Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Surround Systeem; All-in-One of los?

Pagina: 1
Acties:

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-11 08:05
Goedemorgen Tweakers,

Binnenkort (mei) is het zover; ik ga verhuizen! Na een lange zoektocht heb ik een leuk huis gevonden wat ik (aangezien ik straks eigenaar ben) wil voorzien van een surround systeem.

Doel
Het doel is eigenlijk vrij simpel; mijn vriendin en ik kijken graag films, series en luisteren naar muziek en willen graag een mooi systeem hebben dat de TV aanvult.
Muziek staat in de toekomst op een NAS (nu een Pi) dus ik zou graag zien dat ik direct vanaf de NAS muziek kan afspelen op m'n 5.1 set.

Daarnaast heb ik ook een tweetal consoles (Xbox360 en PS3) die ik wil gaan "vervangen" door een PS4 en zoals gezegd Raspberry Pi die op termijn vervangen gaat worden door een Mac Mini als HTPC met een Synology NAS ernaast voor storage.

Budget
Tussen de €1000 en €1500 (eventueel meer als het langer mee zou kunnen)

Waar ik zelf al naar heb gezocht
Hoewel ik door de bomen eigenlijk het bos niet meer zie en ook een advies topic op Tweakers mis(of wellicht of het hoofd heb gezien) heb ik zelf het volgende gevonden;

Sonos Playbar
Op het eerste gezicht een leuk systeem, het ziet er mooi uit en bied vooral gebruikersgemak. (Geen kabels en audio streamen kan hij out-of-the-box)
Met twee maal een Play 3 er bij is het systeem blijkbaar nog mooier en maakt een sub het geheel af.
Naast het feit dat de hele set buiten mijn budget valt ben ik er ook achter gekomen dat het systeem geen DTS ondersteunt. Nu heb ik hier niet heel veel verstand van maar op ieder doosje van iedere game of DVD die ik heb wordt DTS vermeld en heb ik ook gelezen dat DTS nooit zal komen voor de Playbar.

Onkyo HT-S9405THX
Na een hoop gelezen te hebben over Onkyo kwam ik dit systeem tegen, deze kan in tegenstelling tot het Sonos systeem wel DTS en Dolby TrueHD afspelen maar mist naar mijn inziens de mogelijkheid om muziek af te spelen zoals dit kan met de Sonos app.
Daarnaast vind ik het fijn dat het in één keer compleet is al heb ik het gevoel dat ik dan wel kwaliteit inlever.

Losse versterker en speakers
Waarschijnlijk de beste optie maar ook een optie waar ik ontzettend zenuwachtig van wordt; welke versterker & speakers moet ik kiezen en hoe zit het met eventueel streamen vanaf een NAS?
Volgens velen zou een Denon (bv AVR-ZX1000) met een stel Dali speakers (bv Zensor 3's) met een Jamo Subwoofer mooi geluid moeten leveren.

Ben erg benieuwd wat jullie denken dat ik nu het beste kan doen want ik ben even de weg kwijt..

Mijn setup/apparatuur
Samsung UE46ES7000
PS3/Xbox360 (binnenkort PS4)
Raspberry Pi (uiteindelijk Mac Mini)

Daarnaast nog een MacBook Pro en iPhone 5S en het zou leuk zijn om vanaf deze apparaten ook muziek te kunnen streamen of besturen.

Wie kan mij helpen? :o

Bij voorbaat dank.

~Evernote

[ Voor 0% gewijzigd door Evernote op 10-02-2014 09:55 . Reden: Spelvouten ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
De eerste keuze durf ik wel voor je te maken; losse receiver en losse speakers! Zeker gezien het aantal apparaten dat je erop aan gaat sluiten: Dat geeft je de meeste flexibiliteit en in mijn ogen ook het meeste waar voor je geld.

Keerzijde is wel dat je op jacht moet en moet gaan zoeken inderdaad - alhoewel sommigen dat ook leuk vinden. Ook moet je beter nadenken over hoe je 't gaat plaatsen en kabels netjes wegwerkt etc.

Receiver: de meeste nieuwe receivers hebben netwerkfuncties en volgens mij ook alle nieuwe hebben wel een airplay en spotify direct mogelijkheid. hiermee kun je op allerlei manieren (m.n. van apple producten) muziek afspelen. Dus zorg ervoor dat je dat in ieder geval hebt.

Verder zou ik kijken naar wat je wil: wil je 3D, eventueel 4K mogelijkheid.Misschien al een 7.1 receiver voor 't geval dat? of toch gewoon 5.1.

Maak eerst die keuzes en ga dan kijken welke apparaten er allemaal binnen je mogelijkheden vallen.

De speakers: Ik vind de Dali's er in ieder geval mooi uitzien:) Maar 't advies hier is altijd: ga luisteren! losse speakers met een subwoofer geeft 't mooiste geluid, alleen moet je wel zelf gaan kijken wat je wil en wat goed klinkt.

Gezien het feit dat je al iets hebt gelezen over Denon en Dali, zou je een keer bij een Hifiklubben kunnen langsgaan, die hebben deze speakers en receiver staan, dan kun je horen hoe 't klinkt. Maar je kunt 't beste ook andere winkels bezoeken.

overigens: ik heb op de 'gok' van internet Tannoy's gekocht: die lagen binnen mijn budget en ik ben daar zeer tevreden mee. dus je kan ook mazzel hebben:)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De basis vraag alles-in-1 of los is eenvoudig te beantwoorden: los.

Je zou voor alles-in-1 kunnen kiezen als je het systeem voornamelijk voor films gaat gebruiken. Wanneer ook het luisteren van muziek op je wensenlijstje staat, valt zo'n systeem echter direct af door de gebrekkige geluidskwaliteit die de bijbehorende melkpakje leveren.

Met een losser receiver heb je veel aansluitmogelijkheden en features. Neem een model met AirPlay en je Apple spul kan er prima mee communiceren. Qua merken zou je kunnen kijken naar iets van bijvoorbeeld Marantz, Denon, Yamaha of Onkyo.

Speakers aanraden is nagenoeg onmogelijk omdat elk merk/type anders klink en smaak qua geluid persoonlijk is. Zelf gaan luisteren dus. Vloerstaanders als fronts is imho de beste optie. Of anders een boekenplankmodel i.c.m. een subwoofer. Als rears kun je eventueel wel een melkpakje gebruiken om de kosten te drukken.

• Evernote
Smithkj & D vd V dank voor de feedback ik ga gewoon even rondkijken en vooral rond luisteren!

Vind het toch wel erg spannend om het allemaal los te doen dus de deur naar een Sonos of eventueel een BOSE laat ik toch nog op een kiertje staan.

Wellicht nog een vraag voor beiden maakt het wattage van een receiver nog veel uit?
Naast de kabels een eindeloze mogelijkheden qua speakers zou een smallere receiver toch wel de voorkeur genieten.
3D of 4K maakt me niet gek veel uit dat zie ik überhaupt qua content ook niet zo snel gebeuren.

Last but not least idealiter heb ik dus maar 2 of 3 apparaten op m'n toekomstige systeem aangesloten.
PS3 en PS4 en een Mac Mini.

• S1NN3D
  • Niet online
Ik ben persoonlijk van mening dat Sonos het streamen ontzettend goed heeft uitgewerkt. Maar verder vind ik het als audiosysteem minder geschikt. Er is een gebrek aan aansluitingen, een gebrekkige ondersteuning van codecs en het is in verhouding ook nog eens erg prijzig. En Bose... :N Daar is de prijs/kwaliteit-verhouding helemaal zoek.

Voor het audio streamen zou je ook met alleen een Sonos Connect kunnen volstaan. Heb je toch de Sonos app om het aan te sturen maar verder gewoon aansluiten op een serieuze audio installatie.

De Marantz NR1504 is een voorbeeld van een slimline receiver. Misschien even bekijken wat de prijs doet; deze is nu weer omhoog gegaan maar zal ook wel weer dalen. Ook Pioneer heeft volgens mij compacte modellen in de het assortiment.

Het aantal watts hoef je niet naar te kijken. Veel merken presenteren sowieso volledig onzinnige getallen dus kun je er allesbehalve op vertrouwen. Met een paar watt kun je in principe al behoorlijk wat herrie maken. De gemiddelde receiver heeft echt wel genoeg power in huis.

• Evernote
S1NN3D schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 07:35:
Ik ben persoonlijk van mening dat Sonos het streamen ontzettend goed heeft uitgewerkt. Maar verder vind ik het als audiosysteem minder geschikt. Er is een gebrek aan aansluitingen, een gebrekkige ondersteuning van codecs en het is in verhouding ook nog eens erg prijzig. En Bose... :N Daar is de prijs/kwaliteit-verhouding helemaal zoek.

Voor het audio streamen zou je ook met alleen een Sonos Connect kunnen volstaan. Heb je toch de Sonos app om het aan te sturen maar verder gewoon aansluiten op een serieuze audio installatie.

De Marantz NR1504 is een voorbeeld van een slimline receiver. Misschien even bekijken wat de prijs doet; deze is nu weer omhoog gegaan maar zal ook wel weer dalen. Ook Pioneer heeft volgens mij compacte modellen in de het assortiment.

Het aantal watts hoef je niet naar te kijken. Veel merken presenteren sowieso volledig onzinnige getallen dus kun je er allesbehalve op vertrouwen. Met een paar watt kun je in principe al behoorlijk wat herrie maken. De gemiddelde receiver heeft echt wel genoeg power in huis.
Dank voor je snelle reactie, is het dan zo dat een slimline receiver niet onder doet tov een groot bakbeest?

En even puur voor mijn beeldvorming er zitten een hoop HDMI poorten op en een aantal optische poorten, als ik kijk naar de Mac Mini deze heeft geen optische poort dus deze zou ik dan via HDMI moeten aansluiten op de receiver?
Of sluit ik deze gewoon aan op de TV (aangezien er ook beeld over gaat) en laat ik dan een optisch kabeltje van de TV naar de receiver lopen?

Zoals je ziet ben ik nogal een leek.. Excuus.

Wat betreft die Sonos Connect dat is wel een briljant idee zeker aangezien de streaming functionaliteit zo goed blijkt te werken! Dank!

• S1NN3D
  • Niet online
Evernote schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 07:48:
is het dan zo dat een slimline receiver niet onder doet tov een groot bakbeest?
De full-size modellen hebben meestal nog wat meer aansluitingen en wat meer vermogen. Maar een slimline model doet er echt niet gigantisch voor onder; zijn ook prima apparaten.
En even puur voor mijn beeldvorming er zitten een hoop HDMI poorten op en een aantal optische poorten, als ik kijk naar de Mac Mini deze heeft geen optische poort dus deze zou ik dan via HDMI moeten aansluiten op de receiver?
Of sluit ik deze gewoon aan op de TV (aangezien er ook beeld over gaat) en laat ik dan een optisch kabeltje van de TV naar de receiver lopen?
Dat zou ik niet doen. Wanneer je via optisch van tv naar receiver gaat is de kans ontzettend groot dat je je surround signaal verliest omdat bijna alles tv's alleen maar stereo doorzetten via de optische aansluiting. En dat is natuurlijk zonde. Gewoon de Mac via HDMI aan de receiver hangen dus.

• Evernote
S1NN3D schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:15:
[...]

De full-size modellen hebben meestal nog wat meer aansluitingen en wat meer vermogen. Maar een slimline model doet er echt niet gigantisch voor onder; zijn ook prima apparaten.

[...]

Dat zou ik niet doen. Wanneer je via optisch van tv naar receiver gaat is de kans ontzettend groot dat je je surround signaal verliest omdat bijna alles tv's alleen maar stereo doorzetten via de optische aansluiting. En dat is natuurlijk zonde. Gewoon de Mac via HDMI aan de receiver hangen dus.
Wellicht een hele domme vraag.. maar hoe krijg ik dan beeld op m'n TV aangezien dit ook via HDMI loopt?
Is dit het HDMI ARC verhaal waarbij ik een kabel van de Mac Mini naar de receiver laat lopen en van de receiver naar m'n TV en nog een andere kabel van m'n PS3 naar de receiver en van de receiver naar m'n TV? 8)7

Ben er nu wel al over uit dat ik gewoon op zoek wil gaan naar een mooie receiver met losse speakers omdat dit klaarblijkelijk de best investering is en ik via een Sonos Connect alsnog het streaming gedeelte kan gebruiken. (niet omdat het anders niet kan maar ik wil dus meerdere apparaten aansluiten op de Connect en zo ook in de slaapkamer via dezelfde Connect kunnen streamen naar een losse speaker)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-11 20:27
De apparaten Pi, Mac Mini, PS sluit je aan op de HDMI ingangen op je receiver.
De HDMI out sluit je aan op je TV.

HDMI ARC kun je gebruiken zodat je TV ook het geluid via de HMDI kabel naar de receiver kan sturen.
Anders moet je hiervoor nog bv. een optische kabel van je TV naar de receiver leggen.

P.S.
Ik heb de Onkyo HT-S9405THX. Veel voor weinig. Aanrader wat mij betreft.

Edit: ...en ik heb een Pi...en een Synology... :)

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 11-02-2014 10:40 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• S1NN3D
  • Niet online
kraades schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:38:
Inderdaad. Alles via hdmi aansluiten op de hdmi-ingangen receiver. En één hdmi kabel van de hdmi-uitgang van de receiver naar de tv.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
En een beetje receiver heeft ook een passthrough functie voor HDMI als de receiver uitstaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Evernote
kraades schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 10:38:

HDMI ARC kun je gebruiken zodat je TV ook het geluid via de HMDI kabel naar de receiver kan sturen.
Anders moet je hiervoor nog bv. een optische kabel van je TV naar de receiver leggen.

P.S.
Ik heb de Onkyo HT-S9405THX. Veel voor weinig. Aanrader wat mij betreft.

Edit: ...en ik heb een Pi...en een Synology... :)
Hoe ziet mijn TV dan de individuele apparaten? |:(

• S1NN3D
  • Niet online
Zie eerdere post. Er loopt één hdmi-kabel van de tv naar de hdmi-out van de receiver. Niets bijzonders hoor.

• technorabilia
Evernote schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:33:
[...]

Zie pag. 16 van de HT-S9405THX manual...

HDMI ARC staat er ook beschreven evenals HDMI THRU en HDMI CEC (RIHD).

Het concept is voor andere receivers wel ongeveer hetzelfde.

👉🏻 Blog 👈🏻

• erbeng
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-11 11:27
Evernote schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:33:
[...]

Doordat je op je receiver 1 van de hdmi ingangen kunt kiezen. Daarvan stuurt hij dan het beeld naar je TV en het geluid naar de aangesloten boxen.

• Evernote
erbeng schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:10:
[...]

Doordat je op je receiver 1 van de hdmi ingangen kunt kiezen. Daarvan stuurt hij dan het beeld naar je TV en het geluid naar de aangesloten boxen.
Juist! Dank allen en excuus voor de domme vragen. Op het moment heb ik individuele apparaten natuurlijk gewoon direct op de TV aangesloten en die maakt nu de keuze..straks is dit dus de receiver.

Nu slechts een kwestie van luisteren maar het moet wel lukken zo!

• S1NN3D
  • Niet online
kraades schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:06:
[...]

Zie pag. 16 van de HT-S9405THX manual...

HDMI ARC staat er ook beschreven evenals HDMI THRU en HDMI CEC (RIHD).

Het concept is voor andere receivers wel ongeveer hetzelfde.
ARC heeft hier niets mee te maken. Dat zorgt er voor dat het geluid dat de tv voortbrengt eventueel met één en dezelfde hdmi-kabel naar de receiver gestuurd wordt zodat het tv geluid uit de speakers komt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je TV verandert eigenlijk in een domme monitor, altijd op dezelfde input.
Veel receivers ondersteunen tal van netwerkmogelijkheden en sommige hebben ook apps (zoals Denon en Marantz) waarmee je met je telefoon of tab de receiver kunt besturen.

Spotify, DLNA, Last.fm, Airplay, genoeg methoden om je geluid op je receiver te krijgen.

Je moet de keuze van de receiver niet alleen af laten hangen van de functionaliteiten. Het is de combinatie van luidsprekers en receiver die je wilt luisteren.Ga je voor grotere (staanders) luidsprekers dan wil je ook een zwaardere versterker. Wat een goede keuze is qua luidsprekers is wat je zelf vindt. :)

Ga gewoon eens lekker vrijblijvend een HiFi zaak in om wat te luisteren.

• technorabilia
S1NN3D schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:22:
[...]

ARC heeft hier niets mee te maken. Dat zorgt er voor dat het geluid dat de tv voortbrengt eventueel met één en dezelfde hdmi-kabel naar de receiver gestuurd wordt zodat het tv geluid uit de speakers komt.
Snap ik, maar omdat ARC en THRU ook ter sprake kwamen is het wel handig om even de beschrijving te lezen. Net als CEC waar TS ook wel mee te maken krijgt.

👉🏻 Blog 👈🏻

• erbeng
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-11 11:27
Hann1BaL schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:27:
Je TV verandert eigenlijk in een domme monitor, altijd op dezelfde input.
Veel receivers ondersteunen tal van netwerkmogelijkheden en sommige hebben ook apps (zoals Denon en Marantz) waarmee je met je telefoon of tab de receiver kunt besturen.

Spotify, DLNA, Last.fm, Airplay, genoeg methoden om je geluid op je receiver te krijgen.

Je moet de keuze van de receiver niet alleen af laten hangen van de functionaliteiten. Het is de combinatie van luidsprekers en receiver die je wilt luisteren.Ga je voor grotere (staanders) luidsprekers dan wil je ook een zwaardere versterker. Wat een goede keuze is qua luidsprekers is wat je zelf vindt. :)

Ga gewoon eens lekker vrijblijvend een HiFi zaak in om wat te luisteren.
Yamaha heeft ook een app en volgens mij zijn er nog wel meer receivers met apps. :)

• Evernote
CEC ben ik gelukkig bekend mee vanuit m'n Raspberry Pi en PS3 maar is inderdaad iets om op te letten. (Nice to have, dat dan wel)

Zijn er nog zaken die ik eventueel over het hoofd heb gezien?
Probeer me niet blind te staren op de specificaties maar zie bij sommige receivers niet alle audio formaten staan om maar iets te noemen.

Waarschijnlijk gewoon ook een kwestie van even een HiFi zaakje binnenlopen maar goed..

• technorabilia
De HT-S9405THX die ik heb kan ook Dolby TrueHD en DTS-HD formaat aan. De Pi kan kan weer niet dus daar is het max. AC3/DTS. Op een Mini heb je dat probleem niet.

Ik weet niet of je (op termijn) nog gebruik wilt maken van 7.1. Zo ja, dan moet je kijken of die aansluitmogelijkheden er zijn.

Ook heb je versterkers met een "Zone 2" zodat je eventueel nog speakers op een tweede locatie kunt aansturen.

Ik weet niet of je een universele AB hebt als een Harmony? Anders is het handig als de AB van de versterker ook je TV kunt aansturen (en dus de Pi etc. via CEC).

Op de Onkyo zit ook nog zoiets als Audyssey om je speaker setup automatisch in te stellen. Ook wel handig.

Ook handig is DLNA support zodat je via DNLA muziek/video van bv. een Synology (of ander apparaat dat DLNA support) kunt afspelen.

Mja, dat was het wel weer...

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 11-02-2014 14:51 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:29

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Interessant topic, ik zit in exact dezelfde situatie als de top starten (eigen huis gekocht, heb qua tv en audio nog niets naast mijn vintage Quad 33/303). Zoek een leuke dolby surround set voor iig films. Mij leek Teufel wel wat. Kunt voor €1000-1200 leuk spul vinden.

Los samenstellen toch slimmer?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Nadeel van Teufel is dat je het niet kunt luisteren. Ik heb net een paar weken geleden een set gekocht en heb toen ook Teufel overwogen, maar het niet luisteren vond ik toch te nadelig. Daarnaast kun je gewoon over de prijs praten in een winkel en in een webshop is dat toch lastiger.

Wat slimmer is is lastig te zeggen. Je moet toch echt een eigen mening vormen over wat je wilt en wat je belangrijk vindt. Dat kan niemand voor je bepalen. Allereerst maar even wat je zoekt en wat belangrijk is, muziek of is het echt vooral films.
(Als je bijna nooit muziek luistert kun je voor films bijv. toe met 4 boekenplankspeakers, een center en een sub, terwijl je als je veel muziek luistert eigenlijk wel 2 vloerstaanders als fronts wilt hebben omdat Stereogeluid alleen over de fronts gaat en je daar goed, compleet geluid uit wilt hebben.)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:29

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kan van de moderne Teufel sets weinig reviews vinden, de Central® AV | LT® 2 "5.1-Set M is o.a. wel leuk.
Reviews op de site zijn allemaal erg positief, maar dat zijn ze van WC eend ook altijd ;).

Ik ga ook eens kijken naar de hier genoemde apparatuur.

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
teufel kun je natuurlijk wel 8 weken proberen en gratis terugsturen indien het niet bevalt. De service van teufel is wel top.

• S1NN3D
  • Niet online
De genoemde set van Teufel doet lijken of er vloerstaanders als fronts bij zitten maar volgens mij zijn het net zulke compacte speakers als de rears maar dan vastgezet op een voet. Van een dergelijke set moet volgens mij de sub te veel in het lage overnemen en over het midden heb ik ook mijn twijfels. Ik vind hem als ik het zo zie te duur voor wat je er voor krijgt. Maar je kan het inderdaad altijd terugsturen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Klopt, zie ook de specificaties waar de "zuilen" pas vanaf 120 Hz meespelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1