Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[2012R2] Netwerk adapter onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Topicstarter
Ik heb een evaluatieversie draaien van server 2012 R2 met daarop de rollen Essentials, DHCP en DNS geactiveerd. Alles werkt prima, behalve het kopieren van (grotere) bestanden naar de server. De opdracht start prima op een throughput van rond de 100 MB/s:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanwordragen.net/tp1.png

maar na een paar tellen loopt de snelheid terug, vaak tot 0 KB/s:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanwordragen.net/tp2.png

Door de opdrachten uit te voeren tussen verschillende PC's en een NAS en te switchen tussen gebruikte LAN poorten en zelfs een andere NIC in te bouwen stel ik vast dat het probleem ergens in de server moet zitten, maar ik loop nu vast en zoek wat suggesties om dit probleem te tackelen. De volgende stappen heb ik al genomen maar hebben het probleem niet opgelost:

- Op technet heb ik gelezen dat er poblemen zijn binnen Hyper-V en de virtuele switch. Om dit uit te sluiten heb ik de complete Hyper-V rol verwijderd, de adapter geeft ook niet meer aan dat deze virtueel is.

- Via windows update heb ik de NIC driver naar de laatste versie geupdate.

- Winsocket gereset met netsh /reset winsock

Tot nu toe mocht niets baten |:(

Hardware in gebruik:
- Asus P8B75-m LX moederbord met geintegreerde Realtek 8111F-VB-CG GB NIC
- Core i5 3570 CPU
- 16GB RAM geheugen

Server 2012 staat ingesteld op automatic updates en heeft op 30/1 zijn laatste update geinstalleerd. De server heeft een vaste IP, zowel v4 als v6.

Als aangegeven, om de realtek controller uit te sluiten heb ik ook al geprobeerd met een Intel NIC, maar dit loste het probleem niet op.

Iemand suggesties?

Vandaag geen signature

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
Snelheid en duplex handmatig gezet?

En het kopieren van bestanden op de server zelf gaat prima?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:04

Xtremelead

powered by E-MU

Kan de schijf waar je naartoe schrijft deze snelheid wel aan?
Kijk eens naar je geheugen verbruik tijdens zo'n kopieer actie. als dit ontzettend groeit, is Windows je file aan het cachen omdat je schijf het niet bij kan houden.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
@Mentox: Snelheid en duplex nu wel handmatig, stond auto, geen verschil. Binnen de server is hetzelfde verhaal als via het netwerk. Ik begin de storage spaces te verdenken, we gaan eens kijken wat ik daar nog kan vinden.

@Xtremelead: Nee, CPU en MEM staan te niksen. Komen niet boven de 20% belasting. Ik denk dat er met de storage spaces iets misgaat, alleen vreemd dat dat niet gesignaleerd wordt door het OS.

Dank voor de suggesties!

Vandaag geen signature

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
2012R2 staat er om bekend dat NIC drivers vaak niet stabiel werken. Vooral HBA drivers zijn nog niet echt stabiel maar gewone NIC drivers ook.
Ik zou eens met driver versies gaan spelen als ik jou was...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
@Razwer: Dank, maar ik blijk onjuist de oorzaak in de NIC gezocht te hebben. Het blijkt de storage pool te zijn die rommelt. Ik zoek daar nu verder...

Vandaag geen signature

• VreYseN
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-11 14:58
Je hebt nu dus niets in een virtuele machine draaien? Kijk eens wat er gebeurd als je TCPOffloading uitschakeld in de netwerkkaart van de server.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VreYseN schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:00:
Je hebt nu dus niets in een virtuele machine draaien? Kijk eens wat er gebeurd als je TCPOffloading uitschakeld in de netwerkkaart van de server.
Heb je de laatste reacties gelezen? Het gaat om de storage zelf. Het probleem is niet meer het netwerk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Korte tussen update om te documenteren voor wie hier ook tegenaanloopt. Mijn aangemaakte storage space is van het JBOD type: 2x1.5TB, 1x2TB en 1x4TB. Met name de twee 1.5TB schijven bleken behoorlijk vol.
In een technet document las ik dat op server 2012 storage pools eigenlijk 4TB schijven gebruikt moeten worden, dus ik heb niet conform spec gebouwd. Om te testen heb ik nu 1 1.5TB schijf verwijderd uit de pool en een 4TB toegevoegd.
Het probleem is nog niet weg, maar lijkt al een stuk minder. Vannacht verwijder ik de tweede 1.5TB schijf om te zien of dat ook impact heeft. Het komt mij voor (kan ik niet bewijzen) dat het OS probeert om alle schijven op 4TB te benaderen, en op een gegeven moment zijn ze dus vol. Na de standaard aantal retries (1m?) wordt uitgeweken naar de volgende schijf. Vreemd, maar het is een theorie bij wat bij mij optreedt. Zodra ik alles onder 4TB verwijderd heb en dus conform officiele specs ben zal ik melden of dit probleem ook verdwenen is.

Vandaag geen signature

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Windows Server 2012 R2 werkt met SMB 3.1, is de client waar je vanaf kopieert ook SMB 3.1 compatible? Windows 8.1, aan je screenshots te zien wel.

Ondersteunen je netwerk adapters RSS?
http://blogs.technet.com/...ndows-server-2012-r2.aspx

Zorg ook dat je deze updates allemaal hebt:
http://www.hyper-v.nu/arc...s-server-2012-r2-hyper-v/

[ Voor 59% gewijzigd door Turdie op 12-02-2014 14:22 ]

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
@shadowman12: Dank voor de links. Interessant leesvoer, maar mijn probleem bleek uiteindelijk binnen de server zelf, en niet in de NIC wat ik eerst dacht.

@MODs: Misschien wil een van jullie de titel van het bericht aanpassen naar instabiele storage pool oid?

Vandaag geen signature

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Met opzet in een apart bericht, de update na reconfig van de storage pool. Dit lost het probleem op bij me. Dank @Mentox voor de suggestie om ook eens op de server zelf te kopieren!
Zoals in de tussen update opgemerkt, de schijven van 1.5TB waren gewoon vol en veroorzaakten de verstoring. Schijven toevoegen om de pool te vergroten mag niet baten, de volle schijven moeten ge-retired worden en verwijderd. Alles draait nu weer zoals het hoort. Iedereen dank voor het meedenken!

Vandaag geen signature

Pagina: 1