Dan klopt het tweede plaatje absoluut niet
Je krijgt maar een IP adres van je ISP, dus als je een modem hebt zonder router en je hangt er een switch aan, dan zou maar een van de aangesloten apparaten een IP-adres kunnen krijgen. Klinkt mij alsof dat TP-Link geval alsnog een router is...
Als ik mijn asus tussenuit haal en me desktop/nas laat downloaden haal ik de maximale snelheid. Maar zodra ik de router tussen plaats daalt mijn snelheid wat me wel opviel is dat ie ff naar 24MB/s gaat en daarna direct terugvalt op 8/9 MB/s.
Moet ik wat aan me asus router instellen ?
Laten we dat even omdraaien: wat heb je er exact in ingesteld?
Los daarvan, je zit hier appels en peren te vergelijken. Begin eens met een goede speedtest (UPC of KPN server) te draaien op je PC als je de Asus router ertussen hebt. En doe jezelf een plezier, reken steeds in dezelfde eenheden. Netwerksnelheden meet je met bits per second seconde, lijkt me verstandiger dat als uitgangspunt te nemen.
Is dat slecht, ongeveer 72Mbps? Dan moet je kijken naar throughput en opties die dat kunnen beperken.
Is dat goed, zelfde 203Mbps als je zonder Asus router haalt? Dan is throughput prima en moet je naar andere zaken kijken, bijv max aantal verbindingen.
Sowieso is dat een relevant punt voor NNTP: de max throughput per connection kan nogal verschillen, waardoor je een groot aantal connections nodig hebt. Normaliter vind ik betaald downloaden van geript content onzin, maar heb laatst met mijn 200Mbps UPC verbinding even zitten testen. Ik heb een Technicolor TC7200 modem van UPC in bridged mode en een Asu RT-AC66U erachter, dus erg vergelijkbaar met jouw setup.
Met defailt settings op Grabit haalde ik 122Mbps. Nader onderzoek wees uit dat Grabit standaard max connections op 10 had staan.
Met max connections op 20 haalde ik 173Mbps. Sneller maar nog geen 200Mbps... probleem leek niet in het netwerk te zitten. Uiteindelijk op de HDD herleid, ik zat aan de max van z'n write-snelheid (blijkbaar 22MBps).
Cache en download dirs op SSD gezet: 194Mbps.
Kortom, je zit hier op snelheden waar iedere schakel in de keten roet in het eten kan gooien. Daarom juist ook stap voor stap testen om te kijken waar het mis gaat!