Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 19:05
Hallo!

Ik heb een weerstation van 3v die werkelijk batterijen vrat dus ik ben aan de slag gegaan deze op de netspanning te laten werken middels een adapter. Nu heb ik een 5v adapter die precies 5.08v afgeeft.
Om op de 3v te komen heb ik gebruik gemaakt van de standaard voltageval van zo'n 0.7v door 3 diodes in serie te zetten; dit is wel gelukt, ik kom nu op zo'n 3.15v uit, maar ik heb nu dit probleem:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=C4YNPapiabk]

De eerste paar minuten is het display stabiel maar daarna begint hij te flikkeren, hij werkt verder wel goed.

Ik dacht eerst dat het display PRECIES 3v nodig had maar dit getest met een labvoeding op 3.2v (beetje wat de adapter afgeeft), komt het probleem niet naar voren.

Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 8% gewijzigd door porto33 op 10-02-2014 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Om van 5 V 3 V te maken is het simpelste zoiets, misschien handig nog een condensator erna voor de stabiliteit.

Daarbij levert de adapter genoeg stroom?
Wat voor een diodes gebruik je eigenlijk?

[ Voor 7% gewijzigd door MB113 op 10-02-2014 02:49 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Ik ga eens kijken of m'n lokale electronicawinkeltje die 3v regulators heeft liggen, bedankt!

Probleem is dat er erg weinig ruimte is voor componenten; wilde een LM317 gebruiken maar er is nog niet eens meer plaats voor de vereiste weerstandjes.

De adapter is een oud Tomtom geval van 5v-2A max... Die dingen zijn erg nauwkeurig want vooral die oude Tomtom classics blies je erg snel op als de spanning een paar tienden volt te hoog werd.

diode type = 1n4148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Hmm in de specificaties staat dat de maximale stroom 200 mA is als ie foward-biased is.
IF continuous forward current see Fig.2; note 1 − max 200 mA
Misschien piekt je weerstation soms net eroverheen?

En als ik het goed hebt gaat de voltage drop naar 1V bij deze diode als er rond de 200mA getrokken wordt, wat het overige voltage denkelijk onder de 3 komt wat voor de flikkeringen zorgt?

[ Voor 29% gewijzigd door MB113 op 10-02-2014 03:15 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Wat me opvalt als ik dat weerstation aan m'n labvoeding heb geknoopt is dat de stroom op 0.00A blijft staan, dus hij meet nog helemaal niets; ik weet derhalve niet hoeveel stroom hij verbruikt.

Als het display zo flikkert fluctueert de spanning een beetje. De vaag zichtbaar wordende segmenten krijg ik ook als ik de spanning hoger dan 3.1v instel, display is praktisch onleesbaar bij 3.6v omdat alle segmenten zichtbaar zijn.

Ik heb ook met weerstanden getest om de spanning te verlagen maar de spanning bleef hetzelfde, welke weerstand ik ook gebruikte, alleen het display ging meer en meer vervagen terwijl het flikkeren er niet uit ging, geen succes dus.

Ik ga eens testen met diodes die meer mAmps kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
En als je hem nou minder geeft? Die batterijtjes leveren toch meestal sub-spec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Op 2.9v lijkt hij op z'n best, als ik de spanning verlaag wordt het display vager dus 3v is toch wel zijn werkspanning.

Snap alleen nog niet waarom ik de stroom niet meet, ook niet op m'n multimeter. %-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Multimeter niet in serie aangesloten maar parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Welke diodes heb je gebruikt? En als je er nog een kleine elko van 4.7uF na de diodes plaatst?
Andere optie zou kunnen zijn dat de stroom dusdanig laag is dat de diode minder dan de gewenste 0.6v overbrugt en moet je misschien en weerstand van 1k over de 3v zetten om een stroom van 3mA te waarborgen.

De getoonde 3v regulator is een TO-220 behuizing, Er zijn ook genoeg 100mA regulators te vinden in een TO-92 behuizing, ook de LM317 is in een dergelijke kleine behuizing te vinden.

Maar met LCD dingen zou ik het anders doen, een 3v zener met een weerstand.

[ Voor 33% gewijzigd door memphis op 10-02-2014 08:04 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat is het voordeel daarvan behalve een fractie kleiner? Het probleem is dat als ze niet netjes een constant stroomverbruik hebben zulk soort oplossingen nooit heel lekker werken. Nu is weerstand + zener wel heel veel beter al dan 3 diodes in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hoi!

Bedankt voor de reacties.

Ik heb het probleem ondertussen al opgelost door een LM317 te gebruiken maar dan de SMD variant, samen met twee weerstandjes geeft ie nu netjes 3.05v aan. Het geflikker is weg en het display is goed leesbaar.

Ik denk idd dat er niet genoeg stroom getrokken kon worden, dat geeft wel vaker zulke rare effecten.
Pagina: 1