Nieuwe desktop thuisgebruik.

Pagina: 1
Acties:

• batsenbv.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-04 13:06
Geachte,
Omdat mijn opa en oma nu op een systeem werken dat zo verouderd is en niet snel genoeg meer werkt zijn ze met de vraag gekomen of ik een nieuw systeem zou willen samenstellen. Ze werken nu nog op Windows XP systeem en willen overstappen naar Windows 7, het systeem wordt gebruikt voor Office, mail en bankzaken. Verder wordt het systeem gebruikt door de kleinkinderen op de verjaardagen/visite. Denk hierbij aan simpele spelletjes en filmpjes kijken op YouTube.
De bedoeling is dat het systeem zolang mogelijk mee kan gaan, en dat er mogelijkheid is voor een upgrade mocht dit nodig zijn. Denk aan: CPU/RAM upgrade. Verder is het een vereiste vanuit mij dat het systeem stil is omdat dit gewoon fijner werkt.
Ik heb zelf al wat uitgezocht maar wou toch even jullie reacties afwachten tot ik het systeem ga bestellen en assembleren.

Zelf had ik mijn twijfels nog bij de voeding, is dit een overkill kwa vermogen of zit dit goed? Is de keuze van het beeldscherm een goede optie kwa prijs/kwaliteit?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,96€ 49,96
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 53,15€ 53,15
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Cooler Master Elite 310€ 30,99€ 30,99
1BenQ GL2250 Zwart€ 94,51€ 94,51
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,50€ 30,50
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 49,55€ 49,55
1XFX Pro 550W€ 52,-€ 52,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,46

Ik heb voor dit moederbord gekozen mocht het ooit nodig zijn een RAM upgrade uit te voeren mocht de PC verder de familie in gaan indien deze niet meer gebruikt wordt. Tevens is het ook mogelijk om een andere processor in het bordje te prikken mocht dit nodig zijn later.
Verder wordt er een simpele muis aangeschaft en toetsenbord met een vergroot toetsenbord, iemand hier nog tips over toevallig?

Bedankt alvast voor de reacties,
Met vriendelijke groeten.

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-04 06:33
Waarom geen pentium processor, kost hetzelfde en volgens mij is die voeding veel te veel van het goede.
Kijk anders eens naar mijn htpc build, daar heb je voor je opa en oma al zat aan denk ik zo.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,90€ 49,90
1MSI H81I€ 64,92€ 64,92
1Cooler Master Elite 130€ 43,60€ 43,60
1Sharkoon SATA Kabel€ 2,29€ 2,29
1Crucial BLS4G3D18ADS3CEU€ 41,03€ 41,03
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 45,20€ 45,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,94

sata kabel was achteraf niet nodig ;)

[ Voor 87% gewijzigd door jovael op 10-02-2014 11:37 ]

• batsenbv.
jovael schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:29:
Waarom geen pentium processor, kost hetzelfde en volgens mij is die voeding veel te veel van het goede.
Kijk anders eens naar mijn htpc build, daar heb je voor je opa en oma al zat aan denk ik zo.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,90€ 49,90
1MSI H81I€ 64,92€ 64,92
1Cooler Master Elite 130€ 43,60€ 43,60
1Sharkoon SATA Kabel€ 2,29€ 2,29
1Crucial BLS4G3D18ADS3CEU€ 41,03€ 41,03
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 45,20€ 45,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,94

sata kabel was achteraf niet nodig ;)
En is die pentium processor sneller dan die AMD A6? Ik heb de ontwikkelingen een beetje uit het oog verloren de laatste jaren dus weet hier niet veel vanaf.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:57
Pentium is op CPU gebied sneller dan A6, en op GPU gebied trager.
Voor spelletjes is de A6 beter, voor de rest de Pentium

• batsenbv.
!mark schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:54:
Pentium is op CPU gebied sneller dan A6, en op GPU gebied trager.
Voor spelletjes is de A6 beter, voor de rest de Pentium
Dus het is afwegen wat het belangrijkste is. Zou de A6 snel genoeg zijn en lang genoeg bruikbaar zijn voor gebruik van Office, mail en internet? Als dat zo is kies ik denk ik toch voor de A6 ivm de aanwezige grafische kaart in de CPU.

• jovael
Ik draai xbmc etc. prima op de pentium. En wat voor spelletjes bedoel je? Gewoon simpele java achtige spellen op internet of wil je echt call of duty achtige games installeren?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-04 21:49
De HDD zou ik ook weglaten. Evenals de losse CPU koeler, gewoon de standaard cooler gebruiken. Voeding lijkt me aan de hoge kant. Wel je Crucial SSD behouden ipv de Kingston.

Verder je OS nog in de winkelmand ;)
Wat is het budget? Ook belangrijk voor CPU keuze. Zoals gemeld is de gekozen CPU lichte overkill, maar als geld besparen niet nodig is, dan kun je met het oog op doorgeven in de familie de CPU best houden imo.

Muis: pricewatch: Logitech M318e (pak iig een laser, veel fijner en ook niet meer duur)
Toetsenbord: pricewatch: Logitech K120 (Internationaal) vind ik persoonlijk een prima ding voor af en toe wat typen.

@jovael: Ik denk dat z'n opa en oma voornamelijk FPS games spelen ;) Verder staat in de OP wat er met het systeem gebeurd. Ik las de eerste keer trouwens uit de OP: Omdat mijn opa en oma verouderd zijn.... :+

• batsenbv.
jovael schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:57:
Ik draai xbmc etc. prima op de pentium. En wat voor spelletjes bedoel je? Gewoon simpele java achtige spellen op internet of wil je echt call of duty achtige games installeren?
Nee echt gewoon simpele spelletjes, zwaarste zal minecraft worden denk ik.

• jovael
batsenbv. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:59:
[...]

Dan heb je volgens mij echt genoeg aan een pentium.
En de aanpassingen van rooot zijn ook prima, desnoods neem je een wat grotere ssd ipv een hdd.

@rooot ik lag de ballen uit mijn broek :P, ik weet toch niet wat de kleinkinderen spelen?

[ Voor 5% gewijzigd door jovael op 10-02-2014 12:03 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:57
batsenbv. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:59:
[...]

Zou dan gewoon voor een pentium gaan

• batsenbv.
Miyamoto schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:59:
De HDD zou ik ook weglaten. Evenals de losse CPU koeler, gewoon de standaard cooler gebruiken. Voeding lijkt me aan de hoge kant. Wel je Crucial SSD behouden ipv de Kingston.

Verder je OS nog in de winkelmand ;)
Wat is het budget? Ook belangrijk voor CPU keuze. Zoals gemeld is de gekozen CPU lichte overkill, maar als geld besparen niet nodig is, dan kun je met het oog op doorgeven in de familie de CPU best houden imo.

Muis: pricewatch: Logitech M318e (pak iig een laser, veel fijner en ook niet meer duur)
Toetsenbord: pricewatch: Logitech K120 (Internationaal) vind ik persoonlijk een prima ding voor af en toe wat typen.

@jovael: Ik denk dat z'n opa en oma voornamelijk FPS games spelen ;) Verder staat in de OP wat er met het systeem gebeurd. Ik las de eerste keer trouwens uit de OP: Omdat mijn opa en oma verouderd zijn.... :+
De hardeschijf gaat wel behouden worden omdat er waarschijnlijk ook foto's etc opgeslagen gaan worden. Ik vind het ook belangrijk dat er een hardeschijf draait naast een SSD. Het toetsenbord wat je aangeeft heeft geen vergroot lettertype zoals ik aangaf. Mijn opa en oma hebben een verslechterd zicht.

• jovael
Slimme keuze, ik heb het zelf ook zo draaien(aangezien ik mijn bestanden en windows niet op 1 schijf wil).
Je kan volgens mij ook op internet van die stickers vinden om op de toetsen te plakken.

• batsenbv.
jovael schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:16:
Slimme keuze, ik heb het zelf ook zo draaien(aangezien ik mijn bestanden en windows niet op 1 schijf wil).
Je kan volgens mij ook op internet van die stickers vinden om op de toetsen te plakken.
Stickers zijn geen optie meer. Ze hebben dit al toegepast op hun toetsenbord waar ze nu mee werken maar deze vervagen na een tijdje. Ik zat te denken aan een van deze toetsenbord: http://www.irishuys.nl/we...enbord-met-grote-letters/
Weet alleen niet of dit geld het wel waar is

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:01

P_Tingen

omdat het KAN

Je voeding kan wel wat minder, 300W is ruim voldoende. Vwb de schijf zou ik zelf denk ik voor een iets grotere SSD kiezen ipv SSD + HDD, maar als je graag een HDD erbij wil, zou je ook nog kunnen kiezen voor een 120GB SSD + externe HDD. Die kun je dan gebruiken voor de backup. Af en toe de USB-stekker er in en windows automatisch een backup laten maken. Op een 120GB schijf kun je verbazingwekkend veel foto's kwijt, dus die zal niet snel vollopen.

Oh, nou we het daar toch over hebben, geef opa en oma maar Windows 8. Laat ik voorop stellen dat ik je opa en oma niet ken, maar ik heb al meerdere mensen in mijn omgeving blij gemaakt met het metroscherm van Windows. Vooral mensen die iets minder technisch zijn aangelegd waarderen dit scherm, in tegenstelling tot een groot deel van de tweakers hier. Mochten ze het niks vinden, dan is het simpel uit te schakelen, startmenuprogrammaatje erop en weg zijn je redenen om Win7 te nemen. Zeker als je pc lang mee moet gaan waarom zou je dan een OS nemen van 4 jaar oud?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-04 21:49
Je hebt sowieso wel 50+ GB vrij op je SSD (of je pakt een groter model), dus waarom niet gebruiken? Slijtage zal ook wel meevallen bij normaal gebruikt. Tevens een stuk stiller dan een losse HDD erbij.

Zie in je OP nu inderdaad staan "toetsenbord met een vergroot toetsenbord" :) Excuses, daar heb ik geen ervaring mee. Via "toetsenbord voor bejaarden" kom ik hier terecht: http://www.ergo2work.nl/shop/275/senioren-toetsenborden.html
jovael schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:16:
Het gaat om een opa, oma en kleinkinderen. Vooral die laatste groep krijgt het voor elkaar de hele zooi te .... Over een aantal jaar zul je toch een gehele clean install willen doen. Zelfs je aparte documenten disk wordt gegarandeerd een zooitje.

Voor mezelf ben ik het met je eens. Maar het gaat dan ook om een groter volume documenten én meer lees/schrijf acties op deze bestanden.

Edit: Keuze Win7/Win8: Het is wel fijn als de (klein)kinderen opa en oma ook kunnen helpen. Alleen voor die reden zou ik ook Windows 7 installeren i.p.v. Windows 8. Windows 7 krijgt tot januari 2020 beveiligingsupdates. Dat loopt wel los. Gezien de populaireit van Windows 8, kan het zomaar zijn dat we deze versie in overslaan, net als bij Vista is gebeurd. De hardware kan ook gerust langer mee, dat staat los van het OS.

[ Voor 16% gewijzigd door Miyamoto op 10-02-2014 12:45 ]

Verwijderd

Wil je toch AMD dan zou ik eerder kijken naar de A8 serie. Deze hebben wel gewoon aardig goede processorkracht doordat het quad cores zijn. De A6 is een vrij slap dingetje op CPU gebied.

Je behuizing kan mooier vind ik, bijvoorbeeld. Sommige van de behuizingen hieronder zullen ook van een wat betere kwaliteit zijn.:
pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)
pricewatch: Antec VSK-4000E
pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0
pricewatch: BitFenix Merc Alpha

• batsenbv.
P_Tingen schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:33:
Je voeding kan wel wat minder, 300W is ruim voldoende. Vwb de schijf zou ik zelf denk ik voor een iets grotere SSD kiezen ipv SSD + HDD, maar als je graag een HDD erbij wil, zou je ook nog kunnen kiezen voor een 120GB SSD + externe HDD. Die kun je dan gebruiken voor de backup. Af en toe de USB-stekker er in en windows automatisch een backup laten maken. Op een 120GB schijf kun je verbazingwekkend veel foto's kwijt, dus die zal niet snel vollopen.

Oh, nou we het daar toch over hebben, geef opa en oma maar Windows 8. Laat ik voorop stellen dat ik je opa en oma niet ken, maar ik heb al meerdere mensen in mijn omgeving blij gemaakt met het metroscherm van Windows. Vooral mensen die iets minder technisch zijn aangelegd waarderen dit scherm, in tegenstelling tot een groot deel van de tweakers hier. Mochten ze het niks vinden, dan is het simpel uit te schakelen, startmenuprogrammaatje erop en weg zijn je redenen om Win7 te nemen. Zeker als je pc lang mee moet gaan waarom zou je dan een OS nemen van 4 jaar oud?
Ik heb mijn opa en oma laten kijken naar beiden. Windows 7 vinden ze grofweg fijner werken omdat ik ze dit uitgelegd heb. Als het over een aantal jaar nodig is upgrade ik hun pc alsnog naar windows 8.
Verder zou ik dan graag horen welke voeding goed is en voldoet

• batsenbv.
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:20:
Wil je toch AMD dan zou ik eerder kijken naar de A8 serie. Deze hebben wel gewoon aardig goede processorkracht doordat het quad cores zijn. De A6 is een vrij slap dingetje op CPU gebied.

Je behuizing kan mooier vind ik, bijvoorbeeld. Sommige van de behuizingen hieronder zullen ook van een wat betere kwaliteit zijn.:
pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)
pricewatch: Antec VSK-4000E
pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0
pricewatch: BitFenix Merc Alpha
Bedankt voor je reactie ik heb inderdaad niet veel verder gekeken. De case die gekozen heb kende ik nog van een aantal jaar geleden vandaar dat ik deze gekozen heb. Ik ga even afwegen welke hun het mooiste vinden uiteraard.

• batsenbv.
Miyamoto schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:40:
Je hebt sowieso wel 50+ GB vrij op je SSD (of je pakt een groter model), dus waarom niet gebruiken? Slijtage zal ook wel meevallen bij normaal gebruikt. Tevens een stuk stiller dan een losse HDD erbij.

Zie in je OP nu inderdaad staan "toetsenbord met een vergroot toetsenbord" :) Excuses, daar heb ik geen ervaring mee. Via "toetsenbord voor bejaarden" kom ik hier terecht: http://www.ergo2work.nl/shop/275/senioren-toetsenborden.html

[...]

Het gaat om een opa, oma en kleinkinderen. Vooral die laatste groep krijgt het voor elkaar de hele zooi te .... Over een aantal jaar zul je toch een gehele clean install willen doen. Zelfs je aparte documenten disk wordt gegarandeerd een zooitje.

Voor mezelf ben ik het met je eens. Maar het gaat dan ook om een groter volume documenten én meer lees/schrijf acties op deze bestanden.

Edit: Keuze Win7/Win8: Het is wel fijn als de (klein)kinderen opa en oma ook kunnen helpen. Alleen voor die reden zou ik ook Windows 7 installeren i.p.v. Windows 8. Windows 7 krijgt tot januari 2020 beveiligingsupdates. Dat loopt wel los. Gezien de populaireit van Windows 8, kan het zomaar zijn dat we deze versie in overslaan, net als bij Vista is gebeurd. De hardware kan ook gerust langer mee, dat staat los van het OS.
De keuze van SSD + HDD staat vast haha. Vind het fijn dat jullie mij redenen geven waarom niet maar vind dat toch altijd handig. Verder zijn er geen klein kinderen die opa en oma kunnen helpen, alleen ik ben het aanspreek punt op dat gebied.

• batsenbv.
Na wat aanpassingen ben ik op dit uitgekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,96€ 49,96
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 53,15€ 53,15
1BitFenix Merc Alpha€ 32,-€ 32,-
1BenQ GL2250 Zwart€ 94,51€ 94,51
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 49,55€ 49,55
1Corsair VS350€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,97

Graag reacties.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-04 14:01
Prima systeempje.
Waarom een 21,5inch scherm met 1080p? Op een 24inch is alles net wat groter, en als dat nog te klein is kun je eventueel de DPI nog wat omhoog schroeven.

Zucht...

Verwijderd

Qua voeding zou ik deze nemen: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W Betere kwaliteit en meer vermogen heb je toch niet nodig. Verder ziet het er goed uit.

• batsenbv.
SgtElPotato schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:45:
Prima systeempje.
Waarom een 21,5inch scherm met 1080p? Op een 24inch is alles net wat groter, en als dat nog te klein is kun je eventueel de DPI nog wat omhoog schroeven.
24" lijkt me inderdaad verstandig met in het achterhoofd houdend hun verslechterde zicht. Ik zat dan zelf aan dit scherm te denken. pricewatch: BenQ GL2450 Zwart
Een goede keuze of zijn er betere opties?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zie geen aankoop van een OS, dat heb je al in het bezit?

Testing, one, two ...

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-04 14:01
batsenbv. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:48:
[...]

24" lijkt me inderdaad verstandig met in het achterhoofd houdend hun verslechterde zicht. Ik zat dan zelf aan dit scherm te denken. pricewatch: BenQ GL2450 Zwart
Een goede keuze of zijn er betere opties?
Lijkt me een prima monitor, eventueel zou je een paar tientjes omhoog kunnen gaan en voor een LG of Samsung gaan, maar volgens mij is de BenQ een prima optie.

Zucht...

• batsenbv.
hardware-lover schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:52:
Ik zie geen aankoop van een OS, dat heb je al in het bezit?
Os kan ik gratis verkrijgen via school dus dat vormt geen problemen.

• batsenbv.
SgtElPotato schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:56:
[...]

Lijkt me een prima monitor, eventueel zou je een paar tientjes omhoog kunnen gaan en voor een LG of Samsung gaan, maar volgens mij is de BenQ een prima optie.
Ik wil graag zo veel mogelijk voor zo min mogelijk geld voor dit systeem, vandaar de keuze voor BenQ

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:01

P_Tingen

omdat het KAN

Het is al eerder gezegd, maar de A6 is eigenlijk alleen interessant vanwege zijn GPU. Als ik het goed lees ga je die niet gebruiken. De Pentium is op zichzelf bijna 2x zo snel als de A6. Eigenlijk wel een beetje zonde als je toch niet gaat gamen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• batsenbv.
P_Tingen schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:24:
Het is al eerder gezegd, maar de A6 is eigenlijk alleen interessant vanwege zijn GPU. Als ik het goed lees ga je die niet gebruiken. De Pentium is op zichzelf bijna 2x zo snel als de A6. Eigenlijk wel een beetje zonde als je toch niet gaat gamen.
Ik zie nu inderdaad uit benchmarks dat de Pentium sneller is als de AMD.
Dan zat ik te denken aan deze configuratie.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,-€ 50,-
1ASRock B85M Pro4€ 56,20€ 56,20
1BitFenix Merc Alpha€ 32,-€ 32,-
1BenQ GL2450 Zwart€ 119,40€ 119,40
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,39

• Tmonster94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-04 17:17
Ik zou zelf deze processor en geheugen er in zetten, net wat sneller. Ook wat meer future proof dus.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,10€ 54,10
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,-€ 32,-

• batsenbv.
Tmonster94 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:25:
Ik zou zelf deze processor en geheugen er in zetten, net wat sneller. Ook wat meer future proof dus.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,10€ 54,10
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,-€ 32,-
Kan je mij uitleggen waarom je kiest voor single channel ipv dual channel? Ik meende dat dual channel beter was dan singel changel? Correct me if I'm wrong.

• Tmonster94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-04 17:17
Qua prestaties zal 1600 single channel en 1333 dual channel niet zover uit elkaar liggen, echter is de G3420 wel sneller dan de G3220. Als je ooit nog de PC wil upgraden gaat dit makkelijker als er al 1600 geheugen in zit. (4 GB erbij zetten ipv 8 GB) omdat alle processoren boven de Pentium wel met 1600 geheugen overweg kunnen.

Ik meen dus dat dit sneller, meer toekomst bestendig en goedkoper is.

• batsenbv.
Tmonster94 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:38:
Qua prestaties zal 1600 single channel en 1333 dual channel niet zover uit elkaar liggen, echter is de G3420 wel sneller dan de G3220. Als je ooit nog de PC wil upgraden gaat dit makkelijker als er al 1600 geheugen in zit. (4 GB erbij zetten ipv 8 GB) omdat alle processoren boven de Pentium wel met 1600 geheugen overweg kunnen.

Ik meen dus dat dit sneller, meer toekomst bestendig en goedkoper is.
Oke bedankt voor je reactie, dan kan ik als het waren ook nog besparen op het moederbord. Heb dit moederbord gekozen omdat deze 4 dim sloten heeft. Nu heb ik er in principe maar 2 nodig, een upgrade hoger dan 8GB zal nooit voorkomen.
Pagina: 1