Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop advies opleiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet voor mijn opleiding een laptop aanschaffen, met nogal specifieke eisen. Ik zal er onder andere grafische opdrachten moeten doen. Mijn eigen eisen zijn vooral dat hij niet te groot/zwaar is, omdat ik er redelijk veel mee zal moeten reizen. Mijn budget zit rond de 1500 euro, als duurder nodig is, dan is het zo, maar liever goedkoper. Mijn voorkeur gaat naar de aanbevolen specificaties. Wat kunnen jullie adviseren?

De specificaties (minimaal / aanbevolen) :

Omschrijving

Processor
Dual Core i5 of i7 Quad Core / i7 64 Bits

Intern geheugen
4 GB / > 4 GB

Harddisk
320 GB / > 320 GB

Schermresolutie
1280 x 800 / > 1280 x 900

Grafische Processor
Shader Model 3.0 en Open GL 2.0 support, DirectX9 compatibel

Video
RAM 64 MB > 64 MB

Wifi
802.11 g/n 802.1x compatibel

USB 2.0
2 poorten / USB 3.0 2 poorten

Firewire / iLink / OHCI IEEE1394b
niet verplicht / FW800

Soundcard
ASIO of Windows Driver Model compatibel

Optical Media
DVD Dual Layer RW / BluRay RW

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii

en als het nog iets sneller moet

pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii

Maar misschien is het handig om even neer te zetten welke programma's je gaat gebruiken, zodat er een iets gerichter antwoord gegeven kan worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Ernemmer op 09-02-2014 21:07 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Specificeer grafische opdrachten. Welke software ga je gebruiken? Lang niet alle "grafische" programma's gebruiken namelijk de GPU maar leunen voornamelijk op de processor.
Verder vind ik jouw wensen niet erg hoog anno 2014. Voor dit bedrag mag je minstens een goed fhd-paneel en >8Gb ram hebben.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Moeilijke vraag, ik denk vooral Adobe master collection. Full HD lijkt mij inderdaad een "standaard" optie. Maar dit zijn vooral de eisen die school stelt. Ikzelf vind in elk geval i7 wel belangrijk. Is acer niet een beetje een b-merk? En wat zijn de mogelijkheden in een ultrabook versie?

Verwijderd

Welke opleiding doe je als ik vragen mag? Met Acer is opzich weinig mis tegenwoordig, zolang je de goedkopere modellen links laat liggen. Als ik jou was zou ik naar een Asus N56 kijken. Dan heb je een goeie laptop met een goed scherm en goede bouwkwaliteit. Dan prik je er zelf nog een SSD en wat extra werkgeheugen in en ben je voor rond de 1000,- wel klaar.

Mocht je nou echt al je budget er doorheen willen jagen kun je kijken naar de Lenovo W540, heb hem zelf ook voor het adobe pakket en kan je vertellen dat het een prachtmachine is (oké, misschien niet qua ontwerp, maar dat is een kwestie van smaak). Krachtig, stevig en met 2,5 kilo opzich ook niet heel zwaar. Dan heb je echt een bakbeest.

Mocht je nou voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, neem dan de Lenovo E540. Die kan je ook met i7 quadcore configureren en nouja, als je daar dan zelf nog een SSD in bouwt ben je voor rond de 900,- wel klaar.

Al met al zijn dit alle 3 zeer mooie laptops die echt wel een tijdje mee kunnen qua powerrr.

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 19:21
Voor die prijs mag je wel FHD verwachten en >8gb ram. Als je er grafische opdrachten op moet maken kun je makkelijk voor jouw budget een goede videokaart erin krijgen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

xdizzy12 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:33:
Voor die prijs mag je wel FHD verwachten en >8gb ram. Als je er grafische opdrachten op moet maken kun je makkelijk voor jouw budget een goede videokaart erin krijgen.
Hangt erg van de software af of hij deze uberhaubt nodig gaat hebben. Photoshop bij voorbeeld, houdt meer van een rappe CPU en veel geheugen dan van een deftige GPU.

Zeg het overigens niet graag maar wat denk je van een 13" MacBook pro? Qua scherm ga je daar sowieso al erg veel plezier aan beleven.

[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 10-02-2014 20:49 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 19:21
Macbooks zijn misschien wel een beetje snobberig of wat dan ook, maar ze zijn uiterst betrouwbaar.

Verwijderd

Ik zou niet voor een macbook pro gaan .. wel lekker compact en opzich ook betrouwbaar. Echter kun je voor het geld veel meer power krijgen. Ga voor de Asus N56, dan heb je voor je budget gewoon een goeie laptop waar je heel wat leuke dingen mee kunt doen en kun je hem nog wat upgraden. Lijkt mij het beste, tenzij je echt gebruik gaat maken van zware programma's.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 16:31
De N56 is inderdaad een erg goede laptop. Ook bewezen in reviews en de praktijk. Veel mensen op mijn opleiding (Communicatie & multimedia design, dus veel Adobe etc) maar ook IT'ers lopen met zo'n ding rond.

Erg betrouwbaard, en met het geld dat je overhoud kun je er een SSD in zetten, iets wat ik zeker aanraad bij een (school) laptop. Een GPU is ook wel handig, hoeft geen extreem ding te zijn, maar denk aan een 640m of hoger.

Inderdaad zijn de N56 en de Acers een goede keus.
Acer heeft ook erg goede modellen, die V7/V5 serie bijvoorbeeld heeft een geweldig mooi scherm (handig bij je grafische programma's!).

Verwijderd

DGonlag2 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 22:57:
De N56 is inderdaad een erg goede laptop. Ook bewezen in reviews en de praktijk. Veel mensen op mijn opleiding (Communicatie & multimedia design, dus veel Adobe etc) maar ook IT'ers lopen met zo'n ding rond.

Erg betrouwbaard, en met het geld dat je overhoud kun je er een SSD in zetten, iets wat ik zeker aanraad bij een (school) laptop. Een GPU is ook wel handig, hoeft geen extreem ding te zijn, maar denk aan een 640m of hoger.

Inderdaad zijn de N56 en de Acers een goede keus.
Acer heeft ook erg goede modellen, die V7/V5 serie bijvoorbeeld heeft een geweldig mooi scherm (handig bij je grafische programma's!).
Die Acers staan mij ook zeer aan, enige wat ik zonde vind is dat je dan wel weer praat over een i5/i7 ULV processor (dualcore) en als je dan een beetje grote projecten hebt zul je dit toch wel weer erg merken qua rendertijd. Het scherm van die dingen is echter wel een grote plus, alleen heeft de Asus ook al een erg goed scherm .. dusja dan zou ik toch eerder voor die gaan door de quadcore die erin zit. Als je de N56 met GT750M pakt heb je daarnaast een heel leuke GPU waar je je projecten echt wel mee doorkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de HvA doen, mits ik word ingeloot...
De N56 klinkt goed, ook niet duur. Daar dus een SSD in laten bouwen en ik zou een aardig eind zijn. Mac zou ik zeker overwegen als ik de kans had, maar het word afgeraden door de opleiding. Bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1