Toon posts:

Externe hardeschijf wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg mijn 2TB externe harde schijf van Samsung niet meer werkend. Het lampje van de schijf brandt en hij spint heel even op, maar wordt niet zichtbaar of benaderbaar. De schijf wordt enkel zeer af en toe aangesloten voor het maken van een back-up op het Windows XP systeem. Een andere externe harde schijf wordt op dezelfde USB poort wel herkend. Enkele mogelijk nuttige vragen die ik in een ander topic tegenkwam.

2. Hoe heb je het aangesloten (USB, FW, eSATA)? USB
3. Heb je het al eens geprobeerd op een ander systeem? Nee
4. Heb je al eens de schijf intern aangesloten? Nee
5. Wordt de schijf nog wel gezien in diskmanagement? Nee gecontroleerd.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 14:16

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:28:
3. Heb je het al eens geprobeerd op een ander systeem? Nee
4. Heb je al eens de schijf intern aangesloten? Nee
Dat worden dan je volgende stappen.

We do what we must because we can.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ResuCigam schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:37:
[...]

Dat worden dan je volgende stappen.
Inderdaad.

Haal de HDD uit de behuizing en sluit deze via een USB dock aan op de PC of gewoon op de SATA poort. Verder ook even luisteren wat de HDD doet. Blijf ie netjes draaien of stopt ie na een tijdje en zijn er tik geluiden te horen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Gezien de grootte van de schijf zijn het 3.5" schijven? Als je spin-problemen hebt, dan lijkt het eerder een power-probleem. Is je voeding nog in orde?
Verder eens met de ^^-genoemde antwoorden, test het met een andere systeem en/of intern.

Verwijderd

Je kan proberen met een korter usb kabeltje of die wel opspint en blijft draaien , heb zelfde met een usb Samsung dvd speler/recorder met een lang kabeltje word met een dvd erin de speler eruitgeknikkerd , snoertje van 20 cm en hij blijft draaien.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:07:
Je kan proberen met een korter usb kabeltje of die wel opspint en blijft draaien , heb zelfde met een usb Samsung dvd speler/recorder met een lang kabeltje word met een dvd erin de speler eruitgeknikkerd , snoertje van 20 cm en hij blijft draaien.
Het gaat hier waarschijnlijk om een 3.5" model wat betekend dat er een losse voeding bij zit. In dat geval gaat de kabel geen verschil maken omdat de schijf daar niet door gevoed word.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips.

Ik heb een andere voeding en USB kabel gebruikt. Degene die ik gebruik bij een werkende externe inderdaad 3,5" inch HDD. Helaas hetzelfde verhaal. Lampje gaat branden, de schijf spint even op en daarna wordt het stil. Geen tik geluiden.

Ik zal de schijf er eens een keer uithalen. Ik kan me haast niet voorstellen dat deze zo snel kapot is gegaan. De schijf heeft bijna nooit gedraaid, misschien is dat het :P.

• Jolke
Probeer 'em inderdaad intern, dat zou wel eens kunnen helpen. Op zich een schijf die niet gebruikt wordt, betekent minder slijtage, maar eigenlijk zijn ze er juist voor bedoeld continu in werking te zijn. Denk alleen ook niet dat 'ie door niet gebruik kapot zal gaan. :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Verwijderd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:00:

Ik zal de schijf er eens een keer uithalen. Ik kan me haast niet voorstellen dat deze zo snel kapot is gegaan. De schijf heeft bijna nooit gedraaid, misschien is dat het :P.
Hardware gaat in 1 seconde defect, nieuw en oud.
Dus hd gewoon weggooien en je backup kopieren naar je nieuwe hd.
Indien je geen andere backup hebt, dan heb je dus nooit een backup gehad.
Zoek precies uit hioe je een backup kunt maken zodat een defecte hd niet direct voor problemen zorgt.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 05:39:
[...]

Zoek precies uit hioe je een backup kunt maken zodat een defecte hd niet direct voor problemen zorgt.
Ik blijf het heel onwaarschijnlijk vinden dat een HDD na nog geen 10 keer gebruiken stuk gaat. Natuurlijk kan hardware opeens defect raken. Verder snap ik niet goed waar je heen wilt met het maken van backups. Ik heb 1 backup en 1 origineel. Volgens mij is dit voor consumenten gewoon een prima methode. Aan 1 backup zou je genoeg moeten hebben. De HDD stond nooit aangesloten op de computer zodat allerlei virussen/malware/corruptie/elektrische storingen geen grip kunnen krijgen op de back-up. Wat in het vervolg wel handig is om de back-up regelmatig te controleren :). Dit zal vast automatisch kunnen maar dat betekent wel weer dat de eerder door mij genoemde zaken wel grip kunnen krijgen op de back-up.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Misschien heb je nog garantie dan?
Nu ga ik er niet vanuit, maar als iemand 'm heeft laten vallen o.i.d., kan ie wel degelijk stuk.

Indien geen garantie inderdaad de schijf rechtstreeks in een PC (voorkeur Linux) proberen.

Als ie nooit was aangesloten, kon je er ook geen backup op zetten ;) Verder is de opmerking van jan99999 inderdaad flauw, behalve zijn eerste zin: Het is vaak zo dat iets van het ene op het andere moment er mee ophoudt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik meer tijd heb zal ik de harde schijf eens uit zijn behuizing halen en via Ubuntu LiveCD of een andere handige LiveCD met van die harde schijf fabrikanten tools erop proberen. Ik heb de data nu al van de Windows XP computer naar de Windows 8 computer overgezet.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:58:
...
Ik blijf het heel onwaarschijnlijk vinden dat een HDD na nog geen 10 keer gebruiken stuk gaat. ...
Het is ook onwaarschijnlijk, maar HDDs tonen wel in het eerste jaar een dalende uitvalskans. Daar zijn meen ik wel wat studies over te vinden.

• Jolke
jan99999 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 05:39:
[...]

Of de opmerking flauw oid is, doet hier natuurlijk niet toe. Het punt dat gemaakt wordt, is dat je zorgvuldig aan een backup moet denken. Op zich - met de huidige prijzen van opslag - vind ik het niet verkeerd om je data in drievoud te hebben. Je kunt er gewoon niet van opaan dat je backup altijd in orde is - hetzij qua hardware, hetzij qua bad sectors, virus, etc...

Ik had nog een paar oude schijven in huis liggen, en heb daar ook wat van mijn meest belangrijke bestanden opgezet - weliswaar encrypted - en zo heb je ook een vorm van redundancy gecreëerd. Het hoeft dus niet ook niet altijd met het nieuwste van het nieuwste. :)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Maar om nu bij ieder topic waar iemand een probleem heeft met een schijf te roepen: Had je maar backups moeten maken!! :/

Verder heeft TS geen probleem, want hij heeft z'n origineel nog en zijn backupstrategie voldoet dus in deze. Het kan altijd beter, maar als ie nu een nieuwe backup maakt naar een andere schijf heeft ie wederom twee versies van z'n bestanden. Maar nog steeds één defecte harde schijf :P

• Jolke
Dat zou inderdaad te makkelijk zijn en dat moet iedereen ook zelf weten. Doel was toch hier ervaring uitwisselen en elkaar helpen? Ik heb uit het verleden geleerd dat je niet 100% op je backup kan vertrouwen, die info wilde ik hier graag delen. :)

Hm, een backup op een defecte schijf... :P

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:58:
[...]

Ik blijf het heel onwaarschijnlijk vinden dat een HDD na nog geen 10 keer gebruiken stuk gaat. Natuurlijk kan hardware opeens defect raken. Verder snap ik niet goed waar je heen wilt met het maken van backups. Ik heb 1 backup en 1 origineel. Volgens mij is dit voor consumenten gewoon een prima methode. Aan 1 backup zou je genoeg moeten hebben. De HDD stond nooit aangesloten op de computer zodat allerlei virussen/malware/corruptie/elektrische storingen geen grip kunnen krijgen op de back-up. Wat in het vervolg wel handig is om de back-up regelmatig te controleren :). Dit zal vast automatisch kunnen maar dat betekent wel weer dat de eerder door mij genoemde zaken wel grip kunnen krijgen op de back-up.
-Je backup is 1 harde schijf, je origineel is dus geen backup. En 3 kopieën(1 extern) is pas heel erg goed.(en ik zeg niet dat het moet, maar 1 is net niks).
-Schijven gaan in het begin vaak kapot, daarom controleer ik schijven altijd en schrijf er meerdere keren over, dan pas gebruik ik ze.(ook smart uitlezen).
-Schijven gaan zeer snel defect, dus weinig kopieën dan vraag je voor problemen.
-Raid met 10 hd's is ook gewoon 1 kopie, sommige denken dat dit meer is, dus niet.
-files kopieren naar je hd is ook geen backup, want de files kunnen beschadigd aankomen, en jij merkt niks.
dus backuppen met software die controleert of de files goed aankomen.
etc
etc
-Zoek op diverse forums hoe en wat, te backuppen.

-denk eraan 1 fout en je hele backup kan niks waard zijn, bijv foute driver(of hardware fout) en alle files zijn beschadigd, en na 5 jaar met dezelfde pc een backup maken, merk je dat de files beschadigd zijn. Een backup gebruik je normaal niet, dus fouten zie je bijna niet. Zelf heb ik eens gehad dat een firewall 1 op de 10 files beschadigde(1 week naar gezocht). Gelukkig had ik ook nog op dvd hetzelfde gezet.
-Ook doe ik testen met een 40GB aan iso's met par2, over het netwerk, dan parren, dan weet je dat het werkt.
- hd ook 1 per jaar of 2 jaar, kopieren naar een andere hd om zo de sectors te verversen, en je weet of het nog werkt. Dit is de snelste manier. Met software kun je ook de hd verversen zonder te kopieren, maar naar een andere hd is het gemakkelijkste.
-Een backup goed doen kost tijd en is moeilijk om het goed te doen.
-Mensen zijn lui en doe vaak geen backup, dus automatiseren is goed, maar dan kan een virus er ook aan komen, dus nas is goed, maar dan ook een externe hd regelmatig gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 10-02-2014 17:28 ]

• Jolke
Ondertussen ben ik benieuwd of TS al meer nieuws heeft over zijn harde schijf?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, jullie moeten ook niet snel nieuws verwachten. Als het een snelle fix had geweest dan had ik het even gedaan. Nu gaat de HDD de kast in totdat ik weer meer tijd heb :) om de HDD uit de behuizing te halen en via een LiveCD te inspecteren.

@jan99999
De schijf is trouwens niet pas nieuw he. De schijf is alleen erg weinig gebruikt. Een paar keer overschrijven met loze data kan ik wel doen als dat helpt :). Heb je nog een goede tip voor gratis backup software? Ik zit er nu aan te denken om een externe HDD en flashsticks te gebruiken. Als flashsticks echter beter zijn dan kan ik ook gewoon twee flashsticks gebruiken. Het gaat namelijk helemaal niet om veel data momenteel heb ik aan een 64GB stick genoeg.
Pagina: 1