• mathijs92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 18:01
Voor een project waar ik mee bezig ben, is het noodzakelijk dat we de positie van bezoekers kunnen bepalen in een bepaalde ruimte. Om zo veel mogelijk factoren uit te sluiten (de opstelling moet 12 uur per dag functioneren, met zeker 100 bezoekers per dag) , hebben we besloten dat we dit beter met een infrarood camera kunnen doen een standaard camera. De camera zal worden aangesloten op een computer, waarna onze eigen software de beelden verwerkt.
Een eis betreft de lens: Vanaf een hoogte van 4 of 5 meter moeten we een gebied kunnen beslaan van ten minste 6 meter breed. De lengte is prima vanaf ongeveer 3 meter. Qua budget is te denken aan maximaal €900.

We zitten nu vast met de keuze voor een camera. Infrarood camera's zijn er niet veel te vinden. Op het moment denken we aan een standaard videocamera met HDMI uitgang, waar we een filter voor plaatsen die alleen infrarood door laat. De HDMI uitgang kunnen we dan aansluiten op een decklink capture kaart die we ter beschikking hebben. Ik denk echter dat dit geen ideale oplossing is, en ik heb geen idee welke camera hiervoor geschikt zal zijn. Wat zouden jullie mij aanraden?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gewone camera's hebben een infrarood filter voor de sensor, twee filters gaat dus niet lukken. Beveiliginscamera's gebruiken near infrared met een infrarood lamp. Je kan eventueel ook kijken naar een Pi Noir icm een raspberry pi en een dikke infrarood led. Lang in zo'n lamp kijken is echter wel gevaarlijk dus pas op voor je bezoekers.

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022

• mathijs92
Volgens mij is het probleem met zowel de Pi Noir als de kinect dat de field of view minder dan 60 graden is. Dit betekent dat ik de breedte van 6 meter niet zal halen als de camera maximaal 4 meter hoog hangt, dat zou een kijkhoek van minimaal 74 graden moeten zijn

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

meerdere camera's gebruiken om tot 1 beeld te komen?

People as things, that’s where it starts.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voor de kinect is een 'zoom lens' te krijgen waarmee je de field of view mee kan vergroten.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 15:48

ötzi

eclecticus

Al eens naar beveiligingscamera's gekeken?
Wij hebben in ons pand meerdere Ovislink camera's hangen.
Deze hebben een kijkhoek van maximaal 355 graden, een resolutie van 1920x1080 @ 30fps,
PTZ en infrarood (tot 10m).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mr_gadget schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:17:
Voor de kinect is een 'zoom lens' te krijgen waarmee je de field of view mee kan vergroten.
Een zoom verkleint je fov, je kan er wel verder mee kijken ;)

Iperf

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De naam die ze gekozen hebben klopt niet idd, het is eigenlijk meer een groothoek:
http://www.nyko.com/products/product-detail/?name=Zoom
ötzi schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:26:
Deze hebben een kijkhoek van maximaal 355 graden, een resolutie van 1920x1080 @ 30fps,
PTZ en infrarood (tot 10m).
Dan moet je de hele tijd de camera rond laten draaien om 355 graden te krijgen ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Mr_gadget op 11-02-2014 00:38 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Aha ... ja, de omschrijving is gelukkig wel duidelijk "wide angle lens"

En die webcam, sja ... de kijkhoek heeft weining te maken met de "range of motion"
Viewing Angle
- 61°56' (H)
- 48°27' (V)
- 73°44' (D)

Pan/Tile Control
- Pan Degree-0~355°
- Tilt Degree--30~90°

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 11-02-2014 01:05 ]

Iperf

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 15:48

ötzi

eclecticus

Zie het inderdaad, bij ons hangen ze (statisch) in de hoek van de ruimte en heb je praktisch de gehele ruimte in beeld...
Sorry voor de verwarring.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:12
Waarom denk je dit met IR beter te kunnen doen dan met zichtbaar licht? Problemen als occlusie treden dan nog steeds op. Als je personen wil kunnen onderscheiden van andere voorwerpen is een warmtecamera wellicht een oplossing, maar dat ga je voor €900 niet voor elkaar krijgen denk ik. Daarnaast is de resolutie van die dingen nogal beroerd, zeker in het goedkope segment.

Wat ik me afvraag: Zijn die 100 personen tegelijkertijd aanwezig? Staan er nog meer dingen in de ruimte? Is de belichting egaal en continu? Ik denk namelijk dat het, mits je geen heel gekke dingen wil, ook wel moet kunnen met 'normale' camera's.

• mathijs92
De mensen zijn niet op hetzelfde moment aanwezig, ik denk maximaal 10 op ieder moment. De ruimte verder is leeg, maar zal erg donker zijn. Zichtbaar licht willen we zo veel mogelijk vermijden, vandaar dat we bijna niet anders kunnen dan infrarood
Pagina: 1