Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

BSOD, gevolgd door restart. Wat is er kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Oké, hier is het probleem: Al een tijdje heeft m'n vriendin last van BSOD's en random reboots op haar PC. Omdat ik niet bij haar ben als het gebeurt weet ik niet precies wat er mis is, maar ik heb wel enigszins een indicatie. Haar videokaart is een lange tijd in idle zo rond de 80 graden geweest vanwege een enorme hoeveelheid stof in de kast en vorige week crashte de videokaart driver, gevolgd door artifacts in beeld, snel daarna een BSOD en daarna de reboot.

In haar PC zit een AMD Radeon 4850 512MB die ze van d'r vader heeft gekregen dus het kaartje is al wat jaartjes oud én veel gebruikt om mee te gamen. Vanwege de gecrashte videokaartdriver, de hoge temperatuur en de artifacts ben ik dus bang dat d'r videokaart het aan het begeven is. Ze heeft na die ene keer echter geen last meer gehad van artifacts, dus zeker weten doe ik niet.

Ik heb geen logs bij de hand en ik moet nog uitschakelen dat de PC automatisch reboot bij een BSOD dus ik heb eigenlijk nog nagenoeg geen informatie over het probleem. Zelf denk ik dus dat de grafische kaart de boosdoener is en ik weet dat werkgeheugen ook nog wel eens voor problemen wil zorgen als de reepjes brak beginnen te worden.

Vandaag zei haar vader echter dat hij zeker wist dat het niet de grafische kaart is maar juist de harde schijf die voor problemen zorgt. Nu zitten er drie schijven in die PC en schijven die beginnen te falen hebben bij mij nog zelden voor blauwe schermen gezorgd. Wel corrupte data, fouten bij het kopiëren van bestanden of Windows die niet wil laden.

Wat denken jullie? Ik ga eens dezer dagen even kijken of ik wat crashdumps ofzo kan regelen, maar vooralsnog is dit de informatie die ik heb.

Ik Schiet Film | Website | Instagram