Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:58:
[...]
Ik blijf het heel onwaarschijnlijk vinden dat een HDD na nog geen 10 keer gebruiken stuk gaat. Natuurlijk kan hardware opeens defect raken. Verder snap ik niet goed waar je heen wilt met het maken van backups. Ik heb 1 backup en 1 origineel. Volgens mij is dit voor consumenten gewoon een prima methode. Aan 1 backup zou je genoeg moeten hebben. De HDD stond nooit aangesloten op de computer zodat allerlei virussen/malware/corruptie/elektrische storingen geen grip kunnen krijgen op de back-up. Wat in het vervolg wel handig is om de back-up regelmatig te controleren

. Dit zal vast automatisch kunnen maar dat betekent wel weer dat de eerder door mij genoemde zaken wel grip kunnen krijgen op de back-up.
-Je backup is 1 harde schijf, je origineel is dus geen backup. En 3 kopieën(1 extern) is pas heel erg goed.(en ik zeg niet dat het moet, maar 1 is net niks).
-Schijven gaan in het begin vaak kapot, daarom controleer ik schijven altijd en schrijf er meerdere keren over, dan pas gebruik ik ze.(ook smart uitlezen).
-Schijven gaan zeer snel defect, dus weinig kopieën dan vraag je voor problemen.
-Raid met 10 hd's is ook gewoon 1 kopie, sommige denken dat dit meer is, dus niet.
-files kopieren naar je hd is ook geen backup, want de files kunnen beschadigd aankomen, en jij merkt niks.
dus backuppen met software die controleert of de files goed aankomen.
etc
etc
-Zoek op diverse forums hoe en wat, te backuppen.
-denk eraan 1 fout en je hele backup kan niks waard zijn, bijv foute driver(of hardware fout) en alle files zijn beschadigd, en na 5 jaar met dezelfde pc een backup maken, merk je dat de files beschadigd zijn. Een backup gebruik je normaal niet, dus fouten zie je bijna niet. Zelf heb ik eens gehad dat een firewall 1 op de 10 files beschadigde(1 week naar gezocht). Gelukkig had ik ook nog op dvd hetzelfde gezet.
-Ook doe ik testen met een 40GB aan iso's met par2, over het netwerk, dan parren, dan weet je dat het werkt.
- hd ook 1 per jaar of 2 jaar, kopieren naar een andere hd om zo de sectors te verversen, en je weet of het nog werkt. Dit is de snelste manier. Met software kun je ook de hd verversen zonder te kopieren, maar naar een andere hd is het gemakkelijkste.
-Een backup goed doen kost tijd en is moeilijk om het goed te doen.
-Mensen zijn lui en doe vaak geen backup, dus automatiseren is goed, maar dan kan een virus er ook aan komen, dus nas is goed, maar dan ook een externe hd regelmatig gebruiken.
[
Voor 10% gewijzigd door
jan99999 op 10-02-2014 17:28
]