Als ik een extra sata hd aansluit start mijn pc niet meer

Pagina: 1
Acties:

• meneer william
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Af en toe heb ik wel eens een laptop hd die ik wil testen of leeghalen omdat de laptop kapot is. Dit lukt echter niet want als ik een extra hd aansluit op mijn pc dan valt hij uit en start hij niet meer op totdat ik een cold restart doe nadat ik de stroom er af heb gehaald (en van de hd).

Zover ik weet kan je sata net als usb in en uit pluggen dus daar zit het probleem niet toch!? heb het ook al geprobeerd als mijn pc uit is hij start daarna gewoon niet meer op.

Het gebeurd zodra ik de stroom op de hd aansluit. Het lijkt wel alsof er kortsluiting ontstaat. Ik heb het al met meerdere hd's getest. Ik heb een modulaire voeding en doe er een nieuwe stroom aansluiting op speciaal voor de extra hd.

In mijn pc zitten al 2 hd's en een ssd op één sata stroom aansluiting. Hier een foto:Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ynrYwYS.jpg

Dit is bijvoorbeeld de laptop schijf die ik wil aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/urjUELc.jpg

Ik weet niet precies hoe het zit maar ik heb ook al een sata stroom kabel in dezelfde aansluiting zitten en dat gaat prima. Waarom gebeurd dit heeft iemand hier ook ervaring mee?

Het voelt een beetje lullig zon dure voeding en dan kan ik niet eens een extra hd aansluiten. :(

Nog wat foto's

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H10C37D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/raBHTuP.jpg

sirwilliam

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Staat er een oude MBR op die schijf?

Enne je sluit dat ding toch wel pas aan als je pc uit staat he?

[ Voor 48% gewijzigd door warhamstr op 09-02-2014 14:59 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• meneer william
Staat er een oude MBR op die schijf?
Ja waarschijnlijk wel. Maar goed mijn pc ploft uit terwijl hij aan staat kan dit door een boot record komen!?
Enne je sluit dat ding toch wel pas aan als je pc uit staat he?
Nee als hij aan staat en ik heb het al wel geprobeerd als de pc uitstaat maar zelfde effect pc start daarna gewoon niet meer op als in helemaal niet.

[ Voor 61% gewijzigd door meneer william op 09-02-2014 15:02 ]

sirwilliam

• warhamstr
Hoezo ploft uit? Dan istie eerst toch aan?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:37
Ook als je alleen power aansluit ?

• meneer william
jep juist als ik power aansluit. Ik snap er helemaal niets van. Ik heb al verschillende kabel en verschillende poorten geprobeerd en heb zelfs al één hd kapot gekregen doordat er een circuit doorbrandde.

[ Voor 52% gewijzigd door meneer william op 09-02-2014 15:04 ]

sirwilliam

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Sata hotpluggen (de data kabel dan) wordt niet altijd leuk gevonden door je OS (als ik het bij mijn win 7 doe loopt hij vast).

Echter kan het bij mij wel als ik windows in slaapstand zet.

Heb je al gecontroleerd of de stekker niet gewoon sluiting maakt bij het inpluggen (misschien komen er net 2 contactjes bij elkaar). Je zou kunnen proberen om de sata aansluiting vast in je schijf te doen, en dan de andere kant in de voeding. Dat soort stekker kan geen sluiting maken.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:44
Lees ik goed dat je de extra sata voedings kabel pas in de voeding van de pc zet als deze al aan staat?

probeer eens als de pc uit staat deze kabel aan te sluiten in je voeing, en pas als de pc aan staat de harde schijf aan te sluiten.

anders is een externe sata 2.5/3.5 behuizing voor ~€10,- wel te krijgen.

• meneer william
Ik heb vaker bij andere pc's op deze manier een hd's aangesloten ik zal het proberen op de manier van @nachtnet te doen en anders eventueel een filmpje te maken.

Ik heb de kast even omgegraven en daar al mijn kabels uitgehaalt. Het viel me toevallig op dat er verschil zit tussen sata stroom kabel (voor modulaire voedingen) waarvan ik er een stuk of 10 heb. Ik heb zoals @nachtnet heeft geadviseerd eerst mijn pc helemaal uitgezet. Daarna heb ik de kabel die er al inzat vergeleken met de andere in mijn bezit en het blijkt dat er verschil zit in de hooft aansluiting. Ik wist dit niet en heb ditmaal een kabel gebruikt die exact lijkt op de kabel die ik al ingebruik heb. Nu werkt alles gewoon.

Ik ben programmeur en geen electricien en had dit totaal niet aan zien komen. Maar goed weer wat geleerd vertrouw aansluitingen voor een modulaire voeding niet als ze niet bij de zelfde voeding geleverd zijn. Blijkbaar is hier geen goede standaart voor.

[ Voor 71% gewijzigd door meneer william op 09-02-2014 15:38 ]

sirwilliam

• warhamstr
Heb je kabels van een andere voeding gebruikt? De pinout kan verschillen en dan idd kortsluiting veroorzaken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Vreemd, kabels die op elkaar lijken maar wel dezelfde aansluitingen hebben. Laat eens een fotootje zien.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Een sata kabel mag je volgens mij niet aansluiten of losmaken als de pc aanstaat.
Dit mag wel bij e-sata, deze heeft een andere stekker, zodat er geen kortsluiting ontstaat.

En niet alle moederborden kunnen tegen hotswappen van je sata harde schijven, ook al zou het volgens sata standaard moeten kunnen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Klopt, dat hot-swappen... ik heb het een keer gedaan, maar als gevolg dat mijn computer hing en meteen opstartproblemen vertoonde. Ik heb mijn les getrokken en gebruik alleen maar USB cases voor het aansluiten van een harde schijf 8)
Pagina: 1