• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Omdat mijn mac mini uit 2006 een andere bestemming krijgt wil ik dit keer zelf weer eens een PC in elkaar zetten. Ik ergerde mij altijd aan het feit dat aan de mac mini bijna niets te sleutelen was, dus nu wil ik iets waar ik de komende jaren in kan sleutelen en af en toe wat kan upgraden.

Ik heb nog een SSD en een 2,5" HDD liggen voor opslag, dit hoeft dus niet gekocht te worden. Hierbuiten heb ik voor de overige componenten een budget gesteld van 250 tot 300 euro (en dan bij voorkeur dicht bij de eerste ;) ).

De volgende eisen heb ik gesteld:
- ITX behuizing, hij komt in een kastje te staan, dus met zeer beperkte ruimte.
- Soepel windows 8.1 en Plex server/Plex Home Theater draaien en Hardware Accelerated media afspelen
- Fluisterstil, zeker tijdens het kijken van media
- Beperkt Energieverbruik (voor zover dat niet ten koste gaat van de modbaarheid of niet terug te verdienen is in stroomrekening)
- 3D content afspelen
- USB3 aan de voorkant
- WAKE-On-LAN, zodat ik eventueel vanaf afstand de media server kan starten.
- Enkele emulatorgames of eenvoudige steamgames spelen. Eventueel later games streamen vanaf mijn game-pc als dit ooit van de grond komt dmv Steam.
- Optische Audiouitgang

De volgende wensen:
- Virtualisatieopties op CPU, af en toe wil ik een VM testen en dan is het handig dat dit efficient gebeurd.

De afgelopen dagen ben ik me aan het inlezen geweest en na wat puzzelen en een lichte voorkeur voor intel (mocht AMD aanzienlijk meer bang for buck geven dan sta ik daar voor open) ben ik op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,10€ 54,10
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Silverstone Sugo SG05B€ 91,23€ 91,23
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,33

Om mijn keuze te motiveren:

CPU: Intel Pentium G3420, De middenmoter van de intel pentium reeks De G3430 is meteen 3 tientjes duurder en levert maar 100mhz op, de stap naar de i3 serie is meteen een hele prijzige stap die het budget niet toelaat, lager instappen levert echter maar een paar euro op. Met Haswell zijn de problemen met 24.975fps opgelost, naast dat de socket meteen wat toekomstbestendiger is. De stock cooler bij Intel is doorgaans prima.

Geheugen: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9: Goed leverbaar, 1600mhz en 2 dimmetjes van 2GB voor de dual channel, wat de grafische kaart net wat prettiger vind.

Moederbord: ASRock B85M-ITX: Ik heb goede ervaringen met ASRock, en volgens mij geeft deze aardig wat bang for buck. De B85 in verband met de extra USB3 header voor het frontje.

Behuizing: Silverstone Sugo SG05B: Kast is voornamelijk kwestie van smaak, het formaat is goed en de voeding schijnt erg stil te zijn (wat bij losse SFX voedingen nog wel eens niet best is). Daarnaast voldoende inbouwmogelijkheden voor wat er in moet.

Enige punt van twijfel, hoe werkt DXVA2 met de Haswells. Vroeger ging het nog wel eens mis met groene lijnen in het beeld. Hoewel de processor ook prima 1080p softwarematig moet kunnen, lijkt me hardwarematig toch een stuk efficienter te zijn.

Wat vinden jullie hiervan, zie ik wat over het hoofd? Ik hoor graag jullie mening.

Edit:
Voor de volledigheid, Een AMD systeem zou er als volgt uitzien:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,96€ 49,96
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 73,40€ 73,40
1Silverstone Sugo SG05B€ 91,23€ 91,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,59

Pro's: iets snellere GPU, betere hardware decoding support
Cons: hogere TDP, Langzamere CPU, slechtere stock cooler

Ik hoor graag andere pro's/cons

[ Voor 18% gewijzigd door Magic op 10-02-2014 16:25 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik zou persoonlijk voor de AMD-based build gaan. De GPU is toch wel behoorlijk sneller, en qua TDP's is het probleem minimaal. Speelt eigenlijk alleen als je ook de limieten van je APU gaat opzoeken, en bij normaal gebruik (HTPC-toepassingen) gaat dat dus niet op. Alleen bij de incidentele game, en hoe erg is het dan als je fan dan iets meer RPM's gaat maken op dat moment?
Voor zowel Intel als AMD zou ik, zeker als je een stille build wilt, kiezen voor een aftermarket CPU-koeler en een externe voeding (passief).
Virtualisatie en HTPC zou ik niet met elkaar combineren; het zijn toch wel 2 heel gescheiden systeem-eisen die ervoor gelden, dus deze 2 verenigen is erg lastig. Wil je toch virtualiseren, dan kan intel een slimmere keuze zijn, omdat je meer CPU-kracht tot je beschikking krijgt (GPU-kracht bij virtualisatie heeft geen meerwaarde in dit opzicht).

Daarnaast is een CEC-adapter een nuttige toevoeging. Zeker als d emachine in een kastje komt te staan is het niet nodig hebben van een line-of-sight wel erg prettig.

iRacing Profiel

• Magic
  • Niet online
Dankje voor je reply :)
kroegtijger schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:37:
Ik zou persoonlijk voor de AMD-based build gaan. De GPU is toch wel behoorlijk sneller, en qua TDP's is het probleem minimaal. Speelt eigenlijk alleen als je ook de limieten van je APU gaat opzoeken, en bij normaal gebruik (HTPC-toepassingen) gaat dat dus niet op. Alleen bij de incidentele game, en hoe erg is het dan als je fan dan iets meer RPM's gaat maken op dat moment?
Voor zowel Intel als AMD zou ik, zeker als je een stille build wilt, kiezen voor een aftermarket CPU-koeler en een externe voeding (passief).
Inderdaad als er gegamed moet worden dan mag de fan best iets meer lawaai maken, maar het moet niet te gek worden. mijn game-pc heeft ook een intel stock cooler, en die vind ik zowel idle als loaded een zeer acceptabele geluidsniveau produceren.

Ondanks dat de AMD op papier een mindere processor is, en de GPU volgens mij niet noemenswaardig veel beter is, zie je die in HTPC builds toch erg vaak terugkomen. Als er iemand is die me kan vertellen waarom dit verschil maakt dan bestel ik de AMD, nu neig ik toch nog naar de intel :)

Ook lijken er geen reviews te zijn van de intel processor op grafisch gebied. Het enige dat ik kan vinden is In games and graphics programs, the i3-4130 is about 2% faster.

Als de "intel HD graphics" op de G3420 2% langzamer is dan de Intel HD 4400 op de i3-4130, dan zou deze ook in grafisch opzicht sneller moeten zijn dan de A6-6400, naast dat de intel qua rauwe verwerkingskracht nog eens zo'n 30% sneller is.

zie ook:
http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i3_i3-4130.html
,
http://www.futuremark.com...aphics+4400+Mobile/review
en
http://www.futuremark.com...MD+Radeon+HD+8470D/review

Met andere woorden: ik snap niet waarom de AMD beter moet zijn voor een HTPC toepassing, terwijl het gros van de benchmarks dat tegenspreken.
Virtualisatie en HTPC zou ik niet met elkaar combineren; het zijn toch wel 2 heel gescheiden systeem-eisen die ervoor gelden, dus deze 2 verenigen is erg lastig. Wil je toch virtualiseren, dan kan intel een slimmere keuze zijn, omdat je meer CPU-kracht tot je beschikking krijgt (GPU-kracht bij virtualisatie heeft geen meerwaarde in dit opzicht).
Het gaat me enkel om het testen van een machine, dus zeker geen 24/7 machine draaien. Op dit moment gebeurd dit in virtualbox op mijn mac mini met een 1.8ghz core2duo. Als dit identiek draait dan ben ik al tevreden, maar bij een schaakmat zou dit de doorslag kunnen geven bijvoorbeeld ;)
Daarnaast is een CEC-adapter een nuttige toevoeging. Zeker als d emachine in een kastje komt te staan is het niet nodig hebben van een line-of-sight wel erg prettig.
ik heb een infrarood-MCE ontvanger aan een kabeltje welke ik via de achterkant discreet kan wegwerken :)

[ Voor 24% gewijzigd door Magic op 10-02-2014 19:46 ]

• Magic
  • Niet online
Sorry voor de iets te vroege kick, maar de balans ligt nu in het voordeel van AMD :)

Verbazingwekkend weinig goede reviews zijn er te vinden van zowel de Pentium reeks, als de a6 reeks, kennelijk zijn de powerhouses interessanter ;)

Ik ben er achter gekomen dat de duivel weer eens in de details schuilt. Als eerste doet de Intel pas echt 3D vanaf de i3 reeks (half-sbs uitsturen kan natuurlijk iedereen). Daarnaast moet de snelheid van de AMD juist uit de uitgebreidere instructieset komen. Vandaar dat hij op alle synthetische benchmarks ruim onderdoet voor de intel. Door die uitgebreidere feature/instrucieset lijkt hij in real-world situaties toch wel weer goed mee te kunnen komen. Helaas zijn die resultaten vaak niet meetbaar en zeer afhankelijk van waar hij voor gebruikt gaat worden. In het specifieke geval van een HTPC tipt de schaal dus in het voordeel van AMD. Het druist nog een beetje tegen mijn gevoel in, maar mocht niemand me nog naar intel kunnen overhalen, dan wordt het een AMD ;)

Verwijderd

Voor 3D moet je wel die AMD nemen. Verder vind ik je behuizing niet mooi voor een HTPC. Misschien meer een component stijl behuizing nemen?

Check de review van een tevreden HTPC gebruiker: productreview: AMD A6-6400K Boxed review door GoGoris

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 16:18 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:27
Alleen al om driver ondersteuning zou ik nu voor een Intel kiezen. In het verleden heb ik ook een HTPC/Server gebouwd met een Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H moederbord met een AMD HD3200 videokaart onboard en een AMD Phenom X4 9550 Boxed 2,2GHz. Alles ging goed totdat ik Windows 8.1 installeerde, toen werd opeens WDDM 1.2 of hoger ondersteund voor driver specifieke instellingen, dit ondersteund de AMD HD3200 niet. De drivers werken wel, maar als je moet schalen werkt dit niet meer (dit was het nodig bij mijn monitor/TV) in de driver. Ik heb er nu een nVidia GeForce GT610 ingezet, en nu werkt alles weer naar behoren. Het valt me gewoon op dat AMD veel sneller hardware laat vallen in driver ondersteuning, dan dat Intel en nVidia dit doen. Ik zou in de toekomst dit dus meenemen in mijn besluit bij een nieuw systeem.

Mijn vriendin heeft op dit moment een HP AMD A6 notebook, en deze vind ik weer verassend snel en soepel werken (zonder SSD). Het is dus alleen de vraag hoelang wordt dit goed ondersteund in drivers en in de nieuwe OS'en.

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 11-02-2014 16:25 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:15:
Voor 3D moet je wel die AMD nemen. Verder vind ik je behuizing niet mooi voor een HTPC. Misschien meer een component stijl behuizing nemen?

Check de review van een tevreden HTPC gebruiker: productreview: AMD A6-6400K Boxed review door GoGoris
Helaas kan ik geen 44cm brede apparaat kwijt, daarnaast komt hij toch in een (geventileerde) kast te staan. Enige alternatief dat ik nog overweeg is de pricewatch: Silverstone Milo ML05B (of liever de ML06B, maar die lijkt nog niet best leverbaar te zijn)

Daar moet echter nog een losse SFX voeding in.

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 11-02-2014 16:44 ]

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:22
is een intel nuc of gigabyte brix niks voor jou ?

klein en zuinig.
i3/5/7 variant dus ook nog lekker snel

• Magic
  • Niet online
Ik heb liever een systeem waar ik lekker aan kan sleutelen :)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:15:
Voor 3D moet je wel die AMD nemen.

[knip]
Zou je dat eens extra willen onderbouwen? Waarom zou nVidia of een Intel GPU niet kunnen volstaan voor het echte 3D werk?

Testing, one, two ...

• Magic
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:02:
[...]

Zou je dat eens extra willen onderbouwen? Waarom zou nVidia of een Intel GPU niet kunnen volstaan voor het echte 3D werk?
Hij bedoeld in het specifieke geval van de 2 processoren die ik in overweging heb, ik de (die) AMD processor moet hebben om echt 3d uit te kunnen sturen. (bij intel werkt dat pas vanaf de i3 serie, niet de pentium processor die ik noem).

Verwijderd

hardware-lover schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:02:
[...]

Bij Intel heb je minimaal een i3 nodig die zo'n 100 euro kost. Bij AMD heb je al 3D vanaf 50 euro. Wil je 3D en binnen een bepaald budget moet je die AMD nemen. Losse GPU is sowieso tegenwoordig onnodig en is ook niet goedkoper.

Zie Graphics Comparison tussen alle Intel HD Graphics versies. Daaronder staat het voor Pentium en Celeron.: http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-033757.htm Zie ook http://software.intel.com...-intel-processor-graphics.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 18:21 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 18:18:
[...]

Bij Intel heb je minimaal een i3 nodig die zo'n 100 euro kost. Bij AMD heb je al 3D vanaf 50 euro. Wil je 3D en binnen een bepaald budget moet je die AMD nemen. Losse GPU is sowieso tegenwoordig onnodig en is ook niet goedkoper.

Zie Graphics Comparison tussen alle Intel HD Graphics versies. Daaronder staat het voor Pentium en Celeron.: http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-033757.htm Zie ook http://software.intel.com...-intel-processor-graphics.
Aha, het was me niet direct duidelijk dat je enkel verwees naar de AMD CPU die in dit topic werd aangehaald, duidelijk zo. Ik zat me al achter de oren te krabben waarom het met Intel of nVidia niet zou kunnen gaan. In dit geval puur een keuze met betrekking tot het budget en de mogelijkheden voor dat budget. Overigens zal er ook altijd een Windows (7/8) OS aan te pas moeten gaan komen m.b.t. de 3D mogelijkheden die in dit topic worden aangehaald maar dat was al duidelijk voor TS gezien zijn keuze voor Windows 8.1.

Testing, one, two ...

• kroegtijger
Jumpman schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:21:
Alleen al om driver ondersteuning zou ik nu voor een Intel kiezen. In het verleden heb ik ook een HTPC/Server gebouwd met een Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H moederbord met een AMD HD3200 videokaart onboard en een AMD Phenom X4 9550 Boxed 2,2GHz. Alles ging goed totdat ik Windows 8.1 installeerde, toen werd opeens WDDM 1.2 of hoger ondersteund voor driver specifieke instellingen, dit ondersteund de AMD HD3200 niet. De drivers werken wel, maar als je moet schalen werkt dit niet meer (dit was het nodig bij mijn monitor/TV) in de driver. Ik heb er nu een nVidia GeForce GT610 ingezet, en nu werkt alles weer naar behoren. Het valt me gewoon op dat AMD veel sneller hardware laat vallen in driver ondersteuning, dan dat Intel en nVidia dit doen. Ik zou in de toekomst dit dus meenemen in mijn besluit bij een nieuw systeem.

Mijn vriendin heeft op dit moment een HP AMD A6 notebook, en deze vind ik weer verassend snel en soepel werken (zonder SSD). Het is dus alleen de vraag hoelang wordt dit goed ondersteund in drivers en in de nieuwe OS'en.
Wat betreft drivers heeft AMD vrijwel geen problemen meer met de huidige standaarden. Alleen in OpenElec speelt voor zover ik weet nu nog dat er geen HD-audio-doorgifte kan worden gedaan, maar daar wordt aan gewerkt. Niets om je druk om te maken dus imho.

De voornaamste reden voor de keuze van AMD in HTPC's is simpelweg bang-for-buck en de grafische kwaliteiten. HTPC's worden vaak gecombineerd met (lichte) games, en dan is er meer behoefte aan grafische kracht dan aan pure rekenkracht. De GPU van de AMD is, zeker met de kavari-APU's, maar ook al wel op Richland-APU's, aanzienlijk beter dan bij Intel. Intel biedt daarentegen wel weer wat betere CPU-performance, maar waar ga je dat gebruiken in een HTPC?

iRacing Profiel

• Magic
  • Niet online
Update, en meteen een mini-review, mochten er meer mensen voor hetzelfde staan, uiteindelijk is het de volgende configuratie geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,96€ 49,96
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 72,89€ 72,89
1Silverstone Milo ML05B€ 43,-€ 43,-
1Silverstone ST30SF€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,35

En dat in combinatie met het volgende wat ik nog had liggen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus USB-BT211 Mini Bluetooth Dongle€ 11,17€ 11,17
1Flirc Media Center Companion€ 24,95€ 24,95
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,12

Met daarbij de flirc-adapter aan een verlengkabeltje, zodat deze discreet weggewerkt is maar toch kan ontvangen met de PC in de kast. :)

Ik heb er het afgelopen weekend mee gespeeld, en ik ben zeer tevreden over deze configuratie. Mijn vergelijking is een Mac Mini uit 2006 met CrystalHD-decoder. Hierbij een mini review van het geheel, mochten er mensen geïnteresseerd zijn :)

De Processor: Speelt op zijn slofjes alles wat ik er op gooi. Hoewel ik wel bij AMD het gevoel heb dat deze bij intensieve acties langzamer op gang komt dan een Intel processor, het is net of de turbo op gang moet komen. Dit gevoel had ik al toen ik van mijn 4200+ overstapte op intel, en het gevoel heb ik nog steeds. Storend is dit zekers in het geval van een HTPC allerminst. Ook het stroomverbuik valt mij heel erg mee, het gehele systeem pakt in idle zo'n 16 watt gemiddeld. Ik ben niet geheel zeker van de acuratesse van mijn verbruiksmeter, zeker in de lage regionen, maar tegen 25 tot 30 watt voor de mac mini is dat een hele verbetering. Als ik hem met Prime95 op zijn staart trap, dan pakt hij zo'n 65 watt, wat precies ook de TDP is. Bij het afspelen van content dan schommelt het rond de 25 watt. Bij het afspelen is de CPU koeler dan ook onhoorbaar. Wanneer hij de 65 watt verstookt dan gaat de ventilator uiteraard harder werken en wordt hij wel goed hoorbaar. Echter zeker nog niet storend.

De voeding: Deze is "semi-fanless", wat betekend dat de fan niet draait als het niet nodig is. En bij elk redelijk gebruik is dit ook zo. Ik moet hem langere tijd met Prime95 bestoken om hem draaiend te krijgen. Dan is de fan ook wel meteen hoorbaar, maar qua volume net iets minder dan de CPU koeler die op dat moment ook al flink toeren staat te maken.

Moederbord: qua budget-mobo's ben ik al een poosje fan van asrock, complete features, en een eenvoudig in te stellen EFI. De software die er bij zit genaamt "a-tuning" doet goed zijn werk, maar voelt een beetje Beta aan, vooral omdat de layout compleet naast de elementen ligt.

De kast: Kleiner konden ze hem niet maken zonder serieuze dingen weg te laten. Desondanks is hij nog zeer toegankelijk en er is voldoende ruimte om kabels langs te leiden. De optische disk-gleuf had wat mij betreft weggelaten mogen worden, het risico bestaat dat kinderen er een cd in duwen, welke dan meteen op/in de cpu-cooler valt. Enige nadeel wat ik kon vinden is de mesh voor de optionele 12CM ventilator. De fan zelf maakt nauwelijks geluid, echter door de vorm van de mesh komt er een soort "aanzuig" geluid/gefluit, welke de fan zelf vele malen overstemt. Ik vermoed dat de 8CM fans hetzelfde probleem hebben, maar dat heb ik niet kunnen testen.

Al met al heb ik me drukker gemaakt over geluidsproductie en stroomverbruik dan dat nodig was, en ik zou deze config dan ook iedereen aanraden :)

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 20:02
Ik begrijp dat je dus de stock cpu cooler heb genomen icm een 120mm fan erboven?
Ik zat te denken aan een big shuriken fan zonder die 120mm, eventueel aangevuld met een 80mm (2x?) om de warme lucht af te voeren...

Vaak worden de be quiet! voedingen aangeraden voor htpc's, is er nog een reden dat je de silverstone heb gekocht?

pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt

[ Voor 6% gewijzigd door Megalomania op 19-02-2014 13:43 ]

• Magic
  • Niet online
Megalomania schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:42:
Ik begrijp dat je dus de stock cpu cooler heb genomen icm een 120mm fan erboven?
Ik zat te denken aan een big shuriken fan zonder die 120mm, eventueel aangevuld met een 80mm (2x?) om de warme lucht af te voeren...
Dat klopt, de 120mm fan had ik nog op de plank, en de stock cooler zat er nou eenmaal bij, ik heb eerst deze maar geprobeerd en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. De 120mm fan is eigenlijk niet nodig, maar ik hou er van om een positieve druk in de kast te hebben, scheelt weer wat stof.
Vaak worden de be quiet! voedingen aangeraden voor htpc's, is er nog een reden dat je de silverstone heb gekocht?

pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt
Van de SFX power 2 zag ik pas dat hij er kwam nadat ik de bestel knop had ingedrukt ;) Van de Silverstone vond ik goede reviews, welke door de regel heen positiever waren dan die van be quiet. Vooral het "semi-fanless" idee vind ik wel zeer positief, zeker omdat in deze kast de voeding niet als air-outtake wordt gebruikt.

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Draait deze setup ook goed 3D af of 3D bluray iso's?

• Magic
  • Niet online
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om dat te proberen, maar wellicht dat ik er komend weekend even tijd voor vind :)

• Paulus07
  • Niet online
ah nice :) Zit zelf namelijk te kijken voor eventueel een htpc en dan voornamelijk om blurays etc goed te draaien. Zowel fysieke discs als iso's.

• Magic
  • Niet online
Even een kleine update, 3d blu ray iso's speelt hij met gemak af (7%-15% CPU).

Ik zit zelf een beetje in een impasse, ik draaide eerder windows 8.1, welke out-of-the-box eigenlijk perfect draait met plex. welke instelling ik ook veranderde en hoe moeilijk ik het ook maakte, hij gaf geen krimp en speelde alles met gemak af.

Nu ben ik ivm een adalight ( DIY Ambilight howto? ) terug naar windows 7 om met aero uitgeschakeld te draaien (screengrabs zijn efficienter met aero uit). In 1 woord: Drama

Welke instelling ik ook verander/wijzig ik krijg altijd 1 van de volgende : (voornamelijk) Tearing, microstuttering, lage FPS. De enige instelling die enigszins werkt is door in full screen de video af te spelen, in plaats van een full screen window. Helaas kan dan juist geen capture meer plaatsvinden voor de adalight.

Ook met aero aan werkt het lang niet zo optimaal als onder windows 8.1, wel beter dan zonder. Vsync forceren mocht ook niet baten.

[ Voor 7% gewijzigd door Magic op 24-02-2014 09:20 ]

• Paulus07
  • Niet online
Goed om te horen dat de iso's goed spelen. De A6 is dus ruim voldoende hiervoor :)
De iso's speel je denk gewoon af met powerdvd?

Alvast dank voor het testen :)

• Magic
  • Niet online
Paulus07 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 09:46:
Goed om te horen dat de iso's goed spelen. De A6 is dus ruim voldoende hiervoor :)
De iso's speel je denk gewoon af met powerdvd?

Alvast dank voor het testen :)
Powerdvd inderdaad :) , in combinatie met dvdfab virtual drive.

• kroegtijger
Magic schreef op maandag 24 februari 2014 @ 09:18:

Ik zit zelf een beetje in een impasse, ik draaide eerder windows 8.1, welke out-of-the-box eigenlijk perfect draait met plex. welke instelling ik ook veranderde en hoe moeilijk ik het ook maakte, hij gaf geen krimp en speelde alles met gemak af.

Nu ben ik ivm een adalight ( DIY Ambilight howto? ) terug naar windows 7 om met aero uitgeschakeld te draaien (screengrabs zijn efficienter met aero uit). In 1 woord: Drama

Welke instelling ik ook verander/wijzig ik krijg altijd 1 van de volgende : (voornamelijk) Tearing, microstuttering, lage FPS. De enige instelling die enigszins werkt is door in full screen de video af te spelen, in plaats van een full screen window. Helaas kan dan juist geen capture meer plaatsvinden voor de adalight.

Ook met aero aan werkt het lang niet zo optimaal als onder windows 8.1, wel beter dan zonder. Vsync forceren mocht ook niet baten.
Betreft dit Windows 7 ook weer icm Plex? en wat gebeurt er als je XBMC gebruikt? Gaat het dan wel goed?

iRacing Profiel

• Magic
  • Niet online
kroegtijger schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:16:
[...]

Betreft dit Windows 7 ook weer icm Plex? en wat gebeurt er als je XBMC gebruikt? Gaat het dan wel goed?
Met Plex inderdaad. XBMC heb ik nog niet geprobeerd, wel Media Player en VLC. Zelfs het (horizontaal) verschuiven van vensters geeft tearing. Met Aero aan is het minder merkbaar, maar nog steeds aanwezig. Iets wat onder windows 8 zeker niet het geval was.

• kroegtijger
En welke drivers gebruik je? Zeker in het geval van Windows 7 is het te adviseren om wel even de drivers up to date te brengen.

iRacing Profiel

• Magic
  • Niet online
Uiteraard de laatsten van de AMD site, zelfs de beta drivers geprobeerd, zonder resultaat helaas. ;(

Ik denk dat ik vanavond windows 8 nog maar eens installeer (snel zat gedaan op een ssd :) ), om te kijken of ik wat over het hoofd zie. Misschien anders maar even linux proberen. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Magic op 24-02-2014 11:16 ]

• kroegtijger
Magic schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:04:
Uiteraard de laatsten van de AMD site, zelfs de beta drivers geprobeerd, zonder resultaat helaas. ;(

Ik denk dat ik vanavond windows 8 nog maar eens installeer (snel zat gedaan op een ssd :) ), om te kijken of ik wat over het hoofd zie. Misschien anders maar even linux proberen. :)
Je kan natuurlijk altijd even met een LiveCD'tje booten om te testen. Hoef je niet heel Linux eerst te installeren om te kijken of dat iets oplost.

iRacing Profiel

• Paulus07
  • Niet online
Even een vraagje tussendoor: zou 1 van jullie even kort willen kijken naar deze setup (Paulus07 in "tips gezocht voor eigen HTPC") voor mij? :) wil die dan eventueel deze week gaan bestellen namelijk.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kroegtijger schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:31:
[...] Alleen in OpenElec speelt voor zover ik weet nu nog dat er geen HD-audio-doorgifte kan worden gedaan, maar daar wordt aan gewerkt. Niets om je druk om te maken dus imho. [...]
Kleine aanvulling: is al opgelost in de huidige stable (Frodo) ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Magic schreef op maandag 24 februari 2014 @ 09:18:

Je kunt het blijven proberen onder Windows 7, maar als je gebruik wilt blijven maken van je Ambilight kloon dan is Windows 8(1) op dit moment de enige Windows die, én goed (strak) video weer kan geven, én een vlotte Ambilight beleving weer kan geven.

Testing, one, two ...

• kroegtijger
noes schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:31:
[...]

Kleine aanvulling: is al opgelost in de huidige stable (Frodo) ;)
*O*

iRacing Profiel

• Magic
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:32:
[...]

Je kunt het blijven proberen onder Windows 7, maar als je gebruik wilt blijven maken van je Ambilight kloon dan is Windows 8(1) op dit moment de enige Windows die, én goed (strak) video weer kan geven, én een vlotte Ambilight beleving weer kan geven.
Ik ben inderdaad weer terug naar windows 8.1, en dat draait weer zalig. Directe screen capturing voor adalight via 8.1 is wel heel veel langzamer (15 fps tegenover 60+ fps in windows 7.1 zonder aero).

Ik heb het nu opgelost door ambibox te gebruiken (aanrader!), in combinatie met XBMC met de Plexbmc plugin :)

• Paulus07
  • Niet online
Magic schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:01:
[...]

Powerdvd inderdaad :) , in combinatie met dvdfab virtual drive.
Heb je zo een voorbeeld of tutorial hoe dit is in te stellen met XBMC? Heb bij het progje XBMCLauncher GUI wel 2 spelers ingesteld "dvdfab en powerdvd" maar als ik een bluray start in XBMC blijft die hem via XBMC afspelen.

Sorry voor de noob vraag :X
Pagina: 1