• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 08:21

Grudgie

PSN: Grudgie7

Topicstarter
Hallo,

Zijn er mensen die zowel films hebben gekeken op een Plasma en een LED/LCD TV?
Zoja merken jullie dan ook verschil in het film kijken zelf?

Want ik merk het zelf wel. Op een één of ander manier kijkt het film kijken op een LED/LCD wat versneld.

Hiervoor hebben we thuis jarenlang een Plasma tv gehad.

Ligt het aan mij zelf? Het kijkt toch net wat anders naar een film op een Plasma dan op een LCD/LED.
Weet niet of jullie dat ook zo ervaren.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47
Ja, dat heb ik ook altijd.. als ik tv kijk op mijn led beginnen al mijn klokken in huis ook sneller te lopen en opeens is het een uur verder terwijl het eigenlijk maar 50 min is naar mijn gevoel.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:17

AvK

Ready Set Go

Misschien zie jij het verschil tussen een 24 beelden per seconde en een 25 beelden per seconde film? Zou best kunnen hoor. Maar dat verschil was er op je plasma ook al. Dus, lijkt me inbeelding of je moet heel goed kunnen uitleggen wat jij met 'versneld' bedoeld.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Het is beetje lastig uit te leggen. De beelden lijken op een LED/LCD wat sneller te bewegen dat het soms wat onnatuurlijk eruit ziet hoe een auto rijdt of whatever. Op een Plasma TV komt voor mij alles natuurlijk over. Als ik dan heb gekeken op een LED/LCD dan merk ik klein beetje het verschil. Maar kan ook aan mij zelf liggen misschien.

• M-dgrt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-06-2025
Iets wat ik me kan voorstellen is dat het kijken naar een LCD vermoeiender is vanwege de manier van beeldopbouw. Elke keer een compleet nieuw plaatje wat op het scherm gezet wordt. Plasma heeft een andere beeldopbouw, kijkt hierdoor rustiger.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Grudgie schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:26:
Het is beetje lastig uit te leggen. De beelden lijken op een LED/LCD wat sneller te bewegen dat het soms wat onnatuurlijk eruit ziet hoe een auto rijdt of whatever. Op een Plasma TV komt voor mij alles natuurlijk over. Als ik dan heb gekeken op een LED/LCD dan merk ik klein beetje het verschil. Maar kan ook aan mij zelf liggen misschien.
Denk dat je last heb van zogenaamd Soap opera effect

I intend to live forever. So far, so good.

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
IkWilbert schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:13:
[...]

Denk dat je last heb van zogenaamd Soap opera effect
Oke en als ik daarop google dan lees ik dat je dat kan uitzetten! :)

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:17

AvK

Ready Set Go

Hoe lang heb je die nieuwe TV al? Als dat net een paar dagen is dan denk ik dat je over een week hier geen last meer van hebt. Voorbeeld: Jaaaaren geleden ging ik van een bolle CRT monitor over naar een echte platte. Dat was ook even wennen. Maar gebruik die platte incidenteel nog steeds en het is een prachtig beeld. FF wennen denk ik.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Bij plasma van Panasonic heb je ook een instelling die het beeld vloeiender maakt en ongeveer hetzelfde effect lijkt te creëren (intelligent frame creation). Dergelijke opties zullen ook wel op LCD/LED tv's zitten. Kijkt wat onnatuurlijk inderdaad. Bij LCD/LED tv's is dat vaak om de lage bewegingsresolutie (500~700 beeldlijnen) op te krikken. Plasma heeft vaak al 1080 beeldlijnen aan bewegingsresolutie en gebruikt dat soort opties voor andere zaken.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-01 07:11
Lijkt me eerder dat je op je LCD/LED TV de XXXHz geactiveerd heb waardoor je televisie de beelden vernachelt, wellicht had je plasma TV die optie niet of uit staan.

Ik zou zeggen kijk je TV instelling na en zet de beeld verbeteraars uit.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Grudgie schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:33:
[...]

Oke en als ik daarop google dan lees ik dat je dat kan uitzetten! :)
Het uitzetten ervan zorgt wel dat je geen profijt meer hebt van de hogere beeldfrequentie van LCD.

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Ja. Zal binnenkort eens spelen met die instellingen als ik weer film ga kijken. Want tijdens het film kijken is het best wel irritant.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02 16:34
Grudgie schreef op zondag 09 februari 2014 @ 18:39:
Hallo,

Zijn er mensen die zowel films hebben gekeken op een Plasma en een LED/LCD TV?
Zoja merken jullie dan ook verschil in het film kijken zelf?

Want ik merk het zelf wel. Op een één of ander manier kijkt het film kijken op een LED/LCD wat versneld.

Hiervoor hebben we thuis jarenlang een Plasma tv gehad.

Ligt het aan mij zelf? Het kijkt toch net wat anders naar een film op een Plasma dan op een LCD/LED.
Weet niet of jullie dat ook zo ervaren.
Heb je alle beeldverbeteraars uit gezet?

Ik heb beneden een plasma (de laatste 8 jaar al) en als ik op een LCD-LED tv kijk dan merk ik precies hetzelfde. Dit komt vaak door beeldverbeteraars (motion plus, 400hz en dat soort troep) om de blur te maskeren. De ene vindt het mooier en de andere niet.

Probeer wat met de instellingen te vogelen. Je krijgt nooit zo'n plaatje of beleving als je bij de plasma had, omdat het totaal andere technieken zijn.
Dimens schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:01:
[...]

Het uitzetten ervan zorgt wel dat je geen profijt meer hebt van de hogere beeldfrequentie van LCD.
Dit heb je sowieso niet, want de hz-term is een marketingtruc voor de tv's. Het beeld wordt niet echt 400 keer per seconde ververst. De motion wordt aangetast en er worden frames tussen geplaatst. Mijn plasma heeft 3000hz....ook onzin. Allemaal marketingtermen.

[ Voor 19% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-02-2014 10:33 ]

• Dimens
StealthyPeanut schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:28:

[...]

Dit heb je sowieso niet, want de hz-term is een marketingtruc voor de tv's. Het beeld wordt niet echt 400 keer per seconde ververst. De motion wordt aangetast en er worden frames tussen geplaatst. Mijn plasma heeft 3000hz....ook onzin. Allemaal marketingtermen.
De beeldfrequentie is niet puur marketing. De cijfers zoals CMR en PMR, die zijn marketing. Maar de beeldfrequentie van het paneel is gewoon een techniek die werkt om beqegingsonscherpte tegen te gaan.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02 16:34
Dimens schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:25:
[...]

De beeldfrequentie is niet puur marketing. De cijfers zoals CMR en PMR, die zijn marketing. Maar de beeldfrequentie van het paneel is gewoon een techniek die werkt om beqegingsonscherpte tegen te gaan.
Dus jij denkt echt dat de LCD tv's met 800hz beeldfrequentie, echt 800x het beeld verversen per seconde?

De echte hertzen zoals vroeger bij de CRT tv's zijn doorgezet en worden eigenlijk misbruikt om consumenten over de streep te halen. Het is niet meer de verversing, maar een interpolatietechniek.

• Dimens
StealthyPeanut schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:17:
[...]

Dus jij denkt echt dat de LCD tv's met 800hz beeldfrequentie, echt 800x het beeld verversen per seconde?
Nee. Daarom ben ik ook degene die naar Tweakers is gestapt om ervoor te zorgen dat de paneelfrequentie en de geadverteerde frequentie in de specificaties los van elkaar komen te staan en heb ik van meer dan 1.000 televisies de paneelfrequentie ingevoerd hier op Tweakers.
De echte hertzen zoals vroeger bij de CRT tv's zijn doorgezet en worden eigenlijk misbruikt om consumenten over de streep te halen. Het is niet meer de verversing, maar een interpolatietechniek.
De paneelfrequentie gaat altijd gepaard met beeldinterpolatie. Zonder beeldinterpolatie, geen hogere beeldfrequentie. Zonder hogere beeldfrequentie, geen beeldinterpolatie. Waar ga je anders de hogere frequentie vandaan halen?

De frequentie wordt misbruikt door marketingtermen, niet door beeldinterpolatie. Marketingtermen die doorgaans ook nog eens niets met de frequentie van het paneel te maken hebben en soms niet eens met de bewegingsresolutie zoals dynamisch contrast.

Plasma en CRT werken overigens op een geheel andere manier. Daar kunnen paneelfrequentie en beeldinterpolatie wel los van elkaar staan.
Pagina: 1