Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 19:12
Ik heb hier een schijf liggen die in een laptop zat van een ex-collega. Nu wil ik de schijf zelf gebruiken maar zie dat er een ATA wachtwoord op zit. De gegevens op de schijf zijn niet van belang . Het zou leuk zijn om hem als opstart schijf te gebruiken. Het is zelfs een uitdaging geworden om het voor elkaar te krijgen dat het goedkoper zou zijn geweest als ik een nieuwe besteld zou hebben in plaats van de tijd die ik erin heb gestoken. ;)

Wat heb ik al geprobeerd:

Schijf: Micron M4 128GB

Hiren:

- MHDD 4.6
- MHDD 4.5
- ATAPSWD
- Victoria 4.46
- ZU

Ik heb de BIOS in IDE mode. En na booten in DOS gekoppeld aan de laptop aan de primary. Maar allen zonder succes. HDD wordt wel gezien maar is locked op User level high.

Is het überhaupt mogelijk om een totall erase uit te voeren inclusief wachtwoord? Zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:44
Een harde schijf met een wachtwoord? Nooit van gehoord... maar dat kan aan mij liggen :)
Ik ken wachtwoorden in het BIOS of met encryptie.

Anyway, mijn eerste gedachte was, waarom vraag je die ex-collega niet om het wachtwoord te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:56
Als je het wachtwoord weet wel, anders niet. Iets als

# hdparm --security-erase wachtwoord /dev/sdx

moet het doen, eventueel nog een --user-master m als het om het masterwachtwoord gaat. Als de schijf fysiek gewist moet worden kan het wel een paar uurtjes duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 12:59
Het schijnt mogelijk te zijn door memory dumps te maken en te analyseren.

Zie:http://blacklotus89.wordpress.com/2013/11/27/ata-security-lock-2/

Of het ook echt werkt weet ik niet, staat nog steeds op mijn todo list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

De simpelste methode die je kan proberen.. secure erase
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/secure-erase.html

Of zoals hij op op hirens staat: HDDerase.exe

[ Voor 28% gewijzigd door Swordlord op 11-02-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Aotearoa schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:25:
Het schijnt mogelijk te zijn door memory dumps te maken en te analyseren.

Zie:http://blacklotus89.wordpress.com/2013/11/27/ata-security-lock-2/

Of het ook echt werkt weet ik niet, staat nog steeds op mijn todo list.
Veel leesvoer en heel erg interessant . Ga ik zeker een keer doornemen. Vooral WD disks worden hier besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Swordlord schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 14:45:
De simpelste methode.. secure erase
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/secure-erase.html

Of zoals hij op op hirens staat: HDDerase.exe
Zal deze niet om een Userpassword vragen? Ga ik vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Het is helaas niet gelukt met de aangedragen mogelijkheden. Iemand anders nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

HDD's met user locked password op high level zijn bedoeld tegen diefstal, Je hebt wachtwoord nodig of originele systeem waar hij in zat met daarbij behorende BIOS Admin wachtwoord. Als hij uit een thinkpad komt dan kan je hem net zo goed weggooien of het PCB vervangen (bij sommigen staat encoding op de platters en is PCB verangen ook geen optie).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Heb je met het aangedragen hdderase ook geprobeerd om te erasen met het master password? Her-en-der lees ik dat default master password leeg is...

Die hard-aternatief: de M4 heeft als het goed is een hele duidelijke SPI flash en JTAG pinout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Wim-Bart schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:40:
HDD's met user locked password op high level zijn bedoeld tegen diefstal, Je hebt wachtwoord nodig of originele systeem waar hij in zat met daarbij behorende BIOS Admin wachtwoord. Als hij uit een thinkpad komt dan kan je hem net zo goed weggooien of het PCB vervangen (bij sommigen staat encoding op de platters en is PCB verangen ook geen optie).
Hij zat in een sony vaio . Ik zie dat er op het internet wel andere types met een user/high password unlocked worden. Dat je de content niet meer kan houden is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Uit de moeite die je erin steekt om het zelf op te lossen, neem ik aan dat de betreffende ex-collega aan de horizon verdwenen is? En zo dus de makkelijke methode van navragen niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Jolke schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:35:
Uit de moeite die je erin steekt om het zelf op te lossen, neem ik aan dat de betreffende ex-collega aan de horizon verdwenen is? En zo dus de makkelijke methode van navragen niet mogelijk is.
Laat ik het zo zeggen dat de desbetreffende collega niet helemaal vrijwillig is weg gegaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Chadi schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:17:
[...]

Laat ik het zo zeggen dat de desbetreffende collega niet helemaal vrijwillig is weg gegaan. ;)
Juist, dat liet zich raden... en een klein bedrijf, of je bent zelf de IT-afdeling.
Pagina: 1