Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zo nu en dan verbreekt internetverbinding. KPN Experia Box.

Pagina: 1
Acties:

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb ADSL van KPN. Geen telefonie of TV op dezelfde lijn. De Experia is een ARV7519.

Bij mij verbreekt zo nu en dan de internetverbinding. Bijvoorbeeld om 8.00 vanmorgen weer.
Vanaf 8.00 werkte internet niet meer; rond 8.01 ging het internet lampje op de modem op rood. Rond 8.06 was 't internetlampje weer groen.

Zulke storingen zie ik eens in maand of zoiets. (Dat is niet vaak, maar als je net aan 't pokeren bent is dat fataal voor je tournament. Of als je een online backup aan 't doen bent, zal die ook in de soep lopen. Etc.) Er zullen wellicht ook zulke storingen zijn als ik niet bij de PC ben. Het Upgrade-lampje gaat meestal niet branden tijdens de uitval. Het Broadband-lampje blijft _wel_ branden.

KPN zegt dat de kabel tussen het ISRA-punt en het modem bij mij te lang is (het is zo'n 7 meter). Maar bij de muur waar de KPN-kabel binnenkomt, is echt geen geschikte plek voor een PC. En ik wil wel graag zicht houden op het modem (met al zijn lampjes), dus heb ik het modem bij de PC.
Toch denk ik niet dat het probleem in die kabel zit: waarom doet de internetverbinding het dan prima (en op volle snelheid) tussen twee storingen in? Wat 99,9% van de tijd het geval is? Ik zie nooit dippen in de snelheid. Bij een slechte kabel zou ik wel rare snelheidsveranderingen verwachten. Of korte onderbrekingen in torrent-downloads.

Waarom is de tijdsduur van de storing altijd even lang? (Ongeveer 6 minuten.) Kan het zijn dat KPN checkt of er een upgrade nodig is, en daarbij de verbinding verbreekt? Een KPN-medewerker zelf zei eens dat de verbinding niet wordt verbroken tijdens een verplichte remote upgrade. Later zei een KPN-medewerker dat dat wel het geval was. Een KPN-medewerker raadde aan dat ik zelf een ander type (dan Experia) modem aan zou schaffen. Later zei een andere KPN-medewerker dat ik dan geen ondersteuning meer krijg, en dat er dan kans is dat de verbinding dan sowieso ook niet werkt (al zou ik even niet inzien waarom dan niet; in elk geval krijg ik dan geen support over hoe het ingesteld moet worden). Maar ook als er een ander modem nodig is, dan vind ik dat KPN die zou moeten betalen; iets wat ze sowieso niet wil doen.

Soms zie ik ook inderdaad werkelijk een upgrade plaatsvinden. Dan gaat dus wel het blauwe Upgrade-lampje branden. Ook dan is de internetuitval volgens mij even lang: ongeveer 6 minuten.

Op mijn vorige Experia (breder model) en op mijn modem daarvoor (geen Experia) had ik ook zulke uitvallen (wel altijd KPN). Ik weet het niet meer zeker maar ik vermoed dat die ook zo rond de 6 minuten waren; in elk geval bij de Experia.

Weet iemand zeker wat de oorzaak is? Is het echt zo erg dat de kabel tussen het ISRA-punt en de modem 7 meter is? M.u.v. de storingen van 6 minuten, werkt 't allemaal prima en op snelheid. Een andere kabel (van 7 meter) testen is eigenlijk niet te doen: dan moet het tapijt er uit. En dan moet je vervolgens maanden lang wachten om te kijken of het probleem weer optreedt; en dat kan dan nog steeds fataal zijn tijdens je spelletje poker.

(PS: Bij 'Internetproviders en Hosting' staat dat je daar geen storingstopics mag plaatsen. Ik denk dat 'Netwerken' dan het beste alternatief is. Want het betreft hier natuurlijk wel een probleem met internet, maar dat is natuurlijk eigenlijk ook maar een netwerk :).)

[ Voor 4% gewijzigd door kimborntobewild op 09-02-2014 09:22 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je zegt zelf dat de KPN medewerker het over een tr lange kabel had. 7 meter is ook behoorlijk lang.
Ik zou het modem gewoon aan het punt zetten waar de kabel binnenkomt, als het dan niet meer voorkomt weet je waar het aan ligt.
En je hebt een webinterface.op dat modem.. Die vertelt je veel meer dan wat lampjes.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• vierkant14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 15:12
Ik thuis heb een soort gelijk probleem maar dan met wel redelijk wat meer kicks bij mij is het bijna wekelijks. Maar ik twijfel nog steeds als dit aan de verbinding van KPN ligt of aan iets van DDOS attacks omdat het security log van het modem soms overflow van TCP, UPD en andere packages aangeeft.

Dus heb hierover uren met KPN aan de lijn gehangen om te kijken wat de oorzaak is, thuis hebben we ook ADSL met heb het zelfde modem (experiabox V8) i.c.m. een zakelijk abonnement. Heb zo'n twee weken een ticket aangemaakt om te kijken waar het probleem zat, bij ons viel internet ook regelmatig uit. Hieruit kwamen hun tot conclusie dat de afstand van KPN naar ons huis te lang was en daardoor de verbinding instabiel is, de oplossing van KPN was te downgraden naar 300 kbps dus 50% voor ons met de snelheid omlaag.

Ben hiermee niet akkoord gegaan omdat we al 20 jaar hier wonen en het probleem zich nu pas opspeelt.. en ik vermoed dat het licht aan iets anders. Dus na weer te bellen met KPN blijkt dat ons modem de V8 een optie niet heeft wat de oude thomson modem's wel hadden dit is het aanpassen van de verbinding. Dit voorkomt dat het modem om kan gaan met kleine drops en niet geheel het internet dropt. Wat ik begrijp uit het verhaal van KPN is dat de V8 bij kleine drops de connection eruit knalt, deze functie zit er wel weer in bij de V9 maar deze kunnen ze nog niet uitleveren bij de zakelijk klanten. Een andere optie voor mij was zelf een modem aanschaffen met deze functie (moest denken aan iets van €300,-). Ik moest pas denken aan de V9 ergens in juli... dus tot die tijd nog veel kicks ben ik bang, atans ten minste voor ons dan :(.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

300kbps!? In deze tijden, onder wat voor steen woon jij dan?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• vierkant14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 15:12
Momenteel moeten we het doen met met 600 kbps ja ... En KPN gaf het advies om te downgraden 300 voor een 'stabiele' verbinden

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

is het de experia box v8?

Certified Google Teacher.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn Ziggo modem loopt steevast na iets meer dan een week vast. Ik heb dat opgelost door er een tijdschakelaar tussen te zetten die iedere nacht tussen 02:00 en 02:15 de stroom eraf haalt. Nu heb ik geen problemen meer. Heb jij de problemen ook als je de modem nog niet zo lang aanstaat?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Normaal zouden die 7 meter kabel tussen ISRA en modem ook niet veel mogen uitmaken. In de grond liggen meerdere km's kabel waar jou verbinding door heen moet.

Wat eigenlijk veel belangrijker is, is het soort kabel wat je tussen het modem en ISRA hebt. Is dit een flat cable ( zon platte kabel ) of een twisted pair kabel ( ronde kabel )

Weet je evt. ook wat je afstand tot centrale is van KPN?

Over het V8 modem, als het goed is krijgen die deze maand ergens in een nacht een update. Dat zouden een hoop problemen moeten zijn verholpen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Als je een platte kabel hebt liggen leg dan eens een officiële vieraderige Norm 88 kabel. Gewoon om er zeker van te zijn dat de bekabeling in orde is.

• marijn13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-11 16:37
Hier ook kpn met een experiabox bij mij wel tv erop minstens 1 of 2 keer per week ligt het eruit...

Heb abbo van 40mbps down en 4mbps up als ik een kabel direct in het modum stop en een speedtest doe dan heb ik 2mbps down en 0.40mbps up al meerdere keren kpn gebelt maar zeggen natuurlijk weer het gebruikelijke verhaaltje dat je te ver van het internet ding bent.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

@marijn13...met welke snelheid traint je modem in? Kan je sowieso een schermprintje van je waarden (S/R bijvoorbeeld) maken? En heb je al een eigen topic? :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kimborntobewild
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 09:36:Ik zou het modem gewoon aan het punt zetten waar de kabel binnenkomt, als het dan niet meer voorkomt weet je waar het aan ligt.
Maar ja, dan kan ik de statuslampjes niet meer zien... Vind ik toch vervelend.
En je hebt een webinterface.op dat modem.. Die vertelt je veel meer dan wat lampjes.
Configured Current
Line Status --- SHOWTIME
Link Type --- Interleave Path
Trained Mode --- G.992.5 (ADSL2+)

Data Rate: Upstream Downstream
Actual Data Rate 1030 (Kbps.) 17685 (Kbps.)
Attainable Rate 1179 (Kbps.) 19216 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 7.8 dB 6.0 dB
Attenuation 4.7 dB 11.1 dB

Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 233 21747
CRC Error 0 277
HEC Error 0 2119
vierkant14 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:03:Ik thuis heb een soort gelijk probleem maar dan met wel redelijk wat meer kicks bij mij is het bijna wekelijks. Maar ik twijfel nog steeds als dit aan de verbinding van KPN ligt of aan iets van DDOS attacks omdat het security log van het modem soms overflow van TCP, UPD en andere packages aangeeft.
Sinds zo'n ongevraagde automatische update (ik vind dat KPN de klant zelf een tijdstip moet kunnen laten kiezen wanneer te updaten), een aantal maanden geleden, wordt bij mij het security log snel gevuld:
02/12/2014 01:51:06 If(ATM2) PPP-LCP negotiation timeout
02/12/2014 01:51:06 If(4) disconnect LCP.
02/12/2014 01:50:48 If(ATM2) PPP fail : Timeout in LCP negotiation
02/12/2014 01:50:46 If(ATM2) start PPP
02/12/2014 01:48:57 If(ATM2) PPP-LCP negotiation timeout
02/12/2014 01:48:57 If(4) disconnect LCP.
02/12/2014 01:48:38 If(ATM2) PPP fail : Timeout in LCP negotiation
02/12/2014 01:48:36 If(ATM2) start PPP
etc.
Dit heb ik ook aan KPN medegedeeld, maar men kon mij er niks over zeggen. Het onbrak de betrokkene dus aan kennis. Hier blijkt ook dat men bij KPN niet weet wat hun eigen apparatuur doet:
http://forum.kpn.com/kpn/..._internet&message.id=8602 en hier:
http://forum.kpn.com/t5/I...iation-timeout/td-p/92438
Ze gooien 't altijd weer op de bekabeling/splitter, terwijl die meldingen gewoon niet kwamen vóór een bepaalde upgrade (dus er is totaal niks veranderd aan de bekabeling of splitter). Het ligt dus waarschijnlijk aan de nieuwe firmware. (Die meldingen in het log, dan. Of die firmware ook verantwoordelijk is voor de niet-upgrade verbrekingen...)
Bij een ander persoon durven ze niet openbaar te zeggen wat de oplossing zou kunnen zijn:
https://nl-nl.facebook.com/kpn/posts/10152090507351718 Dat helpt lekker... not.
Ik weet even niet meer zeker of ik vóór die update de verbrekingen zonder brandend upgrade-lampje ook had op het huidige modem. Maar ook de verplichte op willekeurige tijdstippen en niet aangekondigde upgrades die de verbindingen doet verbreken, zijn klote.
Het is een KPN Experia Box ARV7519 PSTN. Ik zie nergens v7, v8 of v9 staan.
...de V8 bij kleine drops de connection eruit knalt, deze functie zit er wel weer in bij de V9
Hmm... Misschien dan maar weer eens de KPN bellen; vragen of ze een V9 willen sturen. Al zal dat het probleem met de onaangekondigde upgrades niet oplossen.
Racer89 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 22:15:...Wat eigenlijk veel belangrijker is, is het soort kabel wat je tussen het modem en ISRA hebt. Is dit een flat cable ( zon platte kabel ) of een twisted pair kabel ( ronde kabel )
Het is een CAT5e cable, volgens mij. (Twisted pairs.)
Weet je evt. ook wat je afstand tot centrale is van KPN?
Geen idee.
Over het V8 modem, als het goed is krijgen die deze maand ergens in een nacht een update. Dat zouden een hoop problemen moeten zijn verholpen.
Waar heb je de informatie gevonden dat er een update komt deze maand? Telefonisch van KPN?
EricJH schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 01:14:Als je een platte kabel hebt liggen leg dan eens een officiële vieraderige Norm 88 kabel. Gewoon om er zeker van te zijn dat de bekabeling in orde is.
Ik heb weinig zin om driekwart van het tapijt los te trekken... Ik denk eigenlijk niet dat 't aan de bekabeling ligt.

[ Voor 75% gewijzigd door kimborntobewild op 12-02-2014 02:49 ]

• kimborntobewild
  • Niet online
Is er een provider die _niet_ aan remote updates doet waarbij de internetverbinding er eventjes uitligt?

[ Voor 65% gewijzigd door kimborntobewild op 12-02-2014 02:35 ]

• Racer89
  • Niet online
Dat ARV modem wat jij hebt, is al een van de betere, Die v8 is slechter dan de ARV wat jij hebt.

Of het verholpen is met een V9 weet ik nog niet zo zeker.

Die snelheid wat je op dit moment haald, is toch wel goed. Aangezien het hier over ADSL 2+ gaat.
De fec en crc fouten wat je hebt opstaan. Over hoe lange tijd is dit gezien? Over een hele dag of maar enkele minuten?

Die cat 5e kabel is ook goed, voor tussen ISRA en modem. Hoe is deze aangesloten op het ISRA? met een rj connector of?

Noise Margin moet boven de 6 dB liggen, dus deze is ook goed in jou geval.

• kimborntobewild
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:16:De fec en crc fouten wat je hebt opstaan. Over hoe lange tijd is dit gezien? Over een hele dag of maar enkele minuten?
Geen idee... Ik heb net in de interface gekeken, maar zie nergens een uptime entry.
Momenteel staat er trouwens:
Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 4 163
CRC Error 0 0
HEC Error 0 0
Omdat de getallen nu lager zijn, vermoed ik dat de verbinding weer is verbroken is geweest (zonder dat ik erbij was).
Die cat 5e kabel is ook goed, voor tussen ISRA en modem. Hoe is deze aangesloten op het ISRA? met een rj connector of?
RJ.
Noise Margin moet boven de 6 dB liggen, dus deze is ook goed in jou geval.
Nou... hij is 6 dB precies (downstream). Da's niet boven, maar gelijk aan 6 dB :).
Maar ik merk nooit iets van dippen in de snelheid; dus denk ik niet dat 't aan de bekabeling ligt.

Het Broadband-lampje blijft _wel_ branden, als het internetlampje uitgaat (en de upgrade niet brandt). Wat betekent het Broadband lampje precies? Je zou denken dat die niet kan branden als er geen verbinding meer met KPN zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door kimborntobewild op 13-02-2014 00:46 ]

• Racer89
  • Niet online
De noise margin moet 6 dB zijn of hoger, bedoel ik daar mee.

Broadband is eigenlijk voor de verbinding weer te geven. Dus op moment dat broadband wel brand en internet niet. Is er wel verbinding met de centrale maar loopt er geen data over de lijn.

Het kan zijn dat de poort een mankament heeft waar jij op zit. Of er is iets met de lijnkaar in de centrale. Maar dan zal er toch een monteur moeten langs komen. Die ook eens gaat meten op de poort van de centrale.

Heb je geen foto van de aansluit situatie op het isra?
Pagina: 1