Twee computers, één met frame drops.

Pagina: 1
Acties:

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Lieve Tweakers,

Een paar jaar geleden heb ik twee computers gebouwd, één voor mezelf en één voor mijn broertje. Nu is mijn eigen computer probleem vrij, maar op de computer van mijn broertje heb ik al meermaals wat (kleinere) problemen moeten oplossen. Nu heb ik op deze computer een raar probleem met betrekking tot de prestaties.

Enige tijd geleden ben ik begonnen met het spelen van War Thunder en daarmee heb ik op mijn computer een solide FPS van 60, ook in andere games kan ik rustig met de hoogste instellingen spelen. Op de computer van mijn broertje met (bijna) exact dezelfde componenten is er een enorm verschil in FPS.

War Thunder ben ik samen met mijn broertje gaan spelen en toen ik even op zijn kamer kwam om op zijn computer War Thunder te spelen zag ik al gauw dat deze een FPS had van 60-50 wanneer ik tussen de wolken vloog en 30-40 FPS wanneer ik dichter bij de grond ging vliegen.

Aan de levels kon het niet liggen aangezien daar vrij weinig objecten (bomen, huizen) in te vinden waren en ik op mijn computer in die levels gewoon 60 FPS heb, ook bij het wiebelen en draaien van de camera ging de FPS al naar de 55 waarbij deze bij mijn computer op de 60 blijft. Beiden hebben we dezelfde instellingen met Vsync aan. Ook in Catalyst Control Center staan de instellingen hetzelfde, we hebben de laatste drivers en updates.

Nou zakt mijn FPS in War Thunder ook wel eens naar de 45-50 in bepaalde levels met enorm veel bomen, schaduwen etc, maar dat zijn uitzonderingen. (het is heel gemakkelijk om de FPS in deze game te zien en bij te houden aangezien deze in de HUD constant wordt weergegeven)

Het probleem is niet enkel bij War Thunder, maar ook in andere games die ik getest heb. Al valt het bij War Thunder wel het meeste op. Ook in andere games kun je kleine, maar storende frame drops zien zoals in Minecraft, CubeWorld, StarCraft II en in sommige cutscene's zoals de intro van SC II en Hearthstone.

De overeenkomsten in onderdelen van onze computers:

- Cooler Master Silent Pro Gold 600W
- TP-Link TL-WDN4800
- Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
- Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
- Microsoft Windows 7 Home Premium (64bit)

De onderdelen van mijn computer tegenover die van mijn broertje:

- Samsung 830 series 256GB <-> Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (2x)
- Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5 <-> Sapphire HD 7970 3GB GDDR5
- Asus P8Z77-V <-> ASRock Z68 Extreme3 Gen3
- Intel Core i5 3570K Boxed <-> Intel Core i5 2500K Boxed

Verder nog een andere behuizing, disk drive en rand apparatuur zoals de muis, het toetsenbord en de monitor. Geen van beide computers is (zwaar) overgeclocked en heeft de standaard koelers.

De GPU's staan beiden op clocks van 1000/1500 waarbij mijn kaart rond de 60 graden blijft en de kaart in de andere computer zo rond de 70-75 doordat deze een referentie cooler heeft.

De instellingen van Catalyst Control Center zijn op beide computers gelijk, het enige verschil is dat de één met een HDMI kabel is aangesloten en daar een andere (ITC verwerking) functie voor krijgt aangeboden.

De Intel processor van mij is 3.40 Ghz met een turbo boost van 3.80Ghz, de Intel processor in de andere computer is 3.30Ghz met een turbo boost van 3.70Ghz.

Puur aan de prestaties van de CPU en GPU kan het naar mijn idee dus niet liggen, aangezien een verschil van 10GHz geen framedrops en een verschil van 10-20 FPS veroorzaakt...

Wat ik nog wel moet bekijken is of de computer van mijn broertje wel de turbo functie aan heeft staan, misschien dat deze dan op 3.30Ghz blijft hangen en dat daardoor de prestaties minder zijn. Dat moet ik morgen even bekijken in de BIOS.

Dus in het kort: Hebben jullie misschien een idee waar het enorme verschil in prestaties vandaan kan komen en hoe ik dit op kan lossen of verbeteren aangezien de CPU en GPU bijna gelijk zijn, de OS hetzelfde is en de (in)game instellingen ook hetzelfde zijn.

* Overigens heeft hij laatst wel Razer Comms(?) gedownload wat hij gebruikt om met vrienden te praten tijdens het gamen. Toen gaf hij wel aan problemen te hebben met de FPS in League of Legends, maar dat scheen te liggen aan het feit dat hij in windowed mode speelde. Verder heb ik helaas geen feiten van de voor en na situatie. Als ik morgen gekeken heb naar de Turbo functie van de CPU en dat niets oplevert dan zal ik kijken of het deïnstalleren van dit programma zorgt voor verbeteringen. (verder geen rare programma's of virussen te ontdekken)

Ik heb wel een gevoel dat dit programma een deel van het probleem is en instabiliteit in games veroorzaakt wanneer hij dat op de achtergrond aan heeft staan. Het zou mij niets verbazen als het stiekem Bitcoins zat te minen o.i.d. Richt hier echter niet uw diagnose op. :P

* Oh, net op het internet ook wat informatie tegengekomen over PCI slots, misschien dat de video kaart in de onderste zit (gereserveerd voor SLI en Crossfire?) en dat daardoor niet de optimale doorvoer snelheden worden behaald, straks ook even naar kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door SN4K3 op 09-02-2014 09:01 . Reden: bijgevoegde informatie ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
aangezien het gaat om puur vergelijken, draai eens 3d mark, door alle testonderdelen afzonderlijk te vergelijken, kan je misschien iets ontdekken
uiteraard doe je deze test met zo weinig andere programma's actief, maar misschien ook interessant om het eens te doen met bv die Razer Comms

• SN4K3
Een kleine update.

- De videokaart zit in het goede PCI slot
- De CPU heeft de Turbo mode aanstaan in de BIOS, verdere instellingen zijn voor echt overclocken tot boven de 4GHz. In de BIOS kan ik verder niet veel ontdekken.
- Razer Comms/Core verwijderd, maar nog steeds problemen.
- Ook in MSI afterburner en in taakbeheer lijken de CPU en GPU gewoon hun werk te doen.

Dus vandaag bezig geweest met een herinstallatie van Windows 7, zoals eerder had ik hier kleine problemen mee doordat deze constant in een recover cyclus terecht komt. Gelukkig was het deze keer een enkele keer en startte de PC daarna keer op keer normaal op (Windows updates, programma's opnieuw geïnstalleerd).

Steam en de games stonden op de HDD dus daar kon ik gelijk mee testen. War Thunder was nog steeds dramatisch kwa performance. Het begint rustig op 60FPS, maar zakt langzaamaan helemaal weg naar de 30 (op sommige punten). Het rare is dat in je in drukke dogfights gewoon een normale FPS hebt van 50-60, maar in de rustigere gebieden maar 30, er lijkt dus een probleem te zijn met grote afstanden kunnen zien...

Toen even getest met Borderlands 2, op de maximale instellingen draait de PC als een zonnetje, hele stabiele framerate en de temps van de videokaart blijven waar ze horen. In andere games is de performance ook zoals het hoort.

Conclusie: War Thunder draait om een of andere reden niet goed op deze computer en de combinatie van componenten, misschien dat het aan de drivers van CCC ligt of aan deze game. War Thunder is immers nog in beta fase met regelmatige updates.

* Catfish bedankt voor je reactie, ik zal deze week nog naar 3d mark of een ander benchmark programma kijken om te zien of daar verdere interessante resultaten uit voort komen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door SN4K3 op 10-02-2014 02:33 ]

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Probeer eens de processor clocksnelheden vast te zetten, dus turbo uit en alle besparingsstaden uit. En eventueel op beiden het geheugen op 1333. Kan je ook kijken of de kaart bij je broertje wel op pci-e 2.0 16x draait tijdens het spelen? Doe je dmv van GPU-z.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• SN4K3
Nu slaapt iedereen dus kan ik het niet meer testen, maar ik had wel de Info in Sapphire Trixx tweak utility (soort van MSI Afterburner) bekeken en daar waren de prestaties en verdere gegevens gelijk.

De kaart stond hierin op PCI-E 3.0 x16 * x16 1.1 -> (zo zie ik het nu bij mij, maar als ik het mij goed herinner stond dat ook zo op de andere PC) Tijdens het gamen heb ik hier niet zo op gelet. Morgen zal ik nog eens even GPU-Z downloaden, dan kan ik inderdaad kijken of de settings goed staan en of tijdens het gamen de juiste snelheden wel echt worden behaald.

Het geheugen (RAM) staat op beide computers op 1333 ingesteld.
Liever ga ik niet met dingen in de BIOS aan de gang, bij de CPU stond er verder nog wel dat al de cores (enabled ) waren en dat de fan een temparatuur van 45 graden moest aanhouden. De andere instellingen waren gericht op overclocken en voltages etc.

Verder lijkt het er voorlopig op dat het puur aan War Thunder ligt aangezien we in het verleden met BF3, Skyrim en andere grote games geen problemen hebben gehad. Bij een League of Legends en een Hearthstone waren wat kleinere problemen, maar deze games vertonen ook op mijn computer nog wel eens rare (grafische) bugs. De framerate tijdens het spelen van deze games is gewoon goed. Nogmaals, Borderlands 2 loopt wel gewoon als een zonnetje. :)

Morgen zal ik War Thunder even verwijderen en opnieuw installeren, misschien dat het helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door SN4K3 op 10-02-2014 03:33 ]

• SN4K3
Vandaag de gehele Steam collectie geprobeerd, War Thunder ondertussen verwijderd.

- Borderlands 2
- Skyrim
- Left 4 Dead 2
- Team Fortress

Al deze games draaien op de maximale instellingen perfect. De temperatuur van de kaart blijft tussen de 60-70 graden hangen en verder kom ik geen enkel probleem tegen.

War Thunder opnieuw geïnstalleerd, de game gaat van 120 FPS naar de 30-40 FPS. Dat gebeurd voornamelijk na een spawn op een hoogte waarbij je veel kan zien in de verte. Als ik de camera draai dan is de FPS normaal dus het gaat enkel om datgene wat er van achter te zien is. In gevechten met veel actie, kogels, bomen en ga zo maar door is de framerate zoals het hoort.

Wat ik wel zag bij het spelen van Hearthstone is dat de GPU wisselt tussen 2D en 3D mode(?) waarbij de clocks van 150/300 naar 1000/1500 gaan. Tijdens het spelen van War Thunder zou hier ook sprake van kunnen zijn waardoor de framerate op bepaalde momenten zo inzakt. Aan deze profielen ga ik verder niets veranderen aangezien elke andere game wel normaal functioneert.

War Thunder is dus gewoon het probleem, toch bedankt voor het meedenken.

[Hier kan een slotje op]

[ Voor 20% gewijzigd door SN4K3 op 10-02-2014 23:41 ]

Pagina: 1