Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan spyware/malware programma Rigestry Dr. niet verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:02
Ik heb bij mijn vader thuis de PC opgeschoont. De PC stond vol met spyware/malware, startpagina die niet gewijzigd wou worden enz. Nu heb ik volgens mij alles eraf gekregen met programma's als malwarebytes en superantispyware. Alleen het programma Rigestry Dr. wil niet verwijdert worden. Ik ben zelf niet zo heel erg handig in het oplossen van dit soort dingen omdat ik er nooit mee te maken heb. Maar ik heb tijden zitten Googlen en geen oplossing kunnen vinden. Kan iemand mij uitleggen hoe ik het programma verwijder?

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 13:43

thorgal21

Forum Noob

Heb je opgestart in veilige modus (F8 meestal) en op deze manier geprobeerd?

Verwijderd

ADWCleaner kom ik regelmatig tegen in het forum Beveiliging & Virussen. http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Anders gebruik een Rescue CD van: Kaspersky, Bitdefender of HitmanPro. De anti-virusscan wordt uitgevoerd voordat Windows wordt opgestart. Eigenlijk net zoals een LiveCD van Ubuntu werkt alleen zijn dit virusscanners :). Weet niet hoeveel hij erop heeft staan want een verse install is natuurlijk ook lekker en als hij toch niet veel programma's heeft niet veel meer werk.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 16:23 ]

• Robolokotobo
Ja ik zat ook te denken aan een verse install. Probleem is dat ik bang ben dat het binnen de kortste keren weer moet. Deze windows is net een paar maand oud. Computer wordt door meerdere mensen gebruikt en ze geven elkaar de schuld voor de problemen haha.

Verwijderd

Robolokotobo schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:26:
Ja ik zat ook te denken aan een verse install. Probleem is dat ik bang ben dat het binnen de kortste keren weer moet. Deze windows is net een paar maand oud. Computer wordt door meerdere mensen gebruikt en ze geven elkaar de schuld voor de problemen haha.
Wat gebruiken ze voor software? Dan kun je namelijk ook kiezen voor een Ubuntu install. Denk dat dan een hoop troep al niet meer werkt :). Wat ook wel kan is dat je een Pro licentie neemt op MBAM en die altijd laat draaien. Verder schedules instellen voor regelmatige scans :). Dan kunnen ze wel Windows behouden. Een MBAM licentie kost nu maar 25 dollar: https://www.malwarebytes.org/pro/

Verder kun je ze met accounts laten werken met beperkte rechten. Hoe vaak moeten ze iets installeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 16:34 ]

• Robolokotobo
Ik heb geen flauw idee wat ze allemaal doen met die computer en hoe vaak ze wat installeren. Wat ik wel weet is dat het een dikke bende is. Ik denk dat ik windows maar opnieuw ga installeren en de programma's zoals live mail, Firefox en IE installeer en dan een herstelpunt aanmaak. Is dat een goede optie? Ik kan toch een herstelpunt aanmaken die blijft staan? Of blijft de spyware/malware dan aanwezig?

[ Voor 5% gewijzigd door Robolokotobo op 11-02-2014 17:00 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Persoonlijk zou ik ook denken over verschillende accounts voor de verschillende gebruikers... en mogelijk wat minder rechten ;)
Als niemand het ooit gedaan heeft, dan zal er ook nooit bewustwording optreden over hoe om te gaan met computers en internet.

Persoonlijk zou ik, op basis van "Ik heb geen flauw idee wat ze allemaal doen met die computer en hoe vaak ze wat installeren" me nog eens achter mijn oor krabben en me afvragen of ik daar wel aan zou willen beginnen ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:57
Een herstelpunt is niet genoeg. Gewoon een systeembackup als je klaar ben met de software zodat je deze gemakkelijk kan terugzetten mocht dat over een maand nodig zijn. Overweeg ook om niemand admin te maken: ze bellen maar als ze iets moeten hebben. Werkt keurig bij mij en, hoewel ze het eerst een slecht idee vonden, ze vinden het nu best slim bedacht.

Dit zijn nou typisch die computergebruikers waar ik vroegah steadystate voor gebruikte... Maar ik heb nog geen alternatief gevonden. (steadystate zorgte er voor dat alle wijzigingen verloren gingen na een reboot, dus elke herstart weer een schone pc)

• Robolokotobo
Jester-NL schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:01:
Persoonlijk zou ik, op basis van "Ik heb geen flauw idee wat ze allemaal doen met die computer en hoe vaak ze wat installeren" me nog eens achter mijn oor krabben en me afvragen of ik daar wel aan zou willen beginnen ;)
Haha ja ik ook, maar ja familie hè. Ik krijg ze niet aan het verstand dat ze eerst goed moeten lezen voordat ze op ja en akkoord klikken.
xFeverr schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:04:
Een herstelpunt is niet genoeg. Gewoon een systeembackup als je klaar ben met de software zodat je deze gemakkelijk kan terugzetten mocht dat over een maand nodig zijn.
Hoe maak ik een systeem backup? Bedoel je een back up maken op een externe harde schijf of zo?

Ik heb heb er net over gelezen en dat kan dus gewoon in windows. Dan zal ik een systeemkopie op een externe harde schijf plaatsen. Is dat voldoende?

Ook zal ik aparte accounts aanmaken. Is het zo dat als er malware/spyware op het ene account staat dat het andere account daar geen last van heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door Robolokotobo op 11-02-2014 17:31 ]

Verwijderd

Robolokotobo schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:09:
[...]

Ook zal ik aparte accounts aanmaken. Is het zo dat als er malware/spyware op het ene account staat dat het andere account daar geen last van heeft?
In 9 van de 10 niet inderdaad, aangezien de meeste adware/virussen zich nestelen (en opstarten) in de (temp) user files.
Als gebruiker 1 dus iets te vaak op "Yes, clean my pc now" klikt, heeft gebruiker 2 daar (in de meeste gevallen) geen last van.

Verwijderd

Probeer eens via ccleaner de waarde van Rigestry Dr. op nul te zetten en hem daarna wederom via ccleaner te verwijderen.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

TheVMaster

Moderator WOS
Dit lijkt me meer iets voor BV --> MOVE!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Scan de pc naast ADWCleaner ook eens met RogueKiller en als laatste om alle zooi weg te halen Junkware Removal Tool. Let wel op! Deze laatste tool ledigt ook je logboeken / eventviewer van Windows.

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 17:41

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Of je kan browser laten draaien in een Sandbox waar je als je browser sluit al de crap verwijderd.
Zo kan er geen malware/spyware achter blijven op de PC.

Vb. Sandboxie of Shadow Defender.

Wat ook helpt is Hitman Pro.
Die vind veel malware en kan ze ook verwijderen.
Omdat scannen via de cloud gaat, is een scan snel gedaan.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Robolokotobo
Allemaal bedankt voor de hulp. Ik ga de genoemde dingen nog proberen. Lukt het niet dan wordt het opnieuw windows installeren. d:)b

• Robolokotobo
Ik heb het op kunnen lossen. Malwarebytes zorgde ervoor dat het programma zichzelf niet opnieuw kon installeren. De veroorzaker ook gevonden, mijn broertje. Zijn eigen computer: Nog veel meer malware spyware addware virussen en zelfs een trojan. Ook allemaal kunnen verwijderen met o.a. de programma's die jullie genoemd hebben. Dit bleef op het laatst ook steken op één probleem wat niet verwijderen wou. Die uiteindelijk kunnen verwijderen met ADWcleaner. Uitvoerig met hem besproken maar hij zegt geen flauw idee te hebben wat hij fout doet. Ook gevraagd wat hij allemaal doet met de computer maar daar kwam niks bijzonders uit naar voren. Ook vertelt dat ie beter moet opletten wat hij doet, maar daar kwamen weerwoorden uit voort als ik moet niks. Kwam wel met een verhaal dat er een virus via een filmpje op facebook op zijn computer was gekomen. Maar ja dat verklaart niet al die foute programma's die op de computers stonden. Uiteindelijk heb ik maar gezegd dat hij het zelf maar moet weten maar dat er zo geen bewustwording optreed over hoe om te gaan met computers en internet en dat ik niet aan de gang blijf.

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Als je een schone installatie van windows doet, doe dan nadat je windows+drivers+evt. programma's hebt geinstalleerd een backup van de hele harddrive met bijvoorbeeld http://redobackup.org/. Dan kan je als het later nodig is in één keer alles terugzetten zonder dat je alle programma's weer moet installeren, scheelt best veel tijd als je het over een paar maand weer moet doen ;)

• LnC

LnC

The offending line...

Robolokotobo schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:25:
Ik heb het op kunnen lossen. Malwarebytes zorgde ervoor dat het programma zichzelf niet opnieuw kon installeren. De veroorzaker ook gevonden, mijn broertje. Zijn eigen computer: Nog veel meer malware spyware addware virussen en zelfs een trojan. Ook allemaal kunnen verwijderen met o.a. de programma's die jullie genoemd hebben. Dit bleef op het laatst ook steken op één probleem wat niet verwijderen wou. Die uiteindelijk kunnen verwijderen met ADWcleaner. Uitvoerig met hem besproken maar hij zegt geen flauw idee te hebben wat hij fout doet. Ook gevraagd wat hij allemaal doet met de computer maar daar kwam niks bijzonders uit naar voren. Ook vertelt dat ie beter moet opletten wat hij doet, maar daar kwamen weerwoorden uit voort als ik moet niks. Kwam wel met een verhaal dat er een virus via een filmpje op facebook op zijn computer was gekomen. Maar ja dat verklaart niet al die foute programma's die op de computers stonden. Uiteindelijk heb ik maar gezegd dat hij het zelf maar moet weten maar dat er zo geen bewustwording optreed over hoe om te gaan met computers en internet en dat ik niet aan de gang blijf.
Wat je bij je broertje zou kunnen instellen is dat hij een user account krijgt, zodat hij niet zomaar dingen kan installeren. Als dit niet haalbaar is, dan kan je zijn anti-virus op strikt zetten en al zijn stappen naloopt wat hij download en installeerd. Ook zo instellen dat geen enkel bestand uitgesloten wordt.

Verwijderd

Er kan zich de vervelende situatie voordoen dat jullie huisaansluiting wordt geblokkeerd door de internetaanbieder als jouw IP adres wordt gebruikt voor de verspreiding van malware of het plegen van aanvallen. Het is dus zeker belangrijk dat de computer van je broertje wordt schoongehouden. Je moet bij hem in elk geval een goede anti-virusscanner installeren en verder kun je MBAM installeren en die gewoon wekelijks een volledige scan laten uitvoeren via schedules.

• Robolokotobo
Oke. Ik kijk het de komende tijd wel even aan en hoop dat ie er van geleerd heeft. Zowiezo staan er nu meerdere programma's op de computers die van alles tegenhouden. Dat scheelt een hoop denk ik.

• LnC

LnC

The offending line...

Robolokotobo schreef op zondag 23 februari 2014 @ 00:50:
Oke. Ik kijk het de komende tijd wel even aan en hoop dat ie er van geleerd heeft. Zowiezo staan er nu meerdere programma's op de computers die van alles tegenhouden. Dat scheelt een hoop denk ik.
Zorg ervoor dat er niet teveel programma's draaien die elkaar in de haren gaan zitten. B.v. twee of meer antivirus programma's.
Pagina: 1