• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Beste Tweakers,

Sinds de laatste versie(s) van Office heb ik problemen met een automatische [ENTER] die ik maar niet weg krijg. Normaal gesproken lukt dit nog met [SHIFT] + [ENTER], maar bij Outlook 2013 is het niet te doen. Ik begrijp nog steeds niet waarom deze nare functie als een standaard instelling toegepast is.

Weet iemand hoe dit uit te schakelen is? :)

...

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

ImNotnoa

Meisje!

F34R MY PAINT SKILLZ

Try SCE to Aux

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 21:12
Of het aanpassen van het standaard sjabloon waardoor ook de normale instelling geen extra regelafstand heeft. http://www.techrepublic.c...lt-settings-in-word-2013/ heeft een goede uitleg :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alsjeblieft nooit shift-enter gebruiken als je enter bedoelt om een nieuwe alinea of regel te krijgen :X

Lijkt me inderdaad gewoon standaard opmaakprofielen aanpassen naar wens. Of de gebruikers leren dat enter = alinea = ruimte tussen alinea's.
Bedenk overigens dat de ontvanger van mails niet perse Outlook gebruikt, laat staan dezelfde versie. Check bij gebruik van niet-standaard opmaak dat je mails ook in andere clients leesbaar overkomen.

Waarom voldoen de tips van http://gathering.tweakers...d[]=10&keyword=word+enter of [google=word enter] niet?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Luxicon
Goed bedankt allemaal, ik ga inlezen en dan zal het denk ik opgelost worden. Ik gebruik zelf Office 365 en op het werk gebruiken we Office 2010, daar gebeurt dit ook standaard.

...

• Paul
F_J_K schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:31:
Of de gebruikers leren dat enter = alinea = ruimte tussen alinea's.
Enter is al sinds introductie van de PC een nieuwe regel, volgens mij heeft MS pas in 2007 bedacht dat Enter ineens een subset van de nieuwe regels moest worden...

Wat is er mis met shift-enter? Als ik een adreslabel maak of een conversatie uitschrijf lijkt me dat een uitgelezen plek voor een shift-enter, die data / zinnen horen bij elkaar, maar wel op een nieuwe regel.

Eerlijk gezegd vind ik het maar irritant dat MS voor mij beslist dat Enter een witregel voor moet stellen, dat maak ik zelf wel uit. Enter-enter werk(te) perfect...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Paul schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:48:
[...]
Enter is al sinds introductie van de PC een nieuwe regel, volgens mij heeft MS pas in 2007 bedacht dat Enter ineens een subset van de nieuwe regels moest worden...

Wat is er mis met shift-enter? Als ik een adreslabel maak of een conversatie uitschrijf lijkt me dat een uitgelezen plek voor een shift-enter, die data / zinnen horen bij elkaar, maar wel op een nieuwe regel.

Eerlijk gezegd vind ik het maar irritant dat MS voor mij beslist dat Enter een witregel voor moet stellen, dat maak ik zelf wel uit. Enter-enter werk(te) perfect...
Omdat je dan zinnen als dit
krijgt omdat mensen zelf
steeds op enter liggen te
rammen.

enter = nieuwe alinea. Wil je geen nieuwe alinea druk je niet op enter en typ je alle zinnen gewoon achter elkaar.

• Paul
Good luck met het versturen van een pakketje aan: Jan Klaassen ABCstraat 123 1234AB Abcoude

Of, euh:
Jan en klaas zaten in het café. "Jan", zei Klaas, "wat eten we vandaag?" "Boerenkool met worst" was het antwoord van Klaas. "Hè lekker. Kaas erdoor?" "Hmm, mij best..." "Ok, doen we dat"

Dat werkt toch niet? Dat zijn echt typisch dingen waar toch echt een enter tussen hoort maar je geen nieuwe regel wil.

Andersom,
dat
er
idioten
zijn
die
hun
enter
als
spatie
gebruiken
los
je
hier
niet
mee
op.

Erger

nog,

het

wordt

er

niet

bepaald

beter

op...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Luxicon
Uiteindelijk zal het per gebruiker verschillen, maar in mijn geval heb ik vaak [ENTER] als nieuwe regel nodig, omdat ik bijvoorbeeld een opsomming maak. Als zelfs [SHIFT} + [ENTER] niet meewerkt, wordt het niks. Met bovenstaande tips komt het denk ik in orde. Het lukt me in ieder geval wel om de handtekening aan te passen.

...

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Luxicon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:01:
Uiteindelijk zal het per gebruiker verschillen, maar in mijn geval heb ik vaak [ENTER] als nieuwe regel nodig, omdat ik bijvoorbeeld een opsomming maak. Als zelfs [SHIFT} + [ENTER] niet meewerkt, wordt het niks. Met bovenstaande tips komt het denk ik in orde. Het lukt me in ieder geval wel om de handtekening aan te passen.
- dit
- is
- geen
- goed
- opgemaakte
- opsomming
  • dit
  • daarentegen
  • wel
Veel mensen gebruiken Word gewoon verkeerd en lopen dan tegen dit soort problemen aan... :/

[Voor 8% gewijzigd door Whatson op 10-02-2014 17:07]

• Paul
dit
is
echter
ook
vaak
een
afdoende
opsomming...

Als je in Word echter:
- dit(Enter)
typt maakt wordt daar zelf
  • dit
van :) Zonder extra witruimte tussen de list items.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je wilt vorm en inhoud gescheiden houden (dat gold ook al voor WP51 etc., zie onderwaterscherm). Enter resulteert, tenminste sinds automatische tekstoverloop bestaat, in een nieuwe alinea. Je kunt dan zelf via opmaakprofielen beslissen of en hoeveel ruimte er is tussen twee alinea's, opsompunten, etc. Hooguit is sinds een bepaalde Wordversie het default opmaakprofiel aangepast, daar valt idd over smaak te twisten.

Bij gebruik van shift-enter is 'Jan Klaassen ABCstraat 123 1234AB Abcoude' precies wat er onder water staat.

Maar goed, we gaan (met excuus) wel erg offtopic. Begin gerust een los discussietopic over vorm, structuur, opmaak, etc.

V.w.b. de topicstarter dus gewoon juiste opmaakprofiel maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Paul
F_J_K schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:16:
Bij gebruik van shift-enter is 'Jan Klaassen ABCstraat 123 1234AB Abcoude' precies wat er onder water staat.
Je bedoelt, 'Jan Klaassen[br]ABCstraat123[br]1234AB[br]Abcoude' ipv 'Jan Klaassen[/p][p]ABCstraat123[/p][p]1234AB[/p]Abcoude' neem ik aan?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Luxicon
Eerlijk gezegd kan ik het wijzigen van deze functie niet direct terug vinden. Ik heb het nu voor elkaar door een handtekening aan te maken en daar een lettertype gekozen waarbij een [ENTER] in een nieuwe regel resulteert. Is dat wat er bedoeld wordt met opmaak profiel? Dit gaat om Outlook.

...

• Paul
Ah sorry, gemist dat het om Outlook ging :) http://superuser.com/a/639862 lijkt hetzelfde probleem te behandelen, werkt die oplossing?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Luxicon
Is niet erg, bedankt voor deze oplossing. Zo kun je bij ieder lettertype die deze automatisch toepast wijzigen. Mooi! :)

...

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:31:
Alsjeblieft nooit shift-enter gebruiken als je enter bedoelt om een nieuwe alinea of regel te krijgen :X
Huh? Dat snap ik niet.
[Enter] is idd de toets in Word voor een nieuwe alinea. En soms wil ik binnen één alinea een nieuwe regel. Dat is dan [shift]+[enter]. Wat is daar mis mee?

Of anders gezegd: een nieuwe alinea begint idd per definitie vooraan op de regel. Andersom hoeft een nieuwe regel niet perse een nieuwe alinea aan te duiden.

Zelf gebruik ik het ook voor een onderverdeling van genummerde paragrafen in alinea's. Ik schuif de hele hiërarchie een niveau op. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Omdat je -IMHO- vorm en inhoud strikt gescheiden wilt houden. Maar misschien ben ik te veel mieren@*ker. Misschien omdat ik een tijd stukken zonder enige opmaak heb moeten aanleveren, en andere stukken als SGML.
Lustucru schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:57:
Zelf gebruik ik het ook voor een onderverdeling van genummerde paragrafen in alinea's. Ik schuif de hele hiërarchie een niveau op. :)
Goed punt, hier wil je blijkbaar expliciet het 1 alinea laten zijn en is de shft-enter bedoeld voor puur opmaak. Blijkbaar wil je er 1 integraal stuk tekst hebben en dus geen enter. (Inderdaad zegmaar <br> vs <p>. <br> zou -wederom IMHO- heel erg de uitzondering moeten zijn).

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-03 20:53
een alinea volgt op een enter, dat klopt. het is niet verplicht een lege regel tussen alineas te hebben. het is ook niet verplicht om, wanneer iets niet een nieuwe alinea is, de zin niet op een nieuwe regel mag beginnen.

daarnaast heb ej in word en outlook instellingen voor regelafstand, en als je niet weet wat er is ingesteld kom je dan voor verrassingen te staan.
dat gebeurt soms zomaar, als je een mail of document moet bewerken of beantwoorden dat door een ander is opgesteld.

vooral in Outlook, als ik een mail type gebruik ik nog wel eens enter om op eennieuwe regel te beginnen.
als je je outlook scherm breed hebt staan, en je typt alles achter elkaar aan op een 24 inch monitor krijg je alineas van helemaal links naar helemaal rechts.
daar hou ik niet van. ik houd ook niet van witregels waar ik ze niet wil hebben. ik gebruik ze alleen wanneer ik meerdere alineas nodig heb vanwege het feit dat ik meerdere zaken dingen aan de orde wil brengen.

wanner dit er dan voor zorgt dat mijn mail heel lang wordt, heeft dat geen enkele meerwaarde, dus vermijd ik teveel witregels.
scrollen in een mailtje houdt ik ook niet van.
sommige mensen zijn hele korte mails gewend, en scrollen zelde nog naar beneden en missen zo soms de helft van de informatie die er in stond.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee