Acer wil beamer niet kosteloos repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:34
Heren en dames tweakers,

Een klein geschil met m'n vrienden van Acer.

20 januari heb ik bij Acer gemeld dat mijn beamer (689 euro) strepen in het beeld vertoont. De beamer is aangeschaft op 17 december 2011 ( factuur voorhanden). Aangezien we de beamer alleen sporadisch gebruiken staan er slechts 120 werkuren geregistreerd in de beamer wat natuurlijk weinig is voor een dergelijk product. Aan de support lijn werd mij dan ook gezegd dat het de grafische chip was en dit gratis vervangen zou worden. Dit heeft mij de streep over doen trekken om de beamer op te sturen.

Inmiddels heb ik antwoord ontvangen van Acer dat het moederbord vervangen moten worden aan de prijs van 490 euro. Ik heb aangegeven dat ik er vanuit mag gaan dat een beamer langer dan 120 uur mee mag gaan en daarnaast de beamer geen optische schade heeft en ik het apparaat dus op een fatsoenlijke manier heb gebruikt. Vervolgens kwam er een coulance van 25% waar ik het uiteraard ook niet mee eens ben.

In hoeverre sta ik in mijn recht om een gratis reparatie te eisen? Voor een apparaat van 689 euro mag ik er toch vanuit gaan dat deze langer dan 120 uur meegaat?

Groet, Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:50
Heb je de beamer rechtstreeks bij Acer gekocht?

En beetje te laat nu, maar daarom is het zo verdomd handig om van alles zwart op wit te hebben. Zoek contact per mail/brief! En laat daar ook de afspraken in komen.

Aankoopprijs €689,- en na 2,5 jaar reparatieonkosten van €490,-... wat kost dat ding nu nog nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Boinkie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:13:
In hoeverre sta ik in mijn recht om een gratis reparatie te eisen?
Bij Acer zelf? Niet. Of je moet hem daar gekocht hebben.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In principe zegt het hoogte van de aanschafprijs helemaal niets over hoeveel je mag verwachten van garantie, daarnaast is de beamer wel bij Acer gekocht? Zo nee, dan staan zij in het volste recht jou voor reparatie te laten betalen. Acer heeft namelijk (ten zij het product bij Acer gekocht is) helemaal geen enkele verantwoording in deze. Garantie claim je namelijk bij de leverancier en niet bij de fabrikant (wettelijk gezien).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 13:43
_Dune_ schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:31:
In principe zegt het hoogte van de aanschafprijs helemaal niets over hoeveel je mag verwachten van garantie, daarnaast is de beamer wel bij Acer gekocht? Zo nee, dan staan zij in het volste recht jou voor reparatie te laten betalen. Acer heeft namelijk (ten zij het product bij Acer gekocht is) helemaal geen enkele verantwoording in deze. Garantie claim je namelijk bij de leverancier en niet bij de fabrikant (wettelijk gezien).
In zekere zin niet, echter als je kijkt naar de gebruiksduurverwachting ligt die hoger voor apparaten in het hoge segment dan in het lage segment (Vraag blijft dan alleen, wat is het hoge en lage segment).

https://www.uneto-vni.nl/...duurverwachting-uneto-vni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:34
Ik heb de beamer niet direct bij Acer aangeschaft. Het bedrijf bestaat nog wel waar ik hem gekocht heb. Kan ik daar dan aanspraak maken onder deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:21
Boinkie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:19:
Ik heb de beamer niet direct bij Acer aangeschaft. Het bedrijf bestaat nog wel waar ik hem gekocht heb. Kan ik daar dan aanspraak maken onder deze situatie?
De winkel heeft een deugdelijk product te leveren. Dat houdt in 2 jaar garantie, en daarnaast zijn er zaken als verwachte levensduur van een product waaraan het product moet voldoen.

In principe is de verkopende partij altijd je aanspreekpunt. Je bent nu echter zelf op eigen houtje (als ik het goed begrijp althans) buiten de verkopende partij om naar de fabrikant gestapt. Eventueel gedonder dat dat oplevert is natuurlijk niet voor rekening van de verkopende partij. Als je kostenloos de beamer bij de fabrikant kunt terughalen zou je op grond van de verwachte levensduur garantie kunnen claimen bij de verkopende partij. Dit is echter geen zwart/wit gebied meer, maar een gebied vol grijstinten waar je uiteindelijk bent aangewezen op coulance. En coulance is dan weer geen recht maar een gunst.

Advies is dan ook onder de streep een reeele verwachting door te rekenen van drie scenarios:
1) via Acer kijken of je een betere deal kunt krijgen
2) via de webshop kijken wat ze voor je kunnen betekenen
3) een nieuwe beamer kopen en het ding als defect verkopen

Het ding kostenloos terugkrijgen zou geen probleem mogen zijn als je inderdaad is toegezecht dat het garantie is, daar zou ik overigens allereerst wat meer energie insteken:
- probleem en situatie is duidelijk kenbaar gemaakt
- acer meld dat het garantie is
- acer presenteert een rekening

Dat lijkt mij niet hoe het hoort te werken...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Los van termijnen voor garantie: ook mondelinge informatie schept verplichtingen. Als de medewerker zegt kosteloos, dan kunnen ze niet achteraf met kosten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:50
Onderdeel X was kosteloos, onderdeel Y kost echter 400-iets.

Maar hoe kun je zo'n mondelinge toezegging bewijzen?
Het is boze klant vs (vooraanstaand, gerenommeerd?) bedrijf.
Pagina: 1