Televisie + gameconsole: HDMI Black Levels & RGB Range

Pagina: 1
Acties:

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:43
Sinds een kleine twee weken heb ik een Samsung UE46ES6100 televisie. De televisie gebruik ik regelmatig in combinatie met een PlayStation 4 (verder: PS4). Nu heb ik een aantal vragen betreffende deze combinatie.

Het is namelijk zo dat bij de 'Video Output Settings' in het PS4-menu er twee opties staan waarvan ik niet weet wat ze doen: RGB Range en Y Pb/Cb Pr/Cr Range.

Nu lees ik op internet dat deze opties alles te maken hebben met de 'HDMI (Enhanced) Black Levels-instelling' op je televisie, maar ik heb geen idee hoe deze instellingen elkaar beïnvloeden.

Vandaar de volgende vragen:
• Wat doen deze opties?;
• Wat is, in combinatie met een Samsung UE46ES6100, de 'beste' instelling voor beide opties (automatic, limited of full)?;
• Hoe stem ik de televisie zijn 'HDMI Black Level' goed af op mijn console?

Natuurlijk heb ik op internet al het e.e.a. opgezocht, maar vaak kom ik op websites terecht waar het gebruik van technisch jargon mijn gebrekkige kennis omtrent dit onderwerp overstijgt. :P Tevens lopen de antwoorden nogal uiteen:
Link 1;
Link 2;
Link 3;
Link 4,

• Tv-fluisteraar
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-10-2025
Video content heeft een RGB range van 16 t/m 235; 16 is zwart en 235 is wit. Dit noemt men "gelimiteerd". Het "volledige" 0 t/m 255 is het bereik dat is afgesproken voor pc content. Jouw PS4 games zijn net als bv een Blu-ray disc gemasterd volgens de 16 t/m 235 norm en gelimiteerd zou de juiste instelling moeten zijn. Dan zie je op jouw tv alles zoals het bedoelt is.

Om het makkelijk te maken worden bij sommige apparaten de kreten gelimiteerd en volledig nog wel eens qua naam omgedraaid, maar dat is bij de PS4 niet aan de orde. En mocht je me toch niet geloven, dan werkt "auto" ook prima. O-)