Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 16:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
People,

Sinds kort hebben mijn vriendin en ik een Sony Alpha A58. Mooie camera! Met de kitlens wat filmpjes genomen, en met de lens van mijn zus ook. (tevens foto's maar dat boeit niet voor dit topic).

Echter, de kitlens valt qua geluid nog enigszins mee, maar de lens van mijn zus (Sony DT 18-250) maakt nogal wat herrie tijdens het autofocussen. Dit komt dus ook in de film terug.

Zijn er mogelijkheden om dit te voorkomen? Of zijn er andere type lenzen beschikbaar die minder geluid maken? Ik las ook iets over Poezie-lenzen (oid).

Of is er een manier om 't autofocus geluid te filteren tijdens het bewerken van de film? Hoe lossen jullie dit op?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Voor filmen met DSLR wordt autofocus nagenoeg altijd afgeraden om twee doodeenvoudige redenen: het is niet heel erg snel en maakt altijd geluid. Wegfilteren is bijna niet te doen en voorkomen gaat ook nagenoeg niet. Als je met je Sony wilt filmen zónder herrie van de focus, dan zou je handmatig moeten focussen en dan heel rustig doen, dan hoor je bijna niet. Maar de goedkopere lenzen zijn vaak van plastic en dat hoor je terug tijdens het focussen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08 21:39
Ik weet niet hoe serieus je het wilt aanpakken maar een externe microfoon maakt ook een wereld van verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Dat geluid komt doordat het focusmechanisme in de 18-250 d.m.v. een motor in de body van je camera aangedreven wordt. De motor drijft een as in de lens aan die d.m.v. tandwielen de focus-ring bedient.Dat is een lawaaiig proces. Dit systeem zit op alle A-mount camera's om te garanderen dat ook 'oude' bestaande A-mount lenzen gewoon functioneren op elke A-mount camera, zoals de A58. Elke AutoFocus A-Mount lens werkt op de A58 en de 18-250 is een gemoderniseerde uitvoering van een bestaande Minolta lens met het 'oude' focus-mechanisme. Minolta had in de tijd van 35mm film-fotografie geen video mogelijkheden voorzien en bij het ontwerp van het focusmechanisme lag de aandacht dus niet bij 'stil'.

Als je stil wilt kunnen focussen zul je nieuw ontworpen lenzen moeten aanschaffen die voorzien zijn van de aanduiding SAM (I of II) of nog beter met de aanduiding SSM. Bij deze lenzen zit de aandrijving in de lens zelf en wordt de motor in de body niet gebruikt. De SAM II variant is nagenoeg onhoorbaar, alleen in hele stille momenten misschien, de SSM helemaal niet. Lenzen met het 'oude' mechanisme kun je alleen maar stil krijgen door ze handmatig te focussen, wat bij video niet zo erg fijn is.

Volgens mij had de kitlens van de A58 een lens met SAM II, waardoor deze dus ook stiller is, maar soms nog steeds hoorbaar. SAM I is iets (minimaal) lawaaiiger dan SAM II. En SSM zoals gezegd onhoorbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Killer op 11-02-2014 00:39 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Hmm, bedankt voor de reacties.

Het is mij allemaal een stuk duidelijker nu. Dus er zijn eigenlijk 2 opties. Een externe microfoon, of een SAM (2) lens.

Maar de grootste SAM (2) lens die ik kan vinden is 18-135. Of zijn er ook 18-2(5)0 ??

Kan deze zo niet vinden, of zijn deze er überhaupt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Of dus de genoemde SSM lenzen, en hoe zit dat bij third party lenzen als een Sigma HSM of Tamron USD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
De SSM lenzen vallen helaas ver buiten mijn budget. De Sigma HSM en Tamron USD weet ik zo niet. Ik zal dat vandaag eens verder uitzoeken.

Deze mic kwam ik trouwens nog tegen op Ebay:

http://www.ebay.com/itm/B...ain_0&hash=item4acdde1429

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Sigma doet HSM lenzen vanaf 240 volgens de PW dat is dan een 18-200 en een 18-250 met stabilisatie vanaf 300.
Tamron heeft nog weinig USD lenzen, maar dit is dan ook de opvolger van het hoegenaamd stille PZD waarin ook wel het een en ander van de alleskunners tussen zit.

Dat is allemaal aardig goedkoper als wat ik zie in SSM lenzen zo 123.
Hoe goed ze dan weer zijn in stil zijn durf ik niet te zeggen, over het algemeen hou ik Nikon camera's vast en filmen doe ik niet(op dat ene testje met een 50MM F1.8 motordrive/koffiemolen na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

NeFoRcE schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:36:
Hmm, bedankt voor de reacties.

Het is mij allemaal een stuk duidelijker nu. Dus er zijn eigenlijk 2 opties. Een externe microfoon, of een SAM (2) lens.

Maar de grootste SAM (2) lens die ik kan vinden is 18-135. Of zijn er ook 18-2(5)0 ??

Kan deze zo niet vinden, of zijn deze er überhaupt niet?
Een externe microfoon is de goedkoopste optie, maar ook dan loop je nog het risico dat je de zoom-motor hoort. Bij de niet SAM/SSM lenzen geeft het focussen redelijk wat geluid.
De Tamron en Sigma varianten met en ingebouwde motor heb ik zelf geen ervaring mee, maar ze zijn in ieder geval niet minder dan de Sony SAM II varianten naar wat ik hoor. Of ze vergelijkbaar zijn met de SSM systemen durf ik niet te zeggen.
Voor een grotere zooms dan 18-135 en een niet al te groot budget heb je nog deze optie: 55-200mm SAM II. Je levert dan wat in op de groothoek en wint wat in het telebereik, maar het sluit wel mooi aan op je kitlens qua bereik.
De SAM I versie is zelfs nog iets goedkoper.
Ik zelf hoor geen verschil tussen SAM I of SAM II. Ik merk alleen dat de SAM II iets sneller/soepeler zoomt, maar het verschil is minimaal. Ik heb zelf de 18-135 SAM en de 16-50 SAM (kitlens) en hoor deze niet of nauwelijks bij video opnames op een A77. Maar misschien dat ze in een hele stille omgeving hoorbaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Killer op 11-02-2014 14:56 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
@Killer

Dank, echter willen wij zo min mogelijk lenzen vervangen. We zaten te denken aan een 18-200 of 18-250 voor algemeen gebruik. En een primelens voor de avonden.

Eens kijken of de Sigma HSM lenzen nog 2e hands te krijgen zijn. Klinkt wel goed in ieder geval!

Pagina: 1