Automatiseer je huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-12-2022
Dag tweakers,

Ik ga binnenkort starten met het bouwen van een nieuwbouwhuis en ben aan het kijken wat ik allemaal wil qua ict hardware en andere leuke electronica voor echte tweakers.

Post hier dus allemaal leuke/handige dingen waarmee je als tweaker helemaal op los kan gaan.
Een dergelijk systeem als *knip* gaat er sowieso komen bij mij.

Groeten,
Leusinkie

Link weggehaald omdat het overkomt als spam.

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 10-02-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 22:22

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik denk dat je het beste hier even kunt kijken: Duurzame Energie & Domotica

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:47
Er zijn hier een aantal Tweakers die hele leuke systemen hebben.
Zoals eentje waarvan ook de koelkast bekeken kan worden qua inhoud etc.
Een ander heeft een heel geautomatiseerd systeem.
Het lijkt me het handigste als je zelf gewoon even zoekt op het forum.

Een tip waarbij ik zelf de fout ben in gegaan.
Leg op zijn minst een loze pvc pijp naar ieder vertrek in je huis. Hier kun je dan later UTP kabel doorheen trekken en wellicht ook een buis voor coax om overal een televisie kwijt te kunnen wanneer nodig.
Mocht ik zelf ooit gaan verhuizen, is dat iets wat ik zeker ga doen. Anders ooit nog eens in dit huis.
maar heb alles hier open gehad en plafonds vervangen en toen dus niet volledig gedaan.
Nu nog steeds spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
Arunia schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:37:
Er zijn hier een aantal Tweakers die hele leuke systemen hebben.
Zoals eentje waarvan ook de koelkast bekeken kan worden qua inhoud etc.
Een ander heeft een heel geautomatiseerd systeem.
Het lijkt me het handigste als je zelf gewoon even zoekt op het forum.

Een tip waarbij ik zelf de fout ben in gegaan.
Leg op zijn minst een loze pvc pijp naar ieder vertrek in je huis. Hier kun je dan later UTP kabel doorheen trekken en wellicht ook een buis voor coax om overal een televisie kwijt te kunnen wanneer nodig.
Mocht ik zelf ooit gaan verhuizen, is dat iets wat ik zeker ga doen. Anders ooit nog eens in dit huis.
maar heb alles hier open gehad en plafonds vervangen en toen dus niet volledig gedaan.
Nu nog steeds spijt van.
Ja dat heb ik inderdaad al gedaan. Naar elke ruimte standaard een loze leiding leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik geef het even een zetje ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
En niet onbelangrijk; wat is je budget en wat moet het minimaal kunnen? Je kunt je helemaal scheel kopen aan allerlei spul. Met kaku ben je voor ongeveer de helft klaar van wat bijv. een Z-wave oplossing zou kosten, maar er zijn genoeg mensen die dat geld er dubbel en dwars voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
HvB83 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:53:
En niet onbelangrijk; wat is je budget en wat moet het minimaal kunnen? Je kunt je helemaal scheel kopen aan allerlei spul. Met kaku ben je voor ongeveer de helft klaar van wat bijv. een Z-wave oplossing zou kosten, maar er zijn genoeg mensen die dat geld er dubbel en dwars voor over hebben.
Het budget ligt rond de €750.. Maar dat is wel het uiterste en hier verwacht ik dan ook wel flink wat van. Sowieso verlichting. Energiebeheer en Weerstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dan valt Z-wave af, al zou je met Vera aan de slag gaan (wat een prima optie is overigens), dan zit je er met 10 modules voor je verlichting al aan.

Ik kan natuurlijk niet in de verdeling van je inrichtingsbudget kijken, maar ik denk dat geen enkele tweaker hier voor €750 "los" gaat op domotica hoor. Dat is echt instappen en niet meer dan dat. Ik zou m'n facturen moeten optellen, maar ik denk dat ik al aan het 4-voudige zit. En dan heb ik nog niks wat met energiebeheer of het weer van doen heeft (hoewel dat nog maar een relatief kleine stap zou zijn, alleen nog geen tijd gehad... :)).

Dus naast een overweging voor het systeem, zou je ook je budget nog even in ogenschouw moeten nemen. Verlichting met domotica schakelen is leuk, beetje indruk maken op je bezoekers met een afstandsbediening, maar na de housewarming is die lol er wel af. Dan heb je nog een hele berg modules erbij nodig om er echt een beetje wat nuttigs mee te kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
HvB83 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:50:
Dan valt Z-wave af, al zou je met Vera aan de slag gaan (wat een prima optie is overigens), dan zit je er met 10 modules voor je verlichting al aan.

Ik kan natuurlijk niet in de verdeling van je inrichtingsbudget kijken, maar ik denk dat geen enkele tweaker hier voor €750 "los" gaat op domotica hoor. Dat is echt instappen en niet meer dan dat. Ik zou m'n facturen moeten optellen, maar ik denk dat ik al aan het 4-voudige zit. En dan heb ik nog niks wat met energiebeheer of het weer van doen heeft (hoewel dat nog maar een relatief kleine stap zou zijn, alleen nog geen tijd gehad... :)).

Dus naast een overweging voor het systeem, zou je ook je budget nog even in ogenschouw moeten nemen. Verlichting met domotica schakelen is leuk, beetje indruk maken op je bezoekers met een afstandsbediening, maar na de housewarming is die lol er wel af. Dan heb je nog een hele berg modules erbij nodig om er echt een beetje wat nuttigs mee te kunnen doen...
Oke, nou moet ik ook eerlijk zijn ik had geen idee wat ik moest verwachten qua prijs en ben nog aan het oriënteren wat ik dus allemaal wil. De €750 was dus ook meer een gok dan een vast besluit.

Wat voor systeem qua domotica raad je dan aan als je in eerste instantie alleen verlichting en energiebeheer wilt hebben. Kwaliteit staat bij mij wel hoger dan kosten. Ik doe het liefst alles in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:03
Dan is z wave op dit moment een goede. Het is in mijn ogen eenvoudig te programmeren en je kunt bijna alles met elkaar laten samenwerken. Wat bij mij de doorslag heeft gegeven om klikaaklikuit er uit te halen en z wave te gaan gebruiken is de terugmelding dat het commando is uitgevoerd.
Veel sterkte met het nemen van de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
je kunt natuurlijk van alles gaan verzinnen voor het nieuwe huis.
maar ik zou mijn geld inzetten op de echt belangrijke zakken.
een huis bouw je voor minimaal 80 jaar dus zet het geld in in zaken waar je ook 80 jaar plezier van kunt hebben. (ook als je er zelf geen 80 jaar woont, dan kun je het mee verkopen)
een WTW installatie op de douche b.v.
dat blijft zijn waarde behouden voor als je je huis verkoopt.
en met de iphone je verwarming aan en uit zetten kunnen zetten is een leuke gimmic, maar niet meer als dat.

je kunt er ook aan denken om gewoon extra buizen in het huis laten te bouwen, naar de zolder b.v. zodat zonnepanelen makkelijk te installeren zijn.
of een extra buis naar iedere slaapkamer, zodat je later makkelijk netwerkkabels of glasvezel kunt trekken.

zo zijn er veel dingen te verzinnen die waarde toevoegen aan het huis, verwarming en lampjes op afstand aan en uit zetten is in mijn ogen niet veel toevoegend aan het huis zelf.
maar een extra dikke isolatie is gewoon kassa op de energie rekening en dat elk jaar weer.
en levert zelfs meer op als je het huis verkoopt.
maar een lampje dat je met de iphone kunt bedienen (als er tegen die tijd nog een iphone bestaat, en niet het helle systeem is verouderd.) doet geen cent verhoging in de verkoop prijs.

een huis laten bouwen is vaak al duur genoeg, dus laat het goed doen, daar heb je dan heel lang plezier van.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
migjes schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:04:
je kunt natuurlijk van alles gaan verzinnen voor het nieuwe huis.
maar ik zou mijn geld inzetten op de echt belangrijke zakken.
een huis bouw je voor minimaal 80 jaar dus zet het geld in in zaken waar je ook 80 jaar plezier van kunt hebben. (ook als je er zelf geen 80 jaar woont, dan kun je het mee verkopen)
een WTW installatie op de douche b.v.
dat blijft zijn waarde behouden voor als je je huis verkoopt.
en met de iphone je verwarming aan en uit zetten kunnen zetten is een leuke gimmic, maar niet meer als dat.

je kunt er ook aan denken om gewoon extra buizen in het huis laten te bouwen, naar de zolder b.v. zodat zonnepanelen makkelijk te installeren zijn.
of een extra buis naar iedere slaapkamer, zodat je later makkelijk netwerkkabels of glasvezel kunt trekken.

zo zijn er veel dingen te verzinnen die waarde toevoegen aan het huis, verwarming en lampjes op afstand aan en uit zetten is in mijn ogen niet veel toevoegend aan het huis zelf.
maar een extra dikke isolatie is gewoon kassa op de energie rekening en dat elk jaar weer.
en levert zelfs meer op als je het huis verkoopt.
maar een lampje dat je met de iphone kunt bedienen (als er tegen die tijd nog een iphone bestaat, en niet het helle systeem is verouderd.) doet geen cent verhoging in de verkoop prijs.

een huis laten bouwen is vaak al duur genoeg, dus laat het goed doen, daar heb je dan heel lang plezier van.
Dat gebeurt natuurlijk ook zeker. Zo wou ik bijvoorbeeld een houtkachel. Maar dat is eigenlijk een beetje dubbele kosten omdat je ook centrale verwarming hebt. Daarom heb ik gekozen voor een nieuw systeem, een houtkachel op je cv. Wanneer je houtkachel warmte boven 60 graden geeft neemt die de taak van je cv uit.

En inderdaad naar iedere kamer een loze leiding laten leggen is ook al gebeurd.

En dat uit domotica geen geld/tijd winst te halen valt ben ik niet helemaal met je eens want wanneer je schema's instelt voor de tijden dat je in huis bent en de kachel daar automatisch op aan/uit gaat vind ik toch wel degelijk een punt waar je echt iets aan hebt.
En natuurlijk is het hele domotica gebeuren leuk om mee te spelen als tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 12:24
Ik kan zowieso aanraden van twee of drie UTP's te leggen per kamer. Liefst een Cat6 erbij om eventuele beeld over te versturen. Kan je je decoder gewoon in de berging plaatsen. Eventueel speakerkabels voor een centraal audiosysteem. Inbouwluidsprekers kunnen ook heel erg fijn zijn. Maar ik kom dan uit de AV-sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28

WoudseHoeve

Hobby Boer

Leusinkie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:16:
[...]

Dat gebeurt natuurlijk ook zeker. Zo wou ik bijvoorbeeld een houtkachel. Maar dat is eigenlijk een beetje dubbele kosten omdat je ook centrale verwarming hebt. Daarom heb ik gekozen voor een nieuw systeem, een houtkachel op je cv. Wanneer je houtkachel warmte boven 60 graden geeft neemt die de taak van je cv uit.

En dat uit domotica geen geld/tijd winst te halen valt ben ik niet helemaal met je eens want wanneer je schema's instelt voor de tijden dat je in huis bent en de kachel daar automatisch op aan/uit gaat vind ik toch wel degelijk een punt waar je echt iets aan hebt.
Een "hout kachel op je cv" is leuk maar niet zo simpel als het lijkt.
Voor een optimaal resultaat en stook comfort moet je wel een buffervat plaatsen. Een hout kachel is nl erg lastig even uit te zetten als het water in je CV warm genoeg is.
De buffer warm je op met je hout kachel en daar loopt de retour van de CV doorheen als hij warm genoeg is.

Ook kan je het dan nog uitbreiden met een zonnecollector die de verwarming verzorgd in het voor en na jaar. En dan natuurlijk een warmwater voorziening op dezelfde zonnecollector .... Mogelijk kan je ook de warmwater boiler met de hout kachel verwarmen .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:03:
[...]

Een "hout kachel op je cv" is leuk maar niet zo simpel als het lijkt.
Voor een optimaal resultaat en stook comfort moet je wel een buffervat plaatsen. Een hout kachel is nl erg lastig even uit te zetten als het water in je CV warm genoeg is.
De buffer warm je op met je hout kachel en daar loopt de retour van de CV doorheen als hij warm genoeg is.

Ook kan je het dan nog uitbreiden met een zonnecollector die de verwarming verzorgd in het voor en na jaar. En dan natuurlijk een warmwater voorziening op dezelfde zonnecollector .... Mogelijk kan je ook de warmwater boiler met de hout kachel verwarmen .....
Op meerdere website's wordt ook inderdaad aangeraden een groot warm water boiler te plaatsen, gewoon lekker laten verwarmen door de kachel en als je wil douchen in principe "gratis warm water" door je kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Leusinkie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:16:
[...]

het is natuurlijk leuk als tweaker om van alles te verzinnen. :Y
(en go for it.)

maar een goed isoleert modern huis heeft eigenlijk niet veel verwarming nodig.
en dat kun je doen met een l/w warmte pomp b.v. (en dat afdekken met een beetje pv)
en dan hou je gewoon 24 uur per dag de zelfde temperatuur aan.
dat hoef je dan niet verder te automatiseren. (het aan en uit zetten van een gas ketel is wel zo ouderwets en achterhaald, je kunt ook gewoon zonder zoon ding.)
het kiss principe is soms wel erg geniaal.

(lees woudsehoeven wel effen goed in verband met de houtkachel., zitten veel haken en ogen aan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
migjes schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:18:
[...]
(lees woudsehoeven wel effen goed in verband met de houtkachel., zitten veel haken en ogen aan.)
Wat zitten er zoal voor haken en ogen aan de houtkachel dan? Wat heeft het voor invloed op het hout stoken zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Leusinkie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:24:
[...]

Wat zitten er zoal voor haken en ogen aan de houtkachel dan? Wat heeft het voor invloed op het hout stoken zelf?
er moet iets van beveiliging zijn (met meer methodes op te lossen).
stel je hebt de hout kachel aan en de stoom valt uit.
nu stop het vuur niet in de kachel, dus na een tijdje produceer je stoom in je cv pijpen want de cv pomp werkt niet, en dat kan behoorlijk boem doen.

woudesehoeven heeft een best dapper systeem (vind ik zelf).
maar in zijn huis kan hij de warmte wel kwijt ook als er iets gebeurd wat je niet zomaar verwacht.
daarvoor heeft hij wel een stel beveiligingen moeten in bouwen.

het probleem is dat een hout kachel al gouw 12kW aan warmte levert, in in mijn 25 jaar oude huis (goed isoleert) het ik eigenlijk nog geen 5kW nodig.

nu kun je dat natuurlijk in een buffer(boiler) stoppen, maar ook dan moet je opletten wanneer je de houtkachel aan steekt, want als de boiler al heet is kunnen er van allerlei dingen gebeuren die je niet wil.

(het grote probleem met hout kachels en cv is dat ik het gewoon niet aan iedereen kan aanraden, sommige mensen zijn er echt te dom voor.
er is gewoon een beetje bot verstand nodig om het te kunnen bedienen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
migjes schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:38:
[...]

er moet iets van beveiliging zijn (met meer methodes op te lossen).
stel je hebt de hout kachel aan en de stoom valt uit.
nu stop het vuur niet in de kachel, dus na een tijdje produceer je stoom in je cv pijpen want de cv pomp werkt niet, en dat kan behoorlijk boem doen.

woudesehoeven heeft een best dapper systeem (vind ik zelf).
maar in zijn huis kan hij de warmte wel kwijt ook als er iets gebeurd wat je niet zomaar verwacht.
daarvoor heeft hij wel een stel beveiligingen moeten in bouwen.

het probleem is dat een hout kachel al gouw 12kW aan warmte levert, in in mijn 25 jaar oude huis (goed isoleert) het ik eigenlijk nog geen 5kW nodig.

nu kun je dat natuurlijk in een buffer(boiler) stoppen, maar ook dan moet je opletten wanneer je de houtkachel aan steekt, want als de boiler al heet is kunnen er van allerlei dingen gebeuren die je niet wil.

(het grote probleem met hout kachels en cv is dat ik het gewoon niet aan iedereen kan aanraden, sommige mensen zijn er echt te dom voor.
er is gewoon een beetje bot verstand nodig om het te kunnen bedienen.)
Oke dankje voor de tips. Binnenkort eerst maar eens samen met mijn vriendin naar een houtkachel-zaak gaan en daarna alle mits/maars op een rijtje gaan zetten. En wanneer er toch teveel risico's aanzitten toch maar een normale kachel. En gaan we op zoek naar andere goede bespaarmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Leusinkie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:46:
[...]

Oke dankje voor de tips. Binnenkort eerst maar eens samen met mijn vriendin naar een houtkachel-zaak gaan en daarna alle mits/maars op een rijtje gaan zetten. En wanneer er toch teveel risico's aanzitten toch maar een normale kachel. En gaan we op zoek naar andere goede bespaarmogelijkheden.
als hout cv het niet word. (ik wil hem echt niet af raden, allen je wel aan het denken zetten over de consequenties zodat je een goede afweging maakt)
kijk eens of een massa hout kachel niet iets is.
voor sommige mensen is dat iets simpeler te bedienen.
(de stenen een paar uur warm stoken, en dan heb je 24 uur warmte uit de massa.)

heb het ook er over met de architect, die weten de warmte behoefte van het huis.
de hout kachel zal er op afgestemd moeten worden.
nu worden er in huizen nog vaak gas ketels installeert met vermogens van 24kW (ook in modere huizen).
maar een gas ketel kan heel makkelijk een half uurtje per dag op 1/4 van zijn vermogen draaien.
en dat is erg lastig met een hout kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
migjes schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:57:
[...]

als hout cv het niet word. (ik wil hem echt niet af raden, allen je wel aan het denken zetten over de consequenties zodat je een goede afweging maakt)
kijk eens of een massa hout kachel niet iets is.
voor sommige mensen is dat iets simpeler te bedienen.
(de stenen een paar uur warm stoken, en dan heb je 24 uur warmte uit de massa.)

heb het ook er over met de architect, die weten de warmte behoefte van het huis.
de hout kachel zal er op afgestemd moeten worden.
nu worden er in huizen nog vaak gas ketels installeert met vermogens van 24kW (ook in modere huizen).
maar een gas ketel kan heel makkelijk een half uurtje per dag op 1/4 van zijn vermogen draaien.
en dat is erg lastig met een hout kachel.
Dat is inderdaad ook een optie maar ik heb het probleem dat het projectbouw is en wil je dat bij een projectontwikkelaar voor elkaar krijgen moet er nogal wat veranderen en voordat ik die extra kosten er met de energierekening uit hebt duurt nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Leusinkie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:23:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie maar ik heb het probleem dat het projectbouw is en wil je dat bij een projectontwikkelaar voor elkaar krijgen moet er nogal wat veranderen en voordat ik die extra kosten er met de energierekening uit hebt duurt nog wel even.
het is goed om te kijken naar de kosten, maar zie het wel relatief.
gebruik het met maten om laag hangend fruit te zoeken.
het huis is bedoeld om 80 jaar in te wonen (en soms worden huizen nog ouder, veel ouder)
dus als iets nu 8000 euro kost en je verdeel die kosten over 80 jaar, dan hebben we het over eigenlijk over helemaal niks.

je mag dus gerust een lange termijn visie hebben als je een huis bouwt.(al is het project bouw)

probeer ook de bouwtekeningen te pakken te krijgen en niet allen de uitgebreide reclame folder.
(desnoods gewoon eisen.)
daar staat vaak een hele hoop informatie in die eigenlijk iedere huis eigenaar zou moeten hebben.

en verder is het een pad wat je zelf moet belopen, hier kun je allen maar tips krijgen om naar te kijken.
er zijn gewoon vele wegen naar rome ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leusinkie
De bouwtekeningen heb ik zeker wel in bezit. Heb ik ook al wel een aantal dingen in gezien die ik zeker anders wou en het de projectontwikkelaar is ook zeker wel "vrij" in het maken van wijzigingen maar ze hebben wel grenzen.

Ik hoor graag veel tips over de bouw van het huis en over energiebeheer in het huis en over tips qua elektronica in het huis. Vandaar ook dit forum waar ik al wel een aantal goede tips heb gekregen. Dank daarvoor allemaal.

Post hier dus gewoon allemaal je tips/trics. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
We moeten ook realistisch blijven mensen. De meeste mensen wonen geen 80 jaar in hun huis. De huidige nieuwbouwwoningen die door ontwikkelaars worden gebouwd voorzien gewoon niet in alle behoeften voor elke levensfase en zijn daar ook lastig aan aan te passen. Gezien de leeftijd van OP, lijkt het me ook sterk dat hij al precies kan zeggen wat hij over 25 jaar nodig heeft, laat staan dat het logisch is om aan te nemen dat hij dat huis nu al kan betalen. Dus om nu zaken te gaan voorstellen die helemaal niks met z'n oorspronkelijke vraag te maken hebben gaat wat ver. Zeker als de horizon daarbij tot 2094 gaat...

@Leusinkie, als kwaliteit voor jou van belang is zou ik op dit moment zoals de meeste anderen adviseren voor Z-wave gaan. Je kunt voor hetzelfde geld ongeveer de helft minder modules kopen dan met Kaku, maar niks is ergerlijker dan domotica die niet doet wat je verwacht. Ik zeg niet dat dat met Kaku perce zo moet zijn, maar de techniek is nou eenmaal ingericht op "Fire and forget". Getallen heb ik er verder niet bij, maar ik zie hier toch best wel mensen voorbij komen die van Kaku geheel of gedeeltelijk overstappen op Z-wave, gewoon omdat ze uiteindelijk toch meer betrouwbaarheid willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:34
Ik zou naar elke radiatorkraan een loze leiding leggen opdat je op afstand bedraad de kranen kan bedienen (of nog beter vloerverwarming voorzien).
Pagina: 1