Scherm diagonaal vs resolutie/beeldkwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• GTOfire
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Topicstarter
Edit: damnit, ik dacht in eerste instantie dat de aankoopadvies fora niet tot monitoren/televisies reikten (tis geen desktop/laptop, en bij componenten dacht ik aan internal parts), maar er is een algemeen welke monitor moet ik kopen sticky topic en een monitor is in die zin natuurlijk een component... Mijn excuses voor het niet goed genoeg lezen van de regels :/ Originele post laat ik hieronder staan, maar ik check even of ik een move kan requesten of dat ik em opnieuw moet posten in het componenten advies forum.

De achtergrond: Ik heb nu een 24" Dell (IPS, 1920x1200) als main scherm, en mn televisie is een 40" Sony Bravia (typenr weet ik even niet) @ Full HD.

In de vakantie heb ik mn tv een poos verhuisd naar mn bureau om op te gamen (muis/tobo gamen op de bank is toch niet ideaal, en stiekem zit ik eigenlijk lekkerder op mn stoel als ik fanatiek bezig ben), en ook al is de reso van de tv iets lager, het beeldformaat op zo'n kijkafstand geeft stiekem wel een heel tof effect :)
Naast films/series speel ik regelmatig games en de laatste tijd zijn dat Assetto Corsa, Chivalry, Batman Arkham Origins en Tomb Raider. Ik kijk ook rijkhalzend uit naar The Witcher 3 dit jaar, en ook al ben ik even met hiatus, FPS ben ik ook zeker niet vreemd.

Nou vind mn vriendin het toch ook wel prettig om gewoon tv te kunnen kijken op de bank :+ dus dit geintje is intussen weer voorbij, maar nu heb ik teveel interessante opties om een keuze te maken voor een permanente vervanging.

Het dilemma:

* Een nieuwe 40" tv als main monitor? Ik had niet echt issues dat ik pixels ging tellen toen ik mn tv had staan, en vs mn dell 24" had het zeker de voorkeur om voor mega-formaat te gaan. Overigens is 40" denk ik ook meteen wel de bovengrens, nog groter en het wordt gewoon niet praktisch meer op een bureau.
* Toch meer beeldkwaliteit ftw? Een 32" 4K scherm is wellicht een optie, toch formaat maar veel meer kwaliteit, al is het wel stervensduur dus ik ga wel echt het gevoel moeten krijgen dat het veruit de beste optie is wil ik hiervoor gaan.
* Nog steeds formaat, maar dan een 'gewoon' 30" scherm, bijv. een Dell U3014, 2560x1600 IPS panel.
* Gaming gerichtte kwaliteit? Asus RoG Swift, komt in April en is een 27" 2560x1440 120hz scherm met G-Sync support. Maar een kleine upgrade dus kwa formaat, dus daar ontbreekt het een beetje aan het bios-effect wat dit hele dilemma heeft veroorzaakt, maar ik game veel en ik lees hele goeie dingen over zowel 120hz als G-Sync.
* triple screen? Dit is het vernoemen waard omdat het prolly bij mensen opkomt, maar ik denk dat dit niet zo interessant is voor mij. 3x24" betekent bij games die het niet ondersteunen en bij overige media dat ik alsnog gewoon dezelfde 24" setup heb als nu, en als ik screenshots zie van 3x1080 naast elkaar heb ik toch het idee dat ik me zou gaan storen aan de vertekende beelden die je op je zij-schermen hebt.

M'n 780 Ti zou sowieso de non-4K opties prima moeten kunnen verzorgen, en voor 4K als ik dan toch balls to the wall ga ben ik potentieel gek genoeg SLI te gaan draaien. Ik geef maar heel sporadisch geld uit aan mn grootste hobby dus als ik het doe bepaal ik mn budget aan de hand van mn wensen ipv andersom :p

De vraag/TL:DR
Zijn er mensen die ook gek genoeg geweest zijn om een 40" oid tv als main monitor te gebruiken, en wat voor waarde hecht je dan aan beelformaat vs resolutie/extra features?
Nou snap ik dat er niet echt een eenduidig antwoord is dat zegt 'oh, die moet je pakken', maar wellicht dat anderen ook een soortgelijke keuze gemaakt hebben van formaat vs andere aspecten en dan ben ik heel benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben.
Het gaat me hier dus niet speciaal om welke exacte monitor aan mn eisen voldoet, maar om hulp om eerste mn eisen te bedenken tussen vrij wild uiteenlopende opties. Als er een 40" G-Sync 1440p of hoger scherm bestond wist ik het wel, maar helaas bestaat dat niet en is het dus de vraag welk compromis het beste zal uitpakken. De beste 27" of 30" of 40" monitor uitkiezen komt daarna wel weer :)

[ Voor 13% gewijzigd door GTOfire op 09-02-2014 19:41 . Reden: regels niet goed genoeg gelezen, verduidelijking. ]

De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Bij dezen verplaatst. :)