Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 22:03
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met wat plannetjes maken om een waterkoeling setup te maken voor mijn PC, ik heb ontzettend veel gelezen de afgelopen dagen, maar blijf helaas met nog een paar vragen zitten. :?

Ik kom erg tegenstrijdige verhalen tegen bijv. over hoe een grote rad je nodig hebt voor welke doeleinden, hier zou ik graag jullie mening over horen.

Wat ik wil gaan koelen is een i7-930 (2,8 -> 3,6GHz OC) om mee te beginnen, maar wil daar het liefst ook nog een R9 290 kaartje aan toevoegen binnenkort. (Ik ben niet van plan GPU te OCen)

Ik zat te denken aan het volgende:
CPU blok:EK Waterblocks EK-Supreme LTX - Nickel CSQ
Rad: Thermochill 240 Radiator G1/4 TA120.2
Res+Pomp: XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 4 - Black (Zit hier nou echt een pomp bij? Prijs lijkt me daar te laag voor, maar volgens hun website lijkt het er wel op)

Dat zijn de kern onderdelen, er moet uiteraard nog wat fittingen en slangen bij, maar ik wou eerst de kern op orde hebben. Ik twijfel namelijk of pomp/rad goed genoeg zijn voor mijn ideetje.

Ik zou het enorm op prijs stellen als er Tweakers bereid zijn mij te helpen met deze vragen. Alvast enorm bedankt voor eventuele reacties waar ik hopelijk veel aan heb. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Waarom niet gewoon een goede stille luchtkoeler op CPU en op de GPU? Prestaties wel minder, maar meer dan genoeg ook voor deftige overclock, even stil, maar vooral veel goedkoper. Niet dat ik je eraf wil praten, maar ben benieuwd of je deze zaken goed tegen elkaar hebt laten wegen.

Ik denk ook dat die pomp erbij zit, voor die prijs kan het haast niet alleen het reservoir zijn toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Simpel gezegd is het zo dat je hoe meer koel oppervlakte je hebt (de grote van de radiator dus) hoe meer koelvermogen je hebt. Voor een heethoofd als een 290 en een 930, die ook redelijk warm word, denk ik dat je ietsje meer nodig hebt aan koeloppervlak.. Ik zou pushen voor minimaal een 360 rad, of 2 x een 240.

Qua pomp/res denk ik dat je goed zit... Het kan natuurlijk altijd beter, maar aangezien ik die pomp niet ken kan ik daar niet evht oordeel over geven. Denk alleen wel dat het zo is dat je beter je geld kunt investeren in meer radiator oppervlak als in een betere pomp - dat scheelt geloof ik meer in temps.

Begrijp me niet verkeerd, het kan wel met een enkele 240 rad, en je zult er zeer waarschijnlijk qua temperaturen op vooruit gaan, maar om het lekker koel te houden (graadje of 60 onder full load?) zit je met een x 360 of 2 x 240 sowieso beter.

Om een voorbeeld te geven;

Ik had 2 GTX580's die onder lucht beiden 80 graden werden op 100% load. Die heb ik onder water gezet, samen met een 2600K op 4.2 GHz (standaard 3.4), en mijn max temps op zowel GPU's als CPU was 60 graden, met m'n fans op ~50%. Dat behaal ik met een 2 x 240 rad, waarvan eentje in push/pull en eentje in pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
..en alvast voor degenen die denken dat voor de heethoofden 7950/70-280x en 290(x) geen goede luchtkoeling bestaat: Prolimatech MK-26 (tweaktown heeft een review ervan incl vergelijking met een watersetup met ek blok op een 7950). Zet daar noctua pwm fans op en het koelt nog beter en stiller dan de fans die zij gebruikten.

Verder wel ultiem natuurlijk een waterkoelingsset, gaaf en beste temperatuur zonder extreme maatregelen (dry ice etc). En bang voor lekkage enzo hoef je ook niet te zijn natuurlijk, want daar dacht ik 10 jaar geleden alleen maar aan (maar was toen ook onzin als je wist wat je deed en goed spul had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaho
Bedankt mystiqu voor het delen van die info, zit nu inderdaad toch maar te overwegen er een 360 van te maken.
Wat pomp/res betreft wil ik gewoon met simpels beginnen, wil waterkoeling eens proberen, heb -nog- O-) geen behoefte om het grote geschut erbij te halen, als waterkoeling me bevalt ga ik misschien over op wat betere hardware.

ToFast, ook jij bedankt voor die info over lekkage, ik moet zeggen dat ik daar ook niet erg bang voor ben nadat ik weinig gevallen heb kunnen vinden die niet door eigen schuld zijn gaan lekker. :)
Buiten dat wil ik het ook in het blad van mijn bureau inbouwen met mooi glasplaatje erboven zodat ik het goed in de gaten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met mystiqu, een 360 (van enige dikte, daar zit ook veel verschil in, 30 mm is dun, 60 mm normaal, en 80 is 'monster', uiteraard scheelt dat flink in temperatuur) is een goed idee als je je GPU ook wilt koelen. Een CPU zal een 100W uitstoten (sommige iets meer, andere iets minder), maar je GPU zit op 200-250 W, dus ruim het dubbele.

Pomp heb ik geen ervaring mee, maar meestal heb je geen absurde flow nodig om een goeie koeling te krijgen, als er maar beweging in zit (en je pomp er niet aan kapotgaat, de meeste pompen houden niet van teveel tegendruk). Ernstig restrictieve blokken zijn bijna uitgestorven, dus ik zou me er geen zorgen om maken.

TooFast: Uiteraard kom je met een goede luchtkoeler een heel eind, maar bij fikse overklok en 100% belasting (als je em daarna idle laat draaien verbruikt ie alsnog minder) wordt het toch snel duidelijk dat waterkoelers meer hitte kunnen afvoeren. Je loopt gewoon tegen de oppervlakte-limieten aan van koelers.
Let wel, 2x240 mm (ik neem aan 2x120.2, en geen 80.3 :P) is alweer meer oppervlak dan 120.3, en daarnaast weer: dikte. Moet wel in je kast passen, let daar goed op!

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaho
De onderdelen in mijn FiPo heb ik inmiddels dus binnen (de rad is dus een 120.2) en ga daar dus mee mijn eerste loopje maken om mijn CPU te koelen, als dat bevalt ga ik mijn toekomstige 290 ook met water koelen. :D

De rad is 60mm dik, zou voor mijn CPU alleen ruim voldoende moeten zijn zo te horen, zodra die 290 erbij komt zal het waarschijnlijk wat krap worden als ik de berichten hierboven zo lees. :X (ook jij bedankt FreezeXJ)

Even ter controle: als ik dus CPU+GPU zou willen, vooral de twee die ik in gedachte heb, zijn dit 2 (ruim?) voldoende opties:
1. De huidige 120.2 uitbreiden met nog een 120.2
2. De huidige 120.2 vervangen met een 120.3

Beide zijn mogelijk, dan moet ik er alleen rekening mee houden met het ontwerp van mijn nieuwe "case". (Zelf iets in mijn bureau inbouwen is het plan, moet lukken dus :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
2 x 240 zou zeker voldoende moeten zijn, mijn 580's werden allebei rond de 80 op lucht, en ik had er samen met een overklokte CPU 2 in mijn loop hangen, waar ik ook nog eens 1 dunne rad heb... Zit je zeker safe mee. Maar ik zou eerst proberen hoe je het op die 240 doet, misschien heb je wel gewoon prima temps.
Pagina: 1