• Vincenttb
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-01 10:31
Uit het niets begonnen mijn gpu fans op 100% te draaien en werd het scherm zwart. Pc op de harde manier uitgezet en sindsdien start hij niet meer op, de gpu fans draaien volop, de gewone case fan ook, maar mijn cpu fan beweegt niet. De fans draaien ongeveer een seconde waarna alles weer uitvalt. De pc heeft het hiervoor een half jaar/ jaar (met andere gpu, een 7950) gewoon zonder problemen gedaan.

Waar zou het aan kunnen liggen?

i5 3350p met stock cooler
gtx 770
xfx 550 pro
b75 pro 3-m
8 GB willekeurig ram

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Probeer eens zo kaal mogelijk te draaien(geen hdd, videokaart, 1 bankje geheugen enz). Al geprobeerd je moederbordbatterijtje er even uit te halen? Had je geoverclocked? Wat was je aan t doen toen het scherm zwart werd?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• marijn13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-12-2025
Het kan ook zijn dat je cpu cooler is gestopt met werken en daarna de cpu is door gebrand?

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 09:11
Iets meer info is wenselijk, net zoals; 8GB willekeurig ram.. daar hebben we niet zoveel aan.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 17:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jamalietjuh schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:07:
Iets meer info is wenselijk, net zoals; 8GB willekeurig ram.. daar hebben we niet zoveel aan.
Als het eerst al een jaar draaide zal het geheugen wel compatibel zijn, dus waarom is dat relevant ?
Want met "8gb corsair valueram" was het probleem wel meteen duidelijk :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Vincenttb
Jamalietjuh schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:07:
Ik zou hiervoor het doosje op moeten zoeken die ik niet 1 2 3 kan vinden. Het lijkt mij sterk dat het precieze model uitmaakt, aangezien het geen gek onbekend spul is en het heel waarschijnlijk niet aan het ram ligt.\
KofjeKoppie schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 12:56:
Probeer eens zo kaal mogelijk te draaien(geen hdd, videokaart, 1 bankje geheugen enz). Al geprobeerd je moederbordbatterijtje er even uit te halen? Had je geoverclocked? Wat was je aan t doen toen het scherm zwart werd?
Pc was idle toen hij zwart werd, niet overgeclocked, baterijtje doe ik zo en kaal getest. Toen ik hem kaal teste kreeg ik 2 seconde langer stroom, maar er gebeurde niets.

Of het de cpu is weet ik niet, aangezien alles uitvalt na een seconde.

Overigens heeft de cpu altijd onder een mooie temperatuur gedraaid.

[ Voor 3% gewijzigd door Vincenttb op 08-02-2014 13:18 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
heb je geen andere voeding toevallig?
het lijkt alsof mobo of de psu het boeltje stopzetten

check ook even of de cpu koeler nog goed vast zit (hoewel het mijt sterk zou lijken als een 3350p na 2s de kill switch al zou gebruiken ivm oververhitting)
draait de cpu fan in die 2s?

• Vincenttb
catfish schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:25:
heb je geen andere voeding toevallig?
het lijkt alsof mobo of de psu het boeltje stopzetten

check ook even of de cpu koeler nog goed vast zit (hoewel het mijt sterk zou lijken als een 3350p na 2s de kill switch al zou gebruiken ivm oververhitting)
draait de cpu fan in die 2s?
Geen andere voeding helaas (in ieder geval geen die sterk genoeg zijn, van die chinese voedingen die in pre builds komen misschien nog wel). Er zit geen leven in de cpu fan, ook niet als de gpu niet aangesloten is.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

marijn13 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:05:
Het kan ook zijn dat je cpu cooler is gestopt met werken en daarna de cpu is door gebrand?
Moderne CPU's branden tegenwoordig echt niet meer door als de ventilator stopt, zelfs niet als het koelblok niet goed vast zit. Doorbranden is echt nog iets uit het AMD Thundebird tijdperk.
Enige manier dat de boel door kán branden is wanneer je zelf er veel te veel voltage doorjaagt.

• catfish
Vincenttb schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 13:32:
[...]

Geen andere voeding helaas (in ieder geval geen die sterk genoeg zijn, van die chinese voedingen die in pre builds komen misschien nog wel). Er zit geen leven in de cpu fan, ook niet als de gpu niet aangesloten is.
wat staat er op de zijkant van de voeding van die prebuilds?

een 3350p verbruikt niet zo veel, dus met zo'n voeding (200W of zo ?) zou je in principe wel mobo + cpu + ramlatje moeten kunnen opstarten
je hebt dat wel geen beeld, maar als de pc dan gewoon aan blijft (dus niet uit na 2s), weet je bijna zeker dat het aan de psu ligt en kan je op zoek naar een nieuwe voeding :)
(nooit zekerheid natuurlijk, maar beter dan niks)

zelf heb ik nog dergelijke tests gedaan met een voeding van 125W, een beetje moderne cpu verbruikt zeer weinig tijdens post, een simpele gpu of igp is dan wel handig

van waar ben je, misschien een tweaker in de buurt die een voeding heeft liggen om even te testen

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:43

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Alle fans draaien, behalve de CPU fan die er ineens mee stopt... Waarom niet gewoon eerst uitsluiten of die fan misschien defect is geraakt?

Specs

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
zo`n CPU zal idd niet snel doorbranden, meeste nieuwe borden hebben allemaal een beveiliging dat als een CPU boven de zoveel graden de pc uitschakeld.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Oorzaak is een defecte voeding of defect moederbord.
CPU krijgt geen stroom meer waarschijnlijk.

• catfish
misschien is er wel een beveiliging dat de pc zichzelf uitschakeld als de cpu koeler onder een bepaald toertal zakt...

Verwijderd

catfish schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:50:
misschien is er wel een beveiliging dat de pc zichzelf uitschakeld als de cpu koeler onder een bepaald toertal zakt...
Waarschijnlijk gaat de CPU fan een halve seconde bewegen, die is simpel te testen door 'm ff met opstarten op aansluiting voor casefan te zetten, die gaan wel draaien.
Andere voeding proberen is mijn 1e gedachte.

• Vincenttb
Probleem ligt waarschijnlijk bij mijn voeding, uit het niets heeft hij het 2/3 dagen weer gewoon gedaan. Vandaag startte ik hem weer op (eerst geen beeld, wel alles draaide) en begon mijn voeding een snel en zacht tikkend geluid te maken. Nu werkt mijn pc wel gewoon naar behoren, maar die tik/klik is natuurlijk nooit goed.

Wat zou hier voor kunnen zorgen?

• steyn1001
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik zou gewoon een nieuwe voeding nemen, dit klinkt niet goed nee :S
Pagina: 1