Goede combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• KoenLemmen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-02 23:47
Hallo allemaal,

Ik probeer een computer samen te stellen die mijn oude computer kan vervangen (2,3Ghz, 4x2GB, gtx470).
En ik heb wat onderdelen bij elkaar gezocht die in mijn ogen wel goed lijken maar ik hoor graag jullie meningen.

Ik heb een flinke kast staan waar ik mijn computer in kan bouwen.
Ook de dvd drivers herbruik ik van mijn oude computer.

De onderdelen die ik wil gaan kopen:

UPGRADE KIT:
Moederbord: ASRock 970 Extreme3
CPU: AMD FX-8350 Black edition
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Ik multi-task enorm veel op mijn computer en heb momenteel ook 3 monitoren. Ik heb om die redenen ook een AMD processor gekozen over een intel, omdat deze voor zover ik weet beter zijn in multitasken.
Ook luister ik extreem veel muziek via mijn pc en ben daarom ook blij dat dit mobo hd geluid heeft.

Ik ben het meest onzeker over mijn voeding en gpu. Over voedingen weet ik niets en ik heb dus geen idee wat goed is en wat slecht. Keuzes maken over de GPU vind ik helemaal lastig. Ik hoef geen high-end gpu omdat ik meestal niet de aller laatste spellen speel. Toch wil ik wel een stabiele framerate voor de spellen die ik speel. Ik twijfel ook een beetje of ik een ssd moet kopen maar dit past waarschijnlijk niet in mijn budget.

Ik heb geen groot budget en wil de aankoop ook in delen gaan doen. Ik wil als eerst mijn CPU vervangen want die is echt te oud. Mijn budget is max 500 euro.

Hebben jullie op of aanmerkingen voor deze componenten? Of hebben jullie misschien een beter voorstel? Ik hoor het graag.

Groeten,
Koen Lemmen

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

Het is op zich best een leuk upgrade setje, alleen is het 2*4GB en niet 2*8GB RAM. Verder is de FX8350 net iets hoger geklokt in vergelijking met de FX8320. Ik zou dus voor de FX8320 gaan.
Al met al is het dus zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 132,94€ 132,94
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 63,04€ 63,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,98

Houd alleen wel in het achterhoofd dat dit moederbord niet erg geschikt is om te kunnen overklokken, als je dit wel doet, neem dan zoiets moederbord:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 76,02€ 76,02

Als voeding zou ik een van deze nemen, 500Watt is voldoende, maar omdat de 620Watt nog wel eens goedkoper is kan je die beter halen. De voedingen van XFX zijn trouwens ook prima.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic M12II 520W€ 62,04€ 62,04
1Seasonic M12II 620W€ 61,-€ 61,-

Ik kan je verder uit ervaring vertellen dat de stock-koeler van AMD een verschrikkelijke herrie maakt (of ik had net pech), dus valt het te overwegen om een losse processorkoeler aan te schaffen, zeker wanneer je gaat overklokken.
Je hoeft deze trouwens niet meteen aan te schaffen, je kan ook even afwachten hoe je koeler presteert, en als het nodig is vervang je hem dan alsnog.

Wat voor games wil je eigenlijk spelen (specifiek), en op welke settings? Die GTX650ti is een leuk kaartje, maar misschien kan het wel goedkoper.

Een SSD is inderdaad leuk als je er het geld voor over hebt, maar met een 7200rpm HDD werkt alles ook wel lekker snel. Mocht je een SSD nemen, dan zou ik er een van minimaal 120GB inzetten, 64 is naar mijn mening echt te snel vol.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:32
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 132,94€ 132,94
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 76,02€ 76,02
1MSI R9 270 2GB GAMING Battlefield 4€ 156,90€ 156,90
1Thermalright True Spirit 140€ 33,50€ 33,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,94€ 60,94
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,50€ 48,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,80

Net iets boven de 500 euro, maar je zou eventueel BF4 kunnen verkopen.
Als je echt niet gaat overklokken kun je nog wat besparen op het moederbord en de cpu koeler.

• KoenLemmen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-02 23:47
Bedankt voor jullie reacties!
Deze cpu die jullie kiezen is inderdaad een stuk goedkoper! Ook het geheugen is voor beide goedkoper, en zelfs sneller.
Is het waard om een ander moederbord te kopen ook als ik mezelf nog niet verdiept heb in overklokken? En tot hoeveel zou ik de cpu kunnen overklokken zonder schade toe te brengen aan mijn systeem?
De voeding die ik had uitgekozen is een stuk goedkoper dan die jullie voorstellen heeft dit een bepaalde reden?

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

Of het het extra geld waard is moet je uiteindelijk zelf bepalen, persoonlijk zou ik het er wel voor over hebben. Ik zou het toch leuk vinden als ik de optie open houd. De cpu kan je, zolang je goede koeling hebt, best boven de 4GHz krijgen. Schade zal je niet snel aanrichten, meestal schakelt Windows meteen alles uit om schade aan het systeem te voorkomen mocht je vreemde waardes invoeren. Daarbij moet je wel altijd de temperatuur in de gaten houden, hoewel de temperaturen op die FX-reeks volgens mij niet zo betrouwbaar zijn (15°C in een kamer van 22°C is natuurlijk niet reëel. Ga ik zo'n geval dus niet pas stoppen met overklokken als je bij de 90°C zit ofzo). Als je er zelf niets in ziet, dan kan je natuurlijk gewoon bij het Asrock moederbord blijven.

De reden van die andere voeding is de kwaliteit van de componenten. De componenten van de Seasonnic zijn goed, en ik verwacht dat die in die andere voeding van jou een beetje brak zijn, ook aangezien de prijs. Daarbij zaten er slechts 2 SATA aansluitingen op jouw voeding, een voor je ODD en een voor je HDD en je zit vol, lijkt mij ook niet erg handig.
Ik zou voornamelijk om die eerste reden nooit bezuinigen op je voeding.

Als je niet zo'n zware videokaart neemt (dus die r9 270 of GTX650ti) kan je ook wel met deze voeding overweg.
De r9 270 die hierboven wordt genoemd is beter dan de gtx650ti, je zou benchmarks kunnen bekijken voor de games die jij speelt of je het prijsverschil ervoor over hebt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat mobo wat Mitsu en Timal aanraden is zeker een beter mobo dan die Asrock.

Het lijstje van Mitsumark is trouwens prima, eventueel kijken of je een HD7870 kan vinden, die is wat beter over te klokken dan een R9 270.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1