USB Kabel 5v+ en gnd op aparte stroombron?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 21:17

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een arduino welke ik aangesloten heb op een raspberry pi. Dit beide in een redelijk kleine behuizing. Opzich werkt dit prima, ware het niet dat de usb output eigenlijk te weinig mA levert voor de arduino.
Veel adviezen op internet zijn dan ook om een powered usb hub te gebruiken. Nu heb ik een kleine behuizing, en vind ik een usb hub aanschaffen voor 1 poort een beetje overkill, dus hoopte ik het anders op te kunnen lossen:

Is het mogelijk om data en power te splitsen? Oftewel, een usb verlengkabel te pakken, te strippen, dan de data +/- te laten zoals het is, maar de 5v + en - (ground) door te knippen en te verbinden met een eigen power supply? Ik heb hier nog zo'n simpel 230v naar usb female stekker liggen welke ik daarvoor wel zou kunnen slopen.

Ik ben alleen bang dat ik hiermee iets kan verpesten. Ik ben redelijk handig, maar mijn elektronicakennis is wel beperkt. Is dit gevaarlijk? Of kan dit prima? Of moet ik dan de originele ground aangesloten laten op de raspberry usb poort?

Edit: Iemand heeft wel een soortgelijk plaatje getekent. Je moet alleen dan de apple connector rechts vervangen door een usb female stekker:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/FDR/71ZI/GINP15VZ/FDR71ZIGINP15VZ.MEDIUM.jpg

Wie kan hierin adviseren? :)

[ Voor 10% gewijzigd door geerttttt op 11-02-2014 17:56 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Neem een USB Y-kabel en hang de 2e connector aan een USB-adapter die in het stopcontact zit?
Voorbeeld pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.bixmart.com/assets/images/laptopparts/cabusb-yblack.jpg

Hier kun je een Y kabel vinden: http://www.allekabels.nl/...ng-en-Data-USB-Kabel.html

[ Voor 85% gewijzigd door Raven op 11-02-2014 18:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:08:
Neem een USB Y-kabel en hang de 2e connector aan een USB-adapter die in het stopcontact zit?
Voorbeeld pic:
[afbeelding]

Hier kun je een Y kabel vinden: http://www.allekabels.nl/...ng-en-Data-USB-Kabel.html
Tja dat kan, maar zo'n usb connector is best groot, ik heb het liefst zo min mogelijk daarvan in de behuizing. daarnaast is dat niet echt tweakerachtig ;) Komt nog is bij, zo'n kabel kost nog wel wat, via ebay was het goedkoopst wat ik kon vinden incl. verzending over de 10 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

geerttttt schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:18:
[...]

Tja dat kan, maar zo'n usb connector is best groot, ik heb het liefst zo min mogelijk daarvan in de behuizing. daarnaast is dat niet echt tweakerachtig ;) Komt nog is bij, zo'n kabel kost nog wel wat, via ebay was het goedkoopst wat ik kon vinden incl. verzending over de 10 dollar.
Daarom heeft meneer ook een link geplaats voor 4 euro.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kuusj98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:18:
[...]

Daarom heeft meneer ook een link geplaats voor 4 euro.
Ah, die was er pas toen ik terugreageerde, eerst niet gezien :)

Misschien dat ik dat doe, maar het beantwoord mijn vraag nog niet, weet iemand meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:45
De eerste afbeelding toont een riskante bezigheid.
Je moet altijd GND (vaak ook aarde) referentie verbonden laten tenzij je een USB Isolator koopt.
Uitleg over isolatie.

Maar laat ik zojuist bezig zijn met een usb power inserter...
Precies voor dit soort ongein waar isolatie niet nodig is, gewoon je USB device voeden uit je lab supply.
Ik was overigens niet van plan om dit commercieel te maken, tenzij je het heel graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yep, je moet ground verbonden houden, dan doe je in principe hetzelfde als wat zo'n Y-kabel doet. Echter doet die Y-kabel het terwijl hij rekening houdt met de eisen aan een USB kabel, en jouw oplossing niet. Oftewel simpelweg grotere kans op onverklaarbare USB fouten, of dat hij het helemaal niet doet.

Des te korter het gedeelte waarbij met de kabel is gekloot, des te beter. En des te minder met de data kabels gedaan, ook des te beter.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 11-02-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
Raven schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:08:
Voorbeeld pic:
[afbeelding]

Dan heb je wel 2 aparte 5V-bronnen en dat kan fout gaan. Ik zou er mijn rPiarduino niet aan wagen :) Ze geven nooit beiden _exact_ dezelfde waarde en je weet niet (en hebt geen invloed op) hoe goed ze er tegen kunnen als er van een externe bron ook gevoed wordt :)

Je eerste tekening kan zeker, maar dan moet je wel de ground van alle drie aan elkaar knopen, daarmee zorg je ervoor dat ze alle drie op hetzelfde niveau zitten. Spanning is een 'simpele' naam voor potentiaalverschil, en in dat 2e stukje zit het addertje. Je kunt twee adapters hebben die beiden 5V leveren, zolang ze geen gezamenlijke ground of nul hebben kan er goed tientallen (tot duizenden, statische elektriciteit is een voorbeeld daarvan) volt verschil tussen zitten. Daarom dat bij USB-aansluitingen de GND ook als eerste contact maakt, om zo veilig mogelijk het potentiaal tussen de devices te vereffenen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nog een nadeel van USB is dat de 5V eigenlijk volgens de standaard is wanneer dit tussen 4.75 en 5.25 zit, erg ruim dus, en dat terwijl het met een goedkoop kabeltje zo nog eens naar 4.5 V daalt. Veel spul werkt dan ook helemaal niet goed meer.
The specification provides for no more than 5.25 V and no less than 4.75 V (5 V ± 5%)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De Arduino heeft gewoon een losse stroom-aansluiting die in principe de voeding zou moeten overnemen van de USB voeding..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

geerttttt schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:52:
Opzich werkt dit prima, ware het niet dat de usb output eigenlijk te weinig mA levert voor de arduino.
Wat heb je nu precies, en werkt dat nou wel of niet? Power je de Arduino en Pi van 1 USB kabel?
Is het mogelijk om data en power te splitsen?
Ja, heel veel usb apparaten die meer dan ~2W nodig hebben doen dat intern. Zolang je de GND van de twee (voeding kabel, data kabel) aan elkaar knoopt gaat het naar alle waarschijnlijkheid goed komen, je hebt dan in feite je eigen Y kabeltje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

geerttttt schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:29:
[...]

Ah, die was er pas toen ik terugreageerde, eerst niet gezien :)

Misschien dat ik dat doe, maar het beantwoord mijn vraag nog niet, weet iemand meer? :)
Die link was er 7 minuten voor jouw bericht bij geëdit, gewoon af en toe F5'en :P
Paul schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:12:
[...]
Dan heb je wel 2 aparte 5V-bronnen en dat kan fout gaan. Ik zou er mijn rPiarduino niet aan wagen :) Ze geven nooit beiden _exact_ dezelfde waarde en je weet niet (en hebt geen invloed op) hoe goed ze er tegen kunnen als er van een externe bron ook gevoed wordt :)
Crap, daar had ik even niet aan gedacht. :|

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Infant schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:45:
[...]

Wat heb je nu precies, en werkt dat nou wel of niet? Power je de Arduino en Pi van 1 USB kabel?
Wat ik nu heb is het volgende
1A 230v adapter naar micro-usb -> raspberry PI -> usb male kabel naar mini usb -> arduino

Op de arduino zit weer een aantal ledjes, lcd schermpje en buzzer e.d. Waarbij hij via de raspberry pi veel minder fel brandt/contrast heeft (en de buzzer klinkt lelijk) dan als ik hem gewoon via een normale pc o.i.d. usb aansluit.
[...]

Ja, heel veel usb apparaten die meer dan ~2W nodig hebben doen dat intern. Zolang je de GND van de twee (voeding kabel, data kabel) aan elkaar knoopt gaat het naar alle waarschijnlijkheid goed komen, je hebt dan in feite je eigen Y kabeltje gemaakt.
Oke, dus:
data + -> Gewoon zo laten
data - -> ook zo laten
5v + -> Doorknippen, aansluiten op 5v voeding
gnd -> verbinden aan zowel de voeding (gnd) en de usb kabel (gnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je de RPi en de Arduino verder vanaf de zelfde voeding voed?
dan krijgen ze toch exact de zelfde spanning ( en evt afwijkingen ? )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
...maar waar ga je nu de extra voeding vandaan halen? Waarom neem je niet gewoon een krachtiger voeding voor je RPi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 00:00:
...maar waar ga je nu de extra voeding vandaan halen? Waarom neem je niet gewoon een krachtiger voeding voor je RPi?
De RPi levert maar een laag amperage aan de usb poort uit, het heeft niet zo zeer met de input stroombron te maken, die is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
De polyfuse voor de input is 1.1A dus daar zal het niet aan liggen. En anders overbrug je die of voed je je Pi via de GPIO-header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

geerttttt schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:52:
Oke, dus:
data + -> Gewoon zo laten
data - -> ook zo laten
5v + -> Doorknippen, aansluiten op 5v voeding
gnd -> verbinden aan zowel de voeding (gnd) en de usb kabel (gnd)
Inderdaad.

Nou moet een 1A voeding op zich voldoende zijn een buzzer en een displaytje niet meteen 500mA trekken, but you never know.

De eerste versie van de Pi had op de USB uitgangen, waar jouw Arduio dus op zit, 140-ish mA zekeringen, waar de nieuwe versie alles direct aan de 5V0 heeft hangen. (Dat zit achter de 1.1A polyfuse.) Heb je een oude of een nieuwe versie?

Ik neem aan dat de Arduino zelf ook weer op 3V3 loopt? Als je een voltmeter hebt, kun je eens kijken wat voor een spanning er overblijft bij de 5V ingang op de arduino.

[ Voor 12% gewijzigd door Infant op 12-02-2014 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Hangt er maar helemaal vanaf, de meeste Arduino's lopen gewoon op 5v.

En zoals ik al zei, je kan de Arduino ook voeden via de voedingsstekker (met >6v), of via de 5v aansluitingen. kabeltjes knippen hoeft iig niet..

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 22:24
maar wat ik niet goed begrijp is: een powered usb hub gebruiken, is dat hetzelfde als met een Y kabel werken (ground verbonden) of hetzelfde als met een usb isolator werken?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

De meeste USB hubs van een paar tientjes zijn meestal niet geisoleerd.

Helemaal hetzelfde is het niet: Idealiter heeft een hub per poort een zekering zitten, of iets wat hem beschermd als er kortsluiting op treed.

Als je een Y kabel maakt, met 6 stekkers aan 1 kant, en 1 aan de andere kant, heb je meer dan 3A tot je beschikking. Of je dat door een friemelig mini/micro/nano/sony usb stekker geperst krijgt is weer een ander verhaal.

Als je een 6 poorts hub hebt, kun je uiteraard 6 verschillende apparaten aansluiten, wat met de Y kabel niet zou kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Infant op 13-02-2014 17:44 ]

• mcDavid
AlexanderB schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 23:06:
Hangt er maar helemaal vanaf, de meeste Arduino's lopen gewoon op 5v.

En zoals ik al zei, je kan de Arduino ook voeden via de voedingsstekker (met >6v), of via de 5v aansluitingen. kabeltjes knippen hoeft iig niet..
Dat klopt maar ze doen het net zo prima op 3,3v. Terwijl een raspberry pi al bij 4,7v in de problemen komt. Ik denk dat TS eerder problemen heeft met goedkope USB-kabels met hoge weerstand.

En de arduino met een Aparte voeding op de 5v pin voeden moet je absoluut niet doen als deze ook via USB verbonden is, daar zit geen diode tussen en 2 geregelde voedingen paralel zetten is garantie op vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzyreil
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-10 12:25
mcDavid schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 18:44:
[...]

Dat klopt maar ze doen het net zo prima op 3,3v. Terwijl een raspberry pi al bij 4,7v in de problemen komt. Ik denk dat TS eerder problemen heeft met goedkope USB-kabels met hoge weerstand.

En de arduino met een Aparte voeding op de 5v pin voeden moet je absoluut niet doen als deze ook via USB verbonden is, daar zit geen diode tussen en 2 geregelde voedingen paralel zetten is garantie op vuurwerk.
op 3.3v draait een arduino op 8MHz.. dus de helft, al kan je hem wel weer overclocken naar 16MHz maar dat kan ook weer problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een arduio draait zo snel als het kristal dat erop zit, kortom normaliter 16MHz. Op 3,3v is dat nét buiten spec, maar in de praktijk werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

[...]
Ik denk dat TS eerder problemen heeft met goedkope USB-kabels met hoge weerstand.
Dat denk ik stiekem ook, een anders-om Y kabel, zou het probleem ook kunnen oplossen. Dus bij het begin punt aftakken, naar twee apparaten toe.
2 geregelde voedingen paralel zetten is garantie op vuurwerk.
Dit slaat gewoon nergens op, dat zou betekenen dat zowat al mijn apparaten nu zouden moeten ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
[...]En de arduino met een Aparte voeding op de 5v pin voeden moet je absoluut niet doen als deze ook via USB verbonden is, daar zit geen diode tussen en 2 geregelde voedingen paralel zetten is garantie op vuurwerk.
De Arduino UNO is voorzien van een zekering, een powerpath switch, een diode en een extra parallel LDO om vuurwerk te voorkomen. Maar het schematic is echt een zooitje.
http://arduino.cc/en/uploads/Main/arduino-uno-schematic.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
jeroen3 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 20:34:
[...]

De Arduino UNO is voorzien van een zekering, een powerpath switch, een diode en een extra parallel LDO om vuurwerk te voorkomen. Maar het schematic is echt een zooitje.
http://arduino.cc/en/uploads/Main/arduino-uno-schematic.pdf
Die polyfuse zal je inderdaad wel redden, maar de rest zit geloof ik alleen voor de Vin, die nog door de regulator gaat dus. De 5v pin zit voor zover mij bekend gewoon rechtstreeks op de USB. Dat schema kom ik idd niet uit, heb er niet voor gestudeerd.
Infant schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:49:
[...]

Dit slaat gewoon nergens op, dat zou betekenen dat zowat al mijn apparaten nu zouden moeten ontploffen.
Hoeveel apparaten met twee onafhankelijke parallelle voedingen heb je dan? Waarschijnlijk geeneen (of je moet ze zelf geklust hebben). En zo wel zijn ze erg goed beveiligd of op elkaar ingeregeld, anders krijg je wel degelijk vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sissors schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:11:
Yep, je moet ground verbonden houden, dan doe je in principe hetzelfde als wat zo'n Y-kabel doet. Echter doet die Y-kabel het terwijl hij rekening houdt met de eisen aan een USB kabel, en jouw oplossing niet. Oftewel simpelweg grotere kans op onverklaarbare USB fouten, of dat hij het helemaal niet doet.

Des te korter het gedeelte waarbij met de kabel is gekloot, des te beter. En des te minder met de data kabels gedaan, ook des te beter.
Eisen van usb kabel? :+

Gewoon 5v los knippen van de usb , de kant van de computer/rpi laat je los, de kant van arduino verbinden je de 5v van de usb aan de 5v van de voeding, grond knip je door, die verbind je allemaal aan elkaar, dus kant van rpi, kant van arduino en voeding. Dan heb je gewoon hetzelfde als y kabel maar dan met voeding

Heb dat zo vaak gedaan, laat je niet gek maken door andere over eisen of wat dan ook, onzin voor dit soort korte usb kabel!

Edit/
Je mag gerust meerder voedingen parallel zetten, wat is dat voor onzin dat je dan vuurwerk zou krijgt, je hele huis zit vol met voedingen in parallel, neem aan dat je daar ook geen vuurwerk ziet. :D

Je mag zolang aanvoer het toestaat net zo veel in parallel zetten als je wilt.

En ja ik heb meerdere circuit met twee voedingen die met elkaar verboden zijn, bijv. mijn aquacomputer heeft eigen voeding en daaraan hangt een adruino met ethernetshield en die heeft ook eigen voeding heeft. Is dus 1 apparaat met twee voedingen die parallel staan.

Is hele gebruikelijk manier in elektronica, niks raars aan en al helemaal geen vuurwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 15-02-2014 14:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je aquacomputer en je arduino zullen de 5v lijnen niet gekoppeld hebben. En ik ben serieus benieuwd met watvoor apparaten jouw huis vol staat want ik kan er echt geen een verzinnen met twee parallelle voedingen. Zoiets vind je misschien in (industriële) hoog vermogen schakelingen maar ook daar lijkt het me eerder een ontwerpfout dan een feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Echt twee compleet gescheiden voedingen zul je niet vaak zien.
Maar intern kan er bij veel apparaten best sprake zijn van een parallelschakeling van voedingscircuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Waarom zou je de 5v rails willen koppelen? Je hebt toch twee circuit los van elkaar en niet één zware load maar twee losse, ideaal dus om twee voeding parallel te zetten en circuit mee te voeden.

Maar je kan ook twee trafo één load laten voeden, maar wel onder een aantal voorwaarde. Zowat al mijn apparaten staan parallel via het lichtnet, of heb jij alles in serie geschakeld in huis. Alleen mijn meetapparatuur is gescheiden van de rest. Is altijd lachen als iemand multimeter die op batterijen werkt gaat voeden met adapter en dus ineens niet meer gescheiden is maar parallel staat met circuit wat ze gaan meten en er dus stroom ook door multimeter kan gaan omdat die geen geïsoleerde voedingscircuit heeft.

Maar dat is hier allemaal niet aan orde, hij kan prima twee voedingen pakken en parallel zijn twee circuit voeden en alleen grond aan elkaar.

Edit/
Denk dat je te veel aan trafo aan denken bent, daar zijn soms mensen heilig van overtuigd dat dat niet kan.
Geschakeldevoedingen hebben er al helemaal geen moeite mee als je ze juist aansluit.

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 15-02-2014 20:07 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
mad_max234 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:02:
Waarom zou je de 5v rails willen koppelen? Je hebt toch twee circuit los van elkaar en niet één zware load maar twee losse, ideaal dus om twee voeding parallel te zetten en circuit mee te voeden.

Maar je kan ook twee trafo één load laten voeden, maar wel onder een aantal voorwaarde. Zowat al mijn apparaten staan parallel via het lichtnet, of heb jij alles in serie geschakeld in huis. Alleen mijn meetapparatuur is gescheiden van de rest. Is altijd lachen als iemand multimeter die op batterijen werkt gaat voeden met adapter en dus ineens niet meer gescheiden is maar parallel staat met circuit wat ze gaan meten en er dus stroom ook door multimeter kan gaan omdat die geen geïsoleerde voedingscircuit heeft.

Maar dat is hier allemaal niet aan orde, hij kan prima twee voedingen pakken en parallel zijn twee circuit voeden en alleen grond aan elkaar.

Edit/
Denk dat je te veel aan trafo aan denken bent, daar zijn soms mensen heilig van overtuigd dat dat niet kan.
Geschakeldevoedingen hebben er al helemaal geen moeite mee als je ze juist aansluit.
Ehm, je zit de boel dus lekker voor de gek terug houden hier.

Er werd aangeraden één circuit te voeden met twéé parallelle geregelde voedingen, en jij komt hier lopen verkondigen dat dat gewoon kan omdat je compleet gescheiden cirquits ook met meerdere voedingen kunt voeden en haalt er ook nog trafo's bij? Dit is op het trollen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik hou niemand voor de gek, is nog geen 1 april toch. :D

Dat heeft niemand gezegd dat je twee voedingen aan elkaar moet hangen zodat je het dubbele kan belasten of iets in die trend, er is hoogstens een fout gemaakt door alaxander door te vergeten dat als je de usb aansluit de 5v van de usb en 5v pin aan elkaar hangen, maar dat is niet bewust gezegd om capaciteit te verhogen. Was duidelijk doel om ze los van elkaar te voeden, spreek niet voor niks van > 6v. En denk dat die zelfs Vin pin bedoelde ipv 5v pin, ging hem namelijk helemaal niet over de voeding maar over niet hoeven solderen, Vin pin is dan wat logischer. :)

En ik geef duidelijk juiste voorbeeld erbij hoe je wel twee voedingen parallel moet aansluiten om dit circuit(arduino+rpi) te voeden.

En nee is 1 circuit, je ziet het verkeerd, het is niet gescheiden van elkaar, niet met zulke simpele voedingen althans, RPI en arduino zijn gewoon 1 circuit met twee power rails als je het aansluit zoals ik voorsloeg. Anders kan je wel zeggen alle IC gescheiden circuits van elkaar zijn, ze zitten namelijk net zo aan elkaar vast als rpi en arduino, kunnen ook op verschillende voltage werken, etc.

Een gescheiden circuit is iets heel anders. :)

Trafo's verhaal is toch een van de bekendste, dacht dat je daar aan zat te denken, is toch niet raar dat ik dat aanhaal.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:31
mad_max234 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:02:ideaal dus om twee voeding parallel te zetten en circuit mee te voeden.
mad_max234 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:03:Dat heeft niemand gezegd dat je twee voedingen aan elkaar moet hangen zodat je het dubbele kan belasten of iets in die trend
???
mad_max234 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:02:Geschakeldevoedingen hebben er al helemaal geen moeite mee als je ze juist aansluit.
Dit kan, maar ze moeten beide op dezelfde regulator of diodes achter de uitgang. Misschien wijs om dit wat verder te onderbouwen. Verder lijkt het erop dat je enige kennis van zaken hebt (MM verhaal) maar je posts zijn erg warrig...

Anywayz, de voeding parallel aan de +5V en GND van de usb gaat niet zonder meer goed. Regulator gaat over de zeik en oscillatie treedt op. Dus ik zou graag een schema zien mocht dit toch aangeraden worden :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je pikt nu zinnen(of zelfs maar halve zin) eruit die je helemaal uit context trekt, ene parallel circuit is de andere niet, ze gaan duidelijk over verschillende parallel aansluitingen als rest ook gelezen had. Eerste gaat over voeding parallele zetten en circuit voeden met twee rials gewoon los van elkaar, staat dan gewoon parallel geschakeld en zal gewoon werken, dat is gangbare manier.

Ik en niemand anders heeft gezegd tegen TS dat hij voedingen parallel moet zetten en ook de 5v aan elkaar moet verbinden en dan circuit mee voeden. Er is hoogsten een fout gemaakt waardoor twee rails met elkaar verboden waren, niet bewust voorgeslagen.
Dit kan, maar ze moeten beide op dezelfde regulator of diodes achter de uitgang. Misschien wijs om dit wat verder te onderbouwen. Verder lijkt het erop dat je enige kennis van zaken hebt (MM verhaal) maar je posts zijn erg warrig...

Anywayz, de voeding parallel aan de +5V en GND van de usb gaat niet zonder meer goed. Regulator gaat over de zeik en oscillatie treedt op. Dus ik zou graag een schema zien mocht dit toch aangeraden worden :)
Niemand heeft het over 5v aan elkaar verbinden! heb ik toch al meerder keren gezegd! Ik leg in mijn eerste post ook uit hoe het wel moet. Ik ben soms wellicht wat warrig maar jullie lezen hele posten niet eens, en haalt zinnen uit context.

En je verhaal over geschakeldevoedingen bevestigd alleen maar de quote van mijn post, op juiste manier aangesloten!

In laatste posten is Jeroen de enige die een verstandige opmerking maakt en zelf ook even nadenkt. :D

Edit/
En dan nog kan je plussen aan elkaar hangen in veel gevallen. Om makkelijk voorbeeld te pakken er zit bijvoorbeeld geen verschilt tussen één trafo met twee secondary wikkels of twee trafo's met elke één eigen secondary wikkel(even groot als de eerste trafo) en in eigen behuizing in eigen stopcontact. In veel apparaten zitten trafo's met meerdere secondary windings.

http://www.electronics-tu...winding-transformers.html

Over geschakeldevoedingen, dat mag ook gewoon, en stop daar maar geen diode tussen wat dat zal juist problemen geven. Niet alle geschakelde voedingen zijn geschikt overigens, voordat er iemand daar over gaat vallen.

"There are three common ways to connect power supplies in parallel for the purposes of
current sharing and redundancy:
1. Brute-force
2. Forced: Also known as Active or Third Wire Current Sharing
3. Zero Wire: Also known as Droop Regulation; Passive Current Sharing; Slope Programming
Each method is unique from the others and has advantages and disadvantages of which the
power systems designer should be well aware"

http://www.home.agilent.c...=-11143.0.00&lc=dut&cc=NL
http://www.switchpwr.com/parallel.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door mad_max234 op 16-02-2014 16:01 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
mad_max234 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:07:

Niemand heeft het over 5v aan elkaar verbinden! heb ik toch al meerder keren gezegd! Ik leg in mijn eerste post ook uit hoe het wel moet. Ik ben soms wellicht wat warrig maar jullie lezen hele posten niet eens, en haalt zinnen uit context.
Beetje warrig? Gast dat is juist precies waar de hele discussie over ging! Begin zelf eens posts te lezen voor je met compleet irrelevante warverhalen komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
mcDavid schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:46:
[...]

Beetje warrig? Gast dat is juist precies waar de hele discussie over ging! Begin zelf eens posts te lezen voor je met compleet irrelevante warverhalen komt!
mad_max234 houdt hier geen warverhalen. Zijn posts zijn inhoudelijk prima en bevatten geen onwaarheden of rare suggesties.

Hij heeft ze alleen niet geschreven voor lezers die er te weinig verstand van hebben, als je de basics niet snapt dan zul je niet snel zien wat het punt is van mad_max234 en inderdaad in de war raken. Dan kun je drie dingen doen:
1. Jezelf nieuwe dingen leren zodat het wel duidelijk is.
2. Niks.
3. Zeggen dat als jij het niet snapt mad_max234 raar aan het doen is.

Wat jij doet is het 3e. En eigenlijk wat je verwacht van mad_max234 is dat hij jou kennis met de paplepel ingiet. Jij bent degene geweest die het persoonlijk ging spelen en een vervelend toontje in dit topic brengt omdat je (uit onbegrip?) gefrustreerd bent over een post die gewoon klopt maar die je niet snapt...
Vervolgens reageert mad_max234 op jou rare 'aanval' die nergens op slaat, en verwijt je hem dat hij dat niet goed doet.

Ik stel dan ook voor om persoonlijke uitingen als:
"Gast dat is..."
"Begin zelf eens posts te lezen voor je met compleet irrelevante warverhalen komt!"
"Ehm, je zit de boel dus lekker voor de gek terug houden hier. "
"Dit is op het trollen af."

Voor je te houden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:31
Ik heb het nu nog een aantal keer doorgenomen, het klopt inderdaad wat er staat, maar zelfs als je de basics begrijpt ben ik van mening dat het wat moeilijk is. Nu mad_max234 het enigzins verduidelijkt heeft begrijp dat hij met de voedingen parallel zetten niet bedoeld de +5V van beide voedingen verbind maar deze parallel zet aan de load(s). Maar wanneer het op deze manier wordt neergezet is het niet gek dat mcDavid en ik snel op het verkeerde been gezet worden. Om maar niet te spreken van de vraagsteller deze is volgens mij nog minder bekend in de materie dan wij.

Goed, komt er dus op neer, gewoon aansluiten zoals in de tekening + de GND aangesloten laten :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het hele topic gaat over voedingen loskoppelen en elders weer aan elkaar knopen, als je dan over voedingen parallel hebt vind ik het niet gek dat men aanneemt dat je ze aan elkaar knoopt! Dat is immers zo ongeveer de (impliciete) definitie van parallel.

Het klassieke plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://cnx.org/content/m42356/latest/Figure_22_01_01.jpg

Dat max_max het over compleet gescheiden circuits heeft en er alleen een datakabel tussen hangt (wat, toegegeven, precies is wat er gebeurd als je de +5 los knipt, aan een andere voeding hangt en alle GND's aan elkaar knoopt) zorgt door de manier waarop hij het verwoord voor verwarring. Dat heeft niets met een bepaald kennisniveau te maken, het is imho binnen de context van het topic enkel wat ongelukkig verwoord.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
De beste en makkelijkste oplossing blijft gewoon om één voeding te gebruiken die krachtig genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
mcDavid: Het hele probleem hier is dat het om USB gaat, en de USB-poort van de Raspberry Pi niet voldoende levert voor de Arduino, daar kun je een 10 kW 5V-voeding op zetten, dat lost het probleem niet op ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zoals ik al eerder gezegd hebt, in dat geval sluit je de voeding op de GPIO header aan. Dan bypass je de polyfuse.
Pagina: 1