Advies gevraagd, budget-gaming-pc rond 600 euro

Pagina: 1
Acties:

• opastokvis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-03-2021
Een vriend van mij heeft mij gevraagd om een systeem samen te stellen waar hij BF4 op kan spelen 'omdat ik er meer verstand van heb'. Nu vind ik dat zelf best tegenvallen, het in elkaar zetten zal geen problemen opleveren, maar alle termen en getallen die mij niet allemaal even bekend in de oren klinken en een keuze maken uit het grote aanbod maakt dit nog best een lastig pokkeklusje. Vooral de keuze FM2 of AM3(+) laat me nog steeds twijfelen.

Het budget was in eerste instantie 500 euro, dat is nu omhoog geschoven naar 600 euro. Het 'veel voor weinig willen'-principe is hier van toepassing (en waarom ook niet?).

We zijn er van uit gegaan dat we in principe een heel systeem moeten samenstellen, aangezien zijn kast ook de nodige schade opgelopen heeft (moeders met stofzuigers zijn een gevaar voor de samenleving), zijn hdd-ruimte echt minimaal is, de videokaart nog aangeslingerd moet worden door twee fietsende kikkers en het apparaat nog meer lawaai maakt dan... kortom het is troep.

Ik heb er op gelet dat we alles bij azerty kunnen bestellen, dat is makkelijker en ik ben tevreden over de service in het verleden. Verder zijn toch meestal het goedkoopst.

Zouden jullie willen kijken of dit een beetje matcht? Voeding heb ik nog geen besluit over kunnen nemen, gezien de adviezen op het web varieren van 350-600 watt en dat is nogal een prijsverschil. Natuurlijk wil ik een knappe voeding er in zetten, maar ook weer niet de hoofdprijs betalen, dus als jullie tips hebben, graag.
De laatste keer dat ik geheugen bestelde was ook niet zo'n succes, volgens de fabrikant en de winkel moest het kunnen met mijn moederbord, maar het matchte niet, zodoende zou ik ook wat dat betreft een advies zeker niet afslaan.

Voor een behuizing moeten we nog even gaan zitten, hij moet er tenslotte tegenaan kijken, dus ik wil wel dat hij er tevreden over is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, een beetje browsen. BF4 moet speelbaar zijn, niet perse op de hoogste kwaliteit, dat lijkt me iets teveel gevraag met dit budget, maar ik kan natuurlijk ongelijk hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 euro, 2 of 3 tientjes marge.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een heel systeem exclusief monitor en andere randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Mijn gedachte is dat een AMD-processor, met het oog op eventuele upgrades in de toekomst, prijstechnisch een gunstiger keuze zal zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Voorkeur is een simpele ATX-kast, geluidsniveau is niet zo'n issue, energieverbruik in principe ook niet. De gemaakte keuzes zijn voor mij niet heilig. Ik heb SSD overwogen, maar dit is prijstechnisch nu niet handig, dat wordt toekomstmuziek.

Ga je overklokken?
Nee dat is niet de bedoeling.

Omdat ik niet weet hoe ik dat wensenlijstje kan importeren zal ik het maar even overschrijven. -O-

Processor: AMD A10-6800K Boxed € 124,95
Moederbord: Gigabyte GA-F2A85X-UP4 (rev. 1.0) € 97,96
Videokaart: MSI Radeon R9 270X HAWK € 196.99,-
HDD: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 53,95
DVD-brander: LG GH24NS95 Zwart € 18,98
Dat is een totaal van € 492,83 (ik weet het dat wordt krap :( ). Prijzen zijn totaalprijs.

Ik hoop dat jullie mij een stap verder kunnen helpen.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:13
Waarom een APU combineren met een 270x, neem dan een amd FX of Intel i5.
Ik mis in je build Ram, Voeding en kast

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 97,-€ 97,-
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 76,02€ 76,02
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 166,99€ 166,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Aerocool V3X Black Edition€ 27,60€ 27,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,94€ 60,94
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 512,44

Er is nog ruimte in den build voor een 120GB SSD, ik zou de M500 nemen.

Ook kun je [ik raad het aan] een wat betere kast nemen, al komt het budget dan wel in het gedrang.

People as things, that’s where it starts.

• opastokvis
@!mark, ik weet pas sinds nu van het bestaan van APU, dus dat verklaart mijn keuze, daar moet wat anders voor komen dus. Dat er het een en ander mist is in de tekst uitgelegd.

@VasZaitsev mag ik vragen waarom je voor deze videokaart gekozen hebt en niet bijv. de MSI Radeon R9 270X Hawk 2GB die bij HWI met goud bekroond is? Is er iets met deze kaart wat ik niet weet, of matcht deze kaart beter? En je zegt dus dat 430W genoeg moet zijn als ik het goed begrijp?

Bedankt voor jullie snelle reacties!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:13
430 watt is voldoende, die corsair CX zou ik niet nemen, niet echt geweldig.
Verder goede build hierboven, de sapphire of msi maakt niet veel uit, zijn beide goede kaarten

• opastokvis
Prima, dan ga ik nog even zoeken naar een knappe voeding met de juiste aansluitingen. Ik zal overleggen of een iets ruimer budget ook zou kunnen voor (evt.) een SSD en een knappe kast. Tot zover bedankt voor de moeite!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die Corsair is best goed hoor, het is geen M, dat doet al wonderen. Een Seasonic 430w kan ook, maar is toch weer duurder.

En deze 270x is de goedkoopste. Een HAWX is 30 euro duurder, en dat vind ik het niet waard.

[ Voor 15% gewijzigd door RobinHood op 08-02-2014 21:55 ]

• opastokvis
Naar aanleiding van je post heb ik zowel de Corsair als de Seasonic nog even bekeken en daarbij viel me op dat ze beide maar 1 PEG-connector hebben, dus dat is niet ideaal, dan moet ik kabels opofferen om deze weer te verschaffen.
Jammer, want je hebt gelijk, het is een hele nette prijs.
Ik neem aan dat een 400W voeding ook zal volstaan? Wat is het minimum dat ik aan moet houden?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

CPU zal zo'n 100w verstoken, een R9 270x max.150w ofzo?, paar watt hier en daar voor mobo, HDD en andere tierelantijntjes, Een goede 350w zal ongeveer het minimum zijn, maar dan ben je het wel aan het pushen ben ik bang.

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W heeft wel de nodige stekkertjes, maar is ook duurder. pricewatch: be quiet! System Power 7 400W zou ook de juiste stekkertjes hebben, aldus de website, maar ik weet niet hoe goed ie precies is.

• opastokvis
Ik heb me net vergist, de Seasonic heeft wel degelijk 2 stekkertjes, nl. een 6-pins en een 6/8-pins, sorry.
Het komt me net ook onder ogen dat HWI de voedingen niet openmaakt, dus de tests zijn niet betrouwbaar. Ben even wat alternatieve sites gaan bekijken, eens zien of deze twee getest zijn en zo ja wat de beoordeling is.
edit: ik zie dat je wat voedingen toegevoegd hebt, super. Deze neem ik ook gelijk even mee.

[ Voor 12% gewijzigd door opastokvis op 08-02-2014 22:56 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Seasonics zijn wel goed. Die S12 wordt al tijden gemaakt, en is gewoon een hele goede voeding, van de Wees Stil weet ik niet zeker hoe goed ie is.

• opastokvis
Na wat reviews gelezen te hebben kan ik niet anders dan het met je eens zijn, ook over de corsair trouwens.
be quiet! ken ik niet en wat de boer niet kent..
dan wordt het dus de Seasonic 430 (of evt. de 520).
Nu alles even invoeren bij azerty om te zien hoeveel speling er nog is voor een SSD en een kast en de boel bestellen.
Hartelijk dank mensen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Alles bij 1 winkel halenis vaak nogal prijzig. Als je de boel zelf in elkaar kan knutselen, zou ik gewoon de goedkoopste oplossing nemen die de pricewatch geeft.

Toevallig is dat bij mijn lijstje, met nog de Corsair voeding, op HDD en videokaart na alles bij Azerty halen. Videokaart haal je dan bij Dixons [vrij goede toko] en HDD bij EG CS, welke vrij okay zou zijn.

• opastokvis
De videokaart kunnen we inderdaad makkelijk los halen, er zit een Dixons in de buurt. Om alleen de harde schijf los te halen kunnen we inderdaad overwegen, ik weet alleen niet of dat uiteindelijk even duur uitkomt met de verzendkosten, maar dat moet ik dan even checken.
Overigens mis ik in je lijstje de DVD-brander, waarvan hij aangeeft dat hij deze regelmatig gebruikt. Misschien kan ik deze nog overzetten, volgens mij heeft de Seasonic molex-aansluitingen.

[ Voor 26% gewijzigd door opastokvis op 09-02-2014 00:28 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Elke zichzelf respecterende voeding heeft nog molex, maar, een molex brander is een PATA[IDE] brander, dus dan zul je ook een PATA naar SATA verloopje moeten kopen.

Verwijderd

Voeding pricewatch: XFX Pro 550W goede kwaliteit, nette prijs en meer Watt. Is ook nog een optie :).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 03:13 ]

• opastokvis
Die verloopjes heb ik nog liggen, dus dat mag geen naam hebben. Ik maak me eerder zorgen om de staat van de brander. ;)

Ik zal de XFX ook nog even onder de loep nemen ChicaneBT, maar in principe houd ik nu even vast aan de Seasonic.
Het geen keuzes kunnen maken begint namelijk autistische vomen aan te nemen. Niets mis mee, maar wel lastig. ;)

• opastokvis
Volgens de verkoper van azerty levert dit geheugen nog wel eens problemen op icm de processor. Ik wilde het jullie even laten weten mochten jullie zelf zo'n systeem overwegen.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:22

hidde212

Free your mind...

Dat zou dan aan het moederbord moeten liggen en niet aan de processor. Het klopt overigens wel dat er op deze moederbordchipset (970) nogal eens problemen zijn met Crucial Ballistix geheugen, maar dat lijkt vooral voor te komen op de pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0.
Die Seasonic 430W heeft overigens genoeg power voor een 6300+270X.

...and your ass will follow

Pagina: 1