Heb sinds een week serieuze problemen met mijn server. Momenteel krijg ik at random binnen het uur na opstarten problemen. Voor meerdere schijven krijg ik op een bepaald moment een I/O error wanneer ik de schijf probeer te openen in Windows Verkenner, dit zonder daadwerkelijk bestanden te lezen of te schrijven. De problemen treden op in idle stand zonder (intensieve) disk access.
Wat ik gedaan heb
Wat ik gedaan heb
- Ik heb de kabels gecontroleerd en deze zijn allemaal goed aangesloten. De server heeft in deze configuratie trouwens 2+ jaar gedraaid en 1 jaar sinds de laatste HD toevoeging.
- Het OS (Windows Server 2012 R2) heb ik opnieuw geïnstalleerd maar dit heeft het probleem niet verholpen
- SMART geeft voor geen enkele schijf fouten. Ik gebruik Stablebit Drive Scanner welke permanent controleert en via email meldingen verstuurd en heb ook met Crystal Disk Info de SMART uitgelezen. Geen problemen en geen enkele reallocated of pending sector. Bij boot voert het Bios ook een foutloze smart test uit;
- MSI P55A-GD65 met core i5 760 en 16GB DDR3 (4X4GB)
- PSU: Bequit Purepower 450Watt
- SATA Controllers: Intel (6ports, Marvell 2 ports, Jmicron 2x2 ports)
- Harde schijven: 1x Samsung 250 Pro 128GB (OS Drive), 1x WD30EFRX (3TB), 1x Seagate ST4000VN000 (4TB), 9x WD30EZRX (3TB) en 2x Seagate Desktop Expansion Extern 4TB USB3.