Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sony Vaio Flip 15

Pagina: 1
Acties:

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:36
Beste medetweakers,

Ik ben van plan om een Sony Vaio Flip 15'' aan te schaffen (nu het nog kan..). Waar wil ik hem voor gebruiken: Internetten, video kijken, muziek, downloaden, dat soort dingen. Ik game er niet op en doe ook niet aan video bewerking etc. De laptop neem ik nooit ergens mee naartoe, dus vandaar dat ik het grootst mogelijke scherm wil (vind het jammer dat het maar tot 15,5 gaat, heb nu een 18,4 namelijk). Ik wil er de komende 5 jaar weer mee vooruit kunnen.

Op de Sony site kun je hem mooi configereren dus ik ben een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn en kom op het volgende uit:

- Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz
- 1 TB Serieel ATA (5400 rpm) (+ 16 GB Flash SSD)
- 12 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM (waarschijjnlijk niet helemaal nodig maar het kost 40 euro per 4gb extra dus wel handig voor de toekomst denk ik)
- Intel® HD Graphics 4400 of NVIDIA® GeForce® GT 735M 1 GB (+ 80.01 €)
- 39,5cm LED, 2880x1620

Zoals je ziet zit er dus een 2880x1620 scherm op, opzich heb ik dit niet nodig maar de upgrade naar deze is momenteel gratis dus, waarom niet. Kan wellicht over een paar jaar leuk zijn.

Waar ik nu over twijfel is de grafische kaart en dan vooral vanwege het hoge resolutie scherm. Kan de Intel HD graphics zware films of andere zaken straks een beetje soepel weergeven op deze hoge resolutie, of heb ik daar de upgrade naar de GT 735M voor nodig? 80 euro is niet heel veel, maar als het totaal overbodig is doe ik het liever niet natuurlijk.

Alvast bedankt!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:32
Voor films zou ik zo'n scherm eigenlijk niet aanraden. Of ze zijn full-HD (1920x1080) of ze zijn straks ultra-HD, maar dat is volgens mij meer dan 2880x1620. Dus je speelt ze dan nooit af op de resolutie van het scherm, wat meestal de kwaliteit niet ten goede komt.

Als ik het zo lees zijn je specs een beetje overkill. Persoonlijk zou ik kiezen voor 8GB intern, enkel de 4400 interne graphics card kiezen en voor het 1920x1080 scherm gaan. Al kan ik natuurlijk niet in de de toekomst kijken.

Ga je overigens wel gebruik maken van het feit dat je het scherm kunt draaien? Want het is best een zwaar ding, die 15" Vaio flip. Wel met een hele stijlvolle afwerking en een prachtig scherm (en dan heb ik het over het 1920x1080 scherm).

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 19:21
Als je hem nergens mee naartoe neemt, dan is mijn enige vraag waarom je geen PC neemt? Die ken je met een HD kabel aan een gigant van een scherm koppelen.

• jap85
Rossi46 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:42:
Voor films zou ik zo'n scherm eigenlijk niet aanraden. Of ze zijn full-HD (1920x1080) of ze zijn straks ultra-HD, maar dat is volgens mij meer dan 2880x1620. Dus je speelt ze dan nooit af op de resolutie van het scherm, wat meestal de kwaliteit niet ten goede komt.

Als ik het zo lees zijn je specs een beetje overkill. Persoonlijk zou ik kiezen voor 8GB intern, enkel de 4400 interne graphics card kiezen en voor het 1920x1080 scherm gaan. Al kan ik natuurlijk niet in de de toekomst kijken.

Ga je overigens wel gebruik maken van het feit dat je het scherm kunt draaien? Want het is best een zwaar ding, die 15" Vaio flip. Wel met een hele stijlvolle afwerking en een prachtig scherm (en dan heb ik het over het 1920x1080 scherm).
Daar zit inderdaad wat in. Het hoge resolutie scherm zou ik normaal ook niet nemen, maar het is dus een actie op de Sony site dat je dat er gratis bij kunt nemen, dan is het misschien zonde om het niet te doen aangezien het toch niets extra's kost?

Ik verwacht hem niet veel in de tabletmodus te gebruiken, maar ik wil een Vaio met een mooie behuizing en goed scherm en dan zijn er verder niet zo veel mogelijkheden meer (de Fit serie is niet meer te configureren op de Sony site en deze vind ik tevens minder mooi dan de Flip). Het gewicht maakt me niet uit omdat ik hem nooit mee neem.
xdizzy12 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:05:
Als je hem nergens mee naartoe neemt, dan is mijn enige vraag waarom je geen PC neemt? Die ken je met een HD kabel aan een gigant van een scherm koppelen.
De reden dat ik geen PC neem is omdat ik niet zo groot woon en mijn laptop altijd op de eettafel in de woonkamer staat, een PC op een eettafel is niet zo handig, haal m ook regelmatig even daar weg als er mensen komen eten oid.

[ Voor 7% gewijzigd door jap85 op 08-02-2014 16:17 ]

• xdizzy12
Goed punt. Ook daarom hebben wij thuis laptops. Zoals Rossi zei, een 1080 HD scherm is gewenst. Het is de meest gangbare HD resolutie in mainstream laptops. Let ook op de licht reflectie en de kijkhoeken. Van de meeste laptop modellen bestaan goede reviews die dit door dingen benadrukken en testen.

• xdizzy12
Een laatste optie is mogelijk om een HD scherm apart erbij te kopen. Als je al een HDMI TV hebt kun je een laptop met HDMI er aan sluiten. Dat is dan denk ik je beste optie voor films.

• jap85
Het scherm komt goed uit de testen, maar in geen enkele test hebben ze het 2880x1620 scherm, wel zijn er enkele gebruikers op fora dat dat scherm wel hebben en er tevreden over zijn.

Films stream ik meestal via DLNA naar m'n TV/PS3 en anders idd via HDMI, kijk ze nooit op de laptop zelf eigenlijk.

• xdizzy12
Dan maakt het scherm heeeeel misschien niet zo veel uit.

• jap85
Nee misschien niet, lijkt me dat straks Windows 8 en nieuwe software er wel goed mee overweg kan. Vind het zonde om het niet te doen eigenlijk ;)

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 03:40

JJ93

Error 418

Als je een paar jaar vooruit wilt en de laptop alleen thuis gebruikt, zou ik andere keuzes maken.

Je laptop is altijd binnen handbereik van stroom dus heeft het geen nut om voor een u-processor te gaan. Ik zou dan sowieso voor een i7 quadcore gaan met een leuke videokaart.

Het belangrijkste om vooruit te kunnen lijkt mij een SSD, een krachtige CPU en goede videokaart. Verder is een touchscreen ook wel leuk om te hebben.

Voorbeeld: pricewatch: Asus N550JV-CM068H en er dan zelf een SSD inzetten van 256GB. De DVD speler vervangen voor een HDD caddy met de 750GB harde schijf daarin. Kost je dan totaal iets van 1250€.

Dan heb je dus een i7 quadcore, 2GB videokaart, touchscreen, 15.6" 1920x1080 scherm en dat allemaal in een mooi formaat. Verder ook genoeg opslag door de 750GB harde schijf, en je hele laptop is 5x zo snel door de SSD van 256GB.

--

Om terug te komen op je eigen vragen: in principe zou de intel 4400 graphics de resolutie wel moeten trekken. De 735M is niet heel veel beter. Als de upgrade naar de hogere resolutie gratis is zou ik het ook wel doen.

[ Voor 10% gewijzigd door JJ93 op 08-02-2014 20:00 ]

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:59
De Sony multiflip schijnt een slecht toetsenbord te hebben met erg weinig travel. Als je van plan bent veel te moeten typen wel iets om mee te nemen.

Het hoge resolutie scherm heeft als nadeel dat schalering niet echt goed werkt en dat de tekst op het scherm hierdoor slecht leesbaar en slecht aanklikbaar is.

Ik ben zelf aan het kijken naar een Asus U500VZ. Lekker licht (dan de Asus N550JV door het ontbreken van een DVD-drive), wel krachtig. Alleen geen 4e generatie processor.

Waar ik naast de multiflip nog naar gekeken heb:
Samsung Ativ Book 8, Dell XPS13, Dell Inspiron 15 7000. Uitendelijk is het de Asus N550JV geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door aard01 op 08-02-2014 21:32 ]

• jap85
Bedankt voor de reacties. Ik had m'n keuze inmiddels al wel beperkt tot de Vaio, vanwege goede ervaringen in het verleden (m'n huidige draait na bijna 5 jaar nog als een zonnetje) en omdat het design me aanspreekt. Omdat ie altijd in de woonkamer staat vind ik een mooi apparaat belangrijker dan de allersnelste specs omdat ik er toch geen zware dingen op doe.

Ik heb hem als volgt besteld en ben dus niet voor de dedicated videokaart gegaan.

- Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz
- 1 TB Serieel ATA (5400 rpm) (+ 16 GB Flash SSD)
- 12 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
- Intel® HD Graphics 4400
- 39,5cm LED, 2880x1620
- Toetsenbord met backlight
- Sleuf voor SD-geheugenkaart 1x
- Geïntegreerde NFC technologie
- 3x USB 3.0
- Zwart
- Bluetooth® 4.0

Kwam nog een kortingscode tegen online en alles bij elkaar kwam ie op 1.042,45 € incl. BTW, vind ik persoonlijk prima voor dit moois :)

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc/Sony-VAIO-Flip-13-14-and-15-3-1024x682.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc/Sony-VAIO-Flip-13-14-and-15-1024x682.jpg

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:32
Oeh, een zwarte, nice :) Ik kende hem tot nu toe alleen in "aluminium kleur".

Veel plezier ermee alvast!

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• jap85
Bedankt! Volgens mij kun je de zwarte ook alleen bij Sony zelf bestellen en zijn de voorgeconfigureerde systemen die je in de winkels ziet en die sommige webshops verkopen altijd zilver/ zwart combi (met volledig zilver kleurige buitenkant).

• TinyTimmy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Gefeliciteerd met je aankoop.

Gisteren bijna dezelfde configuratie besteld, al ben ik wel voor de dedicated videokaart (1GB) gegaan.
Met de 6% kortingscoupon kom je dan op een leuke prijs.

Volgens mij voegt dat 2880x1620 scherm juist wel wat toe. Nu scalen veel programma's nog niet lekker, maar dat zal in de nabije toekomst totaal geen issue meer zijn. Over een paar jaar zijn 4K schermen ingeburgerd en dan is Full HD gewoon te weinig. Dat vind ik nu eigenlijk al.
Mijn oude laptop uit 2004 die bijna 10 jaar trouwe dienst heeft geleverd is nu toch echt wel te traag geworden, maar deze had al een resolutie van 1400x1050. Full-HD is dan geen vooruitgang qua resolutie (alleen in de breedte iets). Ongelofelijk dat dat zo lang heeft geduurd.

Verder wilde ik perse een 15,5/15,6 inch laptop omdat ik hem ook ga gebruiken voor mijn werk.
Waarom dan geen Asus N550 zoals elke andere tweaker? Die is 0,5 kilo zwaarder, dikker, en kan je niet omklappen naar een tablet. Ik heb geen Core I7 nodig (ook in de toekomst niet). En het is een Asus. Niet zo'n goede ervaringen met betrouwbaarheid op lange termijn (>3 jaar).

Ben benieuwd naar je bevindingen als je hem binnen hebt.

• jap85
Bedankt, jij ook! Ik vind hogere resoluties ook wel prettig, met gewoon fullHD zou ik er ook wel wel op vooruit gaan (heb nu 1680x945 op 18,4'') maar dit is nog mooier natuurlijk, zoals je zegt vooral straks als software er beter mee overweg kan.

De levering is tussen 19 -21 feb, zal m'n bevindingen posten. Begreep dat er eerst wel e.e.a. moet gebeuren om hem een beetje fatsoenlijk te laten werken (bios, systeem, windows 8.1 en diverse driver updates, oa voor touchscreen) maar dan moet ie super werken. Ben benieuwd!

• TinyTimmy
Klopt, ze worden nog steeds geleverd met Windows 8. Daarom de kortinsactie tot 10 februari denk ik. Vanaf deze maand zullen de flips met windows 8.1 geleverd worden las ik. Niet zo belangrijk vind ik zelf.

Bijkomend voordeel van de Sony (itt andere ultrabooks) is dat je hem makkelijk open kunt schroeven om er een SSD, Wifi AC kaart of extra geheugen in te zetten.

Bij mij is de levering vanaf de 20e. Maar ik ben altijd laat thuis doordeweeks, dus dat wordt waarschijnlijk pas de 23e. Kan niet wachten iig.

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Gisteren mijn 14 inch Vaio Flip ontvangen (besteld 25-01, in elkaar geschroeft op 28-01 en verzonden op 8-02).

Het is de zilvere uitvoering (mijn vorige 13.3 inch Vaio SB1 was een zwarte die eigenlijk wel nog perfect werkt... maar had eens zin in iets anders/nieuws) met 500 GB HHD (16 GB SSD flash), 8 GB RAM (4 + 4 GB gratis upgrade) en Core i5 CPU.

Meteen upgrade naar Windows 8.1 gedaan... touchscreen begon gigantisch raar te doen.. echt flippen tot en met. Na wat zoeken op forums terug een restore gedaan naar Windows 8 image van Sony (recovery partitie). Vandaag toch nog een 2de poging ondernomen (op krak dezelfde manier terug upgrade naar 8.1) en na het disablen van power management settings voor de 2 USB devices in device manager loopt nu alles goed met het touchscreen.

Schijnt dat je met die alu-afwerking wel voorzichtig moet zijn qua krassen dus zal telkens voorzichtig moeten zijn als ik 'm in de draagtas prop (ritssluitingen ofzo die krassen zou kunnen maken)...
Werking van het omklappen van 't scherm is super, zal me praktisch uitkomen om tijdens meetings de laptop toch bij de hand te hebben zonder full-frontal met een laptop op tafel te zitten, maar gewoon plat.

Ben tot nu toe een tevreden mens :) Als het zo blijft goed gaan dan ga ik over paar weken vermoedelijk wel de HDD swappen voor de SSD die nu in m'n vorige Vaio steekt maar moet me nog eens inlezen over de aanpak daarover (denk dat ik de huidige Windows 8.1 install via Samsung SSD tool kan imagen en restoren op de SSD).

[ Voor 15% gewijzigd door renio op 12-02-2014 15:53 ]

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:59
Mooi apparaat. Hoe ervaar je het toetsenbord?

• jap85
renio schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:50:
Gisteren mijn 14 inch Vaio Flip ontvangen (besteld 25-01, in elkaar geschroeft op 28-01 en verzonden op 8-02).

Het is de zilvere uitvoering (mijn vorige 13.3 inch Vaio SB1 was een zwarte die eigenlijk wel nog perfect werkt... maar had eens zin in iets anders/nieuws) met 500 GB HHD (16 GB SSD flash), 8 GB RAM (4 + 4 GB gratis upgrade) en Core i5 CPU.

Meteen upgrade naar Windows 8.1 gedaan... touchscreen begon gigantisch raar te doen.. echt flippen tot en met. Na wat zoeken op forums terug een restore gedaan naar Windows 8 image van Sony (recovery partitie). Vandaag toch nog een 2de poging ondernomen (op krak dezelfde manier terug upgrade naar 8.1) en na het disablen van power management settings voor de 2 USB devices in device manager loopt nu alles goed met het touchscreen.

Schijnt dat je met die alu-afwerking wel voorzichtig moet zijn qua krassen dus zal telkens voorzichtig moeten zijn als ik 'm in de draagtas prop (ritssluitingen ofzo die krassen zou kunnen maken)...
Werking van het omklappen van 't scherm is super, zal me praktisch uitkomen om tijdens meetings de laptop toch bij de hand te hebben zonder full-frontal met een laptop op tafel te zitten, maar gewoon plat.

Ben tot nu toe een tevreden mens :) Als het zo blijft goed gaan dan ga ik over paar weken vermoedelijk wel de HDD swappen voor de SSD die nu in m'n vorige Vaio steekt maar moet me nog eens inlezen over de aanpak daarover (denk dat ik de huidige Windows 8.1 install via Samsung SSD tool kan imagen en restoren op de SSD).
Gefeliceerd met je Vaio :-) jammer van de ongemakken, ik las in een comment op bestbuy dat het belangrijk was om de volgende updates te doen:

- Run Vaio update
- Run windows update
- Upgrade to windows 8.1 vanuit de store
- Run Vaio update nogmaals
- Ga naar de Sony website en download de touchscreen drivers (zitten blijkbaar niet in de Vaio update)
- Run windows update

Dan werkt ie prima blijbaar, dit was overigens voor de 15 maar zal voor de 14 weinig uitmaken lijkt me.

Ik kreeg voor mijne gister de bevestiging dat begonnen zijn met in elkaar zetten.

Overigens is nu de processor upgrade gratis op de 15''. Dit betekent dat je de I7 krijgt voor een meerprijs van 60 euro ipv 260 geloof ik.

• TinyTimmy
Je ziet zo weinig reviews van de 14'' versie. Kun je wat uitgebreider verslag doen van je bevindingen?
Ik had er in de Sony webshop 1 geconfigureerd, maar de gratis memory upgrade was niet meer beschikbaar. Ook was ik niet zeker of deze dezelfde fan issue heeft als de 13 inch versie (zal wel niet). Overigens is de 13 inch variant niet meer samen te stellen in de webshop.

Ik had even gewacht met het betalen van mijn order tot ik wist wat de nieuwe aanbieding zou zijn. Blijkt nu een gratis upgrade naar een Core i7 te zijn. Is marginaal sneller, dus ik blijf bij mijn originele bestelling (met gratis scherm upgrade).

Voor degenen die wellicht interesse hebben => Kortingscode voor 6% in de Sony Webshop: ATCAFFA614 (geldig tot 23-2-2014). Scheelt toch een leuk bedrag.

• renio
@aard01
Toetsenbord tokkelt nog wel aardig, wel iets minder solide qua aanslag ivm mijn vorige Vaio (VPCSB1) maar voor mij wel ok (ik heb niet bepaald een toetsenbord fetish dus valt wel mee). 't Enige nadeel aan de zilvere uitvoering lijkt me dat de letters/symbolen van de toetsen weinig opvallen in normale lichtomstandigheden (maar ze vallen dan weer wel goed op in schemer/donker door de keyboardverlichting). Nu ja... blindtypen doet dat nadeel weer wat wegebben.

@Jap85
zo ongeveer heb ik ook de upgrade naar 8.1 uitgevoerd (tijdens m'n 2de poging). Eerst Vaio upgrade zijn ding laten doen (BIOS, driver updates) ondanks dat er daar weinig gebeurd is volgens mij, dan 8.1 via de store laten installeren en daarna touchscreen callibratie tool van Sony laten lopen, reboot en alles is in orde tot nu toe (ook nog wel de power management opties uitgezet voor de 2 USB input devices in device manager).

@TinyTimmy
De 14 inch als tablet gebruiken is bijna niet langer dan een paar minuten vol te houden (lees: in 1 hand vasthouden/ondersteunen). Hij is te zwaar, tenzij je 'm op je schoot of plat op tafel legt of zo (daarmee dat ik een 15 inch convertible laptop niet echt goed snap). De 13,3 inch zou dan veel interessanter zijn voor dat soort gebruik (maar over de 13,3 inch variant lees ik wat minder goeie dingen over, luidruchtig etc...)
Fan-geluid is ok, ik hoor 'm niet draaien (zit nu op werk en daar hoor je hoe dan ook de airco meer dan zo'n fan).
't Eerste wat ik er afgeknald heb is die rotte McAfee suite, man die joeg de CPU om de haverklap de hoogte in en daardoor ging de fan ook als een tierelier!
Bouwkwaliteit vind ik super, voelt solide aan; zit beetje flex op als je er op duwt maar dat merk je dan ook alleen als je er express op duwt. Touchscreen gebruik op een laptop ervaar ik als een serieus pluspunt, is vaak veel sneller dan touchpad/muis gebruiken. Een externe muis gebruiken ga ik zelden nog doen denk ik en dat zou dan RSI ten goede komen (soms wel last van).

Ik gebruik de laptop zowel zakelijk als privé, geen grafische zware taken ofzo... eerder gewoon office spullen, IT consultant tooling en wat internet, mailing etc...
Ow wat ik ook leuk vind is de super kleine voeding/adapter. Lekker portable, geen blok van je een baksteen.
Die touchpen dat zie ik nog wel of ik dat veel ga gebruiken... zo zitten notities nemen op een laptop/tablet... ik heb het nooit goed begrepen eigenlijk (type is vaak sneller en makkelijker te corrigeren).

Als er specifieke vragen zijn: shoot!

[ Voor 5% gewijzigd door renio op 13-02-2014 10:18 ]

• TinyTimmy
Thx. Bemoedigend. Hoe lang is de voedingskabel ongeveer? Tevreden over het geluid?

Ik zocht specifiek naar een laptop met 15-15,6 inch formaat. Ik gebruik hem echt als desktop replacement (ik moet er de hele dag op kunnen telewerken/scripten). Maar ook op de bank gebruik ik mijn huidige eigenlijk elke dag. Ik heb ook een 7" tablet, maar ik merk dat ik die gewoon minder vaak gebruik (meer voor de hobby om te spelen met custom roms enzo). Ook mijn iPhone laat ik vaak links liggen omdat ik daar kramp van in mijn hand krijg bij lang gebruik (ik heb grote handen). Voor mij zou zo'n grote tablet dus just een uitkomst zijn. Lekker op de bank met dat ding op je schoot of in viewer mode op de salontafel. Voor zo snel even tussendoor of in bed gebruik ik dan mijn android tablet of iPhone.

• renio
De voedingskabel is ruim 2 meter lang en qua geluid ben ik wel tevreden...zowel speakers bij afspelen van muziek als 't geluid in de context van de ventilator (ik hoor de Vaio 14 inch niet draaien bij normaal kantoor gebruik).
De 14 inch als tablet gebruiken lukt mij het aardigst als 'k 'm in omgekeerde stand zet (dus niet plat maar omgekeerd rechtop 'stand'). Is zeer aangenaam om op die manier als tablet te gebruiken op de bank, op je schoot en je hebt je 2 handen vrij om te swipen dat 't een lieve lust is.

• rambann
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:37
@renio / jap85: Hoe ervaren jullie de touchpad. is deze goed responsive op alle gebaren en wat is jullie ervaring met de Intel wireless N adapter die er in zit? Hoe behoud deze zijn connectie en hoe ervaren jullie de snelheid?

Ik heb zelf een Zilveren Vaio Fit 13a in bestelling via de Sony site :-)

Mijn configuratie is uiteindelijk geworden:
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM (zit er op gesoldeerd bij dit model, dus krijg maar 1 kans)
128 GB PCIe Flash SSD (nieuwe optie en ik ben heel erg nieuwsgierig naar de schrijf lees snelheden)
Intel® HD Graphics 4400
Intel® Core i7-4500U 1,8 GHz (gratis upgrade van Sony deze week)
Windows 8.1 Pro (voor mijn zakelijke doeleinden)

De fan geluid is veel besproken issue en Sony zou dit het inmiddels opgelost zou moeten zijn (telefonisch hierover contact gehad voor aankoop). Als de laptop mij echter te veel lawaai maakt gaat die ook direct terug.

Nu nog even wachten tot 5 maart voordat ik hem heb :-)

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
renio schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:15:
't Eerste wat ik er afgeknald heb is die rotte McAfee suite, man die joeg de CPU om de haverklap de hoogte in en daardoor ging de fan ook als een tierelier!
Haha, hier ook meteen eraf gegooid om die reden. Ongelooflijk dat die partijen nog steeds McAfee bloat erop zetten (ik heb Lenovo), terwijl er prima gratis alternatieven zijn. Blijkbaar trapt 'de gewone' laptopbezitter (als in niet-tweaker) er toch nog in en kan McAfee nog steeds geld verdienen. |:(

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Streup schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 15:52:
[...]

Haha, hier ook meteen eraf gegooid om die reden. Ongelooflijk dat die partijen nog steeds McAfee bloat erop zetten (ik heb Lenovo), terwijl er prima gratis alternatieven zijn. Blijkbaar trapt 'de gewone' laptopbezitter (als in niet-tweaker) er toch nog in en kan McAfee nog steeds geld verdienen. |:(
Ga er maar vanuit dat Sony lekker veel geld krijgt van McAfee en dergelijke bloatware om het standaard op hun laptops te gooien.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• jap85
@ rambann, gefeliciteerd met je aankoop, leuke configuratie zo :-). Ik heb hem nog niet binnen. Hij zou morgen worden geleverd, maar ik heb de levering verschoven naar volgende week dinsdag omdat ik morgen het grootste deel van de dag niet thuis ben.

• Cult
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06-2023
Uiteraard proficiat met de aanschaf van dit schitterende apparaat!

Ik heb een paar vragen over sony algemeen en deze hybride laptops in het algemeen.

Nu de Vaio tak hoogstwaarschijnlijk in Nederland (en andere landen) verdwijnt, hoe kijken jullie dan naar service en garantie op jullie producten? Of is dat puur een gok? Aangezien ze gekocht zijn zonder tussenkomst van een fysieke winkel.

Hebben jullie ook naar andere ultrabook convertibles gekeken (zover ik weet: XPS 12, Taichi, yoga, flex, etc.) En waarom is dan de keus gevallen op de sony?

Ik ben erg benieuwd :-)

• TinyTimmy
Zojuist gebeld met Sony voor een update mbt mijn order. Is gisteren verstuurd uit Azie. M.a.w. ze worden rechtstreeks vanuit de fabriek (Shenzhen volgens mij?) verstuurd. Dat had ik niet verwacht.
Levering is nu begin volgende week.

@Cult:
- Een fabrikant moet (in de EU iig) zijn garantieverplichtingen nakomen. De servicecenters zullen dus voorlopig blijven bestaan.
- De verkoop van de VAIO tak door Sony zie ik zoals de verkoop van de laptoptak door IBM aan Lenovo. Het kan zijn dat de nieuwe eigenaren in eerste instantie niet meer globaal willen opereren, maar dat ligt natuurlijk gewoon aan de markt. Als die aantrekt, of er komen nieuwe kansen dan zullen ze zo weer op het toneel verschijnen.
- Mijn keuze is op Sony gevallen omdat ik alleen maar goede ervaringen heb met dat merk. Er is bij mij nog nooit een Sony product kapot gegaan. Gebruikte onderdelen, materialen en quality control zijn van een hoger niveau dan met name de Taiwanese concurrentie. Daarom duurder, maar dat is voor mij geen issue. Ik wil gewoon 5+ jaar met een apparaat kunnen doen. Om dezelfde reden rijd ik een Honda en geen Volkswagen. Om over Franse en Italiaanse merken maar te zwijgen.

Over de Dell XPS lees ik alleen maar slechte reviews, en deze is voor mij te klein. De Lenovo's stonden hoog op mijn lijstje, maar lijken me minder praktisch. Ook zijn ze net zo duur of zelfs duurder dan de Sony. Met Asus ben ik echt klaar. Quality control en support zijn erbarmelijk en gebruikte onderdelen zijn van slechtere kwaliteit. Verder weet ik hoe het er aan toe gaat in Taiwanese bedrijven, dus daar blijf ik verre van (alles draait om het maximaliseren van de winst, ten koste van kwaliteit). Een beetje zoals Fiat zijn auto's maakt zeg maar. De meeste blijven wel rijden, maar er is altijd wel iets aan.

• rambann
@Cult:
Ik zocht eigenlijk een balans tussen laptop / desktop / tablet. Naast mijn HTC one zag ik geen meerwaarde in een extra Android tablet, dus heb bewust de convertibles ontwikkeling in de gaten gehouden en gewacht.
Ik merkte wel dat wanneer je iets wilt, wat meerdere rollen moet vervullen dat je compromissen moet maken. Waarbij de Schermgrote, gewicht en flip systeem bij mij de grootste rol speelde. Ik heb nu een 13" HP Probook wat ik een fijn formaat vind om mijn zakelijke dingen op te doen.
Ik kwam al gauw uit tussen de Vaio fit 13a (waarbij de flip systeem / gewicht / design) en de Microsoft Surface Pro 2 met typecover (tweede kickstand / gewicht / design).
In mijn ogen de Sony Vaio: Ultrabook met tablet ambities en de Microsoft Surface: tablet met laptop ambities. Ik heb al een tijdje kunnen spelen met de surface Pro 2 (het werkt allemaal wel erg goed maar ik had regelmatig toch twijfels bij het scherm formaat), maar de fit heb ik helaas nog niet in de levende lijve gevonden om uit te proberen. Daarvoor de Sony Vaio Pro en de Duo 11 een beetje geprobeerd.

Uiteindelijk zei mijn gevoel dat ik meer baat zou hebben bij de Vaio fit met zijn 13" scherm (plus de actie via de sony site die mij helemaal over de streep trok). Daarnaast heb ik verschillende andere apparaten overwogen: Asus TX300 was mij simpelweg al te verouderd, Dell XPS 12 vond ik simpelweg niet mooi en de Lenovo Yoga vond ik voor mijn gevoel raar (13" tablet met de toetsenbord aan de onderkant). Mijn persoonlijke mening.
Ik heb ook nog gekeken naar de HP Spectre X2, maar mijn gevoel zegt dat de i5-4202y een teleurstelling zou worden.
Daarbij waren deze apparaten (m.u.v. de Surface) allemaal een stuk zwaarder als totaal plaatje. Tot wel 2 Kg.

Het viel mij vandaag ook op dat als je nu de Vaio's via sony.nl besteld, dat je een SVF13N2 besteld en niet meer een SVF13N1. Ook bij de 14a. Ik kon er gauw geen info over vinden maar lijkt mij een v2.0 idee. Nu krijg je er ook standaard Windows 8.1 bij en zijn er ( in ieder geval voor de fit 13a) PCIe Flash SSD's mogelijkheden.

• Dream Chaser
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-11 22:02
De N2's zijn inderdaad de 2e generatie. Standaard windows 8.1 en misschien wat kleine verbeteringen.
Ik heb zelf sinds een week de multiflip 15A thuis staan (1e generatie nog). Wat een heerlijke laptop.
Eerst netjes alle vaio updates gedaan, daarna naar windows 8.1 en nogmaals vaio update laten lopen.

Heb totaal geen last van de problemen die je op internet tegen komt.
De fan hoor je niet of nauwelijks. Hij springt alleen heel even aan bij het opstarten.
Ik vind het toetsenbord zelf erg fijn werken. Er zit een heel klein beetje beweging op het toetsenbord wanneer je de toetsen indrukt, maar dat is echt heel minimaal. En ik vind het ook niet storend.
Het touchscreen werkt prima en alles loopt lekker soepel.

Heb wel wat bloatware eraf gegooid, mcafee bijvoorbeeld en een aantal sony programma's die ik toch niet gebruik.

• TinyTimmy
Nou....de 28e wordt ie dan toch echt geleverd. Met enkele dagen vertraging verstuurd vanuit Shanghai per luchtvracht op 25 februari.

Alsof ze weten dat ik die dag thuis ben.

@Jap85: Heb jij hem al binnen?

• jap85
Ik heb hem gisteren binnen gekregen, helaas nog weinig tijd gehad om ermee aan de slag te gaan maar eerste indruk is goed! Erg mooi apparaat en het scherm is echt super, zowel qua scherpte als kleuren. Enige wat ik er tot nu toe mee gedaan heb is wat wat Windows updates draaien, hierbij was de fan wel wat lawaaiig maar hij was natuurlijk wel intensief bezig en de laatste Vaio updates staan er ook nog niet op. Hoop morgenavond het update gebeuren af te kunnen maken en m in gebruik te kunnen nemen.

Overigens vind ik de 15 wel te groot om als tablet te gebruiken, maar daar had ik m ook niet voor gekocht.

• enbroerse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 17:15
Ik ben geïnteresseerd in de flip 15" Is het gemakkelijk om er een ssd in te zetten? Is de verwachting dat de sony vaio helemaal verdwijnt?

• rambann
@enbroerse: Het is mogelijk om zelf upgrades uit te voeren bij de flip 15": HDD / RAM / Wifi module.
Het is ook niet moeilijk wat ik gelezen heb (op youtube ook een instructie gezien voor de 14"), maar het is wel zo dat je enkele geplakte rubbers deels moet verwijderen. De vraag is of deze weer mooi terug geplaatst kunt krijgen. En dan de vraag hoe je de OS terug plaatst (via image / recovery / herinstallatie).
Het is ook mogelijk om via sony.nl al direct de 15" samen te stellen met een SSD. Ze beginnen echter pas bij 256GB waar je dan behoorlijk wat meer voor moet neerleggen.

Onder het merknaam Sony Vaio zullen voor zover bekent geen nieuwe producten op de markt komen. Huidige producten zullen gewoon nog verkocht en ondersteund worden.

• jap85
Inmiddels zo'n beetje klaar met de updates, ook al beetje gewend aan toetsenbord, typt best ok al moet er een beetje aan wennen dat de toetsen niet zo ver 'in drukken' als mijn vorige laptop. Geluid maakt ie ook amper, bij sommige acties slaat de fan heel even maar that's it.

De touchscreen drivers die je van de Sony site zou moeten halen kan ik nergens vinden, weet iemand waar ik die vandaan kan halen?

[ Voor 23% gewijzigd door jap85 op 28-02-2014 21:27 ]

• TinyTimmy
@enbroerse:

Wifi, HDD en mem vervangen of bijplaatsen is heel eenvoudig. Een van mijn redenen om voor deze laptop te gaan. Ook de batterij is eventueel te vervangen.

Zie: YouTube: Wechsel der Festplatte beim Sony VAIO® Fit multi-flip™ SVF15N1C5E voor een tutorial.
Rubberen strips plakken goed, dus terugplaatsen geen probleem. En anders goed dubbelzijdig plakband...

Hier wat meer info over de overname van VAIO:
http://gigaom.com/2014/02...-buyer-to-focus-on-japan/

Er komt nog 1 nieuwe of vernieuwde lineup.
Voor de Vaio Flip zal dat waarschijnlijk blijven bij de standaard levering met Windows 8.1 en andere upgrade/customize mogelijkheden (zoals nu op de Sony website).

• TinyTimmy
Ik heb de laptop gisteren binnen gekregen. Afzender is S-Shop in Songjiang(Shanghai). Wel even bezig geweest om alles te updaten en alle bloatware er af te gooien. Gelukkig voor anderen is hij nu te bestellen met Windows 8.1.

Ben er tot nu toe heel erg blij mee.

Positief tot zover:
  • Scherm. Echt heel mooi. Zeer scherp (2880x1620), helder en goede kijkhoeken. Touch gevoeligheid is ook erg goed. De fabrikant is Panasonic (VVX16T020G00).
  • Bouwkwaliteit. Mooie materialen en degelijk. Scharnier van het scherm is stroef, maar daardoor stabiel. 'Flippen' werkt veel fijner dan helemaal omklappen zoals bij Lenovo.
  • HDD, Mem, Wifi en batterij zijn zelf te vervangen. Ga ik op termijn zeker doen.
  • Tablet modus op de bank werkt ideaal (voor mij).
  • Stil.
  • Backlight in toetsenbord. Klein detail, maar erg fijn.
Wennen?:
  • Toetsenbord: Niet zo veel travel, maar dat went denk ik snel. Mijn oude laptop had overdreven veel travel.
  • Touchpad: Ik heb wat moeite met voelen wanneer iets selecteren of (dubbel)klikken is. Wellicht is dit ook omdat ik mijn oude touchpad zo lang heb gebruikt. Maar het werkt nog niet helemaal intuitief. Iemand anders hier ook last van? (Update: Touchpad heeft een linker en een rechter deel... op het rechter deel klikken gaat dus sowieso niet werken, maar ook het linkerdeel registreert een selectieklik niet altijd).
  • Geluidskwaliteit: Op zich prima, maar ik had meer verwacht (te veel wellicht?). Het is in ieder geval niet blikkerig of schel.
Negatief:
  • Eerder gezegd, maar er is standaard ontzettend veel bloatware en rotzooi geinstalleerd. Ik vond het systeem gewoon traag werken daardoor. Alles er af gegooid en het werkt nu goed, maar ik heb toch de neiging om een clean install te doen.
Over het gamen en de batterijduur kan ik nog niks zeggen.
Al wel iets gevonden om vingerafdrukken op het metaal te voorkomen: HG RVS reiniger.

Zal zo wat foto's plaatsen (als ik de ultieme bloatware: iTunes :r heb geinstalleerd).

[ Voor 13% gewijzigd door TinyTimmy op 01-03-2014 21:16 ]

• TinyTimmy
Nog wat fotootjes.

Dicht:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8UzmBFgl.jpg
Open:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jl5eTnzl.jpg
Omgeklapt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0nGLCYpl.jpg
Tablet mode:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Sxcio2nl.jpg
Pixels en touchscreen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pi13XAFl.jpg

• rambann
Ik heb gisteren ook mijn Vaio fit 13a mogen ontvangen.

De afwerking en constructie zijn mooier dan ik me had voor kunnen stellen.
Fan is acceptabel. Ik merk dat deze niet gauw uit gaat, maar zo hard dat deze draait als de laptop opstart doet die voor de rest niet. In mijn woonkamer hoor ik de HTPC eerder (als alles even op mute staat).

Touchpad heeft mij erg verbaast. Ik vind deze erg goed werken. Ook de multitouch gebaren reageert deze goed op. Toetsenbord travel heb ik niet zo'n last van. Hiervoor heb ik al met te veel verschillende types laptop gewerkt op het werk.

Voor de rest (m.u.v. formaat scherm en uitbreidbaarheid) sluit ik me bij TinyTimmy aan.

@TinyTimmy en Jap85: Hoe ervaren jullie de Wi-Fi module? Ik moet hier nog even verder mee experimenteren, maar ik persoonlijk nog niet boven de 5MB p/s / 45Mbit/s overdracht gekomen vanaf mijn NAS (nou weet ik ook dat bij mij thuis veel interferentie is van de omgeving).
En is iemand van jullie nog van plan om de Wi-Di / Mirracast te gaan gebruiken?

• jap85
Goed te horen dat ie bevalt, ben ook erg tevreden met de mijne en er inmiddels een beetje aan gewend, het is inderdaad een erg mooi apparaat :). Vind het wel raar dat de fan soms aan slaat wanneer ik iets op start (geen zware programma's), maar gaat daarna weer redelijk snel uit.

@ rambann, ik gebruik m'n wifi eigenlijk niet, hij ligt altijd aan een ethernetkabel. De paar keer dat ik wel op wifi werkte (tijdens initiële installatie) ging het prima, maar heb geen snelheden gemeten.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 08:25
misschien een artikeltje schrijven voor de review van het product?

...

• renio
hier nog geen enkele keer problemen gehad met WiFi, noch thuis, noch op 't werk. Werkt stabiel en naar mijn gevoel snel genoeg (ben niet zo bezig met metingen van WiFi zooi).

• TinyTimmy
@Rambann:
Ik stream niet via een NAS, dus de max. doorvoer nog niet gemeten. Ik trek mijn 60 Mbit Ziggo verbinding helemaal vol iig (6MB/s met uTorrent). Router (TP-Link 1043ND) op zo'n 10 meter achter 2 gipsbeton muren.

Ik kon niet wennen aan het touchpad, dus ik heb de multitouch uitgezet. Ook smartsense staat nu uit.
Kan ook aan mijn koude/droge vingers liggen dat ie niet doet wat ik wil. Mijn iPhone is ook een drama wat dat betreft.
Nu werkt ie naar behoren en zoals ik gewend ben. Voor multitouch raak ik het beeldscherm wel aan (wat wel prima werkt).

Het geluid heb ik via de equalizer wat aangepast (loudness op max oa.). Veel beter.

Inmiddels ook een restore media aangemaakt op een 32GB USB stick. Ga toch proberen een clean install te doen van Windows 8.1. Ik heb volgens mij de juiste key gevonden (met Belarc).

Een ding viel me wel op en dat is dat het scherm wat backlight bleeding vertoont rechts onder. Ik heb er geen last van. Voor de rest is het scherm echt voortreffelijk.

• rambann
Wifi problemen (onstabiel op 5Ghz en snelheid tot max 24 a 30Mbit op de 2,4Ghz) zijn opgelost bij mij :-). Probleem zat hem in de drivers voor de Intel Wireless-N 7260.
Blijkt dat een hoop gebruikers problemen ervaren met de Intel Wireless-N 7260. Van de AC wist ik het, maar niet de N
Het downloaden en installeren van de Wireless_16.10.0_e64 driver direct van de Intel site was de oplossing voor mij.
Nu blijft de Wi-Fi stabiel (door heel het huis) op de 5Ghz en haal ik makkelijk snelheden tot 120Mbit. Genoeg om 1080p te streamen en op de Vaio :-). Ik gebruik een Netgear WNDR 4200 Dual Band Router welke ik ook nog eens in de meterkast van het huis heb staan (niet meest geweldige locatie).

Opletten!! Ik ben er ook al achter gekomen dat je er voor moet zorgen dat de bovenkant schoon is voordat je het scherm flipt... >_< Ik heb mijn eerste krasjes gevonden op het geborsteld aluminium. Ze zijn eigenlijk niet noemenswaardig, maar het heeft me wel even wakker geschud.

@koentjuh1987: Ik wil pogen deze week een review te schrijven en deze op Tweakers te plaatsen. In mijn zoektocht miste ik helaas een recente gebruikersreview welke de eerdere problemen te niet zou kunnen doen. Dus ik wil mijn best doen :-).

• TinyTimmy
@rambann:

Goed om te weten. Ik had geen problemen, maar ik heb ook geen dualband router.
Zal de nieuwe drivers toch installeren.

Zojuist een upgrade uitgevoerd met een 500 GB SSD (Samsung EVO). BAM => Lightspeed!!!!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mF4EGhv.jpg
Was erg eenvoudig overigens. Harddisk zit wel in een raar soort plakbracket. Maar overzetten ging makkelijk genoeg. Volgens mij had de dienstdoende vastschroef Chinees zijn dag alleen niet helemaal, want 2 schroeven van de heatsink zaten los. Deze gelijk maar vastgeschroefd :S.
Plakstrips zitten ook weer goed op de plek.

Aandachtspuntje als je geen restore doet van je Sony image, maar Windows apart wil installeren: Zet in het Bios de laptop van UEFI naar Legacy. Dan werkt alles zonder problemen.
De met Belarc uitgelezen Activatie sleutel werkt. Windows is geactiveerd.

[ Voor 5% gewijzigd door TinyTimmy op 09-03-2014 12:21 ]

• rambann
@ TinyTimmy: Dat zijn echt hele mooie snelheden van de SSD.

Ik heb ook maar eens wat benchmarks gedraaid op de Vaio. Maar de algehele performance van de PCIeSSD vond ik een klein beetje tegenvallen, al zal ik het in de praktijk toch niet merken

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=329599&FotoID=8562
Ik heb daarna Cinebench 11.5 ook gedraaid om te zien hoe die daar uit komt. Ik heb verder geen extra moeite gedaan om het systeem te optimaliseren voor de test.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=329599&FotoID=8561

Het is zeker geen wereldwonder, maar jah. Ik ga het denk ik toch niet merken in de praktijk. Ik glunder al bij het idee dat de Vaio binnen 4 seconden is opgestart :9~ .

• jap85
Moet wel zeggen dat de fan wel erg snel aan slaat, soms zelfs gewoon voor niets als ik bittorrent heb draaien bijv. (heb geen bloatware draaien of wat dan ook). Of wanneer ik een filmpje stream online. Meer mensen hier last van?

• renio
ik heb momenteel de vaio 14 inch met de 500 GB HDD met SSD flash erin. Ik zou deze schijf graag willen vervangen door een 500 GB SSD schijf net zoals hier al door andere gedaan is.
Bij voorkeur wil ik een image maken van de huidige installatie (Windows 8 preinstalled door Sony, 8.1 upgrade en dan een hoop apps erop gezwierd) en die image dan dumpen op de nieuwe SSD...

gaat dat eenvoudig? Ergens tutorial of korte uitleg over hoe dit moet en aandachtspunten?

• rambann
@jap85: Ik merk persoonlijk dat de fan bij mij altijd fluisterstil meedraait. Een enkele keer dat deze ook door de Vaio uitgeschakeld wordt. En op het moment dat de processor aan het werk gaat heeft deze de neiging om de toeren flink op te schroeven.
Ik merkte vandaag wel op dat de laptop voor mijn gevoel niets deed en de fan een paar keer goed hoorbaar werd voor een moment. Proces monitoring onthulde dat Windows Defender met regelmaat een scan deed, waardoor de processor aan het werk wordt gezet.

• rambann
Voor de geinterreseerden heb ik zojuist mijn review online gezet. Afgelopen avonden mijn best gedaan om de juiste info er in te verwerken:
productreview: Sony Vaio Fit Multi-flip PC SVF13N1C5E review door rambann

• renio
heb vorige week de hybrid 128GB-SSD/500GB-HDD vervangen door een Crucial 480 GB SSD. Is prima verlopen, op youtube vind je een filmpje hoe je de 14 inch Flip openmaakt, koud kunstje... wel opletten dat de kleine kabeltjes ter hoogte van de power-aansluiting niet gekneld komen te zitten als je de boel weer dicht maakt... was bij mij gebeurd waardoor de laptop volledig uitviel als ik die aan de zijkant vastnam (was wel nogal schrikken... dacht dat er echt iets defect was).

Prestatie verschil is navenant zo puur op SSD tov hybrid SSD _/-\o_
Pagina: 1