Hoe het beste mijn ATV3 aansluiten op Marantz SR5001?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05-2021
Welke audio uitgang kan ik het beste gebruiken voor het gebruik van mijn ATV3, HDMI of optisch? Ik zat zelf aan de HDMI te denken maar hoe zit dan dan met het audio/beeld signaal? De audio gaat naar de versterker, maar het beeld signaal ook, hoe krijg ik dat weer naar mijn TV?

Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/marantz/sr5001/rearlrg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:25

FeaR

In GoT we trust

Optisch. Normaal zou je met HDMI aansluiten zodat beeld door wordt gestuurd naar de TV en het het geluid door de receiver af wordt gehandeld en dus door de speakers af wordt gespeeld. Echter heeft de SR5001 HDMI 1.1 Switching en geen Processing. Als je een apparaat op de HDMI In van deze Marantz aansluit wordt beeld en geluid domweg doorgestuurd naar de HDMI Out en komt alles bij de TV aan. Je zal dus altijd nog een extra audioverbinding moten leggen voor het geluid. HDMI als in deze vorm heeft eigenlijk geen tot weinig meerwaarde. Enige is dat het één HDMI kabel naar de TV scheelt aangezien je twee ingangen op de receiver hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
Hmmm.. ik krijg er nu niet eens beeld uit via de versterker, volgens mij komt er helemaal niks aan bij de tv juist... Anyway... beste is dus HDMI kabel van ATV3 naar mijn TV + een optische kabel van ATV3 naar versterker?

[ Voor 27% gewijzigd door bananenbennie op 08-02-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
Misschien een domme vraag maar wat is mijn optische ingang, is dat een van de 5 waar "DIGITAL IN" staat? Welke moet ik daar van nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bananenbennie schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:00:
Anyway... beste is dus HDMI kabel van ATV3 naar mijn TV + een optische kabel van ATV3 naar versterker?
HDMI-kabel eerst naar de receiver kan ook, maar het biedt mijn inziens geen meerwaarde aangezien je voor audio dus toch een andere kabel moet leggen.
bananenbennie schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:09:
Misschien een domme vraag maar wat is mijn optische ingang, is dat een van de 5 waar "DIGITAL IN" staat? Welke moet ik daar van nemen?
Als eerst de vraag om je post te wijzigen in plaats van nog een keer posten en zo je eigen topic te kicken.

Betreffende je vraag: moge toch duidelijk zijn dat de totaal vijf ingangen van twee types zijn. De ronde is de Digitale Coax en de versie met klepje er voor is Optisch. Als je Optisch aan gaat sluiten zal je dus 1, 2 dan wel 3 moeten nemen. Iets wat je met een seconde of wat Google ook had kunnen vinden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heeft je TV toevallig niet óók een optische aansluiting? Je zou in dat geval je AppleTV-3 middels HDMi aan je TV kunnen knopen en de audio van je TV vervolgens met een FiberOptical naar je reciever door kunnen zetten. Als ik de ATV3 met zowel een HDMi aan m'n TV alswel met een FiberOptical aan m'n reciever verbind krijg ik hier in iedergeval problemen met lipsync (oftwel beeld en audio lopen niet meer synchroon binnen de marge welke je als mens kunt bevatten (iets van 0.2 Sec. geloof ik, en da's bést veel)).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 08-02-2014 16:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Via de TV houdt je in de meeste gevallen alleen maar een stereo signaal over en verlies je een eventueel surround signaal. Zou zelf nooit voor die oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

wimmel_1 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:17:
Als ik de ATV3 met zowel een HDMi aan m'n TV alswel met een FiberOptical aan m'n reciever verbind krijg ik hier in iedergeval problemen met lipsync (oftwel beeld en audio lopen niet meer synchroon binnen de marge welke je als mens kunt bevatten (iets van 0.2 Sec. geloof ik, en da's bést veel)).
SR5001 heeft een delay-functie tot 200 ms, dus de delay van apart verbinden hoeft geen issue te zijn. Plus niet elke TV heeft de Audio Out in synch met het beeld, veel TV's wel maar er zijn uitzonderingen. En verder heb je het punt wat hierboven aan is gehaald: (mogelijk) verlies van Dolby Digital en vrij zeker verlies van DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's inderdaad ook nog een leuke. Mijn TV zet (gelukkig) zowel AC3 als DTS gewoon 1/1 door via de optical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
wimmel_1 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:17:
Heeft je TV toevallig niet óók een optische aansluiting? Je zou in dat geval je AppleTV-3 middels HDMi aan je TV kunnen knopen en de audio van je TV vervolgens met een FiberOptical naar je reciever door kunnen zetten. Als ik de ATV3 met zowel een HDMi aan m'n TV alswel met een FiberOptical aan m'n reciever verbind krijg ik hier in iedergeval problemen met lipsync (oftwel beeld en audio lopen niet meer synchroon binnen de marge welke je als mens kunt bevatten (iets van 0.2 Sec. geloof ik, en da's bést veel)).
Ja klopt, daar heb ik nu ook last van dat het niet helemaal synchroon loopt. Vet irritant. Helaas geen optische aansluitingen op de tv.
FeaR schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:05:
[...]

HDMI-kabel eerst naar de receiver kan ook, maar het biedt mijn inziens geen meerwaarde aangezien je voor audio dus toch een andere kabel moet leggen.

[...]

Als eerst de vraag om je post te wijzigen in plaats van nog een keer posten en zo je eigen topic te kicken.

Betreffende je vraag: moge toch duidelijk zijn dat de totaal vijf ingangen van twee types zijn. De ronde is de Digitale Coax en de versie met klepje er voor is Optisch. Als je Optisch aan gaat sluiten zal je dus 1, 2 dan wel 3 moeten nemen. Iets wat je met een seconde of wat Google ook had kunnen vinden lijkt me.
Excuses hiervoor. De optische aansluiting op mijn ATV3 zag er iets anders dan die 3 op de receiver, vandaar dat ik even twijfelde. Heb nog niet eerder met optische aansluitingen gewerkt ook.. :+

[ Voor 37% gewijzigd door bananenbennie op 08-02-2014 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
S1NN3D schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 17:39:
Via de TV houdt je in de meeste gevallen alleen maar een stereo signaal over en verlies je een eventueel surround signaal. Zou zelf nooit voor die oplossing gaan.
Inderdaad.

Wederom, graag je laatste post wijzigen en niet meerder malen onder elkaar posten.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 08-02-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
deze post kan gedelete, weet niet hoe dat moet

[ Voor 92% gewijzigd door bananenbennie op 08-02-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe heb je het nú inmiddels aangesloten?

Audio via opticals is "sneller" dan 't beeld via HDMi dus dan moet je het audiodeel vertragen in je reciever (als dat mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
wimmel_1 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 18:37:
Hoe heb je het nú inmiddels aangesloten?

Audio via opticals is "sneller" dan 't beeld via HDMi dus dan moet je het audiodeel vertragen in je reciever (als dat mogelijk is).
HDMI kabel van ATV3 rechtstreeks naar TV en een optical kabel van ATV3 naar de receiver. Heb die vertragingsfunctie nog niet kunnen vinden op de receiver maar dat idd een uitkomst zijn.

Aan de andere kant, net nog even getest met uitzending gemist en dan valt de vertraging toch wel erg mee. Volgens mij lag het vooral aan het youtube filmpje wat ik keek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uitzending gemist en JijBuis zijn nou niet écht bronnen om dat soort dingen mee te testen (IMHO). Kijk op je ATV eens naar een Netflix film óf naar een video op VeVo (HD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
Ok ga ik ff doen

Edit: Loopt mooi synchroon _/-\o_

En bedankt voor het meedenken allemaal. Alles loopt lekker, dus nu maar eens die abonnementjes Spotify en Netflix aanschaffen en dan genieten maar :*)

[ Voor 85% gewijzigd door bananenbennie op 08-02-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Leuke film om 't mee te testen via NetFlix is overigens "The Avengers". Geluid is daar écht een groot deel van de beleving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
FeaR schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 14:28:
Optisch. Normaal zou je met HDMI aansluiten zodat beeld door wordt gestuurd naar de TV en het het geluid door de receiver af wordt gehandeld en dus door de speakers af wordt gespeeld. Echter heeft de SR5001 HDMI 1.1 Switching en geen Processing. Als je een apparaat op de HDMI In van deze Marantz aansluit wordt beeld en geluid domweg doorgestuurd naar de HDMI Out en komt alles bij de TV aan. Je zal dus altijd nog een extra audioverbinding moten leggen voor het geluid. HDMI als in deze vorm heeft eigenlijk geen tot weinig meerwaarde. Enige is dat het één HDMI kabel naar de TV scheelt aangezien je twee ingangen op de receiver hebt.
Volgens pagina 28 van de handleiding kan de SR5001 weldegelijk audio van een HDMI verbinding afspelen. De optie "HDMI Audio" moet dan wel op "Enable" staan i.p.v. "Through". In dat geval speelt hij de audio af via de aangesloten speakers en stuurt hij alleen het beeld door naar de tv. Ik ga er vanuit dat deze instelling bij TS dan ook op "Through" staat.
Zie voor iemand met hetzelfde probleem en deze oplossing http://www.avsforum.com/t...i-ditch-my-marantz-sr5001

[ Voor 8% gewijzigd door mac1987 op 10-02-2014 02:11 ]

Pagina: 1