• _Rope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-08-2025
Goedemorgen tweakers,

Sinds enige tijd ervaar ik wat problemen (zeg maar gerust ernstige problemen) met mijn systeem.
Ik heb vrijwel alles geprobeerd om het weer werkend te krijgen maar dit wil niet bepaald lukken.

Ik heb zelfs mijn moederbord aangeboden ter reparatie bij Azerty.nl maar zij zeggen dat met hun setup alles prima werkt.

Nu zit ik dus met een paar vragen.

Allereerst. Behandelen jullie uberhaupt dit soort vragen om hulp? Anders moet ik mijn heil ergens anders zoeken.

Is dit het correcte forum? Mijn assumptie is dat er of wel een probleem is met mijn processor of met mijn moederbord (ookal zeg azerty van niet).

Met de aanname dat de bovenstaande vragen met ja te beantwoorden zijn zou ik graag wat verder uitwijden betreffende mijn probleem.

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een andere CPU-koeler gekocht en deze gemonteerd. In eerste instantie was daar niets mee aan de hand.
Echter na een paar keer begon ik problemen te krijgen met het booten van mijn systeem. Ik kreeg foutmeldingen op mijn moederbord en problemen met opstarten (de ene keer startte het systeem wel, de andere keer niet).

Aannemde dat er iets mis was met mijn koeler. Heb ik de meegeleverde CPU-koeler weer terug geplaatst. Echter het probleem bleef.

Vervolgens ben ik stapsgewijs alles gaan controleren door minimaal te beginnen. Eerst alleen de CPU met koeler op het moederbord gemonteerd. (foutcode 5B op moederbord)
Daarna geheugen toegevoegd. (foutcode 5B op moederbord)
Daarna videokaart. (foutcode 5B op moederbord)
Etc. (foutcode 5B op moederbord)

Echter bij elke toevoeging bleef de foutcode aanwezig zelfs in de eerste stap. Dit deed mij vermoeden dat er iets mis was met het moederbord. Gezien het feit dat de foutcode in de handleiding van het moederbord als volgt omschreven is: "reset PPI is not available".

Mijn aanname was daarbij dat de PPI op het moeder bord zit en niet in de CPU.
Het kan ook nog zo zijn dat de q-code geen 5b was maar 56. Wat ik betwijfel.

Hoe dan ook. Azerty beweert dat er niks mis is met het moederbord en dat alles werkt met hun test hardware. Dus het lijkt erop dat er iets mis is met mijn CPU.

Voordat ik echter een nieuwe CPU koop zou ik graag een paar vragen stellen in dit forum.

1. Waar bevind de PPI zich over het algemeen? (Moederbord of CPU?)
1a. Als de PPI zich in het moederbord bevind. Hoe kan het dan dat Azerty geen fouten heeft gevonden?
1b. Als de PPI zich in de CPU bevind. Hoe kan ik dit dan bevestigen? Moet ik daar sowieso een nieuwe CPU voor kopen?

Om niet geheel een bepaalde oplossingsrichting in te slaan. Wil ik toch even benadrukken dat ik niet helemaal zeker weet of het een 5b was of een 56 q-code. Aangezien de laatste duid op een probleem met de CPU.

Echter ik denk dat als ik weet waar de PPI zich bevind ik een geinformeerde keuze kan maken of ik een nieuwe CPU moet kopen ja of nee.

Als extra informatie hier mijn systeem (waarbij de koeler die ertussen staat het probleem veroorzaakt heeft):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8150 Black Edition€ 146,49€ 146,49
1Asus Crosshair V Formula-Z€ 157,30€ 157,30
1Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5-V2€ 175,02€ 175,02
1Corsair Graphite 600T Special Edition€ 145,99€ 145,99
1be quiet! Shadow Rock PRO SR1€ 0,-€ 0,-
4Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1866C10R€ 311,-€ 1.244,-
1be quiet! Dark Power Pro 850W€ 0,-€ 0,-
1Corsair Force GT 120GB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.977,80

M.v.g. Rope.

• _Rope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-08-2025
Bleek inderdaad de CPU te zijn. Opgelost dus.