CentOS 6.5 Webserver Panel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09 21:43
Geachte iedereen :)

Ik heb een vraag over webserver draaien op CentOS en wat daar allemaal bij komt kijken.
Wat ik zo heb begrepen is CentOS redelijk gefocust op webservers. Het idee wat ik namelijk in mijn hoofd heb ga ik even hieronder even noteren met wat eisen.

Ik wil op de server namelijk een paar dingen hosten.
10 Websites ( simpele websites die in wordpress gemaakt worden. )
1 Webshop ( Word als het goed is opencart )
1 Ventrillo/Teamspeak server ( iets wat je mooi op een website kan integreren )
Misschien wil ik er ook een game server op hosten voor CS:GO maar dat is nog niet zeker.

Als eerste wil ik graag weten wat voor soort webserver beheer paneel hier goed mee samen zou kunnen gaan.Het liefst zou ik een webpanel willen die overzichtelijk is zodat een n00b als ik er makkelijk mee om kan gaan. Zoiets als plesk werkt erg fijn en ik hoop een opensource versie van zoiets te vinden.

Het tweede waarmee ik zit is het beveiligen van de server. Waar moet ik allemaal op letten en want zijn echte DO's en DONT's.

Ik zal hieronder ook even wat specs neerzetten van de Server om te kijken of het uberhaupt haalbaar is met deze config :).

Intel® Core™2 Quad Processor Q9550 (12M Cache, 2.83 GHz, 1333 MHz FSB)
4GB DDR3 1333Mhz
1TB HDD

Ik denk dat de rest van de onderdelen niet veel zal uitmaken.

Graag hoor ik wat mijn beste opties zullen zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Edit:

Ik heb de server aan het glasvezel hangen dus 100/100 moet zeker genoeg zijn voor paar websites. Het liefst wil ik de bandwith ook kunnen knijpen met het panel zodat ik per website 4-8mbit kan reserveren aangezien ze niet druk bezocht zullen worden, 50 views per dag is al veel zeg maar :)

[ Voor 9% gewijzigd door AcidBanger op 10-02-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
DON'T use a web panel :) Websites zijn makkelijk in te stellen in nginx of apache, wat je wilt gebruiken. Webpanel heb je daar niet voor nodig. Dat draagt bovendien ook bij aan de veiligheid van je server.

Specs zijn op zich prima, tenzij je straks enorm veel bezoekers gaat genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Over de webpanels heb ik een andere mening. Ikzelf zou het elke beginner of niet-fulltime werkende systeembeheerder in ieder geval aan kunnen raden. Waarom? Het maakt het beheer en de controle over de server vaak veel gemakkelijker. Duidelijke overzichten van statistieken en minder kans op configuratiefouten.

Het spreekt voor zich dat je netjes je webpanel up-to-date houdt, maar dat moet je ook met de kernel van Linux doen. Updaten hoort er nu eenmaal bij. Want vandaag sprak ik toevallig nog een kennis die wat servers van een klant in zijn serverpark had hangen had, en die kwam een server tegen die zo'n 5 a 6 jaar aan updates mistte.

maar goed, het is altijd een afweging die je maakt of je nu wel of juist geen webpanel neemt. Ikzelf vind DirectAdmin wel lekker werken.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 10-02-2014 23:25 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Virtualmin icm Webmin en evt Usermin werkt prima en je kan genoeg instellen om jezelf het werk uit handen te nemen. Ik zou echt niet willen klooien in mailservers, dns, mysql, apache etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Megamind schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:25:
Virtualmin icm Webmin en evt Usermin werkt prima en je kan genoeg instellen om jezelf het werk uit handen te nemen. Ik zou echt niet willen klooien in mailservers, dns, mysql, apache etc.
..tenzij je echt een elite-BOFH bent die alles van Linux schijnt te weten, en dagelijk een potje yum op zijn brood smeert. Verder kan je voor alles wel leuke sh. scripts bouwen, je moet gewoon goed weten wat je doet en wat er gebeurt, en dat kunnen uittesten op je recente configuratie op een test-server.

Maar het blijven afwegingen.... Ik kies een webpanel. ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Virtualmin is een webpanel :P Tenzij je iets anders bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Ik zit nu even naar een paar opties te kijken. Die DirectAdmin klinkt wel heel goed aangezien dat alles in 1 is en ik bij die Virtualmin dus meerdere dingen nodig heb als ik het goed begrijp.

En als het om veiligheid gaat moet ik extra programma's gaan gebruiken ?
Wat ik wel al heb gelezen is dat het belangrijk is om alle webservers niet als root te draaien.
CentOs heeft als ik het begrijp al een sterke firewall erin zitten.
Is het bijvoorbeeld handig om iets van Antivirus te draaien op een webserver ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Als je DirectAdmin gebruikt dan wordt alles gedaan volgens hun methode, gebruiken een eigen repository etc, best wel strikt. Virtualmin/Webmin is iets losser en je hebt iets meer vrijheid maar de leercurve is wel wat hoger. Daarnaast is DA wel betaald en is in mijn ervaring de support bar slecht.

Sowieso altijd iets als CSF gebruiken, wat in beide paketten integreerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 11-02-2014 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Oké weer een stapje verder dus :-) DA valt af omdat ik juist kosten wilde besparen.
Ik ga morgen avond na werktijd beginnen met installeren.
Eerst ff een schone CentOS en dan ga ik de pakketten erop knallen.

Ik ga denk ik gelijk even handleiding ervan schrijven is wel leuk voor andere n00bs :-)
Hopelijk help ik iemand anders er ook mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Als je een web control panel gaat gebruiken dan hebben bijna alle versies wel een eigen install script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcidBanger schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:56:
Ik ga denk ik gelijk even handleiding ervan schrijven is wel leuk voor andere n00bs :-)
Hopelijk help ik iemand anders er ook mee
Nee.

Dat meen ik heel serieus. Als je geen bakken ervaring hebt, schrijf dan geen tutorials. Je verziekt er alleen maar het internet mee.
Pagina: 1