Aankoop zakelijke macbook studentenkorting (Amerika)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 18:56
Ik ben lid van een vof en sta ook bij de KvK ingeschreven en heb een BTW nummer en de hele rambam.
Op het moment is het meer een hobby dan een serieuze inkomstenbron en heb ik dus amper belasting.
Nu zou ik graag voor mijn studie een Macbook gaan kopen en ik vraag mij af wat de beste oplossing is.
  • Een macbook kopen met studentenkorting én BTW-vrij €1187.
  • Een macbook kopen met studentenkorting €1437.
  • Een macbook kopen zonder BTW €1263.
  • Een macbook kopen vanuit Amerika €1200 (uitgaande van 9% VAT, California) Verder geen importbelastingen e.d. door het uitpakken van het apparaat.
Welke opties zijn legaal, welke niet en wat raden jullie mij dus aan?

Ik geloof dat ik dit onderwerp in het goede forum heb gepost, als dit niet zo is. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Wordt je studie volledig betaald vanuit het bedrijf? Dat is de eerste vraag die je je moet stellen.

Optie 1 is te doen. De studentenkorting wordt gegeven door Apple, niet door de BD. Verder zie ook optie 3.
Optie 2 is de simpelste oplossing zonder BTW terugvordering.
Optie 3 dan moet je aan gaan geven of de Mac puur voor de zaak gebruikt gaat worden of in hoeverre dit nog privé-gebruik betreft. Is de laptop puur voor de studie, dan kun je de BTW ook niet terugvorderen en kom je alsnog uit op optie 2.
Optie 4 is in de ogen van de BD/Douane illegaal omdat je goederen boven de €430 aan het invoeren bent, zonder daarover BTW en invoerrechten te betalen. Op een laptop kaal €1200 euro uit de VS is dat al snel €300 extra. De BTW moet je namelijk betalen plus 4.2% invoerrechten. De 9% VAT uit Californië kun je wel weer terugvorderen van de Amerikaanse BD. Tel daarbij je ticket heen en terug naar de VS en je bent veel duurder uit.

Een optie zou wel kunnen zijn om optie 4 op de legale manier te doen. Het is afhankelijk van de dollarkoers, maar zoals die nu staat is dat gunstig.

Voorbeeld vanuit de Apple store (US/NL):
13" Macbook Pro (zonder Retina scherm) : $1199 vs €1229
$1199 is volgens de laatste koers €880. 9% VAT eraf: €807.34
BTW plus invoerrechten: €1017,91

Zolang de transportkosten minder dan €150,- zijn, ben je goedkoper uit en ook legaal bezig. Koppel daaraan studie of bedrijf? Dan kom je lager uit.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je de laptop ook prive gebruikt (dus voor je studie) kun je dat deel niet zakelijk terugvragen. Als je het op 50% zakelijk/prive zet kun je dus maar de helft van de BTW terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Deze hoort in het shopping-forum thuis. (WI -> SF)

[ Voor 22% gewijzigd door Krisp op 09-02-2014 18:27 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Op het moment is het meer een hobby dan een serieuze inkomstenbron en heb ik dus amper belasting.
Dan zou ik toch oppassen met btw terug vragen. Als aan het eind van het jaar de BD je niet ziet als ondernemer -kunnen- ze vinden dat je geen ondernemer bent geweest, en dus gewoon btw had moeten betalen. Je krijgt dan een naheffing btw. Ik geloof dat je om als ondernemer aangemerkt te worden je min 10k winst (of omzet, moet ik nog even opzoeken) moet behalen per jaar.

Ik zou hem gewoon uit de VS halen, wel ter plekke de doos weggooien.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 09-02-2014 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Of via de fedex naar huis sturen, geen doos is best wel waardevermindering / vervelend met garantieperikelen?

//edit

alleen de doos naar huis sturen dus, macbook gewoon meenemen in 't vliegtuig :P

[ Voor 29% gewijzigd door thijszor op 09-02-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Arthas schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:46:
Wordt je studie volledig betaald vanuit het bedrijf? Dat is de eerste vraag die je je moet stellen.

Optie 1 is te doen. De studentenkorting wordt gegeven door Apple, niet door de BD. Verder zie ook optie 3.
Optie 2 is de simpelste oplossing zonder BTW terugvordering.
Optie 3 dan moet je aan gaan geven of de Mac puur voor de zaak gebruikt gaat worden of in hoeverre dit nog privé-gebruik betreft. Is de laptop puur voor de studie, dan kun je de BTW ook niet terugvorderen en kom je alsnog uit op optie 2.
Optie 4 is in de ogen van de BD/Douane illegaal omdat je goederen boven de €430 aan het invoeren bent, zonder daarover BTW en invoerrechten te betalen. Op een laptop kaal €1200 euro uit de VS is dat al snel €300 extra. De BTW moet je namelijk betalen plus 4.2% invoerrechten. De 9% VAT uit Californië kun je wel weer terugvorderen van de Amerikaanse BD. Tel daarbij je ticket heen en terug naar de VS en je bent veel duurder uit.

Een optie zou wel kunnen zijn om optie 4 op de legale manier te doen. Het is afhankelijk van de dollarkoers, maar zoals die nu staat is dat gunstig.

Voorbeeld vanuit de Apple store (US/NL):
13" Macbook Pro (zonder Retina scherm) : $1199 vs €1229
$1199 is volgens de laatste koers €880. 9% VAT eraf: €807.34
BTW plus invoerrechten: €1017,91

Zolang de transportkosten minder dan €150,- zijn, ben je goedkoper uit en ook legaal bezig. Koppel daaraan studie of bedrijf? Dan kom je lager uit.
toon volledige bericht
$1199 is exclusief sales tax maar aan de €1437 te zien gaat het om die van $1499 =~€1200. Volgens mij hoef je over een laptop geen invoerrechten te betalen (0%) maar uiteraard wel btw, ook als je hem via Fedex zelf opstuurt :+ . aha :*) . Mischien nog een NL lader meenemen van hier ...

Een niet-retina macbook pro was tijdens de MediaMarkt actie overigens €942 ...

[ Voor 3% gewijzigd door apis29 op 09-02-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 14:23
Anoniem: 454358 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:17:
[...]
Ik geloof dat je om als ondernemer aangemerkt te worden je min 10k winst (of omzet, moet ik nog even opzoeken) moet behalen per jaar.
Voor de btw bent u ondernemer als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. U kunt uw activiteiten uitoefenen in de vorm van een eenmanszaak, een maatschap, een bv of een nv. Voor de btw maakt het niet uit in welke rechtsvorm u uw bedrijf of beroep uitoefent.

- Van de belastingdienst

Overigens heb ik zelf ook meerdere malen gebruik gemaakt van de studentenkorting i.c.m. terugvorderen van de btw. Daarbij was ik werkzaam voor een onderwijsinstelling maar is er vanuit Apple nooit een controle uitgevoerd en heb ik ook gewoon onder mijn privé mail adres besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anoniem: 454358 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:17:
[...]
Ik geloof dat je om als ondernemer aangemerkt te worden je min 10k winst (of omzet, moet ik nog even opzoeken) moet behalen per jaar.
Onzin, ik heb al 8 jaar een eenmanszaakje met een paar 1000 euro aan omzet en hier nog nooit van gehoord. Zelfs mijn eerste jaren toen mijn omzet onder de 1000 euro zat was ik gewoon ondernemer. Je bent denk ik in de war met het gebruik maken van bepaalde regelingen voor ondernemers en zelfs dan gaat het volgens mij meer om uren dan om omzet maar dat weet ik dan weer niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28
FotW schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:10:
[...]

Voor de btw bent u ondernemer als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. U kunt uw activiteiten uitoefenen in de vorm van een eenmanszaak, een maatschap, een bv of een nv. Voor de btw maakt het niet uit in welke rechtsvorm u uw bedrijf of beroep uitoefent.

- Van de belastingdienst

Overigens heb ik zelf ook meerdere malen gebruik gemaakt van de studentenkorting i.c.m. terugvorderen van de btw. Daarbij was ik werkzaam voor een onderwijsinstelling maar is er vanuit Apple nooit een controle uitgevoerd en heb ik ook gewoon onder mijn privé mail adres besteld.
Als je met studentenkorting besteld krijg je toch geen btw-bon? Dan kun je de btw niet terug vorderen? Of zet jij gewoon je bedrijfsnaam erin als je via de EDU store besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:03
Gewoon in Amerika kopen, is niet te controleren waar je die laptop gekocht hebt, gewoon op de heenreis een laptoptas meenemen dat je kan aantonen als ze je vragen waar je de laptop vandaan hebt, uiteraard je moet hem wel installeren en dingen erop zetten want ze gaan hem aanzetten als ze hem controleren.

De doos laat je gewoon per post overkomen, gewoon voordat je vertrekt naar nederland afgeven bij DHL of UPS.

Een paar jaar geleden controleerde ze hier veel op maar tegenwoordig heeft iedereen een Macbook en is het onbegonnen werk voor de douane om iedereen zijn laptop te controleren die uit Amerika komt.

Btw: EU stekker verloop meenemen kan je meteen zeggen dat je hem via ebay gekocht hebt uit Amerika mochten ze het serienummer toch checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit gaat zo toch een beetje verworden in advies over hoe invoerrechten e.d. te omzeilen. Dat mag de TS verder zelf uitzoeken, en eventueel bij de Belastingdienst navragen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.