Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:42
Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben een kamer op het oog van ruim 30 m2. Dit is, zoals in het huurcontract vermeld staat, een eenpersoonskamer maar we willen hier graag met 2 personen willen 'intrekken'.

1 persoon is hier de hele week woonachtig, de ander is hier alleen door de weeks.

Is het mogelijk om voor beide uitwonende studiefinanciering aan te vragen? We zijn tenslotte allebei het meeste van de tijd op de kamer.

Tijdens het bespreken met de verhuurder is er mondeling aangegeven dat het geen probleem is als er meerdere keren per week er iemand anders slaapt.

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een uitwonende beurs voor 2 personen? Er staat hierover niks vermeld in het huurcontract.

Kan de verhuurder gegevens opvragen over de studiefinanciering op het adres en daarover moeilijk gaan doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Gangster93 op 09-02-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Als het goed is ga jij dan ook bij die gemeente ingeschreven op dit adres en zodoende weet DUO dat je uitwonend bent en gerechtigd bent op uitwonende-stufi. Als het contractueel gezien mogelijk is, kan je vriendin zich ook inschrijven op dit adres bij de gemeente en zijn jullie beiden uitwonend.
Je kan het sowieso uitwonende stufi aanvragen, maar de DUO zal het in rekening brengen (na een tijd) als (een van) jullie onterecht uitwonende stufi ontvangt.

De verhuurder gaat niet moeilijk doen of je wel of niet stufi krijgt, maar als hij merkt dat jullie beiden op dat adres wonen (als je dit met de gemeente geregeld krijgt, ik weet niet precies hoe dat zit. In Delft moet je je huurcontract laten zien etc.) Dan kan hij moeilijk doen als hij niet zelf de vergunningen heeft om zoveel personen te onderhuizen, (brandgevaar en nog dingen)

Zelf weet ik dat de DUWO (huizenorganisatie in Delft en nog meer gebieden) dat ze in sommige kamers verbieden dat er meer mensen mogen wonen. Twee mensen die ik ken wonen in zo'n eenpersoonskamer, alhoewel eentje dus niet daar staat ingeschreven (en dus alleen maar thuiswonende stufi ontvangt), maar zij delen de (eenpersoons) huur wel met zijn tweeen. Maarja, zij moeten zorgen dat DUWO daar niet achter komt.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 09:21
Zij krijgt alleen uitwonende stufi als zij zich ook op dat adres inschrijft. Dat lukt alleen als ze ook op het huurcontract staat. Dat krijg je dus alleen met goedkeuring van de huisbaas, die dat alleen doet als hij dat mag (m.b.t. vergunning) en gecompenseerd wordt voor extra kosten (hogere water/energierekening, evt hogere belasting, etc). In overleg met de huisbaas dus :) Het maakt DUO verder niet uit dat jullie in dezelfde kamer wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Knakker op 09-02-2014 15:20 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Is het niet handiger als jullie daar toch samen willen gaan wonen om ipv een kamer een klein appartementje te huren. Dat is waarschijnlijk niet heel veel duurder maar heb je wel wat meer ruimte, 30m2 is best krap met 2en zeker als je allebij wilt studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Niet heel veel duurder" hangt sterk af van waar je zit. In Amsterdam, om maar eens een studentenstad te noemen, heb je het over EUR 600 voor een eenkamerappartement in de Kolenkit oid, en een beetje tweekamerappartement binnen de ring vind je niet snel onder de EUR 900. Niet dat kamers hier goedkoop zijn ofzo, maar ga er zeker niet vanuit dat je zo makkelijk een appartement kunt regelen.

Komt bij dat voor sociale sector doorgaans (lange) inschrijftijd nodig is, en in de vrije sector worden inkomenseisen gesteld waar je als student niet aan kunt voldoen (vaak hogere eisen dan voor hypotheek bij koop van vergelijkbare woning :X ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 22:47
Ik woon zelf samen met m`n vriendin in een portiekwoning van 25m2. Hier mocht in principe ook maar één persoon wonen. Wij hebben dit aangegeven bij de intake en ze vond het geen probleem. Het moest wel bij hun bekend zijn. Bij de gemeente zijn wij alle twee ingeschreven op ons adres. Zodoende dat wij ook een uitwonende beurs krijgen van de DUO.

Ik denk dat je de twee zaken gescheiden moet zien. Aan de ene kant de voorwaarden van de woningcoöperatie en aan de andere kant DUO. De enige voorwaarde voor een uitwonende beurs is dat je niet ingeschreven staat op je ouders adres en natuurlijk niet bij je ouders woont. Waar je dan wel woont maakt DUO niet uit.

Korte antwoord op je vraag, ja ik denk dat het gewoon mogelijk is als ik je situatie vergelijk met mijn eigen situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door zzz16 op 10-02-2014 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Knakker schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:19:
Zij krijgt alleen uitwonende stufi als zij zich ook op dat adres inschrijft. Dat lukt alleen als ze ook op het huurcontract staat.
Dat is dan erg afhankelijk van de gemeente waar je je inschrijft. Bij mij in het dorp kon ik mij gewoon via internet inschrijven op mijn adres en heb daar nooit enig bewijs voor hoeven tonen.

Maar voor de studiefinanciering is het inderdaad van belang waar je staat ingeschreven, dus kijk eerst even wat de eisen voor inschrijving zijn, en zorg dat je daar aan kunt voldoen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Knakker schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:19:
Zij krijgt alleen uitwonende stufi als zij zich ook op dat adres inschrijft. Dat lukt alleen als ze ook op het huurcontract staat.
Dat is onjuist, lukt ook zonder dat ze op het contract staat. Zou ook raar zijn, dan zou er nooit iemand op een adres kunnen wonen die geen eigenaar/huurder is. Ik noem maar eens wat, met kinderen is dat toch vrij lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
neographikal schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:01:
[...]
Dat is onjuist, lukt ook zonder dat ze op het contract staat. Zou ook raar zijn, dan zou er nooit iemand op een adres kunnen wonen die geen eigenaar/huurder is. Ik noem maar eens wat, met kinderen is dat toch vrij lastig :P
Als er geen huurcontract is, moet je in veel gemeenten door de hoofdbewoner een "Verklaring van toestemming voor inschrijving op het adres" laten tekenen.

Dit was ook het geval toen ik na mijn studie weer naar huis ging wonen.
Mijn ouders moesten mij schriftelijk toestemming geven om weer thuis te mogen wonen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Hier kan je gewoon inschrijven op een adres hoor, zonder enige verklaring of huurovereenkomst. Als het niet klopt kan je een adresonderzoek laten doen.
Pagina: 1