Toon posts:

Antieke SCSI Drive aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Na lang over het internet zoeken heb ik eindelijk een device gevonden die mijn antieke disks (lees: pre-stenen tijdperk disks) kan lezen. Enige probleem dat ik met de drive heb is dat het SCSI is, en vind het maar taaie materie. Na grondig googlen denk ik, als ik het goed heb heeft de device een Centronics-50 (SCSI-1) aansluiting (zie hier) heeft.

Nu heb ik een paar vragen:
- Hoe kan ik zo een device het makkelijkste aan de praat krijgen? Als het een afweging tussen geld en snelheid is, dan kies ik voor geld, aangezien als ik de disks gelezen heb, er verder wrschnlk niets meer met het systeem gaat gebeuren. Ik heb op marktplaats gekeken mbt tot SCSI kaarten, maar dat zijn allemaal UW of LVD kaarten, als ik het goed begrijp zijn dat dus nieuwere generaties van SCSI. Bestaan er adapters van CN50 naar deze nieuwere connectors?
- Volgens mij heb ik geen terminator nodig? Op mn device staat "terminator", ik neem aan dat dat de interne terminator inhoud.
- Wat zouden de "Parity" en "Term. Power" switches op de achterkant van mijn device (zie voor foto's in de link hierboven) zijn? Ik heb verder helaas geen documentatie of spec-sheets van de drive (en ook niet kunnen vinden). Het gaat om een Panasonic LF-7300A Multi Function Drive.

Bij voorbaat dank,

Gao Han

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:24
SCSI is behoorlijk backwards compatible, waarbij jouw device als 'backward' gekenschetst kan worden.
Jouw device is 16 bits Single Ended SCSI, en maakt gebruik van een 50 polige connector.
Dit zijn de specs voor het SCSI kaartje dat je in je PC zou moeten stoppen:
  • 'Single Ended' (SE) SCSI is, òf 'Low Voltage Differential' met SE compatible. In elk geval géén 'Differential'
  • 16 bits of 32 bits
  • 50 polige of 86 polige externe aansluiting
En de rest los je op met een kabeltje dat fysiek past. Die zijn werkelijk in alle smaken van verloopjes te vinden.

Qua instelling:
  • selecteer een SCSI ID (b.v. 1) dat anders is dan het SCSI ID van je kaart (meestal 7 of 15)
  • zet de termination power 'ON', tenzij je er nog een reeks van SCSI devices aan hangt (alleen de laatste moet getermineerd worden).
  • zorg dat de parity instelling overeen komt met die van je SCSI kaart. Of probeer het gewoonweg.
Drivers heb je vooral nodig voor de SCSI kaart. Veel drives maken zich vervolgens gewoon kenbaar in het OS.

Wat je ook zou kunnen overwegen is de drive uit de behuizing halen en direct in je PC schroeven. Tien tegen één dat dit probleemloos gaat. De drive heeft (naar alle waarschijnlijkheid) een 50 polige interne connector, die je via een flatcable aansluit op de interne poort van je SCSI kaart. Als je SCSI kaart intern 68 polige connector heeft zul je daartussen een verloopje moeten zoeken.