Opzetten van RAID5 via UEFI / Asrock FM2A88X-ITX

Pagina: 1
Acties:

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:59
Hallo GoT,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn nieuwe DIY NAS, en heb na een maand in backorder eindelijk alles ontvangen. Mijn oude "nas" was behoorlijk uit de kluiten gewassen, en wordt nu dus vervangen door een lekker compact ITX systeem.

De setup is als volgt (relevante onderdelen meegenomen):
Asrock FM2A88X-ITX (ivm raid5 mogelijkheden) met een AMD A4-4000 processor
4x WD RED 4TB EFRX -- Dit moet een Raid5 array worden,
2x WD RED 3TB EFRX -- meegenomen uit de "oude" nas, worden gewoon jbod naast de array
Ingebouwd in een Fractal design Node 304. Ik heb dus geen interne DVD drive.

De opzet is als volgt. De 4x 4TB moet een raid5 array worden waar onder andere een partitie met het OS op komt. Als OS zal WS 2008 r2 worden gebruikt. De 3TB schijven komen er los naast, voor series e.d. De 4TB schijven zijn, net als het moederbord, helemaal nieuw en ongebruikt.

Voordat ik met iets begonnen ben heb ik eerst de uefi geflashed via internet-flash naar de nieuwste firmware (2.10). Daarna ben ik overgegaan naar de online handleiding (zie hier) om de RAID in te stellen (zie pagina 9/10, way 2 (GPT)).

Ter voorbereiding heb ik een USB stick geformatteerd naar FAT32, het rcadm.efi bestand er op gezet, en stap A t/m E gevolgd. Booten naar de shell en rcadm aanroepen werkt, totdat ik bij stap F-G van de handleiding vastloop. Hier hoort men de disks te initialiseren en er een array van te maken, maar slechts 2 van de 4 disks staan in de lijst met disks. rcadm -M -id -d 0 1 2 3 geeft dus aan dat disk 2 en 3 niet bestaan. (volledige beschrijving/uitwerking van rcadm staat onderaan de handleiding).

Afbeeldingslocatie: http://i1000.photobucket.com/albums/af127/max_cassee/Stuck%20with%20the%20RAID/th_IMG_20140208_045119_zps916bfe03.jpg - Afbeeldingslocatie: http://i1000.photobucket.com/albums/af127/max_cassee/Stuck%20with%20the%20RAID/th_IMG_20140208_045030_zps7dae9415.jpg

Alle disks worden in de UEFI en via windows disk manager wel herkend, maar waarom dan niet in de shell? Ik heb de handleiding stap voor stap opgevolgd, dus wat doe ik fout? Lees ik het verkeerde deel van de handleiding, of heb ik ergens over heen gelezen? Ik ben inmiddels meer dan 5 uur aan het zoeken/proberen/rommelen :F, elke tip wordt zeer op prijs gesteld!

Bij voorbaat dank.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• justahuman
  • Laatst online: 25-01 13:34
zijn die -d 0 1 2 3 niet het nummer van de sata poort waar ze in zitten?

• thetrueman2
  • Laatst online: 15:59
Volgens de handleiding gaat het om disk nummer, in dit geval dus 1 2 omdat ik er even een ssd aan gehangen had om de schijven te testen :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.