

- Als je gewoon allemaal lekker kan internetten, kijk dan hoeveel connecties je ongeveer open hebt en wat je bandbreedte is

- Als je opeens problemen ondervind, kijk dan wat de waardes op dat moment zijn

Het is wel handig om van tevoren te weten op welke snelheid je modem intraint. Schijf dat ergens op, want in de meeste gevallen kan je na PPPoE passthrough je modem niet meer in.

Het punt van deze hele setup is dat je de NAT-engine en de Firewall en het brakke OS van je KPN modem nu grotendeels overslaat. Wat ie in principe nog doet is PPPoE naar PPPoA omzetten, en that's it. Geen connecties tracken, geen NAT tabellen, geen packet inspection. Dat wordt allemaal door DD-WRT geregeld, en die is daar een stuk beter in.

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 12-02-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb inmiddels DD-WRT geïnstalleerd. Ik heb meteen verbinding via Automatic Configuration - DHPC. Is het noodzakelijk om PPPoE in te stellen? ( ik heb een ADSL verbinding, maar dat was denk ik al duidelijk ). Sorry voor deze stomme vraag haha.

Het is wel handig om van tevoren te weten op welke snelheid je modem intraint. Schijf dat ergens op, want in de meeste gevallen kan je na PPPoE passthrough je modem niet meer in.
Wat bedoel je met "welke snelheid je modem intraint"?

Ik heb trouwens de DD-WRT v24-sp2 (03/25/13) std versie geinstalled. Ik heb namelijk via de router lijst op de DD-WRT website gedownload, en ik zie dat jou versie uit 2014 komt. Is het nodig mijn versie uptedaten?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 396011 op 12-02-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je hoeft niet perse bij te werken, hoewel de nieuwere versie wel sneller en veiliger is. Uiteindelijk doet DD-WRT zelf niet zo veel, het gaat er vooral om dat je je modem buiten spel zet.

Wat je nu hebt is dubbel-NAT met twee DHCP servers en twee firewalls, daar kan je internet in de meeste gevallen alleen maar slechter van worden.

Het punt is dat je je WAN IP adress (dus je externe adres) op je eigen router krijgt, en dus niet op de Experia Box.

Om dat KPN verplicht de Experia Box te gebruiken als je ook telefoon en/of TV wil moet je die dus gebruiken. De enige manier om dan het WAN IP adres op je eigen router te krijgen is bridge mode of PPPoE passthrough.

Dus: ja, het is noodzakelijk dat je PPPoE gebruikt. DHCP is niks anders dan wat je al had.

Je moet stap 2 en stap 7 dus uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben nu bezig geweest met PPPoE. Op het moment dat ik PPPoE toelaat op mijn Experiabox ( via de link op http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/ ) stopt het lampje "Internet" met knipperen. Als ik mijn laptop dan direct aansluit op de Experiabox werkt het internet ook niet. Ik weet niet of dit zo hoort? Maar het lukt in ieder geval niet om inteloggen op PPPoE op DD-WRT

• johnkeates
De lampjes op je ExperiaBox kan je negeren zodra je een non-standaard setup hebt.

DHCP werkt niet meer op het moment dat je PPPoE aan hebt staan, want PPPoE is niet DHCP ;)

Je MOET dus PPPoE gebruiken als je PPPoE instelt.

Als je met je laptop wil testen kan dat, je moet dan een PPPoE verbinding op je LAN adapter instellen.

DD-WRT geeft waarschijnlijk wel in de logs aan waarom PPPoE niet werkte. Je kan op de WAN status pagina ook zelf de PPPoE connectie initiëren als dat niet automatisch de eerste keer gestart wordt. Daarnaast geeft je Experia Box ook logs over je PPPoE verbinding.

Topicstarter
Ik kan de logs niet terug vinden op DD WRT, waar kan ik deze vinden?

Ik zal het straks nog een keer proberen en dan de logs in de gaten houden.

• johnkeates
Je kan ook op de status pagina kijken wat er gebeurt. Logs zijn er via SSH of Telnet.

Topicstarter
Ik heb het nogmaals geprobeerd maar ik kom echt ingelogd via PPPoE, niet eens via een directe verbinding via mijn laptop.

Dit zijn de logs van mijn Arcadyan:
03/04/2013 00:00:37 192.168.2.1 login success
03/04/2013 00:00:24 If(ATM2) PPP connection ok !
03/04/2013 00:00:23 If(ATM2) get IP: xx.xxx.xx.xx
03/04/2013 00:00:23 If(ATM2) start PPP
03/04/2013 00:00:22 ADSL Media Up !
03/04/2013 00:00:15 sending ACK to 192.168.2.1
03/04/2013 00:00:15 sending OFFER to 192.168.2.1
Ik zie dat er dingen zijn veranderd binnen mijn Arcadyan, er staat bijvoorbeeld een andere protocol (bridging). Trouwens het 192.168.2.1 IP is mijn laptop, niet de TP-Link router ( die overigens op PPPoE staat, bij DHCP staat hij er wel bij )

Hoef ik trouwens binnen DD-WRT alleen maar PPPoE als WAN Protocol te kiezen en dan mijn naam en wachtwoord in te vullen? Ik zie namelijk ook opties om DHCP uit te zetten op DD-WRT.

Als mijn Arcadyan in DHCP mode staat, zie ik bij WAN wel een username en password staan. De username is het MAC adress van de Arcadyan met @direct-adsl erachter en het wachtwoord is 15 tekens lang ( het wachtwoord is afgeschermt ). Heb ik hier iets aan?

EDIT:
Ik ben nog verder aan het stoeien geweest, en ik kom in de DD WRT log dit nogal vaak tegen:
Jan 1 02:42:07 DD-WRT user.info syslog: pppd : pppoe process successfully stopp
ed
Jan 1 02:42:10 DD-WRT user.info syslog: pppd : pppoe process hanging, send SIGK
ILL
Jan 1 02:42:10 DD-WRT user.info syslog: pppd : ppp daemon successfully stopped
Jan 1 02:42:12 DD-WRT user.info syslog: pppd : ppp daemon hanging, send SIGKILL
Jan 1 02:42:12 DD-WRT user.info syslog: pppd : PPP daemon successfully stopped
Jan 1 02:42:14 DD-WRT user.info syslog: pppd : PPP daemon hanging, send SIGKILL

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 396011 op 13-02-2014 20:41 ]

• johnkeates
Oke, misschien dat het handig is om eerst toch die DD-WRT update te installeren.

Wat ook relevant is: als je modem in PPPoE passtrough staat, krijg je dan via DHCP alsnog een adres op je laptop? (dus zonder je DD-WRT er tussen).

Het is namelijk zo dat als je PPPoE gebruikt DHCP op je modem niet meer zou moeten werken.
DHCP op je DD-WRT moet dan juist weer wel aan staan.

Wat je uiteindelijk moet hebben:

[ Modem: DHCP uit, PPPoE bridge/passtrough aan] ---- ethernet kabel --- [DD-WRT, DHCP aan, PPPoE WAN type] ---- ethernet kabel of wifi ---- [Laptop]

Topicstarter
Ik zal straks even de nieuwste update installeren.

Ik weet niet zeker of ik via DHCP een adres krijg op mijn laptop. Als ik via ipconfig /all kijk zie ik niet echt verschillen tussen DHCP en PPPoE mode. Bij mijn ethernet adapter staat dat DHCP enabled is bij beide gevallen. Ook blijft de DHCP server hetzelfde.

Als PPPoE goed ingesteld is op mijn Arcadyan moet ik in principe toch kunnen inloggen via een PPPoE connectie op mijn laptop ( bij directe verbinding tussen Laptop en Arcadyan )?

Ik zie als ik op de web interface van de Arcadyan kijk dat DHCP nog steeds enabled staat.

Bij Gateway staat namelijk het volgende:
DHCP Server: Enabled

Daarnaast is bij de kolom Internet wel een hoop weggegaan. Namelijk: WAN IP, Subnet Mask, Gateway,
Primary DNS en Secondary DNS

Ook zie ik bij WAN instellingen dat de protocol op bridging staat, ipv PPPoA.

De setup zoals jij liet zien is precies de setup die ik probeer te krijgen, maar dat wil dus niet helemaal lukken D:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
In elk geval kloppen de instellingen grotendeels op je Arcadyan, want als je hem inderdaad PPPoE laat doorgeven moeten die WAN IP gegevens inderdaad verdwijnen.

Met je laptop een PPPoE verbinding maken moet inderdaad dan wel lukken, krijg je op je laptop meer informatie m.b.t. de PPPoE verbinding?

Wat je ook kan doen is handmatig DHCP even uitzetten op je Arcadyan (maar wel aan laten op je Laptop).

In principe moet je met PPPoE geen IP krijgen van je modem (dus die 192.168.x.x range) maar een IP van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de logs van me laptop vind ik dit:
[7416] 02-14 18:18:03:814: RAS:RasDialInternalCallBack:Verbinding maken met PPPoE...:Poort openen...:Ret:1
[7416] 02-14 18:18:03:819: RAS:RasDialInternalCallBack:Verbinding maken met PPPoE...:Poort geopend.:Ret:1
[7416] 02-14 18:18:03:821: RAS:RasDialInternalCallBack:Verbinding maken met PPPoE...:Verbinding maken via WAN Miniport (PPPOE)...:Ret:1
[5412] 02-14 18:18:23:832: ConnectThread:RasDialDlg failed with error: 651
Dit word meerdere malen herhaalt totdat hij het opgeeft.

Misschien ook van toepassing, als ik via die hidden html page PPPoE aan wil zetten ziet mijn pagina er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TeYaTEY.jpg

en dus niet zo: link

+ dit staat onder het kopje WAN:

ATM PVC
ADSL router uses ATM as its layer 2 protocol. ATM PVC is a virtual connection which acts as a WAN interface. The Gateway supports up to 1 ATM PVCs.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 396011 op 14-02-2014 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je PPPoE instellingen lijken te kloppen.

Error 651 = Your modem (or other connecting device) has reported an error.

Ik heb even mijn instellingen gecontroleerd:

INTERNET
VDSL: Physical Up
Mode: PROFILE_8B
Download: 26062 Kbps.
Upload: 3351 Kbps.

GATEWAY
IP Address: 192.168.2.254
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Firewall: Enabled
UPnP: Enabled
Wireless: Disabled
NAT: Enabled
USB: Disabled
ECO: Disabled
DDNS: Disabled
Remote Management: Disabled

De WAN pagina:

Enable PPPoE passthrough function (aangevinkt)

De 3/1 pagina:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7huE9Ch.png

Protocol = 1483 Bridging
VLAN = Default
enz. Zelfde instellingen als die jij hebt.

DD-WRT PPPoE:

WAN
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vuYCOnX.png

Status
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UYanlCi.png

Ter controle, je hebt ook dit stukje gedaan:

To enable PPPoE passthrough on the KPN Experia Box v8, reset the modem first (hold the reset button until it restarts), then go to http://192.168.2.254/atmint.stm/3/1 and click Apply. Wait for the modem to restart and then configure your router (which should be the only device connected to your modem, preferably on LAN1).

Extra controle:

Je DD-WRT moet op een andere IP range zitten dan je EB! Dus niet 192.168 enz. maar iets anders (gebruik bijv. 10.0.0.x of 172.16.1.x)

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 14-02-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb alles precies zoals op de webpagina uitgevoerd ( al vaak zat en op meerdere manieren ). Ook zijn de instellingen vergeleken met jou hetzelfde. Het enige grote verschil is dat jij VDSL hebt en ik ADSL.

Misschien wil het daarom niet lukken? Er staat bij jou description WAN1, bij mij is dit VC1. Misschien heeft het toch met de aansluiting te maken dan.

Ik kan verder op het het internet ook niet iemand vinden met een soort dergelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Misschien, hoewel het op PPP niveau niet uitmaakt, uiteindelijk maken we allebei een PPPoE verbinding die het modem dan verder omzet naar ADSL of VDSL, dus zolang PPPoE passtrough aan staat moet het werken.

Wat je misschien nog kan doen is kijken of je met je eigen gebruikersnaam en wachtwoord (die uit je modem) wel kan aanmelden. Waarschijnlijk staat het wachtwoord in de broncode van de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik op een of andere manier zien dat ik simpelweg de verkeerde gebruikersnaam en wachtwoord invoer?

Ik had vroeger HetNet als provider, toen is het overgezet naar KPN. Is het mogelijk dat ik via HetNet in moet loggen of worden de PPPoE gegevens veranderd bij het overstappen ( gezien HetNet van KPN was ).

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 396011 op 15-02-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Dat kan, hoewel KPN het centraal regelt. Maar misschien dat er nog iets anders mis kan zijn, waar staat je MTU op?

Je MTU (onder WAN Settings, onder het kopje Optional Settings) moet op manual staan en dan 1492
bij mij ging dat automatisch, en dat is ook logisch, want PPPoE snoept wat ruimte van de standaard MTU (1500) af. Dus, check je MTU, zet hem op 1492 als ie dat nog niet stond, sla instellingen op (met PPPoE enz.) en herstart! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit werd mij verteld in een ander topic:
Als je een ADSL verbinding hebt kun je niet zomaar een PPPoE sessie opbouwen. Tenminste, niet zonder tussenliggende hardware.

Bij VDSL en glasvezel worden vlans gebruikt, en is PPPoE de manier van authenticatie voor het internet-vlan.
Bij ADSL is dit echter PPPoA. PPPoE is voor Ethernet verbindingen, en ADSL is een ATM verbinding.
Dus ik vrees dat het niet mogelijk is met mijn verbinding. Is het nu nog wel mogelijk om QoS op de router te zetten? Of gooit de Experiabox alles door de war :| ?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 396011 op 16-02-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Heb je je MTU al aangepast?

Het klopt dat je met ADSL niet 'zomaar' een PPPoE verbinding op kan zetten. Je DD-WRT zet de PPPoE verbinding op via je modem, die er een PPPoA verbinding van maakt. In principe doet je modem dus alleen de Ethernet naar ATM conversie nog voor je. Daarom heet het PPPoE passtrough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik het het geprobeerd maar kreeg het nog steeds niet voor elkaar, ik heb KPN gemaild voor meer info. Ik weet dat KPN er niet achter staat maar misschien word ik er iets wijzer van.

Ik heb nu mijn router gewoon op DHCP staan, en QoS goed ingesteld. Alles lijkt nu te werken zoals ik wil.

Bedankt voor je hulp in ieder geval! Ik ben een hele hoop wijzer geworden over netwerken aangezien ik er eerst niets van af wist :)
Pagina: 1