[Debian] Configuratie netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 20:20
Tijdens de installatie van Debian op mijn nieuwe Thinkpad laptop vanmiddag, vroeg de setup of ik het netwerkdrivers wilde configureren. Dat had ik niet gedaan, omdat ik toen geen netwerkverbinding had (Ik was toen niet thuis).

Nu heb ik alles goed en wel geïnstalleerd, enkel het netwerk doet het niet. Ik kan ook geen ifconfig doen als normale user, alleen als ik eerst 'su root' doe. Als ik dat doe, kan ik wel ifconfig wlan0 up && ifconfig eth0 up doen, dan gaan ze up, ik kan alleen niet verbinden.
Debian heeft met de CD image ook alleen de essentiële tools geïnstalleerd, sudo werkt namelijk niet. :?
(Het was een CD image, geen net install)

Ik heb zelf al wat zitten Googelen, maar ik kan niet goed bepalen wat de juiste zoekopdracht is voor dit probleem.

Op dit moment heb ik overigens Ethernet tot mijn beschikking.

<div>Q: How do you annoy a web developer?</span>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloy
Helaas. Ik krijg na een reboot nu wel eth0 direct als 'up' te zien na su root, maar ik zie ook nog geen 'networking' menu in de KDE taskbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je wel NetworkManager-KDE geïnstalleerd? Dat zou tijdens installatie al moeten zijn gebeurt. Even kijken in m'n eigen systeem, zie ik iets van kdenetwork, maar of dat gelijk de manager is, durf ik niet te zeggen. Even op de wiki zoeken iig.

Verders voor je ifconfig gebeuren als non-root: check $PATH. Ook sudo is standaard niet aanwezig als je een root wachtwoord hebt opgegeven.

Als je beginner bent, is Kubuntu wellicht de betere keus om je wat meer bekend te maken met het systeem. Debian vereist wat meer kennis van het systeem en de command line dan de standaard 'gebruikers' distro's als OpenSuSE, Fedora en Ubuntu.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloy
Ik heb inderdaad blijkbaar NetworkManager-KDE niet geïnstalleerd. Echter, dit kan ik nu niet installeren omdat ik geen internetverbinding heb, en ik dan in een dependency-hell kom zonder package manager :P

Verder (om dat maar even van jezelf te zeggen :P) ben ik geen beginner met Linux, maar wel met Debian, en dat werkt net eventjes anders dan ik ben gewend in Mint/Ubuntu/Arch.

Als ik nu de rescue mode start vanaf USB stick vraagt 'ie om een iwlwifi-6000g2a-5.ucode bestand, ik ga zo even kijken of ik dat kan 'installeren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Wat ik had net na de install is dat de SSID van het netwerk rechtstreeks in /etc/interfaces/network geconfigureerd was.
Dit moet je weghalen voordat NetworkManager de regie kan overnemen. Maar je kan het wel gebruiken om verbinding te maken met je thuisnetwerk om die uberhaupt te installeren:

code:
1
2
3
4
# The primary network interface
iface wlan0 inet dhcp
    wpa-ssid MySSID
    wpa-psk  MyPassword

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe even een reinstall als je niet in staat bent het zelf goed op te lossen. Je hebt duidelijk te weinig ervaring, dus kies voor een gewone, volledige installatie. Je kunt altijd nog weggooien wat je niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ik.ben.iemand. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 21:28:
Ik heb inderdaad blijkbaar NetworkManager-KDE niet geïnstalleerd. Echter, dit kan ik nu niet installeren omdat ik geen internetverbinding heb, en ik dan in een dependency-hell kom zonder package manager :P
Draadje aan je machine en uitvoeren wat Paul linkte. Done. En alles wat op de CD wordt meegeleverd, kan zonder 'dependency hell' geïnstalleerd worden, het bevat alle dependencies. Als de CD niet wordt gebruikt, kijk dan eens in /etc/apt/sources.list of doe wat geks met apt-cdrom.
Verder (om dat maar even van jezelf te zeggen :P) ben ik geen beginner met Linux, maar wel met Debian, en dat werkt net eventjes anders dan ik ben gewend in Mint/Ubuntu/Arch.
Debian is de basis van Ubuntu en Mint, dus dat het zoveel 'anders' werkt geloof ik niet. Tuurlijk, standaard instellingen zijn anders, zo heb je als gewone gebruiker de sbin mappen in je $PATH staan. Dat is gedaan door de 'gebruikers' distro's. Dit is nooit standaard geweest, zoals je ook kan zien in de file hiërarchie specificaties.
Als ik nu de rescue mode start vanaf USB stick vraagt 'ie om een iwlwifi-6000g2a-5.ucode bestand, ik ga zo even kijken of ik dat kan 'installeren'.
Klinkt als dat je een laptop gebruikt (owja, staat in je TS 8)7). Die vind je in firmware-iwlwifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
apt-get install network-manager

en
apt-cache search network | grep manager
om de rest te zien.

type daarna
update-menus

loguit en login en hoppa.. ;-)

ow enne, firmwares zijn vaak een puntje dat vergeten wordt.. dus..

apt-get install firmware-linux firmware-linux-nonfree

apt-cache search firmware mocht je 1 specifieke willen installeren.

[ Voor 37% gewijzigd door Thc_Nbl op 11-02-2014 13:09 ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thc_Nbl schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:07:
apt-get install network-manager

en
apt-cache search network | grep manager
om de rest te zien.
Dat is niet altijd wat je met KDE wilt. NetworkManager heeft namelijk nogal wat Gnome meuk nodig.
type daarna
update-menus

loguit en login en hoppa.. ;-)
Menu's worden automatisch bijgewerkt, geen logout en login voor nodig.
ow enne, firmwares zijn vaak een puntje dat vergeten wordt.. dus..

apt-get install firmware-linux firmware-linux-nonfree

apt-cache search firmware mocht je 1 specifieke willen installeren.
Met firmware-linux-free en firmware-linux-nonfree heb je nog niet je iwlwifi firmware te pakken. Of realtek, of andere die je mogelijk nodig hebt. Dat zijn allemaal aparte packages die niet door een van beide opgepakt wordt. Wil je free en non-free in 1x installeren, dan pak firmware-linux. Dat is een meta package met dependencies naar -free en -nonfree.

Pagina: 1