• klaasraak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02-2024
Beste medetweakers,

Ik heb even een vraagje ten aanzien van pc geluiden, dit is mijn huidige setup:

Mobo: Msi 870a-g54
CPU: Phenom 1055t @ 3.5 ghz
Ram: Crucial ballistics tactical 2x4 gigh
PSU Seasonic M12ii 520w
GPU Msi r9 270x gaming 2g
HDD: 500 gigh 3.5'' / 320 gigh backup 2.5'' , beide Sata
SSD: Kingston ssd now 240 gigh.
Cpu koeling: gelid tranquillo rev2. + casefans van Gelid
Case CM force 500

Ik ben momenteel nog niet zo lang in het bezit van deze pc, waarvoor ik een aantal dingen 2e hands heb gekocht (mobo+cpu voor 70 euro oa).

Wat me opvalt tijdens het gebruik is dat de casefans en koeling van de gpu/cpu bij normaal gebruik eigenlijk bijna geen geluid maken. Zet ik de pc op slaapstand dan blijven deze fans namelijk draaien en wordt de pc ineens bijna onhoorbaar.

Wanneer ik de pc weer uit de slaapstand haal dan begint de seasonic weer te activeren, tevens komen hierbij een aantal vervelende geluiden naar voren (vooral een hoog gezoem, wat lijkt op het geluid van die anti jongeren apparaten) Dit geluid is niet heel sterk hoorbaar, maar wel vervelend te noemen (zonder was het zoveel stiller geweest).

Mijn vraag is dan ook weet iemand waar deze zoem geluiden vandaan komen, komt het uit mijn nieuwe seasonic, of ligt het aan me mobo of cpu bv.

Ik overweeg wel om bv een ander moederbord te halen (am3+ bv). Zijn er bijvoorbeeld ook moederborden die over het algemeen gewoon stiller functioneren?

Wat zouden jullie mij adviseren in deze situatie.

mvg,

Klaas |:(

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:16

skoozie

SCSI

wat je omschrijft lijkt op "coil whine" waarin een spoel begint te 'piepen'. Dat ligt meestal in de voeding, dat zou je ook even kunnen controleren met open case luisteren waar het vandaan komt. Als de voeding nieuw is zou ik het aankaarten bij de winkelier dat je nieuwe voeding niet werkt zoals het hoort.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

zoek even op youtube naar coil whine, vooral videokaarten en voedingen willen dit doen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• klaasraak
YouTube: EVGA GTX650 Ti SSC coil whine noise

Heb dit filmpje even bekeken @ 1:50 Maar zo erg is mijn geluid ook weer niet.

Ik heb net even alles uitgeprobeerd wat ik kon (andere videokaart er op), andere voeding aangesloten (hielp niks).

Ik ben er nu achter dat het meeste geluid uit mijn beeldschermen komt.
Beide beeldschermen maken een zoemgeluid, zet ik deze uit is het ineens veel stiller.'

Ik heb een Phillips 24'' en een 19'' Medion lcd aangesloten (beide met dvi) . (de Phillips maakt hierbij veruit het meeste lawaai, de Medion is echter ook wel hoorbaar.

Is er ook iets om dit te verhelpen, heeft iemand dit bv al eens meegemaakt of is het eigenlijk normaal dan hoor ik het graag.

Edit: Ik heb even wat gegoogled en gespeeld met mijn beeldscherminstellingen, als ik de brightness van mijn monitors op hoog zet is het gezoem verdwenen, echter heb ik ze juist op laag staan meestal :(

Ik kan de vogeltjes buiten inmiddels weer horen, das iig wat om positief over te zijn. Binnenkort maar eens kijken voor een nieuw 24'' paneeltje dan.

Gr,

Klaas

[ Voor 20% gewijzigd door klaasraak op 10-02-2014 15:45 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Als ik het zo lees je laatste post denk ik dat er een condensator van je monitor kapot aan het gaan is. Gewoon lekker brightness hoog tot hij echt kapot gaat en dan vervangen dat ding.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Je kunt in je bios iets met power settings doen. Ik had een fonkelnieuwe SS g-450 die coil whine had. Even contact op gezocht met SS en een oplossing. (en een mailreactie binnen 2 minuten 8)7 d:)b _/-\o_ )
For coil whine, please first do the following to see if this resolves your issue.
It is very important that you must ENABLE the Standby Energy Savings functions in the BIOS

Please do the following:
1. Update the BIOS of your MB
2. In the BIOS, ENABLE all energy savings modes, S4/S5, standby, etc.
3. In the BIOS, please disable Audio Always On, if it is available.
4. In VGA set up, disable VSync.
5. If you use AMD APU (Accelerated Processing Unit), then set the "pending current" to "constant current" of 1.2V.

Regards,
Optie 2 of 3 had het bij mij gefixt.

• klaasraak
@El_Jay Ik heb inmiddels wat dingen verstelt, monitoren maken zo goed als geen geluid meer.

Ik zie momenteel in de bios alleen maar energy saving modes s1/s3 (kan ik die s4/s5 ook krijgen met een update of moet ik daar een nieuw mobo voor hebben denk je?)

Audio always on kan ik nergens vinden.

Wat ik nu wel heb uitgevonden is dat als ik de pc op energy saving s1 zet en ik zet de pc op slaapstand en weer er uit dan is het net alsof er helemaal geen geluid is, start ik een zware applicatie dan is het net of wordt de pc ineens wakker. Intussen kan ik wel gewoon typen, youtube ed. kijken zonder geluiden (fans van psu, gpu, cpu draaien wel). Start ik een zware applicatie dan komt er een geluid net als een straalmotor die opstart (zoemend geluid met verhogende frequentie) waarna de pc weer op het normale geluidsniveau loopt.

Wat ik me nou afvraag is wordt dit veroorzaakt door de PSU of door instellingen op het mobo?

Edit: ik ben er waarschijnlijk uit nu: Ik heb even wat dingen losgetrokken blijkt dat het mijn hdd is die zoveel lawaai maakt, en dan met name de 500 gigh 3.5 inch, tis ook een wat ouwere maxtor (vandaar de 500 gigh). Eenmaal ontkoppeld is het verschil echt ongelovelijk, eindelijk stilte! :*)

Nu moet ik nog even zien hoe ik dit probleem ga oplossen, schijven zijn toch niet altijd zo luidruchtig naar mijn weten (heb de schijf nog niet zo lang geleden voor 15 euro gekocht van iemand).

(excuses voor de spelfoutjes)

gr,

Klaas

[ Voor 25% gewijzigd door klaasraak op 10-02-2014 18:11 ]

• klaasraak
Iedereen nog bedankt voor de tips!,
Ik heb me pc nu zo stil gekregen dat ik me bijna begin te irriteren aan mijn klok:P De nieuwe monitor zal er vanzelf wel komen, wanneer 2k monitoren eens wat goedkoper worden bijvoorbeeld (of als ie het begeeft natuurlijk).

Momenteel ben ik nog op zoek naar een vervanging voor mijn lawaaige 3.5'' hdd, zit nu te twijfelen tussen nog een 240 gigh ssd of een 2.5'' laptop schijf, (vooral vanwege het geluid) ik ga de schijf gebruiken voor media opslag, iemand nog tips of adviezen over deze kwestie dan hoor ik het graag!

groeten,

Klaas

[ Voor 7% gewijzigd door klaasraak op 12-02-2014 21:17 ]

Pagina: 1