Rare temperaturen moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Als voorbereiding op het bouwen van een HTPC (met de fx 6300 die goed is over te clocken) wil ik mijn huidige systeem gaan overclocken. Dit wordt mijn eerste overclock en test het liever uit op mijn oude systeem.

Mijn PC:
Moederbord: Foxconn A7GM-S
Processor: AMD Athlon 7850 Black Edition
Videokaart: NVidea Geforce 9800 GTX

Ik heb me wat ingelezen over overclocken maar ik loop vast bij de temperaturen van mijn moederbord. Deze is 72 graden in idle toestand. Ook kan ik niet vinden wat het verschil is tussen TMPIN 0,1 en 2. Ook draait mijn fan standaard op 3600+ toeren.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6efz0o.jpg

Ik heb alle fans schoongemaakt en in de bios settings gezocht maar ik kom er niet achter waarom deze temperaturen en fan speed zo hoog is. Wie kan mij helpen? Ik "durf" niet te starten omdat ik eerst me basis systeem in orde wil hebben.

edit:

data uit BIOS (1 minuut na screenshot hierboven):

cpu fan: 4470 RPM
cpu: 65 graden
system: 43 graden

[ Voor 6% gewijzigd door KvNwPPr op 09-02-2014 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Als je die temperaturen (die 72ºC) niet in je BIOS terug vind is dat gewoon een 'spook sensor'.
Een sensor die niet is aangesloten maar door bepaalde software toch word gevonden en 'uitgelezen' en dan krijg je soms van die gekke waardes.

Heb al meerdere PC's gehad met 'spook sensoren', zowel AMD als Intel systemen en van verschillende moederbord fabrikanten. Is verder niks om zorgen om te maken.
Een keer een AMD systeem gehad die ook met een bepaalde sensor vast zat op 72ºC die ik in de BIOS nergens terug kon vinden, en ook met een IR thermometer door de kast gegaan en nergens iets gevonden dat zo warm werd, bleek ook een foute uitlezing te zijn.

Vind overigens 65ºC (in je BIOS neem ik aan?) wel erg warm, controleer of je koeler wel goed vast zit want dat is geen normale temperatuur voor een idle systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Bedankt voor je reactie. Ik dacht zelf dat een spook sensor altijd dezelfde temperatuur aangaf, niet dus.

En mijn cpu temperatuur uit de bios is inderdaad veel te hoog in idle toestand, daar ga ik nu voor kijken. Kan dit een verband hebben met de cpu fan, die idle al op 4000+ rpm zit?

Ik vind het daarnaast wel opmerkelijk dat de cpu temperatuur in HWmonitor of speedfan op 40-45 graden zit t.o.v. 60-65 graden in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:37
Heb hier ook een spooksensor, geeft gewoon domme waardes aan. Een keer -20 en een keer 255 graden.

Draait je fan op 4000+ rpm in je bios met 65 graden? Plaats de koeler er eens opnieuw op met nieuwe koel pasta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
!mark schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:56:
Heb hier ook een spooksensor, geeft gewoon domme waardes aan. Een keer -20 en een keer 255 graden.

Draait je fan op 4000+ rpm in je bios met 65 graden? Plaats de koeler er eens opnieuw op met nieuwe koel pasta
ja, minimaal 3600 rpm en 60+ in bios. Ik heb nog nooit de koelpasta vervangen en heb deze pc al een paar jaar, dat ga ik dus als eerste proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
voor de zekerheid de koeler een klein beetje draaien als je koelpasta hard is geworden heb je kans dat ie anders nog op de onderkant van je koeler geplatkt zit en dan moet je hem alsnog met iets zien los te breken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
maks11223344 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 00:05:
voor de zekerheid de koeler een klein beetje draaien als je koelpasta hard is geworden heb je kans dat ie anders nog op de onderkant van je koeler geplatkt zit en dan moet je hem alsnog met iets zien los te breken? :P
Net koelpasta en processorkoeling (Scythe Big Shuriken 2 Rev. B ) bestelt, komt morgen binnen.

Deze geluiden komen uit mijn kast na 15 minuten dirt2 :| , ben gelijk gestopt want dat klonk echt niet goed.

http://www.tunescoop.com/play/323635333634/pc-m4a

edit:
51 graden CPU (hoger in bios)
71 graden GPU

beide data uit HWMonitor gehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door KvNwPPr op 10-02-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
keertje alles stofvrij maken en een ander koelertje doet al wonderen aan je geluid
temps die je haalt zijn niet echt schadelijk te noemen ofzo ik denkt dat wat je hoort gewoon resonantie is in een van je ventilators/een kabeltje dat er net inprikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Als eerste het goede nieuws. Het vervangen van de CPU koeling en koelpasta is (uiteindelijk gelukt).
De temperatuur en RPM van de CPU is aanzienlijk verlaagd:
- max 20 graden en 2000 RPM idle (http://s30.postimg.org/z1...d_minimaal_12_uur_aan.jpg)
- 35 graden na half uur gamen (dirt2), max 2000 RPM,(http://s30.postimg.org/qp...peratuur_halfuurgamen.jpg)

Alles bij elkaar is er wel het een en ander misgegaan. Ik zal het proces beschrijven, misschien dat ik er nog iemand mee kan helpen die ook 0,0 ervaring heeft.

1. Af en toe koelpasta vervangen is toch aan te raden, ik wist dus niet dat dit moest en dan krijg je dit: (http://s3.postimg.org/lkkvbkb5v/IMG_1201.jpg) en (http://s14.postimg.org/i6piz9r9d/IMG_1204.jpg)
2. Trek NOOIT die "CPU hendel" om de CPU los te maken los als je kast verticaal staat en je de CPU niet zelf vasthebt 8)7 , mijn CPU viel dus van 30/40cm naar beneden op de behuizing.
Resultaat: gebogen pinnetjes aan de onderkant en een mogelijk kapotte CPU. Ik zal jullie de iphone foto besparen, onmogelijk om daarmee te focussen op die pinnetjes.
2.1 Oplossing 1 via youtube: Met ijzeren pin rechtbuigen, NIET DOEN, daar heb ik het alleen erger mee gemaakt
2.2 Oplossing 2: met creditcard tussen de pinnetjes doorgaan tot ze allemaal weer recht zijn. Kost een uur maar dan heb je ook wat :). (http://s8.postimg.org/4oqe4qpn9/IMG_1208.jpg)
3. Kijk VOORDAT je een aftermarket CPU koeler koopt of deze makkelijk aan te sluiten is. Ik dacht dat ik alleen de AMD koeler er af hoefde te halen en het stekkertje te verwisselen... niet dus. Er zat een backplate op waardoor ik het complete moederbord eraf moest halen (voor sommige misschien een eitje maar voor mij was dit zweten omdat ik niks kapot wilde maken).

Uiteindelijk nadat ik alles aan had gesloten bleef het beeld zwart :'( maar gingen we de fans draaien en hoorde je de PC opstarten. Ik dacht dat mijn CPU kapot was omdat ik die had laten vallen, toch besloot ik om alles nog een keer te doen, dus weer alles eruit, alles opnieuw aansluiten, nieuwe koelpasta enz enz.

En ja hoor, het beeld deed het weer 8). Ik denk dat "het probleem" hieronder tussen moet staan:
- Beeldscherm 1 en 2 waren omgedraaid in de videokaart de eerste keer
- de "Power stekker" van het moederbord (grote, witte 20+ pins) zat niet goed in het moederbord geklikt
- Geheugenmodules zaten er niet goed in. Ook vind ik de beschrijving in het boekje van het moederbord bizar, daar staat: "druk aan tot hij vastklikt". Ik heb zo hard gedrukt dat ik bang was om het moederbord te breken dus heb ze uiteindelijk redelijk hard aangedrukt en zelf de pinnetjes aan de zijkant vastgezet.
Ook heb ik het gevoel dat de nieuwe koeling net wel/net niet past. Hij zit namelijk tegen mijn geheugenmodule aan... (http://s28.postimg.org/ikl8pljot/IMG_1228.jpg).
EDIT: nadat ik alles weer opnieuw geinstalleerd had voor de 2e keer, hoorde ik me harde schijf echt laden (de eerste keer dus niet). Kan ook nog zijn dat die los zat.

Samengevat was het een hele bevalling, heeft me bijna een hele dag gekost maar het was het allemaal ruimschoots waard. Nu kan ik beginnen met wat ik eigenlijk wilde doen, overclocken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Ik ben geen beginner wat betreft pc's maar het klinkt allemaal tog heel herkenbaar heb zelf ook een keer met een pinpasje alles weer recht zitten buigen :p
als ik zou moeten gokken wat je probleem was met opstarten zou ik zeggen dat je de aansluitingen op je vidkaart verwisseld had (zelf al eens gehad zwete eventjes peentjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
maks11223344 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:23:
Ik ben geen beginner wat betreft pc's maar het klinkt allemaal tog heel herkenbaar heb zelf ook een keer met een pinpasje alles weer recht zitten buigen :p
als ik zou moeten gokken wat je probleem was met opstarten zou ik zeggen dat je de aansluitingen op je vidkaart verwisseld had (zelf al eens gehad zwete eventjes peentjes)
ja je moet ergens beginnen he :) . En het geeft ook voldoening als je het zelf probeert en het lukt. Iets wegbrengen en uit handen geven is meestal mijn laatste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:37
KvNwPPr schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:15:
...
Ook heb ik het gevoel dat de nieuwe koeling net wel/net niet past. Hij zit namelijk tegen mijn geheugenmodule aan... (http://s28.postimg.org/ikl8pljot/IMG_1228.jpg).
EDIT: nadat ik alles weer opnieuw geinstalleerd had voor de 2e keer, hoorde ik me harde schijf echt laden (de eerste keer dus niet). Kan ook nog zijn dat die los zat.
...
Ik hoop voor je dat je niet vaak je ram hoeft te verwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
fdm391 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:52:
[...]

Ik hoop voor je dat je niet vaak je ram hoeft te verwisselen :)
Dat gaat nooit meer gebeuren bij deze PC, als ze kapot gaan heb ik een goede reden om een nieuwe pc te kopen ;)
Pagina: 1